05.05.2014 15:33 #1 :: Lenora
Minkälainen taide koskettaa?
Minkälainen taide on lähellä sydäntä?
Itse olen aika lailla jämähtänyt tuohon vanhempaan realistiseen linjaan. Aihepiiristä ja tekijästä riippuen tietenkin. Yritän kyllä aina käydä katsomassa kaikenlaisia näyttelyitä ja antaa nykytaiteelle mahdollisuuksia, mutta usein käy niin etten niistä mitään ymmärrä. Gigerin tuotannossa tykkään tekniikasta ja väreistä, mutta jokseenkin irstas aihemaailma häiritsee liikaa. Kotimaisista Edelfeltin maalauksissa on ihana tunnelma ja muutenkin tuollainen runollinen meininki. Mutta myös monien muiden kultakauden maalareiden työt kiehtovat. Valokuvaajista ihastuin Andres Serranon töihin. Huolimatta tahallisesta shokeeraamisesta kuvat ovat kauniita ja vastakkainasettelu aiheissa herättää ajatuksia. Näin Serranon töitä viimeksi Helsingissä (muistaakseni Lasipalatsin galleriassa yhdessä Sebastião Salgadon kanssa) ja näyttely oli kyllä koskettavimpia näkemistäni.
Muokannut 29.04.2015 19:55 Hiistu

05.05.2014 19:10 #2 :: Moonlord
Minkälainen taide koskettaa?
Kauniisti tehdyt scifi/fantasia aiheiset maalaukset miellyttävät eniten. Sellaiset jotka saavat miettimään maalauksen maailmaa ja henkilöitä. Sellaiset joihin haluaisi itse astua sisään.

Esimerkkinä sellaisista taitelijoista vaikkapa: Michael Whelan, John Howe, Alan Lee, Louis Royo, Larry Elmore, Keith Parkinson, Chris Foss ja monia muita joiden nimiä en nyt heti muista (kuvia sisältävä kiintolevyni ei ole juuri nyt koneessa kiinni)

Vähän vanhemmista taiteilijoista pidän esim. Salvador Dalin maalauksista.

05.05.2014 19:13 #3 :: Taru Väyrynen
Minkälainen taide koskettaa?
Claude Monet on minulle jotain, joka todella koskettaa. Niin on ollut siitä asti, kun ensimmäisen kerran (lukiolaisena) näin hänen yhdestä maalauksestaan pienen kuvan historian oppikirjassa. Ja kun näkee niitä museossa ... :heart:
www.claudemonetgallery.org/

Picasso on toisella tavalla ihastuttava, nero mikä nero!

05.05.2014 19:26 #4 :: Moonlord
Minkälainen taide koskettaa?
Claude Monet ja muut vastaavan tyylisuunnan edustajat ovat juuri sellaisia joilta olisi joitain hyviä töitä... mutta kun en tykkää tuosta maalaustyylistä. Vaadin maalauksilta pikkutarkkuutta ja viimeiseen asti vedettyjä yksityiskohtia. Nuo ovat vähän kuin erittäin huonoresoluutioisia kopioita, ei voi katsoa läheltä. Samaten en jaksa kauheasti ihastella hyvin tehtyjäkään maalauksia vaikkapa jostain kukka-asetelmasta. Pitää olla vähän enemmän sisältöä.

Suomalaisista taiteilijoista suosikkejani ovat Kaj Stenvallin ankkataulut. Hänen Putin maalauksensa eivät kyllä kiinnosta yhtään, eli aiheellakin on merkitystä...

05.05.2014 19:48 #5 :: Lenora
Minkälainen taide koskettaa?
Dali jäikin heti alkuun mainitsematta niin kuin moni muukin taiteilija. Vuosia sitten suhtauduin huomattavasti intohimoisemmin Dalin töihin mutta nykyisellään ihailen valtavasti myös sellaista jälkeä joka näyttää kauempaa täydellisen ykityiskohtaiselta ja realistiselta, mutta läheltä saattaa olla hyvinkin viitteellistä. On uskomatonta että joku voi luoda realistisen illuusion niin vahvalla otteella.
Picasson näyttelystä en löytänyt kuin muutaman teoksen jotka miellyttivät silmääni, mutta syynä lienee se ettei tyylisuunta ole koskaan puhutellut minua.

06.05.2014 13:24 #6 :: tiarAnon
Minkälainen taide koskettaa?
Modernistiset taidesuuntaukset ei usein viehätä, jos ei ole perehtynyt taiteen taustalla olevaan ideologiaan. Muutenkin, mitenkään haluamatta kuulostaa turhan elitistiseltä, kannattaa perehtyä estetiikkaan ja taiteenteoriaan, niin taiteesta vaan saa enemmän irti. Ei munkaan lempparisuuntauksiin esimerkiksi ekspressionismi tai impressionismi ole, mutta niitä ymmärtää paremmin, kun yrittää ymmärtää sitä taidekäsityksen muutosta. Samalla tapaa pystyy jopa nauttimaan funktionalistisesta arkkitehtuurista. ;)

Henkilökohtaisesti kolisee tosi monenlainen taide. Klassikoista voisi mainita vaikkapa Gustave Dore, jonka upeat kuvitukset esimerkiksi Don Quijoteen ja Jumalaiseen näytelmään ovat klassikkokamaa ihan itsessään, Hugo Simberg , jonka symbolismi on ihan ainutlaatuista koko Suomessa ja Outi Heiskanen , jonka grafiikka on pelottavaa ja kiehtovaa ja inspiroivaa.

Uudemmista tekijöistä esimerkiks Dave McKean , joka on tehnyt esimerkiksi Sandmanien kansia, Charles Vess , joka oli Finnconissakin männävuosina ja on tehnyt esimerkiks Stardustin kuvitukset ja Rebecca Guay , joka on tehnyt paljon fantasiakuvituksia, esimerkiks Magic-kortteja varten.

Näitä voisi listata vaikka kuinka pitkään. Pidän ite tumblrssa taideblogia, johon keräilen sellaisia kuvia, jotka viehättää silmää. Se on vähän NSFW, paljasta pintaa ja groteskia kuvastoa, joten omalla vastuulla. Se löytyy täältä: fetalpark.tumblr.com/

06.05.2014 15:57 #7 :: Lenora
Minkälainen taide koskettaa?
Ainakaan omalla kohdallani taidehistorian opinnot eivä ole avanneet silmiäni ns. modernille taiteelle. En ehkä enää laskisi Picassoa aikalaisineenkaan näihin tyyppeihin jotka nykyään täyttävät gallerioita erilaisilla eritteillä ja asioilla, mutta myönnettäköön että vaikka kuinka tietäisi impressionistisen helmen komposition salat ei se minusta silti tee teoksesta viehkeää silmälle. Jos taiteesta voi nauttia ainoastaan opiskelemalla ensin se ei mielestäni täytä tehtäväänsä kulttuurin rikastamisena tavallisen kansalaisen osalta, jonka verorahoista kuitenkin aika paljon taideprojekteja kustannetaan. Omalta osaltani voin sanoa että nautittavimpia taidekokemuksia ovat juuri sellaiset joissa tekijän tekninen osaaminen tai hänen luomansa tunnelma on huikaiseva. Työ joka herättää muitakin tunteita kuin ihmetyksen tai ymmärtämättömyyden. Nykytaiteessa on ehkä usein se vika, että se saa tavallisen kansanmiehen tuntemaan itsensä ymmärtämättömäksi ja turhautumaan galleriassa. Teoksen merkittävyys henkilökohtaisella tasolla on koskettavuudessa ja vuorovaikutuksessa oli sitten tyylisuuntaus mikä tahansa.

06.05.2014 17:15 #8 :: LordStenhammar
Minkälainen taide koskettaa?
Ulkomaisista nimistä tunnen vain ne kaikkein kuuluisimmat, mitkä kaikki varmaan tuntee. Vähän sama kyllä suomalaistenkin kanssa. Lähimpänä sydäntä ovat Tyko Sallinen (ks. avatar), Kalervo Palsa, Hugo Simberg, Reidar Särestöniemi etc. Jos satujen kuvitus lasketaan, niin sitten Rudolf Koivu on ehdoton.

En tiedä kumpi on kovempi jätkä, Sibelius vai Gallen-Kallela. Kumpikin merkittäviä, jos noin niin kuin suomalaisuutta ajattelee.

06.05.2014 17:27 #9 :: Lenora
:heart:Gallen-Kallela :heart:
Simbergillä on ihania töitä myös. Olen aikanaan koulussa yhden akvarellin kopioinutkin ja pyörittänyt viikkokaupalla jokaisen komponentin merkitystä. Maalauksen tenho ei silti heikennyt kuten olisi voinut kuvitella käyvän.
Minusta satujen kuvitus lasketaan ehdottomasti mukaan. Rudolf Koivun töistä löytyy monia ihania unenomaisia aarteita samoin kuin lukemattomilta muilta tekijöiltä. En nyt millään muista nimeä, mutta yksi mieleenpainuvimmista kokemuksistani Espanjassa oli törmääminen pieneen hirviöaiheiseen kirjaan divarissa. Kuvat olivat kertakaikkisen lumoavia, yksityiskohtaisia ja ihania. En vieläkään ole keksinyt miksi ihmeessä en kyseistä teosta hankkinut.

Niin, ja tässä yhteydessä on vielä mainittava erityisesti taiteilijoita nimeämättä nuo ihanat vanhat pin up-tyttöset.

09.05.2014 00:43 #10 :: Lenora
Minkälainen taide koskettaa?
Veistoksista kauneimpia näkemiäni on Carl Eneas Sjöstrandin kookas Kyllikki-kipsiveistos vuodelta 1883. Fantastinen työ jota ei voi olla ihailematta.

13.05.2014 13:54 #11 :: LordStenhammar
Minkälainen taide koskettaa?
H.R. Giger kuoli eilen. Monet varmaan tietävät hänet Alienin luojana. Mulle on jäänyt eritoten mieleen Celtic Frostin To Mega Therion -levyn kansikuva, missä paholainen käyttää Jeesusta ritsana. Herralla kieltämättä oli oma visionsa. Rest in peace.

13.05.2014 15:50 #12 :: Lenora
Minkälainen taide koskettaa?
Kieltämättä Gigerin poismeno jotenkin järkytti vaikka en herran töiden varsinainen ihailija olekaan. Pidin kovasti tyylistä, yksityiskohtaisuudesta ja värimaailmasta, mutta minua hieman häiritsi aina töiden irstaus. Ymmärrän kyllä täysin miten herra saavutti visiollaan niin suuren suosion. Sisänsä itselle tämä asia tuntuu vielä nyt niin kovin ajankohtaiselta kun olen tässä kevään myötä seuraillut netissä biomekaanisen aihepiirin taidenäyttelyn valmistumista ja luonnollisesti silläkin taholla näkemissäni teoskuvissa on ollut Gigerin vaikutteita vahvasti näkyvillä. Vaikka tässä nyt ei mitään kosmista asioiden yhteen nivuotumista olekaan niin ajanjakson teema näyttää kuitenkin olevan biomekaniikka :)

Valvojat: FreakyMike