Ajatuksia ja keskustelua Salvador Dalista

• Kultasuu hahmo Kirjoittaja
  • Kultasuu
    Ritari
    Tasolla 30
    58.25

18.11.2015 21:56 #1 :: Kultasuu
Olen aloittanut muutama kuukausi sitten maalaamisen akryyliväreillä ja koska Salvador Dali on aina ollut minulle erikoisen tärkeä esikuva, niin ajattelin laittaa tällaisen topicin tänne. Toivottavasti se on okei. =)

Oikeastaan ensimmäinen ajatus Dalista ja hänen töistään on minulle se, että miten joku voi hallita öljyvärimaalauksen niin hyvin ja niin pienien yksityiskohtien kanssa kuin mitä hän maalaa. En ymmärrä ollenkaan hänen tekniikkaansa ja sitä miten hän saa toteutettua niin pineiä yksityiskohtia ja varsinkin niin pientä ja ohutta viivaa. Osaisiko joku valaista tätä tekniikkaa? Sen haluaisin todellakin oppia ja ymmärtää jos mahdollista.

Mitä Daliin muuten tulee ja mistä ainakaan minä en ole henkilökohtaisesti kovinkaan kiinnostunut, on se Dalin humoristinen ja ulospäin näkyvä tyyli ja olemus jonka mukaan hän oli aikamoinen show-mies ja outo julkinen esiintyjä. Jotkut ehkä tykkäävät tästä hänen suuresta ja räikeästä huumorista, mutta minusta se oli oikeastaan vaan aika lapsellista ja pinnallista. Siksi keskityn lähinnä tutkimaan vain hänen maalauksiaan, en hänen persoonaansa.

Keskustelua? =)

19.11.2015 01:43 #2 :: FreakyMike
Eiköhän hänellä ollut yleensä melko suurikokoisia maalauksia, joten pinta-alaan mahtuu tarvittaessa paljonkin yksityiskohtia. Siveltimiäkin löytyy hyvin kapealla kärjellä signeerausten ja muiden tarkempien kohtien toteuttamiseen. Kannattaa ottaa myös huomioon, että useimpiin taideteoksiin pystyy yhdistämään halutessaan vaikka piirtämistäkin, joten viivojen paksuus voi olla ihan mikä vain kynästä löytyy.

Moni hänen teoksensa näyttää varmasti aika erilaiselta läheltä katsottuna ja kirjoihin tai nettiin laitetuista kuvista saa ainoastaan jonkinlaisen yleisvaikutelman töistä.
Olen itsekin välillä oikein yllättynyt nähdessäni kotimaisten klassikkotaiteilijoiden teoksia eri museoissa ja oikein ison maalauksen työnjälki saattaa vaikuttaa läheltä katsottuna melko suuripiirteiseltä, vaikka sama kuva näytti jonkun taidekirjan sivulle kutistettuna suorastaan valokuvantarkalta.
Muokannut 19.11.2015 01:51 FreakyMike

• Kultasuu
    Ritari
    Tasolla 30
    58.25

19.11.2015 19:38 #3 :: Kultasuu

FreakyMike kirjoitti: Eiköhän hänellä ollut yleensä melko suurikokoisia maalauksia, joten pinta-alaan mahtuu tarvittaessa paljonkin yksityiskohtia. Siveltimiäkin löytyy hyvin kapealla kärjellä signeerausten ja muiden tarkempien kohtien toteuttamiseen. Kannattaa ottaa myös huomioon, että useimpiin taideteoksiin pystyy yhdistämään halutessaan vaikka piirtämistäkin, joten viivojen paksuus voi olla ihan mikä vain kynästä löytyy.

Itse asiassa suurin osa Dalin töistä on maalattu erittäin pienille alustoille, jopa A4:sta pienemmille. Itsekään en tiennyt sitä jokunen aika sitten, mutta asiaa enemmän tutkittuani sain sen selville. Ja, samoin olen myös oivaltanut sen, että voihan maalatessakin käyttää hyvin paljon sekatekniikkaa, jotka mahdollistavat erittäin yksityiskohtaisen teoksen aikaansaamisen.

20.11.2015 00:57 #4 :: FreakyMike
Joo.. No olihan siellä aika pieniäkin joukossa kun tsekkasin maalauksien mittoja netistä. (Mm. joku lapsuudessa postikortille maalattu työ.)

Mielikuva oli jäänyt eräästä vuosia sitten näkemästäni Dali-dokkarista, missä juontaja puhui pitkään ison taidemuseon salissa ja taustalla roikkui se kuuluisa ristiinnaulitsemista/krusifiksia kuvaava maalaus mikä on lähes kahden metrin korkuinen.
Muokannut 20.11.2015 01:01 FreakyMike

• Einoin hahmo
  • Einoin
    Aseenkantaja
    Tasolla 10
    16.76
24.11.2015 13:10 #5 :: Einoin
Kultasuun kysymykseen Dalin käyttämään tekniikkaan liittyen, selailin hyllystäni löytyvää Dalin töitä esittelevää kirjaa. Suurin osa Dalin töistä on öljyväreillä tehtyjä. Lisäksi guassi tekniikka oli varsin yleinen. Sekatekniikalla toteutettuja kuvia on myös jonkin verran. Pienet yksityiskohdat ovat luultavasti vain erittäin ohuella siveltimellä maalattuja. Eli käytännössä Dali oli vain järjettömän taitava ja tarkka maalari.

Minua kiinnostaisi tietää mitä mieltä ihmiset ovat Dalin tekemistä veistoksista. Nämä mielestäni erittäin mielenkiintoiset teokset jäävät ikävästi Dalin mahtavien maalausten varjoon. Veistoksissa on pääasiassa maalauksista tuttuja hahmoja ja aiheita. Minusta on kiinnostavaa nähdä miltä kaksiuloitteiset hahmot näyttävät kolmiulotteisena.

• Kultasuu
    Ritari
    Tasolla 30
    58.25

25.11.2015 19:22 #6 :: Kultasuu

Einoin kirjoitti: Minua kiinnostaisi tietää mitä mieltä ihmiset ovat Dalin tekemistä veistoksista. Nämä mielestäni erittäin mielenkiintoiset teokset jäävät ikävästi Dalin mahtavien maalausten varjoon. Veistoksissa on pääasiassa maalauksista tuttuja hahmoja ja aiheita. Minusta on kiinnostavaa nähdä miltä kaksiuloitteiset hahmot näyttävät kolmiulotteisena.

Hitto, tähän asiaan en oikein osaa vastata mitään, olen melkeinpä täysin sivuuttanut sen, että Dali teki paljon kaikkea muutakin kuin vain maalasi. Ainut mitä äkkiseltään mieleen tulee on, että täytyy varmaan tutkia asiaa hieman enemmän sitten kun juuri muutama päivä sitten tilaamani tiiliskivimäinen Dalin elämää ja teoksia käsittelevä kirja tulee postin mukana minulle. Voisin ainakin hyvin olettaa, että kirjassa on myös Dalin veistoksia. Hyvä ja tärkeä kysymys kyllä! =)
Muokannut 25.11.2015 19:26 Kultasuu

25.11.2015 20:49 #7 :: FreakyMike
En ole tutustunut hänen veistoksiinsa sen tarkemmin, mutta kuvia on tullut vastaan joskus eri nettisivuilla. Olen tykännyt tähän mennessä ehkä eniten siitä pienoisveistoksesta mikä vilahti Rojua Rojua tv-ohjelmassa. Kuului muistaakseni sarjaan mitä oli valetty ainakin parisataa kappaletta. Se oli reliefimäinen esine, minkä etupuoli oli täynnä luonnollisen näköiseksi värjättyjä silmiä.
Netistä löytyi kuva saman sarja veistoksesta, mutta tv:ssä näkemässäni oli mielestäni hieman erilainen patinasävy. www.travelsignposts.com/destination/Fran.../espace-dali_AJP4015

Tuota googlatessa tuli vastaan toinenkin pronssiveistos, minkä ottaisin ihan mielelläni myös oman olkkarin sisustukseen. :grin: ww1.hdnux.com/photos/31/41/57/6691780/3/920x920.jpg Kiiltävän metallin ja tumman patinan välinen kontrasti näyttää tosi hyvältä.

• Kultasuu
    Ritari
    Tasolla 30
    58.25

25.11.2015 21:06 #8 :: Kultasuu

FreakyMike kirjoitti: Tuota googlatessa tuli vastaan toinenkin pronssiveistos, minkä ottaisin ihan mielelläni myös oman olkkarin sisustukseen. :grin: ww1.hdnux.com/photos/31/41/57/6691780/3/920x920.jpgmetallin ja tumman patinan välinen kontrasti näyttää tosi hyvältä.

Joo, olen Miken kanssa aivan samaa mieltä, ottaisin milloin vain tuollaisen koristamaan kotiani. Ja siitä tuli mieleen, että paljonkohan tuollaiset patsaat oikein maksavat? Tietääkö kukaan, varmaan aika hinnoissa ovat. :huh:

Ensimmäinen eli silmäpatsas ei oikein miellyttänyt minua ollenkaan vaikka sama aihe sopiikin niihin muutamaan Dalin maalaukseen jossa hän on käyttänyt samaa ajatusta/ideaa.
Muokannut 25.11.2015 21:10 Kultasuu

• Einoin hahmo
  • Einoin
    Aseenkantaja
    Tasolla 10
    16.76
25.11.2015 21:30 #9 :: Einoin
Nopealla googlauksella katsoin Bukowskilla myytyjä Dalin veistoksia ja hinnat olivat 15000 euron luokkaa. Tiedä sitten miten suurta sarjaa nuo tuolla myydyt veistokset ovat, eivät ainakaan yksittäis kappaleita olleet. Lisäksi suomen markkinoiden ja ulkomaiden markkina hinnat eroavat usein huomattavasti keski euroopan ja muiden alueiden hinnoista.

• Skie hahmo
  • Skie
    Senesalkki
    Tasolla 44
    8.69

26.11.2015 12:10 #10 :: Skie
Olin kova Dalí-fani teini-iässä, minkä vuoksi reilireissulla tuli myös vierailtua Dalí-museossa Figueresissa Espanjassa. Voin lämpimästi suositella, oli näkemisen arvoinen. Jo rautatieasemalta museolle kävellessä oli kaupungin katukuvassa vinkkejä, että taiteilijan kotikaupungissa ollaan.

• Iikh hahmo
  • Iikh
    Peto
    Tasolla 19
    26.19

15.01.2016 01:19 #11 :: Iikh
Skien tavoin olin itsekin kova Dali-fani teininä. Vieläkin ilahdun, kun kikkuraviiksi tai hänen teoksensa tulevat puheeksi. Mieleeni on maalausten lisäksi jäänyt erittäin vahvasti lyhytfilmi Andalusialainen koira. Olen monta kertaa ajatellut, että se tuntuu monella tapaa olevan kuin nykyisten kauhuelokuvien edeltäjä.

Valvojat: FreakyMike