Gallerian herättelyä a.k.a. Pihlajan valokuvia

30.01.2016 00:48 #1 :: pihlajapuu
Koska täällä on niin hiljaista, niin ajattelin kantaa korteni kekoon, kun nyt olen taas intoutunut hieman kuvailemaan pitkästä aikaa! Hommasin uuden kameran vuodenvaihteessa, mikä siis suurimpana syynä kuvausintoon, joskin syksyllä jo tuli napsittua pitkästä aikaa jonkin verran ruutuja.

Eka siis vanhasta Mäkelänkadun ali kulkevasta rautatietunnelista Vallilasta. Oli hauskasti vesi jäätynyt seinillä siellä ja pirstoutunut pudotessaan myös maahan, ja siitähän se ajatus sitten lähti.

Jälkimmäinen on jäisestä efektistä huolimatta siis ikkunasta, johon on sateen seurauksena kertynyt pisaroita, ja taustalla olevasta lumisesta katosta.

Syksyn juttuja vanhan kameran kera:

Edit. Pitäs varmaan myös jaksaa aktivoitua sillä saralla, että avais tilin johonkin kuvapalveluun. Ylläolevat linkattu Facebookista, mikä selittää laadun laskua myös...
Muokannut 30.01.2016 15:58 pihlajapuu Syy: Lisätty selityksiä.

30.01.2016 00:57 #2 :: pihlajapuu
Gallerian herättelyä a.k.a. Pihlaja kuvaa
Vuosien varrella onkin sitten tullut harrasteltua kaiken näköistä:

Otan äärimmäisen vähän kuvia, joiden ottoa on valmisteltu pidempään kuin puoli minuuttia. Kolmas kuva on yksi näistä harvoista, jotka eivät ole vain vastaan tulleita tilanteita, jotka olen ikuistanut parhaaksi katsomallani tai visioimallani tavalla. Ensimmäinen kuva on Stutthofin keskitysleirin krematorio Gdanskin lähellä Puolassa, toinen kuva Liettuasta Kaunasista ja kolmas Walesista Aberystwythistä, jossa olin opiskelijavaihdossa.

• Einoin hahmo
  • Einoin
    Aseenkantaja
    Tasolla 10
    16.76
31.01.2016 17:50 #3 :: Einoin
Hienoa syväterävyysalueen käyttöä. Tykkään erityisesti ensimmäisestä kuvasta. Kapea terävyysalue ja hahmon takaa tuleva valo toimii kuvassa hienosti yhteen.

Krematorio kuvassa sommittelu toimisi mielestäni paremmin mikäli kuvan ihminen olisi hieman enemmän vasemmalla. Oletko kokeillut rajata kuvaa hieman vasemmasta reunasta? Mahdollisesti siten, että seinää näkyy vasemmalla yhtä paljon kuin oven yläpuolella.

Kaunasista olevasta kuvasta en henkilökohtaisesti tykkää erityisemmin. Kuva on siinä rajoilla että onko se huonosti otettu kuva vai onko epäterävyys ja valumis efekti tyyliseikkoja.

Viimeinen rannikko kuva on teknisesti hyvä, mutta suoraan sanottuna melko tylsä.

Hienoja ja teknisesti toimivia kuvia. Katselisin näitä mielelläni lisääkin.
Tykännyt: pihlajapuu

31.01.2016 18:15 #4 :: pihlajapuu
Kiitos palautteesta! Joo, tiedän, että nuo epäterävät yms. kuvat jakavat yleensä mielipiteitä ja ymmärrän kyllä hyvin, miksi monet eivät tykkää niistä, vaikka itse pidänkin. Toi Kaunasista oleva kuva itse asiassa onkin sellaisen kehityskaaren tulos, että otin ensin vahingossa aavistuksen tärähtäneen kuvan, mutta tykkäsin efektistä, niin yritin sitten ottaa kuvan, jossa se olisi vielä korostuneemmin näkyvissä. Käsivaralta vain tosi vaikea saada sellaista, jossa liukuma olisi tarpeeksi hallittu ja tapahtuisi vain ja ainoastaan pystysuunnassa. Mutta ehdottomasti mielenkiintoista kuulla, että se silti jää katsojan näkökulmasta tuolle rajalle, että onko epäonnistunut vai tarkoituksellinen. :)

Ehdottamassasi krematorion sommittelussa olisi kieltämättä puolensa, mutta itse halusin pitää seinän kehikon symmetrisenä kuva-alalla. Tosin näköjään oon onnistunut tänne laittamaan version, jossa on vielä oikeassa laidassa tuo kapea palkki... Siitä on olemassa myös versio, jossa laidat on pyritty tasaamaan samanlevyisiksi.

Ja viimeisen kuvan kommentin allekirjoitan täysin! :grin: Siks en yleensä esivalmistele kuvia, kun saan niistä yleensä aikaan vain aika tylsiä silloin.

Tässä on samasta set-upista toinen versio, jossa on ehkä enemmän ideaa, mut teknisesti mennään jo sen verran vikaan, että ärsyttää itteäni. :D Esim. peli menee jo omaan makuun liian sumeaksi sateen takia.

Edit. Niin joo, ja ei ole tarkoitus puolustella! Palaute on aina hyvä asia, ja tosi mielenkiintoista kuulla, miten ihmiset näkevät eri kuvia. :) Vaikkapa just toi krematoriokuva, jossa itse oon tuijottanut ennenkaikkea symmetriaa, niin on mielenkiintoista kuulla, että jotakuta toista häiritseekin siinä hahmon sijoittuminen.

Edit2. Extrana tammikuun alun Teneriffan reissulta yksi kuvatus, kun lopultakin intouduin niitä käymään läpi:

Muokannut 31.01.2016 18:29 pihlajapuu

• Einoin hahmo
  • Einoin
    Aseenkantaja
    Tasolla 10
    16.76
31.01.2016 19:15 #5 :: Einoin
On mukavaa lukea kuvaajien perusteluja kuvien ottamisen taustasta ja siitä miten mihinkin sommitelmaan ja tekniseen toteutukseen on päädytty. En näe sitä kuvien ja omien tekemisten tarpeettomana puolusteluna.

Toivon ettei kritiikkini ole liian töykeää. Sinulla on selkeästi tekniikkaa hallussa.Uskon että monet sinun kanssasi samalla teknisellä tasolla olevat kuvaajat haluavat teoksistaan muutakin kuin ”ihan kiva” kommentteja. Valokuvaaja, maalari, piirtäjä tai mikä tahansa muu taiteilija pystyy kehittämään tekemistään vain objektiivisen kritiikin ja harjoittelun kautta. Se onko minun kritiikkini sitten sinun kannaltasi hyödyllistä on aivan sinusta itsestäsi kiinni.

Ymmärrrän miksi haet krematorio kuvaan vakaata symmetristä sommitelmaa. Oma perusteluni rajaus ehdotukselle on kuvan rytmitys. Rajaamalla kuvan vasenta reunaa syntyy sommitelma jossa jokainen kuvan ”alue” on vasemmalta lähtien edellistä aluetta suurempi. Lisäksi rajaaminen poistaisi vasemmasta yläkulmasta ainakin minun näytölläni näkyvän ”puhkipalaneen” valkoisen kohdan.

Uudessa ranta kuvassa on tosiaan teknisesti ja sommitelmallisesti katsoen häiritseviä asiota. Peilin sumeus ei minua häiritse ollenkaan, vaan luo kivan kontrastin terävinä näkyvien kivien ja peilistä näkyvän kuvan välille. Hyvin toteutettuna tämä kuva olisi mielestäni huomattavasti parempi kuin aiempi ranta kuva.

Teneriffan kuvassa vasemman reunan tyhjä alue on hieman häiritsevä. Kuvan paino on mielestäni liikaa oikeassa laidassa. Lisäksi kuvan kontrastia voisi mahdollisesti hieman muokkailla johonkin suuntaan.

31.01.2016 19:29 #6 :: pihlajapuu

Einoin kirjoitti: Toivon ettei kritiikkini ole liian töykeää. Sinulla on selkeästi tekniikkaa hallussa.Uskon että monet sinun kanssasi samalla teknisellä tasolla olevat kuvaajat haluavat teoksistaan muutakin kuin ”ihan kiva” kommentteja.

Joo, siis miulle saa kyllä antaa hyvinkin suoraa palautetta. En koe tarvetta ottaa teoksia koskevaa palautetta henkilökohtaisesti, mutta olenkin tottunut kärkkääseenkin palautteeseen töissä, vaikka en visuaalisen alan töitä teekään. "Ihan kiva" hivelee ehkä hetken itsetuntoa, mutta ei auta kehittymään, vaan etenkin juuri heikkojen kohtien osoittaminen kehittää miun mielestä tehokkaimmin.

Einoin kirjoitti: Ymmärrrän miksi haet krematorio kuvaan vakaata symmetristä sommitelmaa. Oma perusteluni rajaus ehdotukselle on kuvan rytmitys. Rajaamalla kuvan vasenta reunaa syntyy sommitelma jossa jokainen kuvan ”alue” on vasemmalta lähtien edellistä aluetta suurempi. Lisäksi rajaaminen poistaisi vasemmasta yläkulmasta ainakin minun näytölläni näkyvän ”puhkipalaneen” valkoisen kohdan.

Totta, hyvä huomio!

Einoin kirjoitti: Uudessa ranta kuvassa on tosiaan teknisesti ja sommitelmallisesti katsoen häiritseviä asiota. Peilin sumeus ei minua häiritse ollenkaan, vaan luo kivan kontrastin terävinä näkyvien kivien ja peilistä näkyvän kuvan välille. Hyvin toteutettuna tämä kuva olisi mielestäni huomattavasti parempi kuin aiempi ranta kuva.

Heh, joo, itseäni häiritsee kyllä sumeuskin, mutta tosiaan myös monet muut jutut. Tais palella tuossa kohtaa jo sen verran, että piti lähteä lämmittelemään jalkoja (ja itteäkin), vaikka lopputulos ei vielä oikein tyydyttänyt. :D

Einoin kirjoitti: Teneriffan kuvassa vasemman reunan tyhjä alue on hieman häiritsevä. Kuvan paino on mielestäni liikaa oikeassa laidassa. Lisäksi kuvan kontrastia voisi mahdollisesti hieman muokkailla johonkin suuntaan.

Ah, totta joo. Tein tuon siis cover photoksi Facebookiin, jossa oma pärstä täyttää tilaa monumentin vasemmalle puolella, niin en tullutkaan nyt katsoneeksi tuosta näkökulmasta.

Edit. Kontrasti oli muuten itsellenikin siinä jotenkin ongelmallinen. En oikein saanut säädettyä ihan sellaiseksi, kuin olisin halunnut. Alun perin tavoittelin sellaista seesteisen meditatiivista, tosi vaaleasävyistä kuvaa, mutta en saanut sitä toimimaan haluamallani tavalla koneella kontrasteja säätäessä, niin päädyin lopulta tähän.
Muokannut 31.01.2016 19:52 pihlajapuu

Valvojat: FreakyMike