Kuvataideaiheiset leffat

• Kultasuu hahmo Kirjoittaja
  • Kultasuu
    Ritari
    Tasolla 30
    71.86

27.09.2016 20:59 #1 :: Kultasuu
Kuvataideaiheiset leffat
Moro, mulla tuli mieleen kysyllä muilta Risinglaisilta vinkkejä koskien hyviä kuvataideaiheisia leffoja. Itse tykkäsin varsinkin Jackson Pollockin elämästä tehdystä elokuvasta "Pollock" ja ajattelin tosiaan kysellä lisää vinkkejä, jospa vaikka saisin hyvää katsottavaa näihin synkkiin syysiltoihin.

Ja, mulle ko. genren leffat on jotenkin terapeuttisia ja hyvää tekeviä, ja useimmiten niistä tulee myönteinen katselukokemus, ja samaistuminen päähenkilöön/taiteilijaan varsinkin tuntuu hyvältä ja usein lohduttavalta. Myös muita taideaiheisia leffoja voi suositelle, esim. muusikoiden ja kirjailijoidenkin elämäkerrat kiinnostaa, kaikissa taiteilijoissa vaan on jotain sellaista "mystisyyttä" mikä vetoaa minun luonteeseen vaikken itse osaa edes kirjoittaa kovin hyvin tai säveltää mitään erikoista. Tosin molempia taitoja voisi yrittää treenata, mutta tyydyn tällä hetkellä näihin osaamisiin, kiitoksia jo nyt etukäteen vinkeistä ja hyvästä keskustelusta! =)

27.09.2016 21:43 #2 :: Rasimus
Kuvataideaiheiset leffat
Eipä nyt äkkisältään tule mieleen kuin alla olevat viisi elokuvaa, eikä näistäkään kuin vain pari ole varsinaisia henkilökuvia, mutta ovatpahan enemmän tai vähemmän rakastavia elokuvia taiteesta.

Crumb - Olen melko varma, että ihan tällaista et aja takaa. Mutta underground-sarjakuvataiteen (?) pahasta pojasta kertova elokuva on ainakin mulle jäänyt mieleen ihan ok:na henkilökuvana. Henk. koht. kuitenkin halveksisin Crumbin näkemyksiä naisista ja ihmisroduista, jos ei kuitenkin eläisi epäilys siitä, että kaveri oli niissä asioissa erittäin itseironinen ja vähän trollahtava.

F for Fake (V niinkuin Väärennös) - Orson Wellesin dokumentaarinen elokuva taideväärentäjästä. Elokuvan näkemisestä hyvin paljon aikaa, joten voin erehtyäkin ja olla täysin pihalla, mutta minua viehättää ajatus siitä, että ehkä olennaista ei olekaan taiteilija vaan taide itsessään, siitä riippumatta kuka sen on tehnyt ja milloin (muoks: samalla perusteella suosittelisin Lovejoy-tv-sarjaa velmusta antiikkimaailmasta). Puhumattakaan Herra Wellesiä itseään kiehtonut ajatus huijauksesta ja siitä, että "taru on totuutta ihmeellisempää" (ajatellaan nyt vaikkapa sitä kuuluisaa Maailmojen Sota -kuunnelmaa...).

Frida - Selma Hayek esittää meksikolaista taiteilijaa. Mulle jäi vähän meh-fiilis tästä aikoinaan, mutta en osaa sanoa mitään varmaa kun en tästäkään enää muista muuta kuin nimen. En olisi muistanut listaankaan ottaa jos en olisi erikseen googlannut taiteesta kertovia elokuvia. Jostain syystä Crumb ja V niinkuin Väärennus olivat ensimmäisiä jotka tulivat spontaanisti mieleen. Go figure.

Lust for Life - Vanha leffa, tehty 1956, pääosissa Kirk Douglas joka esittää Van Goghia. Toki ikä painaa elokuvaa, mutta ihan hyvä se silti on.

Bonuksena:

Hugo - Aivan upea fantasiaelokuva elokuvataiteen aamunkoitosta, pääosin Georges Meliesistä. Ei sinänsä faktaelokuva taiteilijasta tai edes taiteesta, mutta hieno nostalginen sukellus aikaan joka on ikuisesti kadonnut historian hämäriin ja josta ei ole enää kuin hämäriä viitteitä jäljellä (btw: kiitos digitaalisten tallennusformaattien oletetun lyhytikäisyyden ja yhä vain tiukentuvien pyrkimysten tekijänoikeuksien suojeluun, sama uhkaa nykyelokuvaakin: ilman piraatteja otetaan valtava riski että jotkin vähemmän tunnetut taideteokset katoavat lopullisesti kierrosta. Yhtään puolustamatta piratismia itseään silloin kun se kuppaa vielä myyvää taidetta).
Muokannut 27.09.2016 21:48 Rasimus
Tykännyt: Kultasuu

• Thialfi hahmo
  • Thialfi
    Arkkivelho
    Tasolla 67
    67.53

28.09.2016 00:52 #3 :: Thialfi
Kuvataideaiheiset leffat
Tarkovskin Andrei Rublev (1966) ikonimaalarista ja Mr. Turner (2014) englantilaistaiteilijasta. Haku "films about artists" antaa tietysti myös erilaisia listoja.

28.09.2016 09:07 #4 :: HourglassEyes
Kuvataideaiheiset leffat
Being John Malcovich on ollut kehuttu. Itse en ole nähnyt, mutta voisin kyllä katsastaakin joskus.

Wikipedian esittelypätkä:
"Alkutilanteessa päähenkilö, marionettitaiteilija Craig Schwartz, on epätoivoinen. Hänen nukketeatteritaidettaan ei juurikaan arvosteta New Yorkissa. Schwartz haluaisi olla maailmankuulu, kuten näyttelijä John Malkovich.

Schwartz etsii uuden työpaikan, joka sijaitsee Lester Corp -nimisen toimistotalon kerroksessa seitsemän ja puoli. Rakennus on saanut nimensä tohtori Lesteristä. Craig tapaa Maxine-nimisen naisen ja ihastuu tähän. Kun Craig Maxinen mielestä vain leikkii nukeilla eikä tämä käsitä, kuinka on voinut pitää Craigista, Craig raivoaa arkistokaapille ja löytää sen takaa salaisen käytävän John Malkovichin tajuntaan. Käytyään Malkovichin pään sisällä Schwarz putoaa moottoritien varrelle New Jerseyhin."

• Hillo hahmo
  • Hillo
    Upseeri
    Tasolla 27
    18.98

29.09.2016 14:46 #5 :: Hillo
Kuvataideaiheiset leffat
Jos ei (kuvataiteeseen laajennettu) 27-kerholaisuus ole liian masentavaa, voisin suositella elokuvia Jean-Michel Basquiat'sta. Basquiat'n teokset olivat lapsekkaita ja alkukantaisia, mutta lähemmin tarkasteltuina todella monisyisiä. Yleensä kai Basquiat niputetaan neo-ekspressionistiseen liikkeeseen, mutta omasta mielestäni vertautuu aika huonosti. Basquiat'a pidetään yleensä edelleen suurimpana mustana taidemaalarina. Joskin hänen taiteensa on myös todella mielipiteitä jakavaa. Toisten mielestä Basquiat oli lahjaton vasemmistoliberaalin taidemaailman lemmikki, josta ihonvärinsä ja taustansa takia tuli trendi-ilmiö. Toisten mielestä Basquiat oli aikansa suurin nero, kun Warholinkin tähti oli jo pahasti hiipumaan päin.

Joka tapauksessa Basquiat'n elämäntarina on omasta mielestäni mielenkiintoinen. Nousu nuoresta, keskiluokkaisesta perheestä karanneesta kodittomasta katutaiteilijasta yhdeksi 1980-luvun kuumimmista taidemaalareista. Kaikki noin kahdessa vuodessa. Kunnes taidemaailman raadollisuus, kuuluisuuden huonot puolet ja huumeet veivät voiton.

Basquiat (1996) on aikalaisteiteilija Julian Schnabelin dramatisointi Basquiat'n elämästä. Tätä katsoessa tosin on ehkä hyvä pitää mielessä, että Schnabel ja Basquiat eivät olleet parhaita kavereita: käsittääkseni molemmat ihailivat toistensa taidetta, varsinkin Schnabel Basquiat'n, mutta ihmisinä he eivät tulleet parhaalla mahdollisella tavalla toimeen. Elokuvan ehdottomana valopilkkuna on David Bowie Andy Warholin roolissa.

Jos haluaa dokumentaarisempaa otetta ja ehkä parempaa käsitystä todellisuudesta, voi katsoa elokuvan Jean-Michel Basquiat: The Radiant Child (2010). Se on sellainen perinteinen haastatteludokumentti, mutta haastateltavien kirjo on erinomainen ja mukana on ainutlaatuista materiaalia haastattelusta Basquiat'n itsensä kanssa. Sekä paljon itse taiteen esittelyä. Itse tykkäsin.

Kolmas elokuva, joka tuli aiheesta mieleen, on Banksyn Exit Through the Gift Shop (2010), jos se vielä on näkemättä. Se tosin ei varsinaisesti kerro kenenkään taiteilijan elämästä tai tuotannosta, vaan on enemmänkin satiiri katutaiteen kaupallistumisesta, kaupallistamisesta ja viemisestä gallerioihin. Oli se sitten dokumentti tai mokumentti, kyseessä on joka tapauksessa mainio elokuva.

(Yllä mainitut elokuvat voi (ainakin vielä tällä hetkellä, tekijänoikeuksia uhmaten) katsoa Youtubesta yllä olevista linkeistä, jos pää kestää järkyttävän huonoa kuvanlaatua (240-360p).)
Muokannut 29.09.2016 15:40 Hillo

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

29.09.2016 19:51 #6 :: Dyn
Kuvataideaiheiset leffat

Rasimus kirjoitti: Frida - Selma Hayek esittää meksikolaista taiteilijaa.

Annan puoltoäänen tälle elokuvalle, itse pidin paljon sen rauhallisuudesta ja elämänkertahenkisyydestä. Frida Kahlo oli kiinnostava persoona, ja minusta elokuva onnistui olemaan myös ihan kohtuuhyvä kokonaisuus, josta ei jäänyt isoja miinuksia mieleen.

Mun makuun upposi jossain määrin myös Tyttö ja helmikorvakoru, joka tosin pohjautuu enemmänkin romaaniin kuin tosielämään. Mutta mukana on taiteilijuuden tragediaa.

Kirjailijaleffoja olen katsonut paljonkin, mutta yhtäkkiä en saa mitään nimiä mieleen. Linkkaan tähän vain IMDB:n teemalistan josta voi ehkä etsiä innoitusta.

29.09.2016 20:05 #7 :: Rasimus
Kuvataideaiheiset leffat
Mä muuten katsoin muistin virkitykseksi tuon Fridan, ja sanoisin että kannattaa nähdä.

Mulle muuten Frida tuli tutuksi kun joskus teini-ikäisenä tein kesätöitä siivoojana kaupungille, ja yksi työpaikoista oli joku Helsingin taidemuseon tai vastaavan toimisto juuri samoihin aikoihin kun täällä oli joku Kahlon näyttely. Ei mitään fotorealistista taidetta, mutta jokin hänen maalauksissaan näyttää yksinkertaisestikin hyvältä.
Muokannut 29.09.2016 20:36 Rasimus

Valvojat: FreakyMike