Saranthan taiteiluja

• Sarantha hahmo Kirjoittaja
  • Sarantha
    Liejuvelho
20.10.2013 22:29 #1 : Sarantha
Siitä on aikaa, kun olen viimeksi laittanut töitäni Risingille näkyviin, mutta tempaisempa nyt uuden foorumin kunniaksi.

Taustaa: Olen harrastellut piirtämistä erityisesti lapsena ja teini-ikäisenä melko ahkerasti, mutta aikuisiällä touhuun on tullut vuosienkin taukoja. Ja se näkyy kynänjäljessä kyllä. Lisäksi luulen, että minulla on taipumus yrittää taitoihini nähden liian haastavia tekniikoita. Puuttuu rutiinia. Olisi kiva piirtää enemmänkin, kun vaan ehtisi ja inspiroituisi ja jaksaisi.

Ekana yksi tuoreimpia töitäni, tussi/vesivärityö syksyltä 2012. Kuvassa on hovawart-rotuinen koira, valokuvasta piirretty. En ollut koskaan ennen kokeillut tussipiirroksen "värittämistä" vesivärillä, enkä ole lopputulokseen ihan tyytyväinen. Halusin, että työ pysyy kuitenkin ensisijaisesti piirroksena ja että tussin jälki näkyy selkeästi, eli värityksen tuli olla vain "viitteellinen". Tällaisena se kuitenkin jäi vähän liian luonnosmaisen ja keskeneräisen näköiseksi.

Seuraavana tussipiirros kaverin hevosesta, niin ikään valokuvan pohjalta. Syksyltä 2010. Tässä työssä tekninen toteutus on suunnilleen parasta mitä minun käteni suostuu tekemään. Kuvattu kameralla koska skannerin piuha oli kateissa tai jotain, se näkyy epätarkkuutena. Tässä jäi sitten harmittamaan jonkinlainen "hengettömyys" ja kliinisyys.

Sitten ensimmäinen kokeilu kuivapastelleilla suunnilleen koskaan, keväältä 2012. Kuvassa oma koirani, valokuvaa käytetty viitteellisenä apuna koska enhän minä osaa omasta päästäni mitään piirtää. Kuonon syvyysvaikutelmassa jokin jäi mättämään, ilmeisesti olen kesken varjostamisen vaihtanut mielipidettäni siitä mistä suunnasta valo tulee... Olen kuitenkin ihan positiivisen yllättynyt kuivapastelleista tekniikkana.

Kaksi viimeistä kuvaa linkkeinä. Toisena kuivapastellikokeiluna joku nainen , varjot mättää taas niin viimeisen päälle eikä mun kädessä riitä herkkyys ihmisten naamojen piirtämiselle. Teini-ikäisenä muistan piirtäneeni lyijärillä tällaisia naamakuvia joissa valo tulee dramaattisesti toiselta puolelta, sieltä inspiraatio. Tykkään kyllä tämän työn tunnelmasta. Ilmeeseen hain kai jotain monalisamaista epämääräisyyttä ja monitulkintaisuutta, vaatimattomat ovat esikuvani, nähkääs.

Viimeisenä jo kerran vanhalla Risingilla nähty ristiäislahja kummipojalle kesältä 2009. Tässä en yrittänyt mitään liian monimutkaista vaan pitäydyin naivistisemmassa tyylissä. Ehkäpä siksi tässä työssä mikään ei ärsytä minua niin paljon kuin noissa muissa. Tekniikkana siis (Lidlistä ostetut halvat) akryylit.

Tällaista tällä kertaa. Toivottavasti jossain vaiheessa pääsisin jatkamaan ketjua tuoreemmilla töillä.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

20.10.2013 22:42 #2 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Saranthan taiteiluja
Perinteisellä, eurooppalaisella tavalla kauniita maalauksia. Itse en ehkä ole kuvataiteen suurimpia rakastajia eli asiantuntijoita, mutta perinteisessä tyylissä on jotain, mikä ainakin omaa silmääni viehättää.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

• Ansa hahmo
  • Ansa
20.10.2013 22:59 #3 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Saranthan taiteiluja
Muista en osaa sanoa oikein mitään, kun tuo kettukuva sai minut oikein hymyilemään. Pidän siitä ja se sopisi oikein hyvin jonkin satukirjan kuvitukseksi. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on kaunis ja kertoo oman tarinansa. :)

24.10.2013 20:38 #4 : Fantasyfan
Vastaus käyttäjältä Fantasyfan aiheessa Saranthan taiteiluja
Minä tykkäsin paljon tuosta ensimmäisestä koirasta ja hevosesta. Tykkään sun tavasta tehdä valokohtia.

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
24.10.2013 21:15 #5 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Saranthan taiteiluja
Tuo kettukuva kolahti. Luin joskus pikkukakarana jotain lastenkirjakerhon kirjaa taikametsän ketusta ja sen kuvitus oli hyvin samantyyppinen. Eteerinen, pelkistetty ja jotenkin todella kauniin värinen. Ei aivan puhdas, muttei täysin murrettukaan. Oletko koskaan harkinnut (lasten)kirjan kuvittamista? Ei kylläkään ole minkäänlaisia havaintoja paljonko sellaisesta työstä maksetaan vaivaan nähden.

• Sarantha hahmo Kirjoittaja
  • Sarantha
    Liejuvelho
26.10.2013 19:29 #6 : Sarantha
Vastaus käyttäjältä Sarantha aiheessa Saranthan taiteiluja
Kiitokset kaikille kommenteista!

Muistan nähneeni tuon kettukirjan lapsena, sukulaisperheellä taisi olla se ja muistan serkkuni tykänneen siitä tarinasta kovasti. Rakastan itsekin satuja, joten joku kuvitusprojekti ihan harrastuspohjalta voisi olla todella mielenkiintoinen.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

• w-a-r-i hahmo
  • w-a-r-i
16.12.2013 21:02 #7 : w-a-r-i
Vastaus käyttäjältä w-a-r-i aiheessa Saranthan taiteiluja
Hienoja kuvia :) Hovawartista tykkäsin erityisesti, se on jotenki lempeen näköinen ^_^ Miä jotenki tykkäsin nimenomaan siitä että se on vähän tollanen luonnosmainen, on tarkkaa kohtaa, ja epätarkempaa, se on luonnollinen :D En erityisest pidä sellasista piirustuksista / maalauksista, jotka on tai yrittää olla valokuva tarkkoja :) Tommosista kivoista tulee semmonen rento hyvä olo = ) Myös hevonen ja kettu oli söpöjä ;P

01.04.2014 21:27 - 01.04.2014 21:28 #8 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Saranthan taiteiluja
Koirat ovat aivan ihania, samoin kettu :heart:

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)
Viimeksi muokattu: 01.04.2014 21:28 Celestine.

• Caladran hahmo
  • Caladran
    Aseenkantaja
11.07.2014 20:35 #9 : Caladran
Vastaus käyttäjältä Caladran aiheessa Saranthan taiteiluja
Ihailen miten saat hienon värityksen kuviin. Ne ovat ihastuttavia ja hyvin tehty. Pidin myös ketuista. Ne kuuluvat lempieläimiini. ^^ Hieno työtä!

Istu alas ja kirjoita. Joka aamu.

Valvojat: FreakyMike
Uusin jäsen: Suvi Ukkonen