25.10.2014 16:30 #1 :: Dyn
Kirjoittamaan kirja-arvosteluja Artikkeleihin?
Käyttäjien tietokantaan jättämien arvostelujen lisäksi Risingshadow julkaisee myös toimitettuja, pidempiä arvosteluja Artikkelit-osiossa. Arvosteltavat kirjat ovat pääasiassa uusia tai uudehkoja, suomeksi julkaistuja scifi-, fantasia- ja kauhuromaaneja, mutta jonkin verran arvostelemme myös teemaan sopivia sarjakuvia ja tietokirjoja.

Risingin kriitikkoporukka kaipaa uusia jäseniä.

Edellytämme kriitikoiltamme sitoutumista hommaan, hyvää suomen kielen taitoa ja innostusta tarttua ennakkoluulottomasti uusiin kirjoihin. Arvostelut toimitetaan, eli pääset myös hiomaan tekstiäsi ja saat siitä palautetta. Koska Rising pyörii täysin vapaaehtoisvoimin, emme maksa kirja-arvosteluista palkkiota. Saat kuitenkin pitää mahdollisen arvostelukappaleen.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen peltonen.ella at gmail.com tai lähetä minulle privaa. Kerro viestissä itsestäsi, kirjoittajakokemuksestasi, ja jos mahdollista, liitä mukaan tekstinäyte (blogissa tai Risingilla julkaistu kirja-arvio). Kerro myös, minkätyyppisiä kirjoja haluaisit arvostella.

Homma toimii pääsääntöisesti niin, että arvioiden koordinaattori (tällä hetkellä meikäläinen) jakaa kirjat arvostelijoille sitä mukaa, kun kiinnostavia kirjoja tulee vastaan. Jos kirjasta on saatavilla arvostelukappale, tilaan sen sinulle kotiin. Aikaa arvion kirjoittamiseen on mielellään noin kuukausi, ja hiomiseen menee kirjoittajasta riippuen enemmän tai vähemmän aikaa. Arvostelu julkaistaan Artikkeleissä kriitikon koko nimellä. Kriitikon esittämät mielipiteet ovat hänen omiaan, mutta toivomme toki objektiivisia, 'ammattimaisia' arvioita. Kaikki tekstien oikeudet säilyvät kirjoittajilla.

Esimerkkiä arvosteluista voi katsella Artikkeleista, ja lisätietoja saa myös kysymällä tässä ketjussa.

Pääsääntöisesti emme julkaise ns. tilaamatonta materiaalia. Jos haluat jo valmiin arvostelusi julki, ota yhteyttä minuun sähköpostilla tai privaviestillä.
Tykännyt: Ageha

• Ageha hahmo
  • Ageha

26.10.2014 14:21 #2 :: Ageha
Kirjoittamaan kirja-arvosteluja Artikkeleihin?

Ja onko sitten porukkaan liittymisen jälkeen velvollinen kirjoittamaan arvosteluja jotain tiettyä tahtia, vai voiko itse vaikuttaa siihen paljonko ja kuinka usein arvosteluja kirjoittaa?

26.10.2014 22:04 #3 :: Dyn
Kirjoittamaan kirja-arvosteluja Artikkeleihin?

Ageha kirjoitti: Onko tämä haku nyt sitten voimassa siihen asti, kunnes suunnilleen tyydyttävä määrä uusia kriitikkoja on saatu raavittua kasaan?

Tämä haku on voimassa ns. ikuisesti. Vanhallakin foorumilla oli vähän vastaava ilmoitus, mutta täältä se oli jäänyt laittamatta... Koska ihmisten ehtimiset ja elämäntilanteet vaihtelevat, kaikkia kirjoja ei minkään porukan voimin tule arvosteltua. Uusia hyviä kirjoittajia siis mahtuu aina mukaan. :)

Kukaan ei ole velvollinen kirjoittamaan mitään, mutta toki toivon, että kiinnostuksensa ilmaisseet kirjoittaisivat vähintään muutaman arvostelun vuodessa oman ehtimisensä mukaan. Eli kyllä, ihan itsestä on kiinni. Voidaan sopia myös yhdestä tietystä kirjasta, ei enemmästä, mutta itse tykkään luoda tientynlaista pysyvyyttä hommiin. Kriitikot ovat siis eräänlaisia ylläpidon avustajia, ihan yhtä vapaaehtoisia kuin mekin.

Kirjat myös valitaan sitä mukaa kun uusia ilmestyy (tai tiedetään ilmestyväksi), eli mitään keskitettyä kirjojen jakohetkeä ei ole. Jos useampi ihminen on kiinnostunut samasta kirjasta, nopeampi yleensä voittaa hitaamman. Yleensä myös pyydän syksyn/kevään toivelistoja etukäteen.

Saan ajoittain myös pyyntöjä kustantajilta, josko arvostelisimme jonkin tietyn kirjan. Tällaista kirjaa saatan tarjota suoraan sopivaksi katsomalleni kriitikolle tai sitten heidän koko porukalle viestin, josko joku tarttuisi.
Tykännyt: Ageha

05.02.2015 22:34 #4 :: Dyn
Kirjoittamaan kirja-arvosteluja Artikkeleihin?
Varsinkin kevään osalta yksi tai kaksi uutta innokasta arvostelijaa olisi tervetulleita. Tekstinäytteeksi riittää mikä tahansa asiateksti, jos et pidä esimerkiksi kirjablogia, tai vaikka linkki muutamaan Risingin tietokannassa olevaan arvosteluusi. :)
Muokannut 05.02.2015 22:35 Dyn