Kysely: Toinen kirjoituspiiri

Fievre loi aiheen: Kysely: Toinen kirjoituspiiri
16.11.2018 13:31 #1

Korviini on kantautunut muutaman kerran toivomus siitä, että Risingshadow’lla olisi toinenkin kirjoituspiiri.

Nykyinen piiri eli Kirjoituspiiri ykkönen toimii niin, että osallistujat kirjoittavat joka kuukausi annetusta aiheesta tekstin, jonka maksimipituus on 3000 sanaa (n. 10 sivua). Olen kuullut, että jotkut kaipaavat piiriä, jossa tekstejä saisi kirjoittaa rauhallisempaan tahtiin ja vapaasti valittavasta aiheesta. Tällainenkin piiri voidaan laittaa pyörimään, jos halukkaita on tarpeeksi eli vähintään 4-5 ja mielellään enemmänkin.

Tässä ketjussa voi ilmoittaa halukkuutensa osallistua ns. Kirjoituspiiri kakkoseen ja keskustella siitä, millaisia toiveita piirin suhteen on. Ilmoittautua voi myös suoraan minulle yksärillä.

Oma ehdotukseni piirin rakenteesta:
- aihe ja genre vapaa, mutta Leirinuotion yleinen K-13 -ikäraja pysyy
- 4 tekstiä vuodessa, kaikki kommentoivat toistensa tekstejä
- deadlinet sovitaan aina vuoden alussa
- maksimipituus 6000 sanaa (n. 20 sivua)
- jäsen ilmoittaa poissaoloistaan. Kahdesta peräkkäisestä ilmoittamattomasta poissaolosta vetäjä varmistaa, haluaako poissaoleva jäsen jatkaa jäsenenä, ja jollei saa vastausta, vetäjä poistaa jäsenen piiristä.

Kirjoituspiiri ykkösen osallistujat ovat myös tervetulleita, mutta etusija on niillä, jotka eivät ole vielä minkään piirin jäseniä.

Oletteko kiinnostuneita osallistumaan? Mitä mieltä olette sääntöehdotuksista?

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Kysely: Toinen kirjoituspiiri
16.11.2018 20:05 #2

Ilmoitan halukkuuteni liittyä piiriin.

Tekstejä voisi olla vuodessa enemmänkin kuin neljä. Jos harvaan kirjoittavat halutaan pitää mukana, voisi ajatella jonkunlaista liukuvaa 4-10 -rajaa, josta itse kukin saisi valita oman kirjoitustiheytensä.

Itse myös sallisin k-18 -tekstit. Jos seksiä ja väkivaltaa halutaan rajoittaa, voitaisiin itsetarkoituksellinen seksi ja väkivalta kieltää, mutta toisinaan seksin ja väkivallan käyttö on taiteellisesti perusteltua, esimerkiksi olennaisena osana juonta. Itse sallisin ainakin tällaiset, ja jos ihan vapaasti saisin valita, en rajoittaisi seksiä ja väkivaltaa mitenkään.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Riku
Mekaanikko
Riku vastasi aiheeseen: Kysely: Toinen kirjoituspiiri
16.11.2018 23:34 #3

Ilmoitan halukkuuteni myös. Nykyisessä piirissä saan sellaisen parikymmensivuisen pätkän käytettyä myös ehkä 4-6 kertaa vuodessa, mikä itselleni on joskus tuntunut vähältä.

Mitään ikärajoja en kannata, kirjallisuutta on muutakin kuin lasten kirjallisuutta. Omasta puolestani en mitään erotiikkaa kirjoita, mutta jos haluan, että päähenkilö ampuu vihollissotilaan niin läheltä, että käsiin jää verta ja vaimentaa pysyvästi tämän loukkaantuneen toverin heti perään niin sitten se tekee juuri niin, ja on shokissa myöhemmin. Edellinen esimerkki siis oikeasta kässäristäni. En usko haluavani piiriin jossa aletaan sanoa, että nyt ei kelpaa kun ei ole lapsille sopiva tai ainakin jätän huomiotta.

Oliko tässä ehdotuksessa ajatus, että kaikki antavat kaikki tekstins kerralla ja kaikkiin palautetta kerralla ja muutaman kuukauden jälkeen sama uudestaan?

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Kysely: Toinen kirjoituspiiri
17.11.2018 00:13 #4

Riku kirjoitti: Mitään ikärajoja en kannata, kirjallisuutta on muutakin kuin lasten kirjallisuutta.

Tiedän paljon aikuisten kirjallisuutta, joka ei sisällä seksiä ja väkivaltaa, joten alhainen ikäraja ei automaattisesti tarkoita sitä, että teos on suunnattu lapsille.

Tää ikärajakysymys täytyy kuitenkin keskustella, koska tulen lähettämään ryhmään pornoa, jos se vain on sallittua.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

17.11.2018 11:40 #5

Kiitos ilmoittautumisesta ja keskustelunavauksesta, Punnort ja Riku! :smile:

Tekstien määrä oli hatusta heitetty ehdotus ja sitä voidaan lisätä, mikäli neljä tekstiä vuodessa koetaan liian hitaaksi tahdiksi. Olisiko 6-8 tekstiä parempi? 10 tekstiä alkaa kuulostaa jo Kirjoituspiiri ykkösen tahdilta.

Ymmärsit juuri oikein, Riku: kaikki lähettävät tekstinsä samaan deadlineen mennessä, ja kaikki kommentoivat toistensa tekstejä. Kirjoitus- ja kommentointiaika riippuvat siitä, montako tekstiä vuodessa tulee.

Ikäraja ei sen sijaan muutu, se on Leirinuotion sääntö. Ongelmana K18-teksteissä on se, että jos ne sallitaan, niin sitten pitää ruveta rajoittamaan, minkä ikäisiä ihmisiä piiriin pääsee ja tarkastamaan ihmisten ikiä. Kumpikin on hankala toteuttaa eikä muutenkin jo pienimuotoista kirjoituspiiritoimintaa ole järkevää rajoittaa kieltämällä alaikäisiä osallistumasta.

K13 ei tarkoita, että pitää olla lastenkirjallisuutta tai etteikö tekstissä saisi olla seksiä tai väkivaltaa, enemmän kyse on siitä, että niillä ei saa mässäillä liiaksi tai kuvailla liian yksityiskohtaisesti. Eli porno on poissa laskuista, mutta vihollissotilaan ampuminen ei välttämättä ole liikaa, riippuen siitä, miten se esitetään. Kannattaa tutustua kriteeristöön (sovelletaan siis K12-rajaa):
www.ikarajat.fi/kriteerit.pdf

Niin, ja jottei jää epäselvyyksiä, niin kirjoituspiirissä siis noudatetaan yhteisiä sääntöjä. Jollei niitä noudateta, asiasta keskustellaan ja piiristä voidaan myös erottaa jäseniä.

Onko muita halukkaita Kirjoituspiiri kakkoseen?

NoctilucA
Epäkuollut
NoctilucA vastasi aiheeseen: Kysely: Toinen kirjoituspiiri
17.11.2018 11:41 #6

Minuakin tällainen ryhmä kiinnostaisi. Kuulun jo ykköspiiriin, joten sitten pitäisi ehkä miettiä riittääkö aika molempiin.

K-13 on kieltämättä matala ja rajoittaa omia tekstejäkin, mutta en halua lukea pornoakaan ja yligraafisia väkivaltapätkiä, joten sellaisten juttujen yli hyppään (oli miten juonellista tai taiteellista tahansa). Kommentteja olisi silloin vaikea antaa. En siis kannata K-18:ta. Sitä kamaa löytyy netistä jo ihan tarpeeksi.

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

17.11.2018 11:49 #7

Kiva kuulla, että olet kiinnostunut, NostilucA! :smile: Etusija on siis niillä, jotka eivät ole kirjoituspiirissä, mutta laitan sinut jonotuslistalle. Katsotaan, miten paljon ilmoittautujia tulee, ja jos tilaa riittää, niin olet tervetullut.

Wuntvor
Kaartilainen
Wuntvor vastasi aiheeseen: Kysely: Toinen kirjoituspiiri
18.11.2018 17:18 #8

Ilmoittaudun mukaan piiriin.

Muutama kommentti sääntöehdotuksista:

1. K13 ikäraja on ongelmallinen koska suurin osa kirjoituksistani on suunnattu aikuisille. Käsittelen kirjoituksissa aiheita joista on hyvin vaikea kirjoittaa K13 ikärajan mukaisesti. Tarinoissa on hyvin vähän seksiä mutta väkivaltaa esiintyy jonkun verran.

Suurin ongelma tässä ikärajassa on rajoitukset juonen sisältöön, en ole varma voinko kirjoittaa suunnittelemistani aiheista ikärajaa rikkomatta. Tarinoissa olevia viittauksia eri aiheisiin voi olla vaikea ymmärtää jos lukija on hyvin nuori.

2. Mielestäni sopiva tekstien määrä olisi 4-8, osallistuja päättää itse sopivan määrän. Korkeintaan 20 sivua.

18.11.2018 20:31 #9

Kiva, kun olet kiinnostunut osallistumaan, Wuntvor!

Kuten tuossa ylempänä keskusteltiin, ikärajasta ei jousteta. K13 ei ole niin rajoittava kuin miltä se kuulostaa. Tekstin ei tarvitse olla lapsille suunnattu eikä ikäraja tarkoita sitä, ettei saa olla yhtään seksiä, väkivaltaa tai raskaita teemoja, vaan kyse on siitä, miten niitä käsitellään. Suosittelen tsekkaamaan ikärajakriteerit .

Meillä on täsmälleen sama sääntö Kirjoituspiiri ykkösessä, missä siis valtaosa kirjoittajista on aikuisia ja kirjoittaa aikuisille suunnattua proosaa. Meillä on ollut siellä sellaisiakin herttaisia teemoja kuin maailmanvalloitus ja murha synkällä sivukujalla. Olen ollut mukana kaksi vuotta, ja muistan tasan kaksi kertaa, kun aiheesta on jouduttu käymään keskustelua, ja nekin olivat rajatapauksia.

Sanoisin teidän kommenttien perusteella, että voitaisiin aloittaa kuudella tekstillä vuodessa niin, että ensin on kuukausi kirjoitusaikaa ja sitten toinen kuukausi aikaa kommentoida. En epäile yhtään, ettettekö te ehtisi kirjoittaa, mutta kommentoitavaa voi kertyä reippaastikin, varsinkin, jos maksimi on tuo 6000 sanaa. Tehtävien määrää voidaan sitten lisätä myöhemmin, jos piiri alkaa tuntua liian helpolta.

Piiri voidaan laittaa pyörimään neljän osallistujan voimin, mutta odottelen vielä muutaman päivän, tuleeko muita ilmoittautumisia. Enempi on aina parempi, koska kaikki osallistujat eivät kuitenkaan ehdi kirjoittaa joka kerta. Mukaan mahtuu vielä, nyt kannattaa ilmoittautua!

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Kysely: Toinen kirjoituspiiri
18.11.2018 22:54 #10

Itseäni kiinnostaa ainoa tässä on tämä muiden K13 ikärajan vääntäminen. En tiedä kyllä hirveän montaa kirjaa tai itseasiassa yhtäkään K18 kirjaa. Vielä kun luki nuo ikäraja perusteet niin eihän siinä ole mitään epäselvyyttä.

No hirveitä seksi kohtauksia ei huvita lukea ja jatkuva väkivallan mässäily voi katsoa elokuvissa.

Et toki innostun tästä ja jos saisi itsekkin kirjoitusinnon heräämään pitkästä aikaa. 4-8 sivua voi tuottaa aluksi ongelmia mutta eiköhän se siittä kun taas tottuu ja oppii

Race like first!
Train like second!

Athicus
Athicus vastasi aiheeseen: Kysely: Toinen kirjoituspiiri
19.11.2018 12:01 #11

Minä olisin kiinnostunut liittymään piiriin, jos tilaa vielä on.

Kirjoituskoneeni on ollut jumissa puolisentoista vuotta, mutta viime aikoina kirjoittaminen on taas alkanut kiinnostamaan. En koe mitään ongelmaa ikärajojen suhteen, vaikka suurin osa kirjoittamistani novelleista ovatkin olleet genrenä kauhua.

19.11.2018 15:17 #12

Kiitos viesteistänne, Nylkky ja Athicus! Laitan teidätkin listalle, tervetuloa kirjoituspiiriin! Hyvä juttu, että ollaan samoilla linjoilla säännöistä.

Teksteillä ei ole mitään minimipituutta, se 6000 sanaa (20 sivua) on vain maksimipituus.

Vieläkin mahtuu mukaan!

Viimeksi muokattu: 19.11.2018 15:39 : Fievre. Syy: kirjoitusvirhe

22.11.2018 10:49 #13

Voitaisiin polkaista piiri käyntiin tällä porukalla. Pyydän teille oikeuksia kirjoituspiirialueelle ja laitan lisäohjeita yksärillä. Ensimmäinen deadline on 31.12., joten voitte alkaa jo miettiä ensimmäistä tekstiänne.

Mukaan mahtuu yhä, ja myöhemminkin voi ilmoittautua - kirjoituspiiriin on ns. jatkuva haku. Mukaan pääsee ilmoittautumalla tähän ketjuun tai suoraan minulle yksärillä.