Kirjautumisen istunnon kestoa pidennetty (15min -> 60min)

Darkki
Darkki loi aiheen: Kirjautumisen istunnon kestoa pidennetty (15min -> 60min)
23.01.2019 09:34 #1

Kirjautumisen istunnon kestoa, eli aikaa kuinka pitkään sivusto pitää sinut kirjautuneena kun et tee sivustolla mitään, on pidennetty nyt 15 minuutista 60 minuuttiin. Jos et tee mitään sivustolla 60 minuutin aikana, niin sivusto pakottaa sinut kirjautumaan ulos sivustolta. Uloskirjautuminen tapahtuu tietoturvan takia, jotta vahingossa auki jäänyt selain tai esimerkiksi sivuston käyttö kirjaston yhteiskäyttökoneella ei aiheuta tilannetta, että joku toinen käyttäjä vahingossa pääsisi tunnuksillasi sivustolle. Yhteiskäyttökoneilta kannattaa myös aina kirjautua palveluista pois käytön jälkeen.

Istunnon kestoon vaikuttaa sivustolla käyttäjän aktiivinen tekeminen, jossa siis selaimesi lähettää tietoa meidän sivuston palvelimelle. Aktiivista tekemistä on esimerkiksi sivuston linkin klikkaaminen, jolloin istunnon laskuri nollautuu ja palvelimen näkökulmasta sinulla on taas 60 minuuttia aikaa tehdä seuraava toimenpide ettei kirjautumisesi istunto katkea automaattisesti.

Huomioitavaa tässä on, että tekstin kirjoittaminen EI OLE sivuston näkökulmasta aktiivista tekemistä, koska tekstin kirjoituksessa kenttään ei selaimesi lähetä tietoa vielä meidän sivuston palvelimelle. Tästä johtuen jos kirjoitat pitkään tekstiä auki olevassa ruudussa on suositus, että otat tekstin varmuuden vuoksi itsellesi talteen ennen lähettämistä. Jos aikaa tekstin kirjoituksessa on mennyt pidempään kuin sivuston istunnon pituus (60 minuuttia) on todennäköistä, että kirjautumisesi on jo katkennut palvelimelle ennen tekstin lähettämistä. Tästä johtuen näyttää kuin sivusto kirjaisikin sinut ulos ja lähettämäsi teksti katoaa.

Viimeksi muokattu: 23.01.2019 09:44 : Darkki.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kirjautumisen istunnon kestoa pidennetty (15min -> 60min)
31.01.2019 13:22 #2

Kelpo asiaa on etenkin viimeisessä kappaleessa. Eräällä toisella sivustolla menetin kirjoittamani tekstin juuri siksi, etten sivuston robottimielestä tehnyt mitään, vaikka aivoni surrasivat ja sormeni takoivat näppäimiä.

Thompson 10
Uusin jäsen: Thompson 10