• Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 13 päivää sitten)
    • Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 85 päivää sitten)

Nova 2014

• tiarAnon hahmo Kirjoittaja
  • tiarAnon
31.01.2014 10:02 #1 : tiarAnon
Nova 2014 kirjoittanut tiarAnon
Ajattelin, että kun täältä löytyy paljon innokkaita spefi-kirjottajia, moni on varmaan osallistumassa Novaan. Kyseessähän on siis Turun science fiction seuran scifi- ja fantasianovellien kirjoituskilpailu, joka on suunnattu ei vielä julkaisseille kirjottajille.
Lisää tietoa löytyy kilpailun sivuilta:
www.tsfs.fi/nova/

Nova on aloitteleville kirjoittajille suunnattu palautteellinen science fiction- ja fantasianovellien kirjoituskilpailu. Kilpailun tarkoituksena on auttaa osallistujia kehittymään kirjoittajina ja nostaa sf/f-kirjoittajakenttään uusia nimiä. Kisa on tarkoitettu kirjoittajille, jotka eivät ole vielä julkaisseet omaa kaunokirjallista teostaan (julkaisut antologiassa tai omakustanteet eivät ole este osallistumiselle).

Palautetta annetaan kolmiportaisen mallin mukaan. Palkitut novellit (sijat 1–10) saavat palautetta tuomaristolta. Esiraadilta tuomaristolle edenneet, mutta sijoittumatta jääneet novellit saavat palautteen esiraadilta. Loput saavat esiraadin kirjoittaman yleispalautteen, jossa käydään läpi vuoden sadon suurimpia kompastuskiviä ja yleisiä kirjoitusohjeita.

Kisassa menestyneitä novelleja julkaistaan Spin- ja Kosmoskynä -lehdissä (katso luettelo julkaistuista novelleista). Novan järjestäjinä toimivat Turun Science Fiction Seura ry sekä Suomen Tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry.

Nova 2014

Vuonna 2014 kilpailu järjestetään jo 15. kerran, ja juhlavuoden kunniaksi kisa uudistuu ja muuttuu sähköiseksi.

Novan tuomaristoon kuuluvat tänä vuonna kirjailija Magdalena Hai, kirjabloggaaja Hanna Matilainen, spefikirjoittaja Tarja Sipiläinen, vuoden 2013 Nova-voittaja Anna Malinen, sekä Kosmoskynä-lehden päätoimittaja Juri Timonen. Kisassa on esiraati, joka karsii jatkoon pääsevät novellit tuomaristolle. Esiraatiin kuuluvat Taru Hyvönen, Iivari Koutonen sekä Henna Sinisalo.

Kilpailun deadline on 31.3.2014 keskiyöllä. Kilpailutöitä ei palauteta. Voittajat julkistetaan Finncon-tapahtumassa Jyväskylässä 11.-13.7.2014.

Novellit tulee kirjoittaa suomeksi. Aihe on vapaa, kunhan se liittyy science fictioniin tai fantasiaan. Kisaan voi osallistua useammalla novellilla. Tekstit, joiden maksimipituus on 20 liuskaa, lähetetään viimeistään maanantaina 31.3.2014 osoitteeseen novakilpailu (at) gmail (piste) com. Sähköpostin otsikoksi nimimerkki sekä novellin nimi, viestin leipätekstiin osallistujan nimi ja yhteystiedot, ja novelli sähköpostin liitteeksi rtf-tiedostona.

Kilpailuun voi osallistua myös postitise. Silloin nimimerkkitiedoin varustettu novelli lähetetään viimeistään 31.3.2014 kolmena kappaleena Turun Science Fiction Seuralle osoitteeseen TSFS ry. / NOVA 2014, PL 538, 20101 TURKU. Mukaan laitetaan myös kirjoittajan yhteystiedot sisältävä kirjekuori, jonka päällä lukee nimimerkki sekä osallistuvan novellin nimi.

Viralliset säännöt kannattaa ehdottomasti lukea läpi, sillä esiraati tai tuomaristo voi hylätä sääntöjenvastaisen novellin.

Järjestäjät toivovat runsasta osallistumista niin kokeneilta kuin aloitteleviltakin kirjoittajilta.

Lisätietoja: Nova-sihteeri Leila Paananen, nova2014 (at) tsfs (piste) fi

Kisasta on myös olemassa tulostettava esite. (Tiedosto kannattaa tallentaa omalle koneelle ennen tulostamista.)

Ite ajattelin nyt vihdoin painostaa itteni osallistumaan; on ollut tarkotuksena jo monta vuotta, mutta oon huono deadlinejen kanssa. Nyt kuitenkin on tullu kirjotettua enemmän, joten ehkä nyt ois mahollista, kun on hyvä tukiporukkakin.

Nova on sikäli hyvä kilpailu, että toisin ku esimerkiks Portin novellikilpailuun, siihen ei osallistu konkareita samalla tapaa, joten mahollisuudet on paremmat. Lisäks hyvin pärjänneille on luvassa palautetta alan ammattilaisilta, mikä nyt on kultaakin kalliimpaa.

So, who's in?

(Modet hei, onhan tää oikeessa paikassa?)

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, Rinja, Piru Naiseksi, The Big Bad Wolf

31.01.2014 11:56 #2 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Nova 2014
Osallistuttuani Novaan ensimmäistä kertaa sain niin antoisan yleispalautteen, että se sinänsä olisi riittänyt motivoimaan minut pommittamaan polo esiraatilaisia kyhäel...mestarillisine tieteistarinoineni. Nappailen näet tuosta yleispalautteesta vinkkejä ja vihejä niin kuvitteellisiin kuin asiapitoisiin tuotoksiini.

Nova-suolloksiini poimin aiheen itusia ympäristöstäni koko vuoden ajan. Kypsyttelen tarinanpätkiä mielessäni, kun vasta odottelen kutsutähtösen taas syttyvän virtuaalitaivaalle. On inhaa, että joskus Mitä Kutkuttavin Stoorinaihe ilmaantuu elinpiiriini sen jälkeen, kun olen sujauttanut vuoden Nova-tieteiseni mukaan kisaan. Toistaiseksi en ole lähettänyt useaa novellia, sillä aikani modernin kirjoitusvälineen äärellä on ollut rajoitettua.
Pari viikkoa sitten tuo tilanne muuttui mutta en tiedä, kannattaako samaan kisaan lähettää montaa tuotosta. Muihinkin mittelöihin halajaa sanainkiusaajan mieli, joten aiheita pitää säästää. Ilmaisun näkyvöittämisprosessia helpottavat välineet eivät näet varsinaisesti lisänne luomisvoimaa, oletan, ja olettama pian varmistuu tai kumoutuu minulle! :grin:

31.01.2014 14:11 #3 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Nova 2014

(Jos aiheesta puhuu välinpitämättömän kuuloisena ja saa kuin saakin jotain aikaiseksi, niin luo taidokkaasti illuusion, ettei välittäisi menestyksestään. Cool pitää olla niin kypsällä evvk-teiniasenteella. Daa. :cool: )

Joo. Kokeilen, vaikka kun omia kykyjään vertaa muihin mahdollisiin vastustajiin... Hrrr.

• Rinja
31.01.2014 14:39 - 31.01.2014 14:43 #4 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Nova 2014

The Big Bad Wolf kirjoitti: Voisihan tuohon osallistua (vai jäikö ikäraja multa huomaamatta? :wink: ) Jos nyt ylipäätään saisin kirjoitusinnostuksen rauhoittumaan romskuprojektin kohdalla ja siirtymään tällaiseen väliprojektiin... Deadlinet eivät ole kivoja.

Ei ole ikärajoja Novassa, ei. Lisäksi Nova tulee joka vuosi, joten jos ei deadlineen mennessä teksti valmistu niin sen voi lähettää sitten seuraavana vuonna. :wink: Huomasithan muuten Noviisi-kirjoituskilpailun viime vuonna? Novasta poiketen siinä oli kyllä ikäraja, 13-17 (joskin täytyy tarkentaa, että kun kymmenvuotias lähetti tekstinsä ja kysyi, pääseekö mukaan, niin ei sitä hylätty ^^). Tekstejä tuli äärettömän vähän, joten pärjäämismahdollisuudet olivat/ovat huikeat. Valitettavasti Noviisi järjestetään vain joka toinen vuosi, eli vuonna 2015 sitten seuraavan kerran.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Viimeksi muokattu: 31.01.2014 14:43 Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

• VMN hahmo
  • VMN
31.01.2014 14:48 #5 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Nova 2014
Itsellä on myös tarkoitus osallistua kilpailuun. Olen jo pari novellia saanut kirjoitettua, joskin ideat ovat tällä hetkellä ei-genre tyyppistä. Ei hätää, ideoita varmasti tulee, mutta ongelmana lienee jälleen kerran 20:n sivun rajoite, omat novellit kun paukuttelevat 50 sivun rajaa :P

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

31.01.2014 14:52 #6 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Nova 2014

Rinja kirjoitti: Huomasithan muuten Noviisi-kirjoituskilpailun viime vuonna? Novasta poiketen siinä oli kyllä ikäraja, 13-17 (joskin täytyy tarkentaa, että kun kymmenvuotias lähetti tekstinsä ja kysyi, pääseekö mukaan, niin ei sitä hylätty ^^). Tekstejä tuli äärettömän vähän, joten pärjäämismahdollisuudet olivat/ovat huikeat. Valitettavasti Noviisi järjestetään vain joka toinen vuosi, eli vuonna 2015 sitten seuraavan kerran.

Eeeeeeeeeeeen tai no joo, huomasin kyllä, mutten ehtinyt osallistua kolmen päivän aikana. :wink: Ensi vuonna voisi olla hereillä (kun silloin nipin napin vielä ikärajan sisään mahdun.) Kiitos vinkistä. :smile:

• Orduuka hahmo
  • Orduuka
16.02.2014 16:47 #7 : Orduuka
Vastaus käyttäjältä Orduuka aiheessa Nova 2014
Tarkoituksena olisi osallistua Novaan tänäkin vuonna ja kirkastaa ehkä viime vuoden "sijoitus" oikeaksi sijoitukseksi :)

Odottelen kyllä yleispalautetta ja esiraadin palautetta kädet ristissä. Osallistuin nimittäin viime vuonna ensimmäisen kerran, enkä ole aikaisemmin saanut "kunnon" palautetta teksteistäni.

Mikäli en muuten aivan väärin katsonut, niin tuomaristossa taitaa tänä(-kin?) vuonna olla viime vuoden voittaja.

Ainoa asia, mikä harmittaa, on Novan ajankohta. Alkuvuosi on aina niin kiireinen muutenkin ja deadline on jo maaliskuun lopussa... Aina tuntuu, että aika loppuu kesken. Onneksi kilpailuja kuitenkin vielä ylipäätään järjestetään!

• Lune hahmo
  • Lune
    Riiviö
18.02.2014 12:52 #8 : Lune
Vastaus käyttäjältä Lune aiheessa Nova 2014
Okay, let's get real! *rusauttaa rystyset*

Todellakin osallistun tämän vuoden Novaan! Edellisestä kerrasta on jo niin pitkä aika, etten edes ala laskemaan vuosia... se aiheuttaisi vain järkyttymisen.

Tällä hetkellä osallistuminen kilpailuun tuntuu itselleni entistä tärkeämmältä... Vietin viime vuoden tiivisti gradukammiossani, joten en kirjoittanut varsinkaan kesän jälkeen yhtään mitään luovaa ja sitäkin ennen ihan älyttömän vähän mitään. Kilpailuun osallistuminen tarkoittaa mulle siis sekä ruosteen karistelua, itsensä tsemppaamista rakkaassa lajissa että potkua persiille. Ja jos sattuis jotenkin sijoittumaan, niin sehän vasta sydäntä lämmittäisi... ja tietenkin myös jonkun tutun menestyminen lämmittäisi myös... joten onnea vaan matkaan kaikille!

"There are two sides to every story and twelve versions of a song."

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
08.08.2014 08:19 #9 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Nova 2014

Orduuka kirjoitti: Odottelen kyllä yleispalautetta ja esiraadin palautetta kädet ristissä.

Niin, tämän vuotinen Novahan ratkesi jo 12.7.2014, mutta yleispalautetta ei ole vielä tullut. Eihän sitä viimevuonnakaan tullut... Ovatkohan he lakanneet kokonaan yleispalautteen antamisen?

• Rinja
08.08.2014 15:50 #10 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Nova 2014
^ Yleispalautteiden kanssa on tosiaan ollut ongelmia, pääasiassa siksi että samat asiat pitäisi sanoa vuodesta toiseen mutta jollain konstilla eri sanoilla. Viimevuotista ei taidettu saada ulos, ja tänä vuonna oli puhetta että yleispalautteesta luovuttaisiin kokonaan.

Yleispalautteen ideahan on se, että siinä otetaan esiin novellien ongelmakohtia ja annetaan kirjoittajille neuvoja niiden korjaamiseksi. Kuitenkin kaikissa 198 tekstissä oli tietenkin omat ongelmansa, ja vaikka jotkin niistä ongelmista olivat yleisempiä kuin toiset, niin silti niitä kaikkia on jo käsitelty niissä 11 vanhassa yleispalautteessa, jotka ovat löydettävissä TSFS:n nettisivuilta. Onkin ollut puhetta siitä, että nettisivuille kasattaisiin yleisistä ongelmakohdista ja vinkeistä kooste, joka pysyisi samana (mutta jota toki tarvittaessa päivitettäisiin) ja joka siis korvaisi yleispalautteen. Korkeintaan voidaan vuosittain julkaista jokin lyhyt luonnehdinta siitä, mitkä olivat suosittuja aiheita ja teemoja ja onko joitain aivan uusia trendejä havaittavissa, mutta tällaisella taitaa olla lähinnä vain kuriositeettiarvoa.

Hmm. Sellaisen jutun voisin ehken tämän vuoden sadosta sanoa, että virkkeiden oikeinkirjoituksessa oli tosi paljon pieniä ongelmia. Ainakin seuraavanlaiset väärät kirjoitusasut olivat tavallisia:

"Tämä on esimerkki," sanoi Kalle. (Pilkku väärällä puolen lainausmerkkiä, ilmeisesti englannin kielen vaikutuksesta. Oikein: "Tämä on esimerkki", sanoi Kalle.)

"Onko tämä esimerkki?", kysyi Kalle. (Jos on kysymys- tai huutomerkki, pilkkua ei tule.)

"Onko tämä esimerkki?" Kysyi Kalle. (Vaikka repliikissä olisi kysymys- tai huutomerkki, kysyi-sana kirjoitetaan pienellä. Sen sijaan olisi eri asia, jos on kyse eri virkkeistä, esim. tähän tapaan: "Onko tämä esimerkki?" Hänen kasvoilleen levisi hymy, kun hän mietti tätä mahdollisuutta.)

"Tämä on esimerkki." Sanoi Kalle. TAI "Tämä on esimerkki." sanoi Kalle. (Oikea kirjoitusasuhan on siis edelleenkin: "Tämä on esimerkki", sanoi Kalle.)

"Tämä on esimerkki", sanoi Kalle, "Luulen sen tulevan tarpeeseen." (Oikein kirjoitettuja ilmiasuja olisivat: "Tämä on esimerkki", sanoi Kalle. "Luulen sen tulevan tarpeeseen." TAI "Tämä on esimerkki", sanoi Kalle, "ja luulen sen tulevan tarpeeseen." TAI "Tämä on esimerkki", sanoi Kalle ja jatkoi pienen tauon jälkeen: "Luulen sen tulevan tarpeeseen.")

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
19.08.2014 13:27 #11 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Nova 2014
Olen lukenut kaikki vanhat yleispalautteet ja ne ovat toki hyviä. Harmittaa vain, kun omat kisanovellini olen lähettänyt vasta tässä viime vuosien aikana, niin ne eivät ole päässeet yleispalautteiden aiheeksi. :3 Niin sanotusti.

Mutta sellainen säännöllisesti päivitettävä kooste kuulostaa ihan järkevältä! Sellaistakin olisi mielenkiintoista päästä lukemaan. Toki tuo suositut aiheet ja teematkin olisi kiinnostava kuulla joka vuosi. Vaikka sillä niin suurta merkitystä ei olekaan kisan kannalta.

Valvojat: IivariDyn
merten paavo, Jouni, Fievre