Kohtauspaikka
216 viestiä | LordStenhammar
Lukupiiri
kesäkuu 16, 23:26
110 viestiä | Eija

Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu (deadline 1.9.2014)

02.04.2014 23:36 #1 :: pihlajapuu
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu (deadline 1.9.2014)
Huomasinpa sattumalta, että Otavalla on näköjään käynnissä kirjoituskilpailu nuortenromaanista. Liekö tämä ollut jo täällä? Deadline on 1. syyskuuta ja tarkemmat tiedot ja ohjeet täällä: www.otava.fi/muut/125-kirjoituskilpailu/

Tosin FAQ-osiosta lienee tämän foorumin kontekstissa hyvä huomata tämä kohta: "Minkä tyylistä käsikirjoitusta kilpailulla haetaan?
Lajityypit sekoittuvat usein keskenään, eikä tätä haluta rajata liikaa. Kilpailulla haetaan käsikirjoitusta, joka kertoo tämän hetken nuorten maailmasta, ei perinteistä fantasiaa tai scifiä."

Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu

ONKO MIELESSÄSI TARINA, joka koskettaa nuorta lukijaa? Voisiko juuri sinun tekstisi lumota lukijoita ja valloittaa teatterin lavalla?

Kustannusosakeyhtiö Otava täyttää 125 vuotta vuonna 2015. Osana juhlavuotta Kustannusosakeyhtiö Otava ja Otavan Kirjasäätiö järjestävät kirjoituskilpailun, jossa etsitään uutta, vahvasti tässä päivässä elävää nuortenromaania. Voittajateos julkaistaan romaanina sekä dramatisoidaan Suomen Kansallisteatterin näyttämölle syksyllä 2015. Näytelmän esitykset toteutetaan yhteistyössä Kallion lukion kanssa.

Kilpailun säännöt:
Kilpailulla haetaan teosta, joka kertoo tämän hetken nuorten maailmasta. Kilpailu on avoin kaikille kirjoittajille, jotka eivät vielä ole julkaisseet kaunokirjallista teosta nuorille. Kilpailuun voi osallistua uudella, kokonaisella, suomenkielisellä ja ennen julkaisemattomalla kaunokirjallisella käsikirjoituksella. Käsikirjoituksen aihe on vapaa.

Kilpailutyöt toimitetaan paperitulosteena osoitteella Kustannusosakeyhtiö Otava, Uudenmaankatu 10, 00120 Helsinki. Kuoreen merkintä ”Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu”. Mukaan on liitettävä myös yhden sivun pituinen juonitiivistelmä. Kilpailutöitä ei palauteta.

Kilpailuun osallistutaan nimimerkillä, joka tulee merkitä selvästi kilpailuun osallistuvaan työhön. Mukaan on liitettävä samalla nimimerkillä varustettu suljettu kuori, joka sisältää kirjoittajan nimen ja yhteystiedot.

Kilpailuaikaa on 1. syyskuuta 2014 asti.

Palkinto:
Kirjoituskilpailun voittaja saa 7  000 euroa. Kustannusosakeyhtiö Otava julkaisee voittajateoksen syksyllä 2015. Suomen Kansallisteatterissa dramatisoidaan teoksesta näytelmä, joka saa ensi-iltansa Kallion lukion KirjaKallion esittämänä syksyllä 2015. Kustannusosakeyhtiö Otava tekee voittajan kanssa teoksesta kustannussopimuksen. Otava Group Agency (OGA) edustaa voittajakirjailijaa ulkomaisten kustannussopimusten sekä näytelmä-, tv- ja elokuvaoikeuksien osalta. Kustannusosakeyhtiö Otava voi lunastaa myös muita kilpailuun osallistuneita käsikirjoituksia. Julkaisevalla taholla on oikeus tarvittaessa yhteistyössä tekijän kanssa muokata lunastettavia käsikirjoituksia.

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat kirjailija Terhi Rannela, ohjaaja Jukka Rantanen Suomen Kansallis-teatterista, kustannuspäällikkö Katriina Kauppila ja kustannustoimittaja Sanna Jaatinen Kustannusosakeyhtiö Otavasta ja kaksi Kallion lukion opiskelijaa. Kilpailun tulokset julkistetaan huhtikuussa 2015.

Lisätietoja:
Lasten- ja nuortenkirjapäällikkö Heli Hottinen-Puukko, heli.hottinen@otava.fi, puh 09 1996 455 ja kustannuspäällikkö Katriina Kauppila, katriina.kauppila@otava.fi, puh 09 1996 431.

Muokannut 16.07.2014 23:47 Dyn Syy: Deadline otsikkoon

• VMN hahmo
  • VMN

03.04.2014 08:49 #2 :: VMN
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu
Itse bongasin jo aiemmin - ja niin ikään tuon tarkennuksen.

Hiemanhan se harmittaa, ettei voi kirjoittaa genre-kirjaa, se olisi ollut ainakin erittäin helppo. Olen tässä jonkin aikaa pyöritellyt ideaa päässä, ja saa nähdä, ehkä kirjoitan tätä varten. Yksi idea on noussut yli muiden.

Palkinnot tässä ovat älyttömän kovat. Rahasummasta en osaa sanoa sen enempää, mitä luultavammin enemmän kuin tavallisesti saisi, mutta tuo dramatisointi on aika iso juttu. Siitä saa ainakin erinomaista mainosta.

03.04.2014 11:49 #3 :: Dyn
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu
Rahasumma on ihan hyvä suomalaiseksi kirjoituskilpailuksi.

Tavallaan ymmärrän ihan hyvin tuon genrerajan. Nuorille on tällä hetkellä paljon scifiä ja fantasiaa tarjolla, ja nyt selkeästi halutaan tähdätä kisaa muualle.

03.04.2014 14:06 #4 :: Nightelf
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu
vau mikä tilaisuus nuorille kirjailijanaluille :D Houkutteleva tuo palkintokin, jo pelkkä rahasumma mutta vielä filmatisointi ja mahdollisuus levittää sitä ulkomaille asti.. Ei ihan joka päivä tarjoutuva mahdollisuus.

• StaCa hahmo
  • StaCa

03.04.2014 17:29 #5 :: StaCa
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu
Mulla on pöytälaatikossa yksi kässäri, jonka aion korjata kuntoon tätä varten. En tiedä onko ihan sitä, mitä voittajaksi etsivät (ts. miten pirussa se dramatisoitaisiin?), mutta jos nyt saisi jalkaa oven väliin.

04.04.2014 09:03 #6 :: Luinwen
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu
Itsekin olen huomannut tämän, mutta mikään teksteistäni ei sovi. Kaikki valmiina olevat on fantasiaa.

• VMN hahmo
  • VMN

04.04.2014 10:15 #7 :: VMN
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu
Kuten mainitsin, minulla olisi tähän mielestäni kokeilemisen arvoinen idea, mutta StaCa toi esille hieman minuakin vaivaan kysymyksen: miten tämä dramtisoitaisiin? Kyvykkäitä kavereita ne siellä ovat, joten kai ne jotenkin onnistuu, mutta kun tämä idea vaatisi sitä, että asiat esitetään mahdollisiman epäloogisessa aikajärjestyksessä, jolloin sen muuttaminen teatteriin hankaloituu jo. Muutenkin siinä on tarkoitus olla eräitä kirjallisuudessa hyviä keinoja, mutta jotka eivät välitä samalla tavalla lavalle.

Uskon, että raati katsoo tekstissä myös sitä, miten hyvin sen saa käännettyä, mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Onko sillä tiettyjä vaatimuksia? Vaikea sanoa. (Toisaalta kun miettii, onhan Puhdistuskin romaanina epäloogisen loogisesti esitetty, joten kai se onnistuu (joskin Puhdistus oli käsittääkseni ensin lavalla, sitten vasta romaanina))

Niin, ja Nightelf - teksti tosiaan dramatisoidaan, mutta tässä tarkoitetaan teatteria, ei elokuvaa. Onhan se askel taaksepäin, mutta dramatisointi ylipäätänsä on huikea palkinto.

04.04.2014 11:20 #8 :: pihlajapuu
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu
Itse en olisi dramatisoinnista huolissani, jos idea toimii kirjana. Sitä varten siellä on ammattilaiset töissä, että dramatisointi toimii itsenäisesti. Ja onhan silläkin puolella käytettävissä vaikka minkälaisia keinoja halutun vaikutelman aikaansaamiseksi (alkaen monologeista ja kertojaäänestä ja päättyen visuaaliseen ilmaisuun, valoihin, lavasteisiin jne.).

• Nunia hahmo

• käyttäjä
04.04.2014 13:31 #9 :: Nunia
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu
Voisi ehkä kokeilla osallistua. Jonkinlainen ideakin on olemassa. Lisäksi kai jonkinlainen halu kokeilla muutakin kuin fantasiaa. Ikinä en ole mihinkään kilpailuihin osallistunut, mutta katsotaan, jos sitä saisi jotain väsättyä. Nythän olisi sopiavasti Camp Nanokin, tosin itse kirjoitan sitä varten ihan toista kässäriä.

• StaCa hahmo
  • StaCa

04.04.2014 13:32 #10 :: StaCa
(poistin)
Muokannut 19.08.2014 16:28 StaCa

04.04.2014 18:28 #11 :: Luinwen
Otavan nuortenromaanin kirjoituskilpailu

pihlajapuu kirjoitti: Niin ja en usko, että tässä halutaan sulkea kokonaan esim. fantasia pois. Oletan, että viittaus perinteiseen fantasiaan viittaa siihen, että tarinan pitäisi kytkeytyä kuitenkin jollain tapaa arkitodellisuuteen, vaikka siinä olisi myös fantasiaelementtejä.

Niin no. Niissä minun teksteissäni ei ole mitään viittaustakaan arkitodellisuuteen...

Paitsi ehkä yhdessä. Mutta se on huono.

Edit. Niin, ja liian pitkäkin vielä näemmä. Sivurajoitus on 250 sivua. :p
Muokannut 05.04.2014 12:33 Luinwen