• Dyn hahmo Kirjoittaja

18.01.2015 21:36 #1 :: Dyn

Nova 2015

Vuonna 2015 kilpailu järjestetään jo 16. kerran ja nyt ensimmäistä kertaa kokonaan sähköisenä.

Novan tuomaristoon kuuluvat tänä vuonna Stk:n puheenjohtaja Olli Lönnberg, kirjabloggaaja Hanna Matilainen, Nova-voittaja Anna Malinen sekä Kosmoskynä-lehden päätoimittaja Juri Timonen. Kisassa on esiraati, joka karsii jatkoon pääsevät novellit tuomaristolle. Esiraatiin kuuluvat Minttu Carole, Mia Myllymäki sekä Henna Sinisalo.

Kilpailun deadline on 31.3.2015 keskiyöllä. Voittajat julkistetaan elokuussa Turussa.

Novellit tulee kirjoittaa suomeksi. Aihe on vapaa, kunhan se liittyy science fictioniin tai fantasiaan. Kisaan voi osallistua useammalla novellilla. Tekstit, joiden maksimipituus on 20 liuskaa, lähetetään viimeistään maanantaina 31.3.2015 osoitteeseen novakilpailu (at) gmail (piste) com. Sähköpostin otsikoksi nimimerkki sekä novellin nimi, viestin leipätekstiin osallistujan nimi ja yhteystiedot, ja novelli sähköpostin liitteeksi rtf-tiedostona.

Järjestäjät toivovat runsasta osallistumista niin kokeneilta kuin aloitteleviltakin kirjoittajilta.

tsfs.fi/?toiminta/nova
nova2015 (at) tsfs fi

Nova on perinteisesti ollut suosittu kilpailu risinglaisten keskuudessa. Onko tänä vuonna osanottajia?
Tykännyt: Rinja

19.01.2015 00:39 #2 :: Rinja
Nova 2015
Tänä vuonna kyllä kiinnostaisi osallistua, ja toivon että löydän aikaa aloittamani tekstin loppuun saattamiselle ja hiomiselle ennen dedistä. Olisi muuten ensimmäinen kerta kun kirjoituskilpailuun osallistun (jos ei lueta mukaan niitä kahta muinaisempaa Risingin kisaa), joten ehkä on aikakin. Kahden vuoden kokemus Novan esiraatimisesta on muuten antanut luottamusta omiin kirjoittajankykyihin: siinä on huomannut, että eivät ne niiiiin mahdottoman hyviä ole etten minäkin osaisi vähintään saman :smile: Nyt minulla on kivasti kirjoittajapiirikin - tarkennettakoon että ei Risingin vaan TSFS:n - apunani, eli saan kivasti välideadlineja sen kokoontumiskerroista ja tietysti myös palautetta. Jeij, ehkä nyt olisi viimein palikat kohdillaan!

19.01.2015 11:45 #3 :: Chain-of-destiny
Nova 2015
Jee ihanaa et on tämmöne hyvin vapaa kilpailu:) saa kuulemma osallistua useammallaa novellilla? Onko sääntönä et niiden pitää liittyä toisiinsa? Vai voiko osallistua esim kahella erillisellä tekstillä?

19.01.2015 12:49 #4 :: Piru Naiseksi
Nova 2015
Vihdoinkin! Tätä olen mieli ideavajeeista kumisten mutta kynnet kirjoittamiseen syyhyten odottanut. Mietin, vieläkö kerkiän työn lomassa suunnittelemaan ja toteuttamaan tekel...mestarituotokseni. :grin:

Aiemmin olen täyttänyt joululomaani Novaa kirkastellen. (Onneksi tänä vuonna sain suollella Risingiin :wink: -) .

19.01.2015 14:07 #5 :: tiarAnon
Nova 2015
Ite en – sattuneesta syystä – oo osallistumassa tänä vuonna, mutta tsemppiä kaikille muille, toivottavasti saadaan paljon hyviä tekstejä!

Chain-of-destiny, saa osallistua useammalla tekstillä. Ei tarvitse liittyä toisiinsa; on jopa parempi etteivät liity. Jokaisen tekstin pitää toimia itsenäisenä tarinana.

25.02.2015 17:48 #6 :: Pianisti
Nova 2015
Viime vuoden Porttiin en ehtinyt saada mitään valmista aikaiseksi, mutta sama ei tule toistumaan Novassa (vaikka eihän sitä voi tietää). Viidessä päivässä olen saanut kirjoitettua kolmasosan maksimipituudesta. Tästä tulee oikea novelli. Saatan kirjoittaa useammankin, jos ehdin.

A-tavoite (mahdollinen mutta vaikea): Voitto.
B-tavoite (petyn os en onnistu): Henkilökohtaisen palautteen saaminen.

Kilpailussa menestymisestä näkee sitten, mitä menestymiseen vaaditaan, ja tiedän seuraavalla kerralla, pitääkö parantaa vai riittääkö nykyinen taso.

Novan yleispalaute muuten vaikuttaa erittäin hyvältä ja hyödylliseltä.
Muokannut 28.02.2015 16:09 Pianisti
Tykännyt: Piru Naiseksi

22.03.2015 17:49 #7 :: Lucilla
Nova 2015
Pfiuu! Valmiiksi saatu ja matkaan laitettu. Nyt vaan väliaikatietoja odottelemaan. Mites muut?

22.03.2015 19:14 #8 :: Pianisti
Nova 2015
Kaksi kirjoitettu, kannattaa vielä hioa ensi viikon aikana. Katsotaan, jos saan vielä kolmannen aikaiseksi. En ole varmaan koskaan kirjoittanut näin paljon valmista (toivottavasti) tekstiä kuukaudessa...

Annetaanko kisassa siis väliaikatietoja, kuten mitkä nimimerkit pääsevät esiraadilta jatkoon? Jos annetaan, saavatko kaikki nämä tiedot?

Samalla voisin kysyä, kannattaako kappalejaot merkitä sisennyksellä, ei rivivälillä? Yleispalautteessa luki niin, mutta en tiedä, vaikuttaako sähköisyys asiaan.

22.03.2015 19:50 #9 :: Lucilla
Nova 2015
Onnittelut, jo kaksi valmista tekstiä!

Olikohan viime tai toissavuonna kilpailun sivuille tuli tiedote, että jatkoonpäässeille on lähtenyt viesti asiasta, ja että tuomaristo käy nyt töihin. Toivotaan, että tänäkin vuonna tulee tällainen tieto, niin ei tarvitse turhia odotella, jos ei pääsekään esikarsinnasta läpi.

Itse olen käyttänyt riviväliä vain kokonaan uuden kappaleen tai luvun edellä, tavalliset kappalejaot sisennyksellä.
Tykännyt: Pianisti

23.03.2015 14:10 #10 :: Rinja
Nova 2015
Linkkasin tämän ketjun kisan sihteerille Leila Paanaselle, ja välitän nyt hänen vastauksensa tähän. (Häneltä voi muuten itsekin kysyä, jos jokin mietityttää :wink: Mitä luultavimmin hän tietää tekniset asiat varmemmin kuin paraskaan Rising-vertaistuki. Sähköpostiosoite on nova2015 (at) tsfs (piste) fi.)

Vastauksia Chain-of-destinylle ja Kuurosokealle Pianistille:

Saa tosiaan osallistua niin monella tekstillä kuin haluaa (eri nimimerkit kuitenkin), ei tarvitse liittyä toisiinsa.

Kisassa annetaan väliaikatietoja, eli kaikille jatkoonpäässeille ilmoitetaan asiasta ja asiasta toivon mukaan tiedotetaankin esim. Novan sivuilla.

Lisäksi keskustelin hänen kanssaan vielä tästä sisennys vs. tuplariviväli -jutusta. Oma kokemukseni Novan taannoisena esiraadin jäsenenähän on, että joka tapauksessa osasta tekstejä katoavat kappaleiden erotukset jonnekin matkan varrelle (kenties silloin, kun kirjoittaja itse vaihtelee tekstin tiedostomuotoa?). Olen olettanut tähän asti, että juuri sisennykset (ehkä vähän väärin tehdyt sellaiset) katoavat, mutta tajusin nyt, että ehkä niin voivat tehdä myös kirjoitusohjelmien automaattiset kappaleita erottavat tuplarivivälit. Koska en mene vannomaan, kumpi efekti on todennäköisempi, tähän perustuen ei vielä kannata tehdä johtopäätöksiä :tongue:

Sihteerin suositus asiasta kuuluu joka tapauksessa seuraavasti:

Siis suositellaan oikeaoppisia sisennyksiä (eli ei tabulaattorilla tehtyjä tai herra paratkoon tukulla välilyöntejä), mutta tekstejä ei kuitenkaan missään nimessä hylätä jos kappaleiden jälkeen on kaksi välilyöntiä. Jos novelli palkitaan ja se otetaan julkaistavaksi, on aika homma käydä poistamassa ylimääräiset rivinvaihdot jokaisen kappaleen perästä, jotta taitto-ohjelma ei mene ihan sekaisin.

24.03.2015 08:10 #11 :: Lucilla
Nova 2015
Kiitos Rinja! Nyt vaan harmittaa, että olen tainnut tehdä sisennykset väärin... Voisiko joku vääntää mulle rautalangasta vastaisen varalle, että miten ne tehdään oikein? Jos tabulaattoria ei saisi käyttää, niin miten sitten?

Ja kappalejaosta: kun aloittaa kokonaan uutta lukua, jossa asia, aika tai tilanne vaihtuvat, ymmärtääkseni silloin ei tehdä sisennystä. Voiko sen kappaleen erittaa ylläolevasta tekstiä kahdella enterillä/rivivaihdolla?

Ja kolmas kysymys, että mikä se oikea repliikkiviiva on ja miten sen saa aikaiseksi?

Anteeksi "tyhmät" kysymykset, mutten ole aiemmin kehannut keneltäkään kysyä, kun kerran sain kuulla, että "vain sivistymättömät eivät tiedä miten repliikkiviiva tehdään", enkä silloin nuorempana kehannut avata suutani ja sanoa, että minä taidan sitten olla sivistymätön :wink:

Nimittäin kauhistuttaa ajatus työmäärästä, jos oma teksti jollain ilveellä päätyisi joskus päätyisi johonkin julkaisuun... :sad:
Tykännyt: Piru Naiseksi

24.03.2015 17:54 #12 :: StaCa
Nova 2015

Tekstinkäsittelyohjelman kappale-asetuksista: joko määrittelet sen tyyleistä, tai sitten klikkaat hiiren oikealla tekstiä ja valitset kappalemäärittelyt. Sieltä löytyy ekan rivin sisennys.

Voi ja pitääkin.

Repliikkiviivana voi käyttää lyhyttä ajatusviivaa. Se siis on pidempi kuin yhdysviiva.
yhdysviiva: -
ajatusviiva: –

Sen kirjoittaminen riippuu tekstinkäsittelyohjelmasta. Esim. Wordissa, jos kirjoittaa yhdysviivan ja jättää sen jälkeen välin, se usein muuttuu ajatusviivaksi automaattisesti. Muuten sen voi lisätä erikoismerkeistä. Mutta kannattaa säätää ohjelma tekemään viivat automaagisesti, elämä helpottuu. Se löytyy yleensä jostain automaattisen korvauksen asetuksista. Ajatusviivan korvausmerkiksi voi laittaa vaikka kaksi yhdysviivaa: --

Wordissa saattaa toimia myös näppäinyhdistelmä: ctrl -
(miinusmerkki numeropadista)
Muokannut 24.03.2015 18:00 StaCa
Tykännyt: Lucilla

24.03.2015 18:05 #13 :: StaCa
Nova 2015
Ja tosiaan, ei sisennysten tekotapa sinänsä vaikuta siihen, sijoittuuko teksti vai ei :) Ihan ekalla silmäyksellä sitä ei edes huomaa. Olennaisinta on, että teksti on helposti luettavissa. Mutta tosiaan, kaikki tuollainen vaikuttaa sitten jos tekstiä ollaan julkaisemassa, joten hyvät muotoilutavat kannattaa opetella ihan vastaisuuden varalle.

Nimim. Erinäisiä painotuotteita taittanut.

24.03.2015 18:52 #14 :: Lucilla
Kiitos StaCa! Eiköhän noilla neuvoilla ala onnistua :smile:

24.03.2015 20:40 #15 :: Chain-of-destiny
Nova 2015
Joo, anteeks mutta en kyllä tajunnu tota sisennys juttua xS..siis kun vaihtaa kappaletta niin sisennys? mut jos on tehny tähä asti enterillä kappalevälin ja sen jälkee asettaa ekan rivin sisennyksen niin sitten siinä säilyy se kappalevaihto + ekan rivin sisennys. Onko se muka oikean näköinen?:o vai annanko suosiolla olla enterin lyönnit?........

26.03.2015 12:02 #16 :: StaCa
Nova 2015
Katso muotoiluesimerkkiä ihan mistä tahansa kirjasta.

Kun luku / ajatus vaihtuu, eli kun tehdään kaksi rivivaihtoa, kappaleen ensimmäinen rivi ei ole sisennetty, muut sen sijaan ovat.

Käytännössä kannattaa kirjoittaa sisennyksin, ja sitten siinä vaiheessa kun lähetetään tekstiä luettavaksi, korjataan käsin turhat sisennykset pois.
Muokannut 26.03.2015 12:03 StaCa

29.03.2015 11:18 #17 :: Lucilla
Nova 2015
Sain minäkin toisen tekstin kisaan. Korjasin ja kirjoitin uusiksi yhtä vanhaa tekstiä niin paljon, että kehtasin laittaa sen kisaan mukaan :) Pidän kovasti näistä kirjoituskilpailuista, on aina jotain odotettavaa :)

30.03.2015 15:56 #18 :: Pianisti
Novellit lähetetty.

Kuinka pian deadlinen jälkeen jatkoonpääsijöille on aiemmin ilmoitettu?

30.03.2015 17:59 #19 :: Rinja
Nova 2015

Kuurosokea Pianisti kirjoitti: Novellit lähetetty.

Kuinka pian deadlinen jälkeen jatkoonpääsijöille on aiemmin ilmoitettu?

Aiempien vuosien aikatauluja ei kannata kauhean tarkkaan katsoa, koska tänä vuonnahan tulostenjulkistustilaisuus, Atonova, on vasta syyskuun puolivälissä, kun taas normaalisti tulokset on julkistettu Finnconissa heinäkuussa. Lisäksi viime vuoden valtaisasta novellisadosta (jonka valtaisuus siis johtui siitä, että paperiversioista siirryttiin sähköisiin) lienee otetun opiksi sen verran, että esiraadille ollaan valmiita antamaan novellien läpikäymiseen enemmän aikaa kuin viimevuotinen kaksi kuukautta. Miksipä ei annettaisikaan, kun pelivaraa ennen tulosten julkistamista on kaksi kuukautta enemmän kuin aiemmin.

Arvioisin siis, että ellei esiraati ole todella rivakka liikkeissään, finalistit ovat selvillä aikaisintaan juhannuksen tienoilla.
Tykännyt: Lucilla

11.04.2015 12:22 #20 :: Lucilla
Nova 2015
Onko arvauksia, kuinka monta novellia tänä vuonna lähetettiin Novaan? Mun veikkaus on 189 :smile:

Valvojat: IivariDyn