Tähtitorni
huhtikuu 18, 10:50
1135 viestiä | Hiistu

16.05.2016 19:11 #1 :: Dyn
Suokki 9.7.2016
Se on täällä taas pian, nimittäin suurin ja hienoin Risingin tapahtumista, kesäinen retki Suomenlinnaan eli Suokkiin. Tänä vuonna juhlistetaan erityisesti Risingin 20-vuotista taivalta internetin ihmemaassa.

Lyhyesti ja ytimekkäästi:

Päivä: lauantai 9.7.2016
Missä: Kustaanmiekka, Suomenlinna, Helsinki - kartta
Lähtö: klo 12 Aleksis Kiven patsaalta Rautatientorilta - kartta
Mitä mukaan: eväät, piknikvarusteet, vesipullo, pihapelejä yms

Pidemmästi:

Kesäretki Suomenlinnaan on osa Risingin ja helsinkiläisten scifiseurojen yhteistä perinnettä. Saattaapa saareen eksyä samanaikaisesti muutama Tolkien-seuralainenkin, eli hyvä päivä spotata samanhenkistä väkeä. Jos käyt vuoden aikana yhdessä miitissä, Suokki on hyvä vaihtoehto valittavaksi.

Lähdemme saareen yhdessä klo 12 Rautatientorilta (karttalinkki yllä), mutta jos tulet myöhemmin omatoimisesti, meidät löytää Kustaanmiekan lähettyviltä (kartta niin ikään yllä) ravintola Valhallaa vastapäätä. Voit pyytää myös tässä ketjussa jonkun puhelinnumeron varuiksi. Rautatientorilla odottelemme ainakin vartin verran saapujia ja sen jälkeen suuntaamme porukalla HSL:n lautalle.

Piknikpaikkamme lähellä on vessat, vesipiste ja varjoisia tunneleita sellaisia kaipaaville. Mukaan riittävästi evästä, sillä viivymme saaressa iltaan asti tai kunnes Helsingin kesän luonnonilmiöt meidät sieltä karkoittavat. Saaressa on pieni kauppa, mutta voit olla varma, että ihmisiä siellä on sitäkin enemmän - osta siis evääsi jo mantereelta.

Suomenlinna on keskellä merta, joten siellä palaa helposti. Mukaan kannattaa erityisesti aurinkoisena päivänä napata aurinkorasva, hattu ja juomapullo, jota voi täyttää saaresta. Uimaankin pääsee, joten uikkarit mukaan jos pulahdus Itämereen kuulostaa kivalta idealta (se on oikeasti ihan puhdas, ja uimarannalla on suihkukin). Jos sataa, niin... no, emme ole sokerista.

Saareen pääsee HSL:n lautalla normaalien Helsingin sisäisten hinnalla. Lautta myös sisältyy kausilippuun ja päivälippuihin. HSL:n lautalta on jonkin verran kävelyä miittipaikalle ja tie on lähinnä mukulakiveä, joten jos saavut pienen jälkikasvun kanssa tai liikkumisesi on muuten hankalaa, suosittelemme JT-linen laivaa. Jää tällöin pois Kuninkaanportin laiturilla.

Suokki on koko perheen tapahtuma, ja paikalla on perinteisesti ollut niin nuoria alaikäisiä kuin vieläkin nuorempia perheenjäseniä. Ota tämä huomioon erityisesti miettiessäsi juomapuolta. Kesähelteellä paras janojuoma nyt on muutenkin vesi.

Lisätietoa Suomenlinnasta löytyy saaren nettisivuilta: www.suomenlinna.fi Helsinkiläisten pussikalj... piknikpaikkanaan pitämä Suomenlinna on Unescon maailmanperintökohde ja edustaa listalla 1700-luvun eurooppalaista linnoitusarkkitehtuuria. Miitin lisäksi saaressa voi katsastaa tykkejä, tunneleita ja museoita.

Tulonsa voi ilmiantaa tässä ketjussa tai FB-tapahtumassa .
Muokannut 16.05.2016 19:24 Dyn

18.05.2016 13:28 #2 :: Puolikuu
Suokki 9.7.2016
No, minä ainakin olen tulossa. ^^

20.05.2016 01:26 #3 :: Dyn
Suokki 9.7.2016
Multa jää tänä vuonna väliin, harmi kyllä, mutta toivottavasti monet muut pääsevät sankoin joukoin paikalle. :)

22.05.2016 12:36 #4 :: pihlajapuu
Suokki 9.7.2016
Vaikuttaisi siltä, että miulla ei välttämättä ole heinäkuussa ollenkaan viikonloppuvuoroja, jolloin voisin hyvinkin päästä paikalle. :)

23.05.2016 22:30 #5 :: Iivari
Suokki 9.7.2016
Minä toden totta tulen! Kymmenes Suokkini, joskin aina en ole päässyt saareen asti :D

17.06.2016 21:00 #6 :: Dyn
Suokki 9.7.2016
Suokissa on taas jaossa hienonhienoja Rising-käyntikortteja, jotka sopivat kätevästi vaikka kirjanmerkiksi! Jos luulet, että saat jaettua näitä kavereille, paikalliseen kirjastoon tai muuten mahdollisille Risingista kiinnostuneille henkilöille, kortteja saa Iivarilta miitin aikana tai muuten sopimalla, mahdollisesti jo Finnconista. Iivari varannee jonkinmoisen nivaskan tapahtumiin mukaan, mutta ilmoitathan isommasta tarpeesta etukäteen. Kortteja on tilattu taas 250 kappaletta eli kyllä niistä jakoon riittää. :smile:

29.06.2016 16:47 #7 :: Helmeilevä susi
Hei!

Minä olen ainakin tulossa, ellei muuta ilmene.
Vaikuttaa siltä, että koska olen vasta 12-vuotias,
äitini (52v.:roll:) aikoo tulla Rautatientorille mukaan,
eli 'tarkistaa millaisessa seurassa liikun' ja niin edelleen. :roll:.

Rautatientorille tulen bussilla, mutta maksaako lauttamatka
ja voiko sen maksaa bussikortilla?
Muutenkin, kannattaako ottaa rahaa mukaan ja jos,
minkä verran? (Aikomukseni on ostaa eväät ihan mantereelta.)

Jännittää hiukan, eka miitti. :cheesy::heart:

Ps. Haluan käyntikortin :grin:

Muokkaus:
Lautta maksaa 5€,
paitsi lapsille 2,50€.
Eli minulle 2,50€.
En tiedä voiko maksaa dösäkortilla.
Muokannut 29.06.2016 17:07 Helmeilevä susi

29.06.2016 17:16 #8 :: Dyn
Suokki 9.7.2016
Helmeilevä susi: Hienoa, sano äidille että tervetuloa vaikka pidemmäksikin aikaa jos haluaa. :grin:Hän voi myös lukea meidän ohjeemme vanhemmille . Jos haluatte äitisi kanssa, että joku erityisesti katsoo "perääsi" tai auttaa jos tarvitse apua, varmasti ainakin Iivari tai Ritva voi nakittautua, molemmat ovat luotettavia työssäkäyviä aikuisia. Itse en tosiaan ikävä kyllä pääse, olisi ollut hauska tavata.

HSL:n lautan (jolla pääosa porukasta liikkuu) voi maksaa HSL:n matkakortilla, se on siinä mielessä "vedessä liikkuva bussi". Eväät, hmm, no se riippuu siitä mitä haluat syödä, voit hyvin pakata jo kotoa mukaan voileipiä ja sellaista ja varata mukaan vähän rahaa vaikka jäätelöön.
Muokannut 29.06.2016 17:19 Dyn

29.06.2016 18:37 #9 :: Iivari
Suokki 9.7.2016
Iivarin tavoittaa Suokkipäivänä tai aiemminkin numerosta 0445922286. Tapaan mielelläni ihmisten vanhempia, sillä minusta on tärkeää, että vanhemmat ovat huoletta.

Vanhemmat ovat erittäin tervetulleita vaikka Suomenlinnaan asti, mutta tietysti ehkä sinulla on hauskempaa, jos äitisi jää Rautatientorille.

06.07.2016 01:47 #10 :: Maailmanherra
Oletettavasti olen paikalla.

08.07.2016 10:40 #11 :: Iivari
Suokki 9.7.2016
Suokki on jo huomenna! Olen varmistanut itselleni herätyksen, joten aion olla yhteislähdössä paikalla. Huomiselle on luvattu vähän vajaata pariakymmentä astetta ja puolipilvistä, mutta sateen uhkan pitäisi olla suhteellisen pieni. Eli varsin kohtalainen Suomenlinna-sää. Hauskaa nähdä, kuinka iso porukka meitä lopulta on, jotain kahdenkymmenen ja kolmenkymmenen välillä varmasti.

08.07.2016 17:30 #12 :: Emelie
Suokki 9.7.2016
Me ei todennäköisesti tulla Suokkiin, mutta jos porukka eksyy illemmalla jonnekin jatkoille, niin sitten ehkä sinne.

08.07.2016 20:56 #13 :: Dyn
Suokki 9.7.2016
Suunta varmaan on Milenka ainakin täysi-ikäisten osalta (eikös nuoremmilla ole jo kotiintuloaika siinä vaiheessa).

10.07.2016 11:55 #14 :: Xerion
Suokki 9.7.2016
Milenkassa taitaa k-18 alkaa vasta klo 22. Tai ainaki mie siellä vaivatta olin jonkinaikaa jatkoilla. Ehkä aivan nuoren näköiset ei pääse :neutral:

10.07.2016 15:33 #15 :: Dyn
Suokki 9.7.2016
Milenka on baari, joten kyllä siellä on k-18 koko ajan. Tosin alaikäiset huoltajiensa seurassa saavat yleensä olla tuollaisissa paikoissa kuuteen asti illalla. Mutta joo, ne tuntevat meidän porukan aika hyvin, ja harvoinpa ovat keneltäkään papereita kyselleet.

10.07.2016 17:07 #16 :: Xerion
Suokki 9.7.2016
Sithän oon puolivahingossa käyny alaikäsenä baarissa. Vaikka en mitää juonukkaan (koska mulle ei annettu)

10.07.2016 18:52 #17 :: Dyn
Suokki 9.7.2016

Ensi kerralla voidaan toki miettiä jatkopaikkaa paremmin, jos mukana vielä hengaa alaikäisiä. Helsingissä on monia kahviloitakin yhdeksään asti auki, eikä meidän porukassa kenelläkään ole kyllä ollut niin hirveää hinkua baariin, etteikö kahvilassakin voisi istua.

10.07.2016 19:52 #18 :: FreakyMike
Suokki 9.7.2016
Hauskaa oli ja myös eka kerta vuosiin, kun naamakaan ei kärähtänyt. Jatkoilla käväisin yliopiston kerhohuoneella ja oli hyvin mielenkiintoista kuunnella Hiltusen ja muiden konkarien tarinointia sekä suosituksia eri tv/kirjasarjoista ja vanhoista lännenleffoista jne.

10.07.2016 20:17 #19 :: Xerion
Suokki 9.7.2016

Dyn kirjoitti: Noh eipä tuo nyt niin vakavaa ole, joku muukin ehkä joskus tullut sortuneeksi. :grin:

No nythän yleinen käsitys oli se, että klo. 22 asti ei ole vielä K-18. Toisaalta asiaan vaikutti sekin, ettei papereita koskaan kysytä. Mun takia jatkopaikkaa ei jatkossakaa tarvi muuttaa (enää yks suokki alle 18v), mutta jos nuorempia on nii kannattaa varmaan.

Muoks. Ja jatkopaikan oli suotavaa olla auki pidempään kuin yhdeksään, mun ja Kirjaneitojen junien lähtöaikojen vuoksi.
Muokannut 10.07.2016 20:20 Xerion

10.07.2016 21:22 #20 :: Dyn
Suokki 9.7.2016
Hehe, on toi kyllä silti, vahingossa alaikäisenä baarissa. :grin:Mutta joo, ne tuntevat meidät, eli tarvittaessa voidaan pyytää lupakin että paikalla saisi hengata alaikäisenä kun ei mitään alkoholipitoista kuitenkaan juo. Mutta hyvä näin, mietitään taas ens vuonna tilanteen mukaan.

Valvojat: Muukalainen