Huviretki tienpientareelle 20.7.2019 (Viikinsaari / Tampere)

Echramath
Echramath loi aiheen: Huviretki tienpientareelle 20.7.2019 (Viikinsaari / Tampere)
08.07.2016 00:46 #1

Vuoden 2019 Huviretki tienpientareelle 20.7.2019, muuten alla oleva pitää paikka edelleen paikkaansa.

Viikko Suokin jälkeen tapahtuu jotain aika samantyyppistä: retki saareen!

Erotuksena kyseessä on Tampere ja Viikinsaari, joka on sikäli arkisempi paikka, ettei sieltä löydy keskiaikaisia linnoituksia eikä myöskään sukellusvenettä ja sukellusvene on paremmin piilossa. Sen sijaan sieltä löytyy grilli, joten eväslaukkuun voi tunkea raakaa, kuollutta eläintä tai mitä nyt kukin haluaa paistaa. Kaupungin puolesta tarjolla on polttopuut.

Alkoholia saareen ei kuulemma saa laivalla viedä, mutta ruoka-oluita ei kyllä koskaan ole takavarikoitu. Eikä omituisen makuista Worldcon-drinkkiäkään. Joka tapauksessa täälläkään ei ole tarkoitus olla varsinaisesti kännissä ja paikalle voivat tulla kaikenikäiset.

Siinä missä Suokki on yhtä aikaa Risingshadown ja Helsingin scifiseurojen miitti, Viikinsaari on ylipäätään suomalaisen fandom kesäretki ja sinne tulee osin eri ihmiset. Järjestäjänä on tamperelaisyhteisö Spektre, käytännössä Erkka tuo paikalla sinappia ja bardi Trubadurix paikallinen filk-yhteisö esiintyy.

Saaressa kannattaa lähteä laivasta käyskentelemään läntistä eli sieltä katsoen vasemmanpuoleista rantaa polkua pitkin kunnes löytää tämän näköisen majan:

Lisätietoa laivaliikenteestä: http://www.hopealinjat.fi/palvelut/viikinsaaren-reittiliikenne/

(Jos tänä vuonna aiemmasta poiketen tapahtuukin jotain muuta, informoin tähän ketjuun ellei joku muu ehdi ensin. Itse olen joka vuosi nurissut siitä, että Tampere on yrittänyt joka vuosi tehdä saaresta enemmän ja enemmän ohjelmallista (siellä esiintyy tanssibändejä jne) joten on hupsua maksaa joka vuosi nousevia laivalippujen hintoja pelkästään grillin ja miljöön vuoksi).

Illalla on perinteisesti menty jonkinlaiseen baariin. Varokaa, niistä saa alkoholia rahaa vastaan.

Viimeksi muokattu: 10.07.2019 18:49 : Echramath. Syy: Muokataan tähän vuoteen.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Huviretki tienpientareelle 16.7.2016 (Viikinsaari / Tampere)
08.07.2016 00:51 #2

Varoituksen sana: Viikinsaari on oikein ihana mutta myös aika täynnä (maa-)ampiaisia.

En tällä kertaa liene paikalla, mutta ainahan voi tapahtua hassuja.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Dyn vastasi aiheeseen: Huviretki tienpientareelle 16.7.2016 (Viikinsaari / Tampere)
08.07.2016 01:20 #3

Joo, mä olen jo pitkään joutunut jättämään Viikinsaaren väliin niiden ampiaisten takia, harmi kyllä. Ne ovat erityisen kiinnostuneita ihmisten ruoasta, joten edes grillin savu ei suojele... Tänä vuonna tosin jää väliin muistakin käytännön syistä.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Huviretki tienpientareelle 16.7.2016 (Viikinsaari / Tampere)
08.07.2016 19:46 #4

Erinomainen huomio.

Eräänä vuonna (olisiko viime vai toissa) ampiaisia oli niin paljon ja ne olivat niin vihamielisiä, että saarelta käytännössä piti paeta. Pesäyhdyskunnatko olivat jo hajonneet ja tuhoon tuomitut hyönteiset siksi aivan hulluja? Sisättö halusi demonstroida, "katsokaa, eivät ne pistä jos seisoo tässä aivan hiljaa paikallaan". No pistivät silti.

Mutta se oli jo aivan poikkeuksellista.

sterle
sterle vastasi aiheeseen: Huviretki tienpientareelle 16.7.2016 (Viikinsaari / Tampere)
09.07.2016 08:54 #5

Elokuu on todettu pahimmaksi ampiaisajaksi. Siksi retki on siirretty heinäkuulle.

09.07.2016 15:55 #6

Jollei haluta ehdottomasti testata, miten pian medihelin saa Viikinsaareen, jätän kuitenkin sen paikan välistä.

Wuntvor
Kaartilainen
Wuntvor vastasi aiheeseen: Huviretki tienpientareelle 16.7.2016 (Viikinsaari / Tampere)
11.07.2016 16:33 #7

Hyvä idea mutta miksi retki tapahtuu maksulliseen paikkaan?

Vähävaraiselle Viikinsaaren lippujen hinnat ovat kohtuuttoman suuret...

Eikö retkeä voisi järjestää esim. puistossa tms. ilmaisessa paikassa?

11.07.2016 16:36 #8

13.07.2016 22:24 #9

Dyn kirjoitti: Ampiaisettomaan puistoon, kyllä! Ilmeisesti osasyy tuohon saareen on ollut se grilli, mutta kai grillauspaikkoja löytyy Tampereelta muitakin...?

Ei nyt ihan heti tule kyllä ensimmäistäkään mieleen, mutta en ole kartoittanut asiaa.

Idea sinällään ei ole kovinkaan tuore, retkeä on järjestetty (melko) katkeamattomana perinteenä ainakin 2000-luvun alusta ja jos en muista ihan omiani, luin siitä Portista jo 90-luvun puolella (ajatus paikalle lähtemisestä oli tietysti aivan absurdi, mikä jälkikäteen tuntuu vähän huvittavalta. Tosin asuin maallakin).

Vaikea siis tietää, mitkä kaikki olivat paikanvalinnan motiivit silloin, mutta joka tapauksessa sen jälkeen kun itse käväisin paikalla ensimmäisen kerran 2006 tai 2007 laivalipun hinnat ovat kyllä nousseet sitä mukaa kun ohjelmaa on saaressa lisätty.

Kuurankukka
Upseeri
Kuurankukka vastasi aiheeseen: Huviretki tienpientareelle 16.7.2016 (Viikinsaari / Tampere)
14.07.2016 17:44 #10

Kannattaa myös muistaa, että mikäli sattuu omistamaan Tampere-passin tai haaveilemaan sellaisesta, sillä matkan taittaa puoleen hintaan. (Alennus on rajoitettu yhteen henkilöön per maksukerta, mutta passi ei ole henkilökohtainen joten en tiedä mikä estäisi kierrättämästä sitä useammallakin ihmisellä.)

Itse pidän Viikinsaarta pääasiassa mukavana retkikohteena, saarissa ei kuitenkaan tule käytyä niin usein. Pikaisella etsinnällä löysin yhden ulkoilumajan jossa myös on käytettävissä grillikatos. (Puut pitää joko tuoda itse tai ostaa paikan päältä.) Tietysti voisimme järjestää villin (ja semmoisen huviretkeä pienemmän) grillausmiitin myös esim. taloyhtiömme grillikatoksessa!

Niin ja, Viikinsaareen olen ajatellut tulla (jos saan aikaiseksi)!

Viimeksi muokattu: 14.07.2016 17:46 : Kuurankukka.

Ben
Mekaanikko
Ben vastasi aiheeseen: Huviretki tienpientareelle 16.7.2016 (Viikinsaari / Tampere)
14.07.2016 19:27 #11

Echramath kirjoitti: Idea sinällään ei ole kovinkaan tuore, retkeä on järjestetty (melko) katkeamattomana perinteenä ainakin 2000-luvun alusta

Huviretki tienpientareelle, eli Viikinsaaren kesäretki on paljon tuota vanhempi. Ensimmäinen retki oli 1980-luvun alkupuolella, olisikohan ollut 1983.

15.07.2016 14:07 #12

Viikinsaaren muutoksesta ja laivalippujen kallistumisesta on kyllä puhuttu jo pitkään. Minä miettisin tätä siltä kannalta, halutaanko nyt varmasti säilyttää perinne vai siirtää retki yksinkertaisesti soveltuvampaan paikkaan.

18.07.2016 07:34 #13

Toisaalta (ainakin näin orastavan keskiluokkaisesti ajatellen) eihän 10€ nyt ole niin paljon, jos siellä voi sitten syödä ja juoda omia eväitään. Saaresta siirryttiin Kustaa III -ravintolaan, enkä joutunut ostamaan hampurilaista ravintolahintaan, kun olin juuri ahtanut kupuuni grilliruokaa niin paljon kuin sain vain mitenkään syötyä. (Olen muutenkin yrittänyt päästä eroon muiden nisäkkäiden syömisestä, mutta näin elintarvikkeena kin lähikaupan alennuslaarista nappaamani "pekoni pekonilla" oli vähän liian tuhtia kamaa)

Joku saattoi myös haluta nauttia nestemäistä science fictionia, mitä sitäkin meni ihan ruokajuomana jokunen ravintola-annos. Täälläkään kukaan ei siis ollut silmittömästi juovuksissa eivätkä paikallaolleet lapsiperheet häiriintyneet sen enempää kuin raittiit fandomin jäsenetkään. Varmaan johtui syömisestä.

Ampiaisia ei myöskään tuntunut olevan kuin satunnainen pörriäinen eli mitä nyt voi metsässä kesällä odottaa. Pari vuotta sitten elokuussa niitä oli joka paikassa ja ne olivat äärimmäisen vittumaisia. Niitä myös hukkui siiderilasiin valehtelematta kymmenittäin.

Ihan oma juttunsa on sitten Viikinsaaren suosio. Sinne menee se yksi lautta ja useampikin vanhan polven scifiharrastaja oli ilmeisesti yhden aikaan käynyt satamassa toteamassa, ettei lauttaan ole mitään asiaa massiivisen jonon vuoksi. Kolmelta mahtui erinomaisesti kun paikalle itse saavuimme, mutta se oli tietysti jo vähän myöhäinen ajankohta ylipäätään (en nyt avaudu VR:n vuoropolitiikasta ja Hämeenlinnasta paikallesaapumisen haasteista).

Tamperelaisten lisäksi paikalle oli saapunut kiitettävän suuri seurue turkulaisia. Kuulin myös ihan oikeasti science fictionia koskevaa keskustelua.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Huviretki tienpientareelle 20.7.2019 (Viikinsaari / Tampere)
10.07.2019 19:39 #14

En nyt nähnyt tarpeelliseksi luoda uutta ketjua, olen saanut tiedon, että huviretki on samalla lepakkokanavalla ampiaissaarella jotakuinkin samaan aikaankin eli 20.7.

Viimeksi muokattu: 10.07.2019 19:39 : Echramath.

Valvojat: Muukalainen
Uusin jäsen: Serafia Alho