Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä

26.10.2017 10:56 #21 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Muistutan, että pelaaminen onnistuu konsolillakin, eikä rahaakaan pala kohtuuttomasti. 14-vuotiaiden poikien suosikkipeli Counter-Strike tietenkin vaatii pc-koneen.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• Xhex hahmo
  • Xhex
    Kaartilainen
27.10.2017 06:21 #22 : Xhex
Vastaus käyttäjältä Xhex aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Meillä on playstation, mutta joitain pelejä voi pelata vain tietokoneella. Steamin pelit ei toimi kuin tietokoneella, samoin miniclip ja aapeli ym...ja monet muut joiden nimiä en edes muista.
Tietokoneen hankkimisesta on jauhettu monta vuotta, poika säästänyt rahaakin sitä varten, omilla rahoillaan siis poika konetta ostamassa, tosin lupasin että voin kyllä omia rahojani siihen jonkun verran laittaa.

I dont want to just read books. I want to crawl inside of them and live there

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
05.11.2017 17:09 #23 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Aapeli ei toimi? Siis www.aapeli.com ? Sen pelit vaativat yleensä Javan, mutta luulisin että pitäisi pyöriä ihan nettiselaimella varustetuissa konsoleissakin kunhan vain konsolista Java löytyy.

Konsoleita tähän asti välttäneenä voin toki erehtyäkin, enkä väitä että konsoleissa olisi minkäänlaista Java-tukea mahdollista saada selainkäyttöön. Kyseinen kieli kun on aika epäsuosittu nettikäytössä lukuisten sinnikkäiden turvaongelmien takia, ja se voidaan joka tapauksessa korvata nykyään HTML5-ominaisuuksilla ja Javascriptillä selainpeleissä (mikä ei ole ohjelmoijana mielestäni kehitystä parempaan suuntaan :tongue: ).

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

• punnort hahmo
  • punnort
08.11.2017 19:30 #24 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Tietokonegurut, kaipaan apua. Mulla on pc, jota käytän ainoastaan videoiden striimaamiseen. Nyt siinä on windows 10, ja olen kyllästynyt jatkuvaan päivitysrumbaan. Niinpä harkitsen linuxiin siirtymistä, mutta en tiedä juuri mitään linuxista.

Koneessa siis täytyisi toimia:
- Netflix
- c-more
- yle areena
- youtube
- mun hdmi-liittimeen kytketty videotykki
- mun usb-porttiin kytketty kaukosäätimen kokoinen liikehiiri/näppäimistö

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

• maahinen hahmo
  • maahinen
10.11.2017 12:06 #25 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Gurujen vastauksia odotellessa voin kertoa, että koneessa jolla juuri kirjoitan pyörii Ubuntu 16. Löysin googlettamalla Linuxia ja asensin ohjeiden mukaan entiselle Windows XP-koneelle, jonka Windows-järjestelmä oli totaalisen jumissa. Tämä toimii vara- ja matkakoneena, täysin valmis en olisi Windowsista luopumaan, mutta Win 10 -koneeni odottaa juuri huollossa tuomiotaan, täytyy tuumia sitten. Lähes kaiken tarpeellisen olen tähänkin kuitenkin onnistunut laittamaan siitä huolimatta, etten edelleenkään oikein tajua Linuxin sielunelämää. Yle Areena ja Youtube toimivat ilman muuta, noista muista en osaa sanoa. VLC ei toiminut automaattisesti, piti etsiä valmista ohjelmointikoodia ja muuttaa vähän jotain. Ainoa, mitä en monista yrityksistä huolimatta ole saanut toimimaan, on Soneran nettitikku. Se lienee liian uutta mallia näin vanhalle laitteelle.

Jos koneellasi riittää rahkeet kahteen järjestelmään, niin Linuxinhan voi asentaa ainakin alkuun rinnalle, pääset kokeilemaan pelittääkö kaikki ennenkuin mahdollisesti hävität Windowsin
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
    Epäkuollut
11.11.2017 12:26 #26 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Netflixin pitäisi toimia nykyään Chromella ja Firefoxilla ilman plugineja ja ainakin tämän sivun tietojen mukaan myös C-More toimii. Kumpaakaan en ole tosin itse kokeillut.

Laitteiden, jotka toimivat Windowsissa ilman ajurien asentamista, pitäisi myös yleisesti ottaen toimia Linuxissa heittämällä. Jos laite vaatii Windowsilla ajurien asentamista, sille luultavasti on Linux-ajurit jos se on yleinen laite, mutta ei välttämättä jos se on harvinaisempi. Parhaiten asia selvinnee kokeilemalla. Jos ei halua asentaa Linuxia heti koneelleen, voi tehdä ns. live USB:n eli muistitikulta käynnistettävän Linuxin ja kokeilla sillä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

• punnort hahmo
  • punnort
13.11.2017 20:04 #27 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Ok, asensin Ubuntun ja mikään ei toimi. Kun konetta yrittää buutata kovalevyltä, tulee vain ilmoitus "Select boot image did not authenticate." Tikulta koneen saa buutattua, mutta Netflix ilmoittaa, että videotoistin ei ole käytössä. Yle Areenan videotoistin jumittaa, ja c-more antaa vain epämääräisen virheilmoituksen.

Yritin kääntää biosista pois sen asetuksen, joka testaa, onko buuttijutska kelvollinen, mutta mun kone kääntää sen asetuksen koko ajan takaisin päälle.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
    Epäkuollut
16.11.2017 20:47 #28 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Kuulostaa siltä, että buuttausongelmaan liittyy nykykoneiden Secure boot -ominaisuus, joka periaatteessa parantaa tietoturvaa mutta käytännössä voi hankaloittaa Linuxin asentamista. Tosin Ubuntun pitäisi tukea sitäkin, joten kyseessä lienee jokin odottamaton virhetilanne.

Suosittelisin ehkä ensi hätään kysymään esim. täältä tai täältä neuvoa tai googlettamaan koneen merkillä ja mallilla (jos ei ole itse kasattu) liittyykö juuri siihen malliin jotain erityistä ongelmaa Ubuntun suhteen.

Uusin jäsen: Gil Merituuli