Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat

• StaCa hahmo
  • StaCa
    Ritari
    Tasolla 32
    49.69

18.04.2014 12:22 #21 :: StaCa
Lukulaitteet ja E-ink

pihlajapuu kirjoitti: Toisaalta ne kirjat (epub), joita esim. Elisan kaupassa silmäilin, olivat vesileimattuja, eivät drm-suojattuja, joten kääntyisivät ilmeisesti myös Kindleen.

Juuh, suomalaiset kustantajat ovat ihan viime kuukausina luopuneet laajalti DRM:stä. Joskus asiakkaisen valitus ja vinkuminen tehoaa. Elisassa suomenkielisistä iso osa on vesileimattua, ruotsinkielisistä kaikki.
Tykännyt: pihlajapuu

20.04.2014 13:23 #22 :: NiTessine
Itse ostin männäkuussa Bookeen Cybook Opuksen Verkkokauppa.comista, tämän Nörttityttöjen arvostelun perusteella.

Olen ollut varsin tyytyväinen. Ihan karvalakkimallihan tämä on. Kirjat ladataan USB-kaapelin kautta koneelta, ei taustavaloa, MOBI-formaatin lukeminen vaatii firmwaren uudelleenasennuksen jonka jälkeen EPUBia ei voi enää lukea, jne. mutta olipahan halpa, muistaakseni noin viisikymppiä plus postit. Formaattirajoituksista sekä DRM:stä ja muista idioottimaisuuksista pääsee yli Calibren avulla. Olen lukenut tällä ihan tyytyväisenä nipun Amazonista ostamiani kirjoja.

04.05.2014 16:11 #23 :: erameno
E-kirjat ovat minusta paras keksintö sitten herätyskellon. Sääli, että ne ovat niin paljon riippuvaisia laitteen akusta, ja esimerkiksi ulkona lukeminen on mielestäni hieman tökkivää siitä syystä, että näyttöä täytyy pitää lähes 100 %:n kirkkaudella, jotta näkee yhtään mitään. Tämä taasen syö akkua, eli pitäisi olla pistoke lähellä.. Tai aurinkokennolla toimiva latauslaite, mutta niihin en ole törmännyt.

Millaisia kirjastojen e-tietokannat muualla päin Suomea ovat? Varsinais-Suomessa asustavana käytän Vaski-kirjastojen e-kirjoja, ja valikoimat ovat minusta melko hyvät. Ainoana ongelmana näen max. kahden viikon lainausajat ja vain yhden käytettävissä olevan lukuoikeuden per kirja (joissain suositummissa teoksissa niitä voi olla useampia, mutta kaikki eivät toimi ainakaan omissa lukusovelluksissani).
Vaskin kirjavalikoimat ovat kahdessa eri palvelussa, Ellibsissä ja OverDrivessä, ja molempien lukemiseen voinee käyttää OverDrive Media Consolea, jota on saatavilla tietääkseni ainakin iOS- ja Android-pohjaisille laitteille.

• Tero hahmo
  • Tero
    Teknikko
    Tasolla 18
    73.79
06.05.2014 14:49 #24 :: Tero

Eldraak kirjoitti: Sääli, että ne ovat niin paljon riippuvaisia laitteen akusta, ja esimerkiksi ulkona lukeminen on mielestäni hieman tökkivää siitä syystä, että näyttöä täytyy pitää lähes 100 %:n kirkkaudella, jotta näkee yhtään mitään. Tämä taasen syö akkua, eli pitäisi olla pistoke lähellä.

…tai sitten voi tosiaan hankkia kunnollisen e-ink-näyttöisen lukulaitteen, jossa ei käytännössä ole kumpaakaan noista ongelmista.

06.05.2014 20:55 #25 :: pihlajapuu

Tero kirjoitti:

Eldraak kirjoitti: Sääli, että ne ovat niin paljon riippuvaisia laitteen akusta, ja esimerkiksi ulkona lukeminen on mielestäni hieman tökkivää siitä syystä, että näyttöä täytyy pitää lähes 100 %:n kirkkaudella, jotta näkee yhtään mitään. Tämä taasen syö akkua, eli pitäisi olla pistoke lähellä.

…tai sitten voi tosiaan hankkia kunnollisen e-ink-näyttöisen lukulaitteen, jossa ei käytännössä ole kumpaakaan noista ongelmista.

Täytyy tunnustaa, että itse ehdin vähän ihmetellä jo, että missä e-ink-laitteessa akku muka ei kestä about kahta viikkoa ja joka heijastaa ulkona.... Mutta tämä taisikin olla tablet-/puhelinviittaus, vai?

11.05.2014 21:13 #26 :: Morhgoz
Itse luen tällä hetkellä budjettisyistä epub:ini ihan normiläppärillä. Ainakin tähän asti olen ollut ihan tyytyväinen. Kirjafilusta löytyy jotain 600+ kirjaa, kaikki englannin kielisinä. Varsinkin monia suosikkisarjojani kun ei suomeksi saa, tai niitä saa pari ekaa osaa, kuten kävi Katherine Kernin fantastisen esikoissarjan kohdalla.

• Tero hahmo
  • Tero
    Teknikko
    Tasolla 18
    73.79
24.05.2014 11:06 #27 :: Tero
Tässä taas kerran hyvä muistutus siitä, miksi kirjojen ystävän kannattaa hankkia mikä tahansa muu lukulaite mieluummin kuin Kindle ja ostaa kirjansa jostain muualta kuin Amazonista.

New York Timesin juttu Amazonin tuoreimmista likaisista tempuista

25.05.2014 00:44 #28 :: pihlajapuu
Itse oon nyt päätynyt odottelemaan, josko Kobo Aurasta julkaistaisiin uusi versio alkusyksystä. Tykkään Kindle PW2:n piirrosta enemmän (siis mikä on display suomeksi :D), joten oottelen, jos Auraankin saataisiin Carta-näyttö Pearlin sijaan, ja jos se parantais sitten Auran piirtoa.

• Tero hahmo
  • Tero
    Teknikko
    Tasolla 18
    73.79
26.05.2014 10:19 #29 :: Tero
Aura HD parannetulla kontrastilla (ja ehkä hiukan pienemmillä reunoilla) alkaisi olla jo kyllä aika houkutteleva laite…

• kyty hahmo
  • kyty
    Senesalkki
    Tasolla 43
    67.88

27.05.2014 14:34 #30 :: kyty

Tero kirjoitti: Tässä taas kerran hyvä muistutus siitä, miksi kirjojen ystävän kannattaa hankkia mikä tahansa muu lukulaite mieluummin kuin Kindle ja ostaa kirjansa jostain muualta kuin Amazonista.

New York Timesin juttu Amazonin tuoreimmista likaisista tempuista

Itse en käytä Amazonia kuin pakon edessä, sillä en pidä mitenkään toivottavana kehityksenä että kaikki myynti keskittyy yhdelle veroja kiertävälle nettikaupalle samalla kun muut kuolevat ympäriltä kun eivät voi kilpailla hintojen kanssa. Ihmiset ostavat aina sieltä missä on halvinta, mutta halpuus ei tule niin sanotusti ilmaiseksi. :huh:

Tietysti asia mutkistuu jos Amazon on lopulta ainoa jossa on edes jotenkin kunnollinen e-kirjavalikoima.

• CountM hahmo
  • CountM
    Rahtari
    Tasolla 5
    31.32
01.06.2014 15:17 #31 :: CountM
Lukulaitteet ja E-ink

Tero kirjoitti: Kindleä en itse suostu hankkimaan sekä käytännön (epub-, html- ja pdf-tuen puute) että periaatesyistä. (Jos ostan kirjan, haluan omistaa sen enkä vain lisensoida lukuoikeutta ja luovuttaa kontrollia kauppiaalle, kuten Kindlen tapauksessa; Amazonin öykkärimäiset liiketoimintamallit ovat lisäksi vastenmielisiä ja haitaksi koko kirjallisuusalalle pidemmän päälle, joten vältän muutenkin sen kanssa asioimista.)

Haluaisin huomauttaa tästä, että ostit ekirjasi mistä tahansa niin sinä vain ja ainoastaan "lisensoit" kirjan käytön itsellesi. Eli tämä ei ole vain Amazoniin liittyvä ehto. Muuten en ota kantaa amazoniin toimintatapaan tai -kulttuuriin.

Mitä tulee itse aiheeseen, niin Kindle 3:lla (eli ns. "keyboard"-malli) on tullut luettua viimeiset kolme vuotta ja nyt olen miettinyt uuden paperwhite 2:n ostoa. Ainoa missä kindle (tai muut laadukkaat eink-lukulaitteet) häviävät "oikeille" kirjoille on tuntuma. Kindle ei tuoksu eikä fyysisesti tunnu kirjalta. Kindle on kuitenkin helpompi ottaa matkalle mukaan (meikäläisen laitteessa on about kolme ja puol sataa kirjaa), sitä on miellyttävämpää lukea aurinkossa eikä se paina tiiliskivikirjan lailla. Kindleen (epub-lukijoiden sijaan) päädyin siksi koska amazon.comin kanssa toimiminen on asiakkaan kannalta äärettömän helppoa ja luen paljon oma- ja pienkustanteisia kirjoja. Toki kindlen huonona puolena voidaan pitää sitä että se on pääsääntöisesti tarkoitettu toimimaan amazonin yhteydessä, vaikkakin epubitkin siirtyvät ongelmitta calibren läpi muutettuna usb:llä lukulaitteeseen.

• StaCa hahmo
  • StaCa
    Ritari
    Tasolla 32
    49.69

01.06.2014 23:21 #32 :: StaCa

Haluaisin huomauttaa tästä, että ostit ekirjasi mistä tahansa niin sinä vain ja ainoastaan "lisensoit" kirjan käytön itsellesi.

Ei se nyt ihan näinkään mene.
Jos kirjassa ei ole minkäänlaista kopiosuojausta, niin se on tiedosto siinä kuin mikä tahansa muukin tiedosto. Sen voi antaa kaverille.

E-kirjan kopiointi on tekijänoikeusrikkomus siinä missä painetunkin kirjan lykkääminen kopiokoneeseen. Vain kiljoona kertaa helpompi toteuttaa, oli e-kirjassa kopiosuojausta tai ei.
Kuitenkin, jos olet ostanut kopiosuojauksettoman e-kirjan ja annat sen kaverillesi niin, ettei sinulle jää omaa kappaletta, hommassa ei ole mitää laitonta. Sillä saa vaikka heittää virtuaalista vesilintua.

Onpahan suomalaisilla e-kirjamarkkinoilla jo nähty myös romaani, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä, eli sen kopiointi ei-kaupalliseen käyttöön on sallittua: Janos Honkosen Kaiken yllä etana .
Muokannut 01.06.2014 23:31 StaCa Syy: täydennystä

• Tero hahmo
  • Tero
    Teknikko
    Tasolla 18
    73.79
02.06.2014 09:55 #33 :: Tero
Lukulaitteet ja E-ink

CountM kirjoitti: Haluaisin huomauttaa tästä, että ostit ekirjasi mistä tahansa niin sinä vain ja ainoastaan "lisensoit" kirjan käytön itsellesi. Eli tämä ei ole vain Amazoniin liittyvä ehto.

Ei pidä paikkaansa. Monilla pienemmillä kustantajilla ja indie-kaupoilla ehdot ovat tyyliin "kun ostat kirjan, se on sinun; tee sillä mitä haluat (lakien puitteissa)." Lisäksi isoista jenkkikustantajista Tor on useammasta lähteestä käytännössä suoraan sanonut saman asian, vaikka se ei vissiin virallisiin ehtoihin ihan suoraan sanottuna olekaan vielä päätynyt. Mutta nämäkin kirjat jos ostaa Kindlelle, on edelleen niiden kanssa riippuvainen Amazonista. Sen sijaan kun ostan DRM:ttömän epubin ja itse siirrän sen lukulaitteelle, ei millään kustantamolla tai kirjakaupalla ole pääsyä tiedostoihini eikä mahdollisuutta muutella tai poistaa niitä (mitä kumpaakin Amazon on Kindle-kirjoille tehnyt).

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
    Lentäjä
    Tasolla 33
    93.72

02.06.2014 18:55 #34 :: Vanamo
Ei Amazoniakaan tarvitse päästää koskemaan Kindlen sisältöön, jos ei halua. Käytännön syistä (mokkula) siirrän kirjat Kindleeni usb-piuhan kautta. Kun Kindle ei ole yhteydessä verkkoon, ei Amazon voi tehdä mitään jo hankkimalleni aineistolle. Amazonin oikuista ei siis ole pakko olla riippuvainen.

• CountM hahmo
  • CountM
    Rahtari
    Tasolla 5
    31.32
02.06.2014 19:44 #35 :: CountM
Ennenkuin keskustelua jatketaan pidemmälle, ymmärrättehän (ainakin StaCa näytti ymmärtävän) mikä ero on DRM:llä ja lisenssoinnilla?

• Tero hahmo
  • Tero
    Teknikko
    Tasolla 18
    73.79
03.06.2014 09:23 #36 :: Tero

CountM kirjoitti: mikä ero on DRM:llä ja lisenssoinnilla?

Toki, mutta käytännön elämässä nuo ovat aika kytkeytyneitä toisiinsa; DRM on se väline, jolla lisensointia voidaan (yrittää) valvoa. (Ei ainut, mutta yleisin.)

Itse suosin kauppoja ja kustantajia, joiden lisenssiehdot ovat reilut (ts. niitä ei varsinaisesti ole, vaan tuote myydään) ihan periaatteesta; haluan tukea "reilua e-kirjakauppaa" rahoillani. DRM on teoriassa tästä riippumaton asia, mutta käytännössä nuo kyllä kulkevat käsi kädessä. Siksi niistä tulee välillä keskusteltuakin yhdessä.

• StaCa hahmo
  • StaCa
    Ritari
    Tasolla 32
    49.69

03.06.2014 23:15 #37 :: StaCa

DRM on se väline, jolla lisensointia voidaan (yrittää) valvoa. (Ei ainut, mutta yleisin.)

Tosin, kun esim. Elisa Kirjaa katsoo, niin todella suuri osa suomalaisista kustantajista on nyt siirtynyt vesileimaan. Eli joskus ihmisten nillitys DRM:n (lähinnä ADE tässä yhteydessä) vaikeudesta toimii.

• Tero hahmo
  • Tero
    Teknikko
    Tasolla 18
    73.79
04.06.2014 09:11 #38 :: Tero

StaCa kirjoitti: Eli joskus ihmisten nillitys DRM:n (lähinnä ADE tässä yhteydessä) vaikeudesta toimii.

Joo, tuo on ollut erittäin ilahduttava kehitys. (Paitsi kukkaron kannalta, kun nyt rahaa menee ulkomaisten lisäksi kotimaisiinkin e-kirjoihin…) :-)

Ei vesileimakaan ongelmaton ole (toteutustavasta riippuen esim. yksityisyydensuojan kannalta), ja itse suhtaudun siihen yhtä lailla paheksuvasti kuin jos kaupasta kirjan ostaessani myyjä ottaisi kynän ja kirjoittaisi nimeni muutaman random-sivun alareunaan, ennen kuin antaisi kirjan minulle, mutta nykytilanteessa se on kuitenkin suuri parannus vanhaan tilanteeseen. Kaikkea ei voi saada, joten olen päättänyt olla tyytyväinen tilanteeseen ja olla nillittämättä siitä, että asiat eivät ole täydellisiä. :-)

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

04.06.2014 17:34 #39 :: Dyn
Siirsin keskustelun Lukusalista Konepajaan, kun tämä käsitteli enemmänkin tekniikkaa kuin kirjojen sisältöä.

...

Olen viime aikoina harkinnut Kindlen tai vastaavan hankkimista. Luen (enimmäkseen työhön liittyvää kirjallisuutta) myös tabletilta, mutta kovasti sen tabletin houkutus on olla netissä, saada sähköpostit, kaikki sellainen epäoleellinen, joka voisi houkuttaa pois hyvän kirjan parista. Kun haluan lukea, haluan sen muuten koko ajan päällä olevan kommunikaation pois. :)

Suurin syy hankita sähkökirjan hankkimista on varmaankin se, että luen nykyään yhä enemmän englanniksi, ja makuun sopivaa kirjallisuutta on myös tarjolla. Harkintavaiheessa tämä silti vielä on, pitää ehkä odottaa hyvää tarjousta, johon tarttua.

05.06.2014 01:19 #40 :: pihlajapuu
Kiitos! Harmittelin aikoinani, kun tuli perustettua Lukusaliin eikä tänne, mutta en silloin perustamisvaiheessa vielä ollut tajunnut, että tällä alueella puhutaan muustakin kuin jostain tietokoneen kasaamisesta tai erilaisista peleistä... :P

Valvojat: RasimusMustelmann