Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho
    Tasolla 49
    66.17

05.10.2021 11:40 #61 :: Rinja
Päädyin viime vuoden keväällä hankkimaan Kindlen. Siitä kesti vielä puoli vuotta ennen kuin aloin lukea sillä mitään, mutta sen jälkeen olenkin käyttänyt sitä joka päivä. Vaikea kuvitella elämää enää ilman!

Kannustimena hankintaan toimi tuolloin se, että olin kehittänyt uuden lempparikirjailijan, mutta hän sattui olemaan sellainen amerikkalainen indiekirjoittaja, jonka tuotantoa oli paperisena tilattavissa Adlibriksestä vain hyvin rajatusti ja sekin kalliilla. Yhdestäkin sarjasta puuttui kokonaan ensimmäinen osa. Sen sijaan Amazonista oli sähköisesti tilattavana koko tuotanto eli useita kymmeniä kirjoja, kaikki parilla dollarilla kappale. Vaikka en haluaisi periaatteesta tukea Amazonia, tuen kyllä mielellään näitä indiekirjoittajia, joille se näyttää olevan ainoa kannattava julkaisu- ja myyntialusta.

Lisäksi olin kuullut kehuja siitä, miten kätevä käännösominaisuus näissä lukulaitteissa on: painat vain tuntematonta sanaa ja saat siitä sekä selityksen että tarvittaessa suomennoksen, ja joskus kaupan päälle Wikipedia-artikkelinkin. Ottaen huomioon, miten paljon jouduin vielä siinä kohtaa tarkistamaan englanninkielisiä sanoja sanakirjasta, tuo oli kyllä iso plussa. Sanasto alkaa nyttemmin olla paremmin hallussa, mutta ominaisuus on silti ahkerassa käytössä edelleen.

Vaikka olen nyt lukenut Kindlellä paljon, suurin osa siitä on siis edelleen indiekirjoittajien tuotantoa (etupäässä hyvin rajatulle lukijakunnalle tarkoitettuja spesifejä romantiikkagenrejä...), josta olisi todella vaikea saada muuta versiota luettavaksi. Paperikirjojen ostaminen on vähentynyt, mutta edelleenkin kyllä ostan hyllyyni ne kirjat, jotka ovat Suomesta paperiversioina saatavilla ja jotka todella itselleni haluan. 

06.10.2021 13:23 #62 :: KiLLPaTRiCK

Lisäksi olin kuullut kehuja siitä, miten kätevä käännösominaisuus näissä lukulaitteissa on: painat vain tuntematonta sanaa ja saat siitä sekä selityksen että tarvittaessa suomennoksen, ja joskus kaupan päälle Wikipedia-artikkelinkin. Ottaen huomioon, miten paljon jouduin vielä siinä kohtaa tarkistamaan englanninkielisiä sanoja sanakirjasta, tuo oli kyllä iso plussa. Sanasto alkaa nyttemmin olla paremmin hallussa, mutta ominaisuus on silti ahkerassa käytössä edelleen.

Nyt löytyi vihdoin ominaisuus, joka saattaa minullakin aiheuttaa Kindlen ostamisen. Olen pitkään harkinnut, vaikka Sharpe kirjojen lukemista, mutta valtava määrä paperisia kirjoja nurkassa ja paljon sanoja, joita joutuisi arvailemaan, on estänyt kahlaamisen aloittamisen. Tuskin Suomeksi luen, mutta kynnys enkku tekstiin madaltui nyt ehkä ratkaisevasti.

PS. miksi tämä lainaa toiminto näyttää niin ihmeelliseltä?  Muilla sivustoilla tuo lainattu on usein erikseen palkissa ja sitten minun kirjoittama siinä alla. Varmaan kirjoittajassa vika, mutta mitä teen väärin?
Rinja-edit: Korjasin lainauksen maalaamalla epälainatun tekstiosan ja klikkaamalla ylhäältä "block quote" -toiminnon pois päältä.
Muokannut 06.10.2021 15:11 Rinja

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho
    Tasolla 49
    66.17

06.10.2021 15:11 #63 :: Rinja
Hiukan piti itsekin ihmetellä, miten tuo uusi lainaussysteemi toimii :)

Kindlen käännöstoiminto on kieltämättä saanut pohtimaan, hankkisinko sähköisinä semmoisia englanninkielisiä kirjoja, jotka ovat kyllä jo fyysisinä hyllyssä mutta joiden kieli on ollut minulle liian vaikeaa. Pitänee kokeilla vielä kerran paperiversiota siltä varalta, että sanavarastoni nykyisin riittäisi, ja tarvittaessa tutkia sitten sähköisten hintoja.

Mistä tuli mieleen mainita vielä yksi Kindlen hyvä puoli eli se, että haluamansa kirjan saa luettavaksi välittömästi. Varsin usein käy niin, että päästyäni kirjan loppuun siellä on listaus kirjoittajan muusta tuotannosta, ja ostan siitä sitten vaan parilla napautuksella seuraavan ja jatkan lukemista samalta istumalta. Muualta hankittujen kirjojen siirtämistä Kindleen en ole paljon harrastanut, mutta jonkin verran olen ladannut netistä ilmaisia novelleja ja saanut ne siirrettyä ihan kätevästi Kindleen yhdistettyäni sen piuhalla tietokoneeseen.
Muokannut 06.10.2021 15:19 Rinja
Tykännyt: KiLLPaTRiCK

10.10.2021 23:57 #64 :: Fiktiivi

Mutta tietokoneen kovalevy saattaisi tyhjentyä, ja myös läppärin tai tabletin ainakin jos se sattuisi olemaan latauksessa? Yhtäkään isoa paukkua ei ole tainnut osua maapalloon digiaikana, joten hirvittää ajatellakin miten paljon voisi menettää jos laitteet ja niiden tiedot eivät ole turvassa.

En tiedä tyhjentyisikö levy, ainakin jos puhutaan perinteisestä kiintolevystä eikä SSD:stä. Ainakin ohjainpiirit voisivat varmaankin kärähtää, jolloin levy ei enää toimisi eikä dataa pystyisi palauttamaan omin päin. Mutta toisaalta ainakin maalla ukkonen muodostaa samanlaisen uhan, joten kukaties ylijännitesuojalla varustettu jatkojohto voisi olla kelpo suoja avaruusmyrskyjäkin vastaan. 

Valvojat: RasimusMustelmann