Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat

pihlajapuu loi aiheen: Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
11.04.2014 02:11 #1

Jostain syystä en löydä haulla ainakaan keskustelua tästä aihepiiristä. Pahoitteluni siis jos tulee toistoa, mutta siirtäkää miut sitten oikeaan paikkaan. Mutta itse asiaan...

Kindlen hankinta siis kuumottaisi, mutta kiinnostaisi ensin kuulla muiden kokemuksia asiasta. Eli onko ruoho vihreämpää vapaammilla vesistöillä, jos ei avioituisikaan Kindlen kanssa, vaan hankkisi jonkun laitteen, joka ei olisi naimisissa Amazonin kanssa? Vai jyrääkö Amazon helppoudessa tai Kindle käyttömukavuudessa verrattuna muihin vastaaviin laitteisiin? Amazonista taitaa kuitenkin löytyä aika hyvin sekä uutta että vähän vanhempaa fantasiaa ja scifiä (?), joten Amazon tekisi elämän helpoksi, mutta onko luettavaa helppo hankkia muualtakin (pysytellään nyt ihan laillisissa keinoissa) tai kannattaisiko hintojen puolesta mieluummin pysyä poissa Kindle-kerhosta?

Jos taas oletetaan, että päätyisin Kindleen, niin millaisia kokemuksia tai näkemyksiä eri versioista? Rasittaako Paperwhite silmiä, käykö kosketusnäytön puute hermoille tavallisessa jne. 3G:n sentään suljen pois valikoimasta, eli sitä en tarvitse. Ja saa toki kertoa, jos ei voisi kuvitellakaan lukevansa tällaiselta laitteelta, mutta sitten kaipaisin kyllä myös kommenttia siitä, mikä käyttökokemuksessa ei miellyttänyt. :P

Edit. Niin ja mitä ihmettä ovat nämä maarajoitukset, joista luen, mutta en ymmärrä mitään: siis rajoittaako Amazon edelleen jotenkin e-kirjojen ostoa rekisteröidyn osoitteen perusteella? Enkö voi ostaa esim. UK-versiosta kirjoja, jos hankin Kindlen? Voinko ylipäätään ostaa Kindlen Saksan Amazonista ilman jotain massiivista ongelmavyyhtiä? (koska miksi haluaisin maksaa tullia ja alvit jenkkiversiosta, jos se on sama vehje myös Saksasta tilattuna)

Viimeksi muokattu: 18.04.2014 12:42 : pihlajapuu. Syy: Otsikkoon lisätty "sähkökirjat"

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Lukulaitteet ja E-ink
11.04.2014 22:18 #2

Itse luen e-kirjat iPad minillä. Taustavalo ei ole haitannut.

Kindleä en itse hankkisi, koska sillä ei voi lukea kirjaston e-kirjoja. Kyllä niitä vielä muuhunkin maahan tulee, ei ainoastaan tänne pk-seudulle...

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Lukulaitteet ja E-ink
11.04.2014 22:40 #3

Luen e-kirjat Samsungin tabilla. Ostan kirjat Elisalta tai Kindle Appsilla. Muutamaa lukulaitetta hiplasin, mutta päädyin tabiin, koska se on kuitenkin monipuolisempi, kun voi tehdä muutakin kuin lukea. Mun silmät kyl aluks vähän kapinoi.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

11.04.2014 22:49 #4

Mjooh. Ymmärrän kyllä sen, että moni kallistuu tablettiin monipuolisuuden vuoksi. Itselle kuitenkin miniläppäri paikkaa tabletin aukkoa (ja tarvittaessa myös puhelin), niin siksi nimenomaan yritän muodostaa käsitystä e-ink-perustaisista lukulaitteista, koska lukeminen on sen ainut käyttötarkoitus.

Mutta teilläkö sitten ei taustavalo ole rasittanut? (Scartilla nyt myöhemmin ja Sinillä ylipäätään)

Sinänsä validi pointti kyllä tuo kirjasto... Tänne Joensuuhun esimerkiksi lainausmahdollisuus on todennäköisesti tulossa syksyllä.

Viimeksi muokattu: 11.04.2014 22:50 : pihlajapuu.

12.04.2014 11:03 #5

Se riippuu siitä mihin tottuu, luinhan minä Blindsightin konttorituolissa ihan tavalliselta TFT-näytöltä kun halusin lukea sen ennen Finnconia ja jonkun muun posti oli siirtänyt ostamani paperikappaleen limboon (se kyllä tuli ja annoin sen sitten lahjaksi). Samaten joskus muinoin käytin sellaisia normaaleja kuvaputkimonitoreja, joita nykyisin ei voisi katsella montaa sekuntia ilman vilkkumisen aiheuttamaa fyysistä kipua. Nyt kun olen kotonakin käytellyt TFT:tä jo pitempään, en tykkää enää katsella tuota Emlin käytössä olevaa putkea (jossa kuitenkin yleisesti riittävänä pidetty 85hz virkistystaajuus) myöskään yhtään.

tpi
Mekaanikko
tpi vastasi aiheeseen: Lukulaitteet ja E-ink
13.04.2014 10:30 #6

Ainakaan aikaisemmin Kindleä ei saanut Suomeen kuin jenkkien Amazonista. Sielätä sen saa kyllä parissa päivässä, ja alvit jne saa/täytyy maksaa etukäteen, joten erittäin vaivattomasti sen hankkiminen kyllä sujuu. Kirjat pitää ostaa jenkkikaupasta, ja niistä Amazoni rahastaa pari taalaa ylimäräistä. Itse ole ostanut useampia kirjojen Elisa-kirjasta, ja myös lainaillut helsingin kaupungin kirjastosta. Näitä kirjoja ei saa suoraan Kindleen, vaan tarvitaan pikkuisen muunnostyötä (johon kuluu aikaa jopa kymmeniä sekunteja) jonka jälkeen ne voi sähköpostitse lähettää omaan Kindlen luettavaksi. tse käytän sekä iPadia että Kindleä lukemiseen. Kindlen näyttö on hiukan mukavampi, tosin Ipadiin tottuneena ( 2 v vanhan) Kindlen resoluutio on aika huono - ennen HD-Ipadia se ei kiusannut mitenkään. Kindlen hyvä puoli on keveys, mukavampi vuoteessa kannatella.

kharje
kharje vastasi aiheeseen: Lukulaitteet ja E-ink
13.04.2014 11:33 #7

13.04.2014 15:45 #8

kharje kirjoitti: Liittyy, ei liity. Nykyään muuten saa Kindle appin puhelimeen/tablettiin/koneelle maksutta.

Lukeminen onnistuu myös selaimella, mutta en tiedä, liekö tämä jo vanha juttu. Eilen hankin Amazonista kuusi ilmaista kirjaa tutkailtavaksi tämän Kindle-pohdinnan inspiroimana. (Sarjojen ensimmäisiä osia, joista muut osat sitten maksavat jotain yksittäisiä dollareita.)

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Lukulaitteet ja E-ink
13.04.2014 23:04 #9

Olen omistanut Kindlen nyt noin parin vuoden ajan ja olen ollut laitteeseen pääosin erittäin tyytyväinen. E-muste on mielestäni huomattavasti miellyttävämpi vaihtoehto kuin tietokoneen näytöltä (tai tabletilta) lukeminen. E-muste vertautuu miellyttävyydeltään perinteiseen kirjaan, johon tietokone ei yllä.

Merkittävin miinus Kindlessä on, kuten Sinikin jo edellä totesi, että kirjastojen e-aineistoja sillä ei voi käyttää. (tpi kommentoi tosin näköjään muuta, pitänee joskus tutkia tätä asiaa uudelleen.) Amazonin kirjakaupasta olen löytänyt aina tarvitsemani ja yleensä ihan kelvolliseen hintaan. Toisaalta jo laitetta ostaessa asennoiduin hankkimaan oikeastaan vain englanninkielisiä julkaisuja. Viime aikoina olen hankkinut luettavaa myös Amazonin ulkopuolelta ja muuallakin on ollut tarjolla myös Kindlelle sopivia tiedostomuotoja. Lisäksi olen kuullut, että tiedostojen konvertoiminen onnistuu yleensä myös varsin hyvin, mutta en ole tätä itse tullut kokeilleeksi.

Laitteena Kindle on ollut erittäin toimiva ja näppärä. Ostin näppäimellisen version, enkä ole kaivannut kosketusnäyttöä. Etupäässä vaihdan laitteella vain kirjan sivua ja tässä näppäimet toimivat mainiosti. Kirjoittaessa Kindleni on kömpelö, mutta koska en ole koskaan varsinaisesti halunnut tehdä laitteella muistiinpanoja, tämä kömpelyys ei ole haitannut. Näppäimet ovatkin mielestäni lukulaitteessa siinä mielessä kätevämmät, että näyttö pysyy siistimpänä. (Sormenjäljet ärsyttäisivät lukiessa.)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pihlajapuu

Tero
Teknikko
Tero vastasi aiheeseen: Lukulaitteet ja E-ink
14.04.2014 13:39 #10

Enimmäkseen tulee luettua kirjoja nykyään sähköisessä muodossa. Olen lukenut sekä tableteilla (iPad, nykyinen iPad mini) että erilaisilla e-ink-laitteilla (neljäs sukupolvi parhaillaan itsellä laitteita menossa).

Kindleä en itse suostu hankkimaan sekä käytännön (epub-, html- ja pdf-tuen puute) että periaatesyistä. (Jos ostan kirjan, haluan omistaa sen enkä vain lisensoida lukuoikeutta ja luovuttaa kontrollia kauppiaalle, kuten Kindlen tapauksessa; Amazonin öykkärimäiset liiketoimintamallit ovat lisäksi vastenmielisiä ja haitaksi koko kirjallisuusalalle pidemmän päälle, joten vältän muutenkin sen kanssa asioimista.)

Omille silmilleni e-ink-näyttö on selkeästi mukavampi kuin tabletin lcd. Se on rauhallisempi ja miellyttävämpi, eikä tarvitse taustavaloa, jos muuten valaistus on hyvä. Luen paljon bussissa, ja ikkunasta paistava auringonvalo häiritsee parastakin LCD-näyttöä. Toisaalta e-ink-laitteessakin on hyvä olla jonkinlainen oma valo, koska silloin ei tarvitse välittää, onko ympäristön valo riittävän kirkas ja tasainen.

Myös illalla lukiessa e-ink-laite on mukavampi, ainakin itselläni, koska se rasittaa silmiä vähemmän. Se myös valaisee muuta huonetta vähemmän kuin tabletti, joten puolison uni ei häiriinny yhtä helposti, mikä on iso plussa lukurauhan takaamiseksi. :-)

Aikaisemmissa e-ink-laitteissa oli resoluutio melko huono, mutta nykyään näytöt ovat paremmissa laitteissa tarkempia. Itselläni on käytössä Kobo Aura , jossa on kuuden tuuman näyttö (mukava pokkarikoko) 1024×758 pikselin tarkkuudella. Mun silmilleni tuo on riittävä, ja ero vanhoihin 800×600-näyttöihin on selkeä. Jos ei välitä DRM:stä, kirjat saa ostettua integroidusta Kobon kaupasta yhtä helposti kuin Kindleen Amazonista. Muuten tiedostojen siirto onnistuu USB:llä tai muistikortilla riittävän vaivattomasti. Tukee kirjastosta lainaamista ja käytännössä kaikkia e-kirjamuotoja, ja lisäksi esim. RTF:ää ja HTML:ää suoraan, samoin kuin avoimia sarjakuvaformaatteja (vaikka en kyllä itse lähtisi tuolta näytöltä sarjakuvaa lukemaan; siihen tabletti on parempi). Noihin saa samanlaisen aktiivikannen kuin esim. iPadeissa, eli lukeminen on mukavaa: avaa vain kannen ja laite on päällä. Kun lopettaa, pistää kannen kiinni ja se menee nukkumaan. Virtanappiin ei tarvitse koskea käytännössä ikinä.

Edellisen sukupolven Kobo Glo on myös edelleen erittäin suositeltava laite, ja varsin edullinen. Sen on useimmilta ominaisuuksiltaan vertailukelpoinen Auran kanssa, ja mutuna näytön kontrasti saattaa jopa olla hiukan parempi. Nykyään Koboja saa tilattua Suomeenkin ilman ongelmia esim. Pixmaniasta . (Jos ei halua valoa, tuolta löytyy myös huomattavasti halvempi vaihtoehto, mutta itse suosittelen kokemuksen perusteella ehdottomasti versiota, jossa on lukuvalo sisäänrakennettuna.)

Viimeksi muokattu: 14.04.2014 13:41 : Tero.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pihlajapuu, StaCa

14.04.2014 18:22 #11

Tero kirjoitti:

Mulla on Kobo Glo, ollut nyt reilun vuoden ajan. Olen ihan rakastunut. Kaipasin e-lukijalta nimenomaan kirjaominaisuutta. Siihen tämä Kobo on erinomainen. Ainakaan vielä ei ole tullut mitään hinkua vaihtaa uudempaan. Kun sillä vain luetaan kirjoja, niin ominaisuudet eivät vanhene samalla tavalla kuin esim. puhelimissa tai tableteissa. (Ja tunnustan, olen pelannut sudokua luennolla...)

Kuten Tero, myös minä suosittelen lämpimästi sisäänrakennettua valoa. Vähänkään hämärämmässä lisää lukumukavuutta tuntuvasti.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 14.04.2014 18:23 : StaCa.

14.04.2014 22:31 #12

Kiitos kommenteista myös Terolle, Vanamolle ja StaCalle, hyviä pointteja olitte ottaneet esiin. En ollutkaan tullut ajatelleeksi esim. tuota Teron mainitsemaa "käyttöoikeuden lisensointi"-asiaa... Mutta toisaalta kiva oli myös kuulla Kindle-käyttäjän tähänastisia kokemuksia. :)

Lukulaitteenostopäätös vain vahvistuu, mutta nyt tämä Kindle vs. Kobo -arviointi on enemmän vaiheessa... Puolensa ja puolensa.

Oletko Tero sattunut tarkkailemaan, onko Amazonilla ja Kobon kaupalla kuinka yhteneväiset hinnat vai onko eroja?

Edit. Pikaisen vertailun perusteella aika samoissa luvuissa taidetaan liikkua. En tosin jaksanut ruveta kääntämään Amazonin dollareita euroiksi, mutta summittain arvioituna siis.

Lisäksi valikoima näyttää Kobollakin olevan kieltämättä ihan hyvä - toistaiseksi olen löytänyt sieltä kaikki olennaisimmat teokset, joita olen Amazonin toivelistalle tallentanut muistiin. (edit2. arviolta n. 75%, kun nyt olen selaillut) Se, missä Kobo ehkä häviää, on "pakettidiilien" määrä. Amazonilla noita "osta seitsemän eri sarjojen ykkösosaa eurolla"-diilejä on aika paljon, Kobolta en löytänyt vielä. Korjaanpa itseäni tältä osin, eli kyllähän noitakin Kobon kaupasta löytyy, mutta niiden haku vain on sen verran kökkö, että ei meinaa löytyä. :D Kirjailijan nimellä sit löytyi, vaikka nimi oli yhdelläkin paketilla ihan sama kuin Amazonin puolella.

Viimeksi muokattu: 14.04.2014 23:06 : pihlajapuu.

Emelie vastasi aiheeseen: Lukulaitteet ja E-ink
15.04.2014 08:36 #13

Minäkin voisin hihkaista jotakin tähän keskusteluun ja esitellä vielä yhtä vaihtoehtoa. Minulla itselläni on nimittäin Onyx Boox -lukulaite, enkä vaihtaisi sitä pois mistään hinnasta. Todennäköisesti tuossa Teron mainitsemassa Kobossa on enemmän asioita (kuten se taustavalo etc), mutta koska itse en tuollaisia kaipaa, tämä minun laitteeni on juuri sopiva minulle.

Laitteeni on ihan puhtaasti kirjanlukulaite, tosin kosketusnäytöllinen sellainen. Näyttö itsessään on ihastuttavan mattapintainen eli sormenjälkiä siihen ei jää. En olisi tarvinnut kosketusnäyttöä, mutta siihen tottui aika nopeasti. On siinä tietysti myös painikkeet sivujen kääntelyyn. Harkitsin kyllä ennen tämän laitteen ostoa juuri tuota Koboa (Kiddleä en missään vaiheessa, ei pysty syömään epub-tiedostoja ja muutenkin), mutta koska minun aikaisempikin laite oli samaa sarjaa, niin valinta oli minulle helppo.

Tero
Teknikko
Tero vastasi aiheeseen: Lukulaitteet ja E-ink
15.04.2014 09:34 #14

Enimmäkseen perushinnat kai liikkuvat samoissa. Amazonilla on joskus erikoistarjouksia, mutta niistäkään useimmat eivät tunnu olevan voimassa kuin Yhdysvalloissa.

Kobon kaupan hyvä puoli valikoiman suhteen on, että myyvät myös Suomeen USA-versioita kirjoista, joiden UK-julkaisuoikeudet on jollain muulla kustantamolle (eikä siksi e-kirjaa ole välttämättä tarjolla kaikista kaupoista). Jotkut kaupat eivät suostu myymään Suomeen kuin kirjoja, joihin heillä on maailmanlaajuiset levitysoikeudet, ja jotkut (virheellisesti) niputtavat Suomen UK-oikeuksiin ja siksi ostaminen voi olla estetty. Amazonilla muistelen kuulleeni jonkun joskus valittaneen vastaavasta, mutta en osaa sanoa nykytilanteesta, koska en tosiaan heiltä suostu e-kirjoja "ostamaan".

15.04.2014 14:06 #15

Jospa lukisin paperikirjoja siihen asti, että joku keksii näyttötyypin, joka yhdistää e-inkin ja värilliseen animaatioon kykenevän näytön hyvät puolet. Tuskin siihen yli viittä vuotta voi mennä?

16.04.2014 18:56 #16

Luin hiljan jostain (oiva lähdeviite) jonkin valmistajan esittelemästä älypuhelimesta, jossa oli mukana myös e-ink-näyttö. Eli tosiaan, tuskin siihen viittä vuotta pidempään menee.

16.04.2014 19:45 #17

Löytyikin näemmä tällainen Yotaphone . Siinä on tosiaan näyttö molemmin puolin. Näppärää.

17.04.2014 13:11 #18

Oi voi, onpas tämä nyt hankalaa. Näemmä aina saa tinkiä jostain. Eli olin jo vahvasti kallistumassa Kobo Auraan, mutta nettiarvosteluiden ja kuvien perusteella Kindle PW2:ssa olisi parempi tekstin "tarkkuus" ja kontrasti (siis kirjasin näyttää oikeasti painetulta, Aurassa teksti näyttää kuvissa hieman pehmeältä, toisaalta mitenköhän Aura HD vertautuisi näihin...). Lisäksi PW2:n pdf-ominaisuudet peittoavat Auran, joka ei näemmä mahdollista esim. sanakirjan käyttöä pdf:ssä.

Toisaalta Aurassa olisi paremmat kustomointimahdollisuudet, kivempi aloitussivu, ilmeisesti miellyttävämpi käsituntuma ja kivempi design muutenkin sekä tietenkin ePub-optio.

Amazonin kauppaan sitoutumiseen en sinänsä viitsi enää takertua, kun ilmeisesti kirjat voisi kuitenkin halutessaan ostaa muualta, muuttaa mobi-muotoon tarvittaessa ja lukea Kindlessä.

Edit. Huoh, Kobon kauppa ei kyllä nyt oikein vakuuta. Nyt en taas löydä sieltä mitään, vaikka aivan varmasti kyseiset kirjat olivat siellä vielä tuolloin, kun viimeksi vertailin hintoja.

Esimerkki: Haet kirjan nimellä Wither, löytyy yksi tulos, joka ei liity asiaan mitenkään. Jos taas haet kirjailijan sukunimellä DeStefano, löytyy kyseisestä kirjasta parikin eri yksilöä muiden kirjojen ohella.

Viimeksi muokattu: 17.04.2014 17:46 : pihlajapuu.

18.04.2014 02:03 #19

Se on kieltämättä sanottava, että Kobon kaupan haku ei ole kovinkaan hyvä. Lisäksi se työntää mulle ranskankielistä, koska koneen ip tai jotain. Mutta loppujen lopuksi ostan todella vähän ihan Kobon kaupasta.
Sony muuten lopettaa lukulaitteiden valmistamisen ja siirtää kirjansa Kobon kauppaan. Mikä tarkoittaa, että ehkä siellä tulevaisuudessa olisi suomenkielistäkin kirjallisuutta. Kunhan kustantajat heräävät.

18.04.2014 12:04 #20

Huomasinpa tässä, että Elisa Kirjasta ja Suomalaisesta näyttää nykyään löytyvän myös järkevästi hinnoiteltuja e-kirjoja (<5e). Liekö tämä kuinka uusi juttu vai onko ollut näin jo pitkään? Kun aikaisemmin olen tutkaillut suomenkielisiä e-kirjoja, niin hinnat ovat tuntuneet järjestään sen verran poskettomilta (=sama kuin painetun), että en ole hirveästi ottanut niitä tai niiden formaatteja mukaan vaikuttamaan lukulaitemietintään. Ehkä pitäisi kuitenkin. Toisaalta ne kirjat (epub), joita esim. Elisan kaupassa silmäilin, olivat vesileimattuja, eivät drm-suojattuja, joten kääntyisivät ilmeisesti myös Kindleen.

En tosin tehnyt laajempaa tutkimusta, mutta esim. Across the Universe: Matka alkaa 4,90 (painettu 33,25), Miljoona aurinkoa 9,75/10,90 (vrt. painettu vrt. 25,95), Siilo 10,90 (vrt. 29,95) ja Luukaupunki 4,90/4,55 (painettu kovakantinen 34,20 ja pokkari 9,50 - jälkimmäinen ilmeisesti loppu kustantajalta).*

Jostain kustantamolta (vai olikohan Suomalaisesta) kyllä taisivatkin ennustaa, että e-kirjojen hinnoittelun dynaamisuus lisääntyy nyt vähitellen.

* E-kirjojen hinnat Elisan ja Suomalaisen, painetut Suomalaisen verkkokaupan hintoja.

Viimeksi muokattu: 18.04.2014 12:05 : pihlajapuu.

Nokka10
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson