Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat

Aavis
Aavis vastasi aiheeseen: Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
15.08.2014 16:05 #41

Minäkin pohdiskelin pitkään Kindlen ja Kobon välillä. Kobo vei lopulta voiton ennen kaikkea kirjastoystävällisyytensä vuoksi, mutta myös koska jo tabletille oli tullut hankittua jonkin verran ePub-tiedostoja. Toki Calibrella onnistuu tiedostomuotojen muuttelu sekunneissa, mutta mobi on ePubia huomattavasti vanhempi ja jähmeämpi tiedostomuoto ja Kobo näyttää kirjat Kindleä miellyttävämmin.

Tähän mennessä Kindleltä kaipaisin lähinnä aavistuksen parempaa näyttöä (todistettu juttu, mutta etenkin aavistuksen isommalla tekstillä Kobo on myös erittäin luettava) sekä tätä uusimman Paperwhiten Goodreads-integrointia ja sanakirjahistorian tallentamista - englanti kun taipuu muttei aina riitä kielellisesti haastavammissa kirjoissa. Olen kuitenkin onnellinen siitä, että vältyin tuhlaamasta rahojani Amazonin tuotteeseen ja laajemmin Amazonin kirjavalikoimaan ja kyseenalaisiin periaatteisiin.

Oma laitteeni on siis tuo vuoden 2013 Aura. Nettipalsojen mukaanhan näiden näytöissä on ollut jonkin verran vikoja ja Kobolla tarjotaan tunnetusti ala-arvoista asiakaspalvelua, mutta häviävän pientä alareunan varjoisuutta ja yläreunasta etenkin laitetta vaakatasossa pidellessä hohtavaa kirkasta rantua lukuun ottamatta olen selvinnyt helpolla. Vielä näin suht. valoisaan aikaan lukuvaloa ei edes useimmiten tarvitse pitää päällä (jälleen etu Kindleen nähden, jossa valo on aina taustalla kuluttamassa akkua). Kirkkaimmillaankin se on tainnut olla jossain viidentoista prosentin paikkeilla, joten liekkö tuo nyt aivan välttämättömyys jos lukuvalo jo löytyy mutta rahasta ei ole hirveää kiirettä päästä eroon eikä suunnitelmissa ole talvisaikaan sen ulottumattomissa lueskelu.

Enää en kyllä siirtyisi takaisin tabletin ääreen muuten kuin hätätilanteessa, sikäli kun sellaista modernin lukulaitteen akunkestolla tulee vastaan. Koko päivän lukeminen tabletin näytöltä oli muutaman kirjan jälkeen todellista tuskaa ja silmiä kirvelsi kirjan jälkeen useampi vuorokausi, tietysti sen lisäksi että liian kirkkaalle valolle (käytännössä valo oli siis aina liian kirkas) altistuminen vei aika tehokkaasti muutenkin vähiin jäävät yöunet. PDF- ja sarjakuvakirjoja minulla ei kuitenkaan ole mitään hinkua siirtää Kobolle, sillä näyttö on kelvollisuudestaan huolimatta kaukana häikäisevän tarkasta.

avatar © thegamercat.com

06.10.2014 23:26 #42

Amazon lanseeraa "kirjojen spotifyn", eli rajaton lukuoikeus kuukausimaksulla ( linkki ). Valitettavasti palvelu toimii toistaiseksi vain USA:ssa ja ilmeisesti Briteissä, joten vähän joudutaan vielä odottelemaan. Minusta tämä on kuitenkin houkutteleva vaihtoehto ja varmasti kannustaisi ainakin minua aloittamaan myös vähän vieraampia kirjoja. :)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
07.10.2014 01:42 #43

Luekirja.fi on jo vastaavanlainen, suomeksi: www.luekirja.fi/kirjasto/
Tosin ainoastaan Otavan, ja kuukausimaksu on melko tuntuva.

Mutta aina on HelMet ja lainattavat e-kirjat :)

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
20.11.2014 23:48 #44

Mun oli pakko päästä kokeilemaan lukulaitetta, mutta pihinä en halunnut sijoittaa siihen hirveästi rahaa, joten ostin CDON.comista halvimman mahdollisen. Aika kömpelö laite, mutta hyvin sujuu lukeminen. Ei voi tehdä muistiinpanoja tai alleviivauksia(ainakaan en ole keksinyt miten se tehtäis ja ohjekirja hukassa). Kooltaan hieman liian pieni eli joku tuon 7" ja 10" väliltä olis hyvä koko. Toivottavasti totun pian siihen, ettei tuo ole kosketusnäytöllinen :roll:

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
29.11.2014 09:06 #45

Alleviivauksia kirjoihin... Vanhasta bibliofiilstä tuo kuulostaa haudanhäpäisyyn verrattavasta rikokselta... E-kirjoissa on sentään se hyvä puoli että niistä voi ottaa kopioita joita voi raiskata mielensä mukaan ilman että alkuperäinen kärsii :)

Mutta jos nyt vakavammin puhutaan niin itse luen e-kirjani ihan tietokoneella. 40 tuuman näyttö tarjoaa moiseen ihan hyvät puitteet. Sumatra pdf:llä tai Foxitilla riippuen siitä mitä formaattia e-kirjat ovat. Kindlekin oli hetken aikaa käytössä kun piti jotain .mobia päästä lukemaan mutta poistin sen jossain vaiheessa koneeltani. Aika harvoin tulee luettua kylläkään kun tuo paperikirja on kuitenkin niin paljon kivempi.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
30.11.2014 20:10 #46

Paperikirjaan teen merkinnät tarralapuilla. Ei tulis mieleenkään raapustaa kynällä mitään. E-kirjat on sitten toinen asia.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

25.11.2015 22:50 #47

Mulla on lykkääntynyt tämä lukulaitteen hankinta aivan älyttömästi, kun kotona kuitenkin tykkään lukea paperisia kirjoja. Nyt on edessä pidempi ulkomaanmatka, ja aiemmin harkitsemani Sony Reader näyttää olevan jo aika out of date, eikä Verkkokauppakaan myy sitä enää. Sen sijaan törmäsin samaisen lafkan sivuilla Kobo Glo HD -laitteeseen. Olisi ainakin isompi näyttö ja enemmän muistia kuin Kindlessa - ja Kindle nyt on muutenkin multa pois suljettu, kun en halua ostaa kaikkia kirjojani Amazonista.

Mitään kokemusta tästä tai muista viimeaikaisimmista Koboista? Kuinka kätevää on esim. kirjaston kirjojen saaminen laitteeseen?

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
26.11.2015 12:25 #48

Juurikin tuo Dynin mainitsema Sony Reader on itsellä käytössä, enkä voisi olla tyytyväisempi. Okei, taustavalo voisi vielä olla... Olen käyttänyt e-readeria vähän satunnaisesti tähän mennessä, aina silloin tällöin ladaten siihen jotain netin ilmaistarjonnasta löytyneitä kirjoja tai ficcejä. Nyt harjoittelussa ollessani lukulaitteesta on kuitenkin riittänyt odottamattoman paljon iloa, Elisa Kirjan tarjouksista ladatut opukset on saanut mukaan kulkemaan todella näppärästi, koska enää ei tarvitse tunkea pokkaria muutenkin täytenä tursuilevaan käsilaukkuun. Mikäs sen mukavampaa, kuin napata lukulaite käteen kahvilassa odotellessa, tiskille jonottaessa tai metrossa istuessa (sen kerran jos istumapaikan saa).

Parhaana puolena voisin sanoa akun uskomattoman kestävyyden. Nykyisten älypuhelinten yms. aikakaudella odotukset akun keston suhteen eivät ole kovin korkealla, mutta tämän laitteen taisin ladata viimeksi joskus kesällä. Tänään aamulla oli vielä pykälän verran akkua jäljellä, mutta latasin kuitenkin täyteen ennen lähtöä (samalla lukien). Vähän hidas tämä tosin on, silmänräpäys ei aivan riitä, jos haluaa kesken lukemisen vaihtaa vaikka kirjaa.

Mulla tuo Reader on synkattu jotenkin yhteyteen Kobon kirjakaupan kanssa, mutta mitään en ole sitä kautta hankkinut. Olen lataillut tähän netistä ilmaistavaraa e-pubeina ja pdf:nä, ja aina on saumattomasti laitteeseen sulahtanut. Myös kirjaston lainakirjat ja Elisa Kirjan kautta ostetut romaanit on latautuneet laitteelle ongelmitta.

Always follow your doubts.

27.12.2015 17:58 #49

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
27.12.2015 20:28 #50

Onpas muuten ihan oikeasti kohtalaisen huonot valikoimat.Muutamia Koboja näyttäisi olevan Pixmanian listoilla ainakin. Kindlet ja Nookit ovat ilmeisesti muutenkin olleet vain Amazonin ja Barnes & Noblen omissa valikoimissa?

27.12.2015 21:50 #51

max kirjoitti: Olen nyt tunnin googlettanut ja vaikuttaa ettei Suomessa ole enää yhtäkään kauppaa josta saisi e-ink lukijan, voiko olla totta?

Verkkokauppa myy tuota Koboa, mutta ei enää muuta. Lieneekö menneet pois muodista...

Mä sain lopulta duunista uuden tabletin, ja koska olen tähänkin asti ladannut kirjoja lähinnä "perinteiseltä" mobiilipäätteeltä, mennään nyt tällä. Kasituumainen on sen verran iso, että kirja alkaa näyttää jo siedettävältä. Akunkesto ei tietysti ole samanlaista viikkoluokkaa kuin e-ink-laitteilla, mutta toisaalta, lentomatkat ovat suurinpiirtein pisin sähkötön aika johon törmään normaalitilanteessa.

27.12.2015 23:03 #52

Täytyy myöntää että aika usein lipsahdin tabletille lukemaan silloin kun minulla oli halpa e-ink-lukija, mutta nyt kun se on rikki ja käytössä on aiempaa isompi tabletti joka jo painaa jonkun verran, niin olen alkanut haikailla lukijaa taas. Ehkä ihan hyvä, ettei niitä ole laajasti saatavilla niin pitää miettiä vielä. Tosaalta huono, koska on se nyt semmonen mikä voisi joka kirja- ja kojekaupasta löytyä.

28.12.2015 01:11 #53

E-inkien kohdeyleisö voi olla vähän haastava, kun laitteella ei oikein muuta käyttöä ole: moni varmaan ajattelee, että haluaa mieluummin yleiskäyttöisemmän tabletin kuin erillisen lukulaitteen. Ja ne jotka ostavat kirjansa Amazonista hommaavat varmaankin suoraan Kindlen. Huomioiden vielä senkin, että e-kirjat eivät mitenkään tunnu vielä syrjäyttäneen perinteistä paperikirjaa. Toki olisi kiva kuulla myyntilukuja tai vastaavia, jos joku täällä sattuu sellaisia tietämään?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: max

30.12.2015 20:38 #54

Näin alkuvuodesta kaavion, jota en nyyt kaiva (editoin ehkä tähän joskus), mutta muistaakseni luotettavasta lähteestä, jossa oli kasvua 2011 asti (tai 2012) missä oli kova piikki ja siitä,eteenpäin tasaista laskua. Osin johtuu tietty siitä,että harva varmaan haluaa päivittää lukulaitettaan siinä missä muita älylaitteita. Sillä luetaan ja mitä ominaisuuksia sitä kaipaa. Itsekin etsin uutta vain koska vanha epäonnekkaasti hajosi. Vaikea sanoa miten se suosio sitten oikeasti on.

Päädyin sen Kobon ostamaan, vaikka maksoikin 2x enemmän kuin edellinen lukulaitteeni. Kindlenkin jo sillä saisi, mutta en halua tukea monopolia. Ehdottomana plussana tässä on valinnainen valo, jolla voi tabletin tapaan (tai vielä paremmin) lukea myös pimeässä häiritsemättä muita lukulampulla. No, toivottavasti syrjäyttää omassa käytössä taas tabletin, se kun rasittaa silmiä ja edellyttää usein epämukavia asentoja.

En nyt tommosta 170e sijotusta monellekaan suosittele (ellei se ole sinulle taskurahaa), mutta jos nyt johonkin palaisi taas ne puolet halvemmat myyntiin, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Edellä mainittujen etujen lisäksi ei tule eksyttyä nettiin lukemisen lomassa, mikä ainakin itsellä on tabletilla ongelma, ja kesäisin ulkona lukeminen on timanttista jopa antiglare-kalvotettuun tablettiin verrattuna, kuin oikeaa kirjaa lukisi.

Viimeksi muokattu: 30.12.2015 20:42 : max.

Valvojat: RasimusAstoretheinSeregil of Rhiminee