-
- Äänikirjat
- Lukusali / Pisania | Eilen 15:01
-
- George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
- Lukusali / Jussi | 06.12.2023 19:13
-
- Arvaa mikä kirja!
- Leikkinurkka / aituriar | 06.12.2023 11:19
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / Pisania | 04.12.2023 17:16
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 04.12.2023 15:19
Elektroniikan käyttöikä
Meillä oli porukoilla pitkään televisiona sellainen Saloran telkka, mikä kesti ahkerassa käytössä melkeen 30 vuotta. Ei ollut rikki vielä sillonkaan, kun se vaihdettiin uuteen lautastelevisioon. Siitä vähän mallia kaikki idän ihmeet...
Minulla on edelleen käytössä vanha pölynimuri, varmaan 30 vuotta vanha jo, mutta sen uusimista olen ajatellut koska se päästää vähän liiaksi pölyä läpi ja on kova-ääninen. Tilalle sellainen pieni jolla saisi kirjahyllytkin helposti imuroitua.
Itsekin olen viime aikoina kironnut pari vuotta vanhalle Samsungin dvd-soittimelle. Elokuvien katsominen alkaa käymään työstä, kun pahimmillaan viiden minuutin välein joutuu uudelleenkäynnistämään laitteen kuvan ollessa katselukelvoton. Vanhempieni 2000-luvun alussa ostama laite sen sijaan toimii yhä moitteettomasti, hassu juttu...

Ei perskeles, jos too sun linkkaama artikkeli onkin totta. Mutta eipä siinä. Olen nyt pari kuukautta kirjottanu stooreja käsin, ja se on melkeen helpompaa kuin tietokoneella kirjoittaessa. Ja ainahan sitä voi hevin sijaan kuunnella vaikka linnunlaulua. Pitäkööt suurkorporaatiot siis vaan rahansa.
Jos joskus nykyisillä toimillani onnistun hankkimaan pesämunaa, perustan kyllä tuotantofirman, jonka tuotantorobotit ovat sillä tavalla modulaarisia, että niillä voi valmistaa erityyppisiä tuotteita. Sitten pumppaan sopivan määrän ikikestävää tuotetta markkinoille/ kategoria ja kun uuden valmistaminen ei ole enää kannattavaa (sillä kyseessä on kestävää tavaraa, eikä mitään viiden vuoden kiertoa), mahtavat insinöörini ja koneteknikkoni pyörittelevät robottien moduuleja niin, että voidaan valmistaa seuraavaa tuotetta ja maailma taas pelastuu.
Tiedä sitten pitääkö tämä paikkansa, mutta menneiden sukupolvien sukupolvelta toiselle kestävistä tavaroista on nykyään turha unelmoida. Toisaalta taas eivät ne vanhatkaan tavarat aina parempia ole, ja osa oli suoranaisia terveysriskejä. Mutta puolensa ja puolensa. Luulisi että edes pölynimurin voisi tehdä kestämään.
Tietysti mitä monimutkaisempi laite, sitä helpommin se hajoaa ja vaikeampi korjata, ja aina viat eivät johtu tahallisuudesta vaan säästöistä tuotantokustannuksista ynnä muista välinpitämättömyyksistä...
Aika monet tuntuvat tosin ostavan ainakin uusia puhelimia jo ennen kuin vanha menee edes rikki... Mä yritän käyttää puhelinta mahdollisimman loppuun asti, mutta viimeksi vaihdoin mm. saadakseni uudemman käyttöjärjestelmän toimiman, en niinkään, koska laite olisi ollut fyysisesti hajalla (hidas ja jähmeä tosin). Puhelimen käyttöiäksi voi arvioida jonkun 2-3 vuotta, läppärille 4-5 vuotta, mutta hyvin pidettynä (ja ripauksella tuuria) laitteet voivat kestää pidempäänkin. Elinikäistä elektroniikkaa tai edes kymmenen vuoden laitteita ei nyt vaan oikein enää valmisteta.

edit// Jaoin ketjun uudeksi Mitä potuttaa -ketjusta, kun syntyi enemmänkin juttua.
Vanha läppärini oli ehkä 3-4 vuotta vanha ja se piti kauheaa meteliä. Ääni hiljeni kyllä melkoisesti kun imuroin sen tuulettimesta kissankarvat pois...
Emelie kirjoitti: Minun vanha nokialainen kännykkäni oli ihan jatkuvasti lattialle menossa ja vauhdilla eikä naarmun naarmua missään. Älykännykän olen pudottanut pari kertaa ja heti ekasta kerrasta siinä oli lommo reunassa.
Tuo on ihan totta. Älykännykän kanssa saa koko ajan varoa sillä pienikin kolhu tai kosteus voi tehdä tuhoa. Ja vanha nokialainen lenteli lattialle hajoten osiin ja aina se vain toimi... ja toimisi edelleen, mutta uusia akkuja ei enää saa eikä latureita, virallisia ainakaan, ja maailma on niin muuttunut ettei pieni vihreä näyttö enää riitä.

Diara kirjoitti: Minulla alkoi älypuhelimen akku reistailemaan joskus viime vuoden syksynä. Ajattelin sitten uskaltautua viemään puhelimen huoltoon, jossa siihen vaihdettiin uusi akku. iPhone-käyttäjänä kun uuden puhelimen hankinta ei kamalasti siinä kohtaa napannut, ja huolto maksoi alle 100€. Tulipahan ainakin kokeiltua, että saisiko huollolla pidennettyä laitteen ikää. Kestihän se seuraavaan toukokuuhun, kunnes kapula päätti ykskaks sammua eikä enää herännyt. Huollosta oli noin puoli vuotta, kun oli pakko ostaa se uusi puhelin. Ärsyyntyneenä en edes tajunnut käydä huoltofirmassa kysymässä rahojani takaisin. Ensi kerralla säästän sen 100€ ja ostan suoraan uuden puhelimen, kun vanha alkaa reistailla.
Oma iphone 4s on edelleen käytössä. Ollut käytössä esim talvella Helsingin katoilla ja pysynyt hyvin ehjänä. Tänä vuonna huomasin että akun teho oli selkeästi laskenut (mikä on ihan normaalia) alkuvuosista joten vaihdoin uuden akun itse. Projekti ei ollut kovinkaan vaativa, oikeanmuotoisella torchilla takakannen sai auki ja akun irti. Tuntuu kuitenkin siltä että ei tämä kiinakopioakku alkuperäisen tasolle yllä ja puhelimen ongelmat alkavat tässä iässä olla softapuolella...
Kyseessä ei ole ihan jokamiesbudjetin laite, mutta vastaa tarpeeseen. Siihen ainakin tulee löytymään varaosia. Lisäksi on firma, joka pyrkii kehittämään ns. reilunkaupan puhelinta, missä työntekijät otetaan mahdollisimman hyvin huomioon aina raaka-ainehankinnasta kokoomislinjalle asti, eli onhan noita mutta ei kyllä joka marketissa. Toivotaan, että trendi muuttuu tällaiseksi.
Puhelimissa yksi (ainoa?) tavallista korjattavampi vaihtoehto on modulaarinen reilun kaupan