21.11.2015 12:31 #1 :: pihlajapuu
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
Olen tässä jo pidempään välillä vähän enemmän vakavissani ja välillä enemmänkin jossain takaraivon perällä kolkuttavana äänenä pohtinut piirtopöydän hankintaa. Olen todennäköisesti kallistumassa Wacomiin sen yleisen hyvän maineen ja saamien kehujen vuoksi, mutta siihenpä se valintakyky sitten jääkin, eli ajattelin kysäistä, onko risinglaisilla minkälaisia kokemuksia piirtopöydistä? Käytätkö ja mihin tarkoituksiin? Onko jotain "kunpa olisin tiennyt tämän alusta lähtien"-vinkkejä? :D Mitä ohjelmaa tai ohjelmia olet käyttänyt piirtopöydän kanssa (siis piirtämiseen erityisesti) ja toimiiko esim. valokuvien käsittelyyn kuinka hyvin?

Itse siis käsittelen valokuvia koneella, ja veikkaan vahvasti, että tämä olisi mukavampaa piirtopöydän kanssa, mutta mieli tekisi myös herätellä vanhaa piirto-/maalausharrastusta henkiin (jäi aikoinaan digikuvauksen jalkoihin). Lisäksi jonkin verran helpottaisi erilaisilla kursseilla elämää, kun voisi luonnos- ja konsepti-ideoita (esim. postereiden rakenteesta, pelimaailmasta tai -hahmoista jne.) helposti piirrellä suoraan koneelle, eikä tarvitsisi hiiren kanssa kikkailla aina.

Edit. Toivottavasti tästä ei ollut jo olemassa keskustelua... Lisäksi arvoin, että laitanko tänne vai tuonne taidepuolelle, mutta tuntui sen verran oheislaiteaiheelta varsinaisen taiteen sisällön sijaan, että pistin tänne.
Muokannut 21.11.2015 12:39 pihlajapuu

21.11.2015 13:43 #2 :: Puolikuu
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
Minulla on muutamia vuosia vanha Wacom. En nyt muista mallia, mutta voin sen jollakin aikavälillä tarkistaa. Itseasiassa pitäisi laahata kyseinen laite käyttöön. En ole käyttänyt piirtistä niin paljoa, että osaisin sanoa siitä syvällisiä arvioita, mutta mielestäni tuo Wacom on toiminut nätisti. Kaveritkin, joilla sellainen on, ovat olleet tyytyväisiä.

Piirto-ohjelmista olen käyttänyt Paint Tool SAIta, tai siis käytin, kunnes kokeilujakso loppui. Ohjelmaa saa siis kokeilla muistaakseni 3kk ilmaiseksi, senkin jälkeen ohjelma toimii sinänsä, tallentaminen vaan ei enää onnistu. SAI on yksinkertaisuudessaan ihan näppärä: layereita ja erilaisia suteja voi käyttää. Täysversion voi varmasti ostaa tai ladata laittomasti. :)

08.12.2015 20:35 #3 :: pihlajapuu
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
Luulen, että päädyn lopulta M-kokoiseen Wacomin Intuos Prohon, vaikka se aika riskiostos onkin siinä mielessä, että on tyyris ja en ole käyttänyt vastaavia laitteita aiemmin. Toisaalta vastaavan kokoinen Intuos Draw'kin maksaa yli 200, ja siitä puuttuu muutamia juttuja, jotka olis tosi kätevä olla olemassa (esim. se säätörulla), ja piirtopöytä kuitenkin tulisi myös vähän vakavampaan valokuvatyöskentelyyn piirtelyharrastelun lisäksi.

Kaveri suositteli Corelin piirtosoftaa, mutta päädyn varmaan itse hankkimaan kuukausihinnoitellun Adoben Creative Cloud -paketin opiskelijalle, niin voin käyttää sitten myös InDesignia (siis muihin juttuihin) Photarin lisäksi. Photoshop kun on aika lyömätön peli kuvankäsittelyyn, niin samallahan sillä sitten piirtääkin...

• kyty hahmo
  • kyty

08.12.2015 21:27 #4 :: kyty
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
Minulla ei ole kokemusta uusista Wacomeista, mutta en usko että menet vikaan jos hankit kalliimman Intuosin. Wacomin paremmat pöydät ovat olleet varmoja ostoksia. Lisäksi piirtopöytä on todella paljon kätevämpi kuin hiiri, jos tarvitsee tehdä kuvankäsittelyä. Jos jotain muuta harkitsee kuin Wacomia, kannattaa tarkistaa paineentunnistus ja se ettei kynä vain toimi paristolla. En tosin tiedä, onko paristokäyttöisiä kyniä enää nykyään.

Pienelläkin pöydällä (A6-kokoinen, oisko nykyinen S?) pärjää jos lähinnä käsittelee kuvia ja värittää. Jos taas myös piirtää sen pitää olla isompi, joten veikkaan että piirtämissuunnitelmiin tuo on ihan ok. Jos kunnolla aikoo taiteilla ja on rahaa, haluttu vaihtoehto on Cintiq. Vanhanmallisellakin pöydällä pärjää, vaikkei se ole kuulemma yhtä mukava.

21.02.2016 22:50 #5 :: Fiktiivi
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?

pihlajapuu kirjoitti: Luulen, että päädyn lopulta M-kokoiseen Wacomin Intuos Prohon, vaikka se aika riskiostos onkin siinä mielessä, että on tyyris ja en ole käyttänyt vastaavia laitteita aiemmin.

Päädyitkö? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Onko M-koko sopiva vai liian pieni tai iso?

Maalausohjelmista ei välttämättä tarvitse maksaa rahaa, sillä avoimen lähdekoodin KritaKritan ja MyPaintin pitäisi tukea piirtopöytiä. Mutta kuvankäsittelyn ja vektoripiirron puolella en tiedä, tukevatko esim. Gimp ja Inkscape.

25.02.2016 18:46 #6 :: pihlajapuu
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
^ En oo vielä ostanut, valitettavasti. Puhelin meni hajoamaan, niin se on nyt seuraava akuutti ostos. Ehkä sitten sen jälkeen... :) Lupaan raportoida heti, kunhan hankin ja olen päässyt testailemaan!

25.02.2016 21:22 #7 :: Morgan Blood
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
Haa, tämä keskustelu on mennyt minulta kokonaan ohi. Olisihan minulla sanani sanottavana kun käytän pöytää päivittäisenä työkaluna.

Pöytä kannattaa jossain määrin sovittaa piirtoalaan ja näyttöön. Piirtopöytähän käytännössä kartoittaa koko ruudun alan ja sen liikkeet toimivat sitten sen mukaan. Wacomissa on tosi hyvät säädöt, millä voi sitten hienosäätää pöydän toimintoja, esimerkiksi sitä, miten herkkää kynänliikettä pöydän haluaa havaitsevan.

Minä käytän pääasiassa M ja XL pöytiä. XL tosin tarvitsee jo suuren pöydän eikä siihen oikeastaan kannata tänä piirtonäyttöjen aikakautena enää sijoittaa. Ymmärtääkseni jättikoosta ei tullut edes mallia uusimman Intuos Pro -sarjan myötä. M on yleensäottaen hyvä kaikenlaiseen käyttöön. Teen sillä kaikenmoista aina piirtämisestä ja maalaamisesta 3D skulptaukseen. Joskus tein työtä sillä postimerkinkokoisella, mutta en suosittele :D Käytännössä jouduin mappaamaan levyn käsittämään uloszoomattua piirtoalaa ja silti ranne kipeytyi ja työ oli tuskallisen hidasta.

Piirtopöydistä pidetään nyrkkisääntönä sitä, että Wacomiin kannattaa sijoittaa. Ne kynät ovat parhaimpia ja vakaimpia. Lisäksi pöydät kestävät vuodesta toiseen. Piirtonäyttökategoriassa on muitakin hyviä. Tosin ne ovat kalliita ja niitä tosissaan pitää tarvita, että sijoitus kannattaa. Ammattileluja.

• kyty hahmo
  • kyty

27.02.2016 11:20 #8 :: kyty
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
Juu, se on kyllä totta että isompi on aina mukavampi käyttää. Itsellä ei ollut varaa kuin pieneen pöytään, ja sitä käytän yhä sillä se toimii, vaikka kuvasuhdekin on väärä... kaikkeen kai tottuu kun on pakko. Lisäksi ainakin nämä vanhat pöydät ovat aika raskaita ja kookkaita, pieni kulkee mukana kätevämmin kun ei ole autoa. En ole kyllä katsonut hintoja että mitä Wacom Intuos M maksaisi nykyään, mutta kun tuo vanha toimii vielä, niin...

05.03.2016 11:36 #9 :: pihlajapuu
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?

Morgan Blood kirjoitti: Ohjelmistoista voisi kirjoittaa oman seinällisensä. Minä käytän Illustratoria ja Photoshopia piirtotyökaluista, mutta ei niihin kannata sijoittaa harrastustarkoituksessa. Pelkkään piirtelyyn ne on aika over power. MyPaint on avoimista piirrustussoftista se, millä kannattaa huvikseen piirrellä. Tein aikanaan avoimilla ja Gimpin ja InkScapen käyttikset olivat ainakin minulle liian kankeita luovaan piirtämiseen, missä haluaa säädöt nopeasti kondikseen. Ainakaan tuolloin ei painetasoja myöskään tuettu. Tämän hetkisestä funktionaalisuudesta en osaa sanoa. Kannattaa testata, mikä sopii omalle kädenjäljelle parhaiten :)

No, siinä vaiheessa, kun Gimp on kaatunut vuorokauden sisään kolmesti, kun yrittää käsitellä tapahtumakuvia, niin alan kallistua aika vahvasti sen puoleen, että hommaan sen Adoben CC:n, kun opiskelijana sen saa ~20e/kk. Tai ainakin sai.

05.03.2016 12:06 #10 :: Morgan Blood

05.03.2016 22:17 #11 :: pihlajapuu
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?

Morgan Blood kirjoitti: Huh! Eli ohjelma on vain pahentunut. Hienoa :P Jos Photari riittää, niin sen hinta on opiskelijalle sen 13,39 € kuussa. Onnistuu kuvanmuokkaus, piirtäminen ja maalaaminen.

Jeh, oon pohtinyt juurikin ton valokuvaajapaketin ja koko CC:n välillä. Koko paketissa sais lisäksi InDesignin ja Premieren, ja kumpaakaan ei oikein pysty ilmaisohjelmilla korvaamaan. Etenkin videoeditointisoftalle olis käyttöä, mut taittohommiakin on joskus palkollisena tullut tehtyä, niin eiköhän sille InDesignillekin käyttöä keksisi.

29.03.2016 11:03 #12 :: pihlajapuu
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
Nyt on piirtopöytä hankittu, kun Verkkokauppa.comilla sattui vielä olemaan tarjous, että sai Photoshopin ja Lightroomin vuodeksi kaupanpäälle. :P Toissapäivän ilta meni lähinnä softapaketin aktivoinnin kanssa taiteillessa ja eri sivellinten testailussa, eilinen puolestaan piirtopöydän ja Photarin pikanäppäinkomentojen säätämisen kanssa, kun Photari päätti (vai liekö se ainoa vaihtoehto), että laitetaas tähän softaan jenkkinäppiksen pikakomennot. Tämä sitten johti mm. siihen, että piirtopöydän säätörullasta ei suurin osa ominaisuuksista toiminut, kun piirtopöytä emuloi näppäimistöä ja rullan käyttämiksi pikanäppäimiksi oli asetettu mm. [ ja ] (siveltimen koon säätö) yms. Myöskään kosketuszoom ei toiminut ennen kuin laittoi Photarista hiiren rullalla zoomaamisen päälle... Piirtotuntuma sen sijaan on toistaiseksi ollut huipun tuntuinen! En ole myöskään kokenut ruudun tuijottamista "paperin" sijaan mitenkään epäluontevaksi, kun sitähän tekee jo näppäimistön ja hiiren kanssa koko ajan.

Ehkä tänään jo enemmänkin piirtämään kuin vain testailua? :D
Muokannut 29.03.2016 11:05 pihlajapuu
Tykännyt: Fiktiivi

22.04.2016 13:55 #13 :: Morgan Blood

Nyt on piirtopöytä hankittu

Kas, hyvä homma! Millaiseen pöytään päädyit?

Tässä kuussa päädyin keventämään Adobe-pakettiani. Töissä on luonnollisesti koko CC ja voin siellä Illuilla omaan käyttööni perjantaisin ja iltaisin. Päivitän paketin taas täyspakettiin, mikäli omille asiakkailleni ilmenee tarvetta tehdä jotain vektoripohjaista tai vaikkapa taittoa. Pääosin olen tarvinut Photaria tässä vuoden ajan joten koin, että maksan liikaa ohjelmista, mitkä ovat vähällä käytöllä. Photarilla saan tehtyä myös 3D-objektien tekstuurimaalausta jopa ihan jouhevasti nykyään :D Vielä vuosi sitten se oli ihan pelleilyä ja leikkimistä. Päivitykset ovat tehneet teränsä. Tämä on ihan hyvä niin kauan, että tulee tarvetta Substance Painteriin, tms.

26.04.2016 22:46 #14 :: pihlajapuu

Morgan Blood kirjoitti:

Nyt on piirtopöytä hankittu

Kas, hyvä homma! Millaiseen pöytään päädyit?

Päädyin hommaamaan Intuos Pron M-koossa. Spessuvärityksellä vieläpä, hölmö kun olen. :D Onhan tää vähän liian kallis ja tykki laite tällaseen harrasteluun, mutta toisaalta kaipa sitä voisi rahansa tyhmempiinkin asioihin käyttää. Myöskään hintaero vastaavankokoiseen ja kosketusominaisuudella varustettuun perus-Intuosiin ei lopulta olisi ollut valtavan suuri - etenkin tuon softapaketin huomioiden (sitä ei mielestäni saanut niihin halvempiin). Eipähän toisaalta tuu ekana pöydän ominaisuuksissa raja vastaan. Ja pakko sanoa, että tuo säätörulla on jo nyt miusta aivan ihana keksintö! <3

Valitettavan vähän olen ehtinyt tuota vain vielä käyttää, kun sen verran painaneet gradu- ja työhommat päälle, nyt vasta taas viime päivinä päässyt enemmän tutustumaan tuohon ajan kanssa. Hyvin on kyllä vaan huomannut, miten omat piirtotaidot ovat ihan ruosteessa, kun ei ole vuosikausiin tullut kauheasti piirrettyä - oon aina vihannut paperin ja värien kanssa sotkemista (pl. öljyvärit), niin siinäkin mielessä digitaalinen piirtäminen on kyllä ihan taivaanlahja miulle.

Edit. Ja ihanaa, kun ei tarvii miettiä värien järjestystä, vaan kaiken päälle voi laittaa kaikkea!
Muokannut 26.04.2016 22:47 pihlajapuu

28.04.2016 23:47 #15 :: Morgan Blood
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
^Ei oikeastaan yhtään pöllömpi hankinta :D Meillä on toimistolla hirvittävä ihmiskoe, missä piirretään erikokoisilla piirtopöydillä. Aika selkeä yhteys tuntuu olevan sillä, että kuinka usein päätyy sairaslomalle jännetupin takia, vai päätyykö ollenkaan. Ne postimerkit kun pakottaa joko jännittämään kauheasti rannetta, että jälki on siistiä tai sitten muuten vain tulee hinkutettua tyhmällä tavalla. En tosin tiennyt, että näitä on nykyään erikoisväreissä :D

Minäkin pidän hirveästi tuosta pyöryläsäätimestä. Kun sen saa toimimaan kunnolla, brushit ja sen sellaiset saa säädettyä älyttömän kätevästi! Yksi syy, miksi aikanaan tuskailin tietokoneella piirtämiseen siirtymistä, oli brushien säätämisen hitaus verrattuna siihen kokemukseen, minkä ehti keräämään fyysisillä välineillä. Nyt, muutaman isomman projektin ja pyöryläsäätimen jälkeen tämä alkaa olla ihan ok hommaa.

Onneksi piirtotaidoilla on tapana palata!

18.06.2019 05:08 #16 :: chong wen
Piirtopöydät – hankinta, käyttö ja kokemuksia?
Koko on tosi henkilökohtainen juttu. Yksi sanoo että A6 on sopiva, toinen kaipaa A4:sta.

Sanoisin, että XP-Pen Deco 01 Graphic Tablet . Itsellä on tuo A4 ja se on liian iso normaaliin työskentelyyn, mutta piirrän paljon joten siinä mielessä se on minulle hyvä. Deco 01 on ehdottomasti paremman tuntuinen alusta. Kokonaisuudessaan Deco-sarja on jämäkämpi ja tarkempi käytössä (kuten pitääkin).

Ja jos tosissaan iskee kipinä tuohon, niin XP-Pen Artist tosin hintakin on suuri, halvin malli noin 200€. Etuna muihin että piirretään suoraan siihen "näytölle" kuten paperillekin.

kts. kvaak Ilmaiset piirtoohjelmat

Inkscape ja GIMP noista ensimmäisenä mieleen tulisi .
Muokannut 18.06.2019 05:11 chong wen

Valvojat: RasimusMustelmann