Pokemon Go

Niksu
Niksu loi aiheen: Randomi jutusteluketju
19.07.2016 13:57 #1

Pääsin jo kaverin kanssa kokeilemaan tuota Pokeman Go:ta. Ihan hupaisa pikku peli - ainakin sen verta mitä siitä näin. Lähinnä vaikutti kyse kuitenkin olevan Pokemonien metsästyksestä. Toivottavasti päivitykset tuovat siihen uusia ominaisuuksia, kuten muita pelaajia vastaan taistelu tms.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
21.07.2016 17:08 #2

Minä muuten suhtaudun yleensä hyvin nuivasti kaikenlaisiin muoti- ja hysteriailmiöihin. Ymmärrän kyllä, että esim. Pokemonit voivat olla mielenkiintoisia tuttavuuksia pelinä, mutta kun niistä saadaan puolivillaisia tv-sarjoja, sarjakuvia, pehmoleluja, vessapaperirullia jne. mitä ostetaan ihan vain sen takia kun ne ovat Pokemon, niin alkaa lähinnä ärsyttämään niihin rahaa syytävät ihmiset (ei siis sinänsä tuote ja sen markkinoijat, hölmöähän se olisi jos eivät käyttäisi markkinoita hyväkseen). Mutta tämä on vain mun pikkumaisuutta ja keinoa tuntea ylemmyyttä.

Sen sijaan Pokemon Go:ta pidän aivan nerokkaana juttuna. Kun joku valittaa, että tuli Pokemonia pelatessa käveltyä kymmenen kilometriä, en voi kuin arvostaa tällaista nerokasta keinoa saada ihmiset liikkumaan ja pitämään sitä kautta edes jonkinlaista huolta itsestään. Kun olen monta kertaa jo kironnut omalla kohdallani sitä, ettei esim. koululiikuntaa osannut aikanaan yhtään arvostaa kun se oli niin paskaa touhua. Olisipa silloin ollut mulle joku Pokemon Go...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Dyn vastasi aiheeseen: Pokemon Go
22.07.2016 16:29 #3

Jaoin tämän randomista jutusteluketjusta omaksi ketjukseen, sillä onhan tämä nyt oman ketjun arvoinen asia. Hieno peli, ilman muuta, täytyy jo sanoa somehuomion perusteella vaikka en itse pelaakaan vielä. Jään helposti koukkuun tällaisiin peleihin, ja ihan omaa tuottavuutta suojellakseni en ole vielä ladannut tuota itselleni. Vielä viikko kesälomaan... Toinen syy on se, että puhelimen levytila on uhkaavasti lopussa, eli pitäisi poistaa jotain asennuksia ennen kuin saa uusia pelejä. Höh.

Mutta siis, minusta tämä on hienoa ja hupaisaa, miten AR tulee peleihin ja suuren kansan tietoisuuteen. Mahtavaa.

24.07.2016 13:29 #4

Kokeilin minäkin tänään tätä peliä ja olihan se hauskaa puuhaa! Ajateltiin, että käydään pienellä kävelyllä rannassa ennen kauppaan menoa ja kokeillaan miltä peli tuntuu. Ei me sitten koskaan sinne kauppaan menty... :D

Akkua peli syö ihan tuhottomasti, mutta niinhän ne pelit aika usein. Mutta ihan huomaamattaan oltiin ulkona 1,5h, vaikka kävelymatka suhteutettuna aikaan ei ollutkaan päätä huimaava. Olen kyllä samaa mieltä muiden usean muun kanssa, että mahtava peli kun saa ihmiset liikkumaan.

Omilla nurkillani Pokéstoppeja on vaikka kuinka paljon ja ranta täynnä pokemoneja, joten aika palkitsevaa pelaamista, kun minä sain napattua reissun aikana 19 pokemonia (11 erilaista) ja kävin 21 pokéstopilla. Oli kyllä aika paljon muitakin metsästäjiä liikkeellä.

Pitänee tehdä uusi reissu illasta, jos vaikka haaviin jäisi erilaisia pokemoneja.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
25.07.2016 15:23 #5

Hyvähän se on että ihmiset liikkuvat, kunhan eivät siis kävele autojen alle jahtireissuilla. Tavallaan nerokas systeemi, ja mielenkiintoista nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Nintendolla on suunnitelmia muistakin kännykkäjutuista koskien Animal Crossingia ja Fire Emblemiä, käyttävätköhän ne vastaavia jippoja? Kuulemma niiden olisi tarkoitus toimia yhdessä konsolipelien kanssa, joten Pokémon Gon kaltaisesta koko kansan jutusta tuskin on kyse, olkoonkin että Nintendon osakkeet lähtivät juuri tämän takia kiitoon ja sen takia veikkaisin että sijoittajat haluavat vastaavia innovaatioita.

Itse en ole peliä kokeillut, veikkaan ettei vanhahko puhelimeni jaksa pyörittää sitä ja muutenkaan en ole pelannut Pokémoneja aiemmin. Lisäksi tuntuisi tylsältä lähteä jahtiin yksin enkä tunne ketään joka pelaisi, enkä ole niin rohkea että uskaltaisin tutustua ventovieraisiin jotka ovat lähestulkoon kaikki itseäni reippaasti nuorempia. Toisaalta taas tässä tuntee jäävänsä jostain olennaisesta paitsi, jostain mistä pitäisi olla perillä jottei tipu kelkasta, mutta sitten taas toisaalta olen jo tippunut kelkasta... synnyin juuri liian aikaisin kuuluakseni nuoreen polveen josta suurin osa peli/animeskenestä koostuu, joten en ole koskaan ollut mukana porukoissa muutenkaan. :concentrate

25.07.2016 17:34 #6

kyty kirjoitti: Nintendolla on suunnitelmia muistakin kännykkäjutuista koskien Animal Crossingia ja Fire Emblemiä, käyttävätköhän ne vastaavia jippoja?

En ole koskaan ollut mikään Pokemon-fani tai muutenkaan intoillut animesta, eli ehkä joku söpö eläinpeli houkuttaisi jopa enemmän. Mutta uskon, että AR:ää tulee tämän jälkeen näkymään peleissä enemmän, jahka muutkin kehittäjät tajuavat sen suosion. Odottelen innolla.

edit// Ja tietysti fantsuharrastajana kaikkein mieluiten metsästäisin lohikäärmeitä. :grin:

Viimeksi muokattu: 25.07.2016 17:35 : Dyn.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

25.07.2016 19:14 #7

Dyn kirjoitti: Mutta uskon, että AR:ää tulee tämän jälkeen näkymään peleissä enemmän, jahka muutkin kehittäjät tajuavat sen suosion. Odottelen innolla.

Mä eilen pohdin yöllä asuinseutuani nuohotessa, että kuinka hienoa/hauskaa olisi tällainen vastaanvanlainen peli, mutta pokemonien sijaan hirviöitä. :p Ja toki joitain lisäjippoja, ei tällä pelkällä samalla idealla kauhean kauaa jaksa pitää yllä intoa pelaamiseen.

Parin päivän pelaamisella noin kolmannes erilaisista pokemoneista kerättynä, mutta koko ajanhan se uusien löytäminen vaikeutuu. Hiukan ärsyttää oman laitteen heikko gps-paikannus, hahmo on ruudulla välillä ihan missä sattuu (kun vertaan esim. mieheni laitteeseen ja peliin, missä hahmo menee kiltisti siellä missä sen pitäisikin mennä).

Mutta kylläpä on tullut nähtyä paljon pieniä ja hiukan piilossakin olleita nähtävyyksiä/maamerkkejä pokéstoppeja kerätessä. Aika monta tuollaista on ollut sellaisia, että olen useasti kävellyt ohi, mutten ole tajunnut, että siinä on jokin merkittävä juttu (kuten pöllötaideteos, haukipatsas tai kaupungin vanhan portin paikka). Opin lisää asioita omasta kotikapungistani/asuinseudustani tämän pelin avulla. :)

25.07.2016 19:52 #8

Njoo ei varmaan pelkkä keräily kovin pitkälle riitä, mutta huhut internetissä antavat ymmärtää, että tähänkin peliin olisi tulossa lisäfeatureja päivitysten myötä. Ja ainahan voi palata pelaamaan Ingressiä, saman firman vanhempaa peliä, jonka portaalidataa myös Pokemon Go käyttää. :wink: Kieltämättä uudet ideat ovat toki tervetulleita tälle kentälle, mutta uskon, että niitä kehitetään nyt innokkaammin, kun suuri yleisö on saatu kiinnostumaan.

25.07.2016 19:56 #9

27.07.2016 20:11 #10

Vähän harmittaa kun ei kerkiä näin "lomallakaan" kauheasti pelailemaan, lähinnä sen verran mitä tulee tuosta yliopiston ja oman kämpän väliltä pyydystettyä ja keräiltyä pokestoppeja. Rupeaa vain vähän rasittamaan kun 90% pokemoneista tässä on Weedleä, Rattataa ja Pidgeytä, vaikka Pidgeot ihan hyvä pokemon onkin.

Tässä on myös huomannut miten alkaa putoamaan kelkasta, itsellä paras pokemon on 941cp Hypno, mutta kun joka gymillä on se 1400cp pokemon niin ei niitä kauheasti pysty itsellään pitämään, vaikka 6 pokemonilla saakin pienellä vaivalla kaapattua hetkeksi :smile:

Yksi eilisen kohokohtia oli ehdottomasti kun joku oli laittanut 3 lähekkäiseen pokestopiin yliopistolle luret, vähän aikaa sain istuksia rauhassa, mutta nopeasti paikalle eksyi 6 muuta ihmistä pelaamaan. Tyypilliseen suomalaiseen tapaan eivät kyllä kommunikoineet kenenkään kanssa :grin:

Semmoisia huhuja olen kuullut, että jossain vaiheessa saattaa tulla vaihtoehdoksi myös vaihtaa pokemoneja muiden ihmisten kanssa, jotta nämä region lockatut pokemonit saa myös kaikki kerättyä aikanaan. Tietenkin myös taitaa tulevaisuudessa olla tulossa muidenkin sukupolvien pokemonit, kunhan tarpeeksi kauan on ollut peli ulkona.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
27.07.2016 22:49 #11

Innostuin kyllä valtavasti, kun sain tietää, että nyt mullakin olisi mahdollisuus olla ihan oikea Pokemon-kouluttaja! Luonnollisesti latasin pelin heti sen ilmestyttyä App Storeen. Mä olen lapsena ollut juuri sellainen Pokemon-fani, joka kuuluu tämän pelin keskeisimpään kohderyhmään. Onkin vähän hassua, etten olen peliä edes juuri pelannut tai siihen koukuttunut. Pääsyy taitaa olla se, että aina kun peliä voisin jossain pelata, joko sisäänkirjautuminen ei onnistu tai gps-signaalia ei löydy. :sad:

Idea on todella veikeä ja minusta on söpöä, kuinka innostuneita ihmiset pelistä ovat. Olen vähän yllättynytkin siitä, että peliä pelaavat runsain joukoin nekin, jotka eivät ole kuluttaneet lapsuuttaan kyseisen animen tai gameboy-pelien parissa. Pokemon Go oli Nintendolta todella hyvä veto ja epäilen, että vanhalla konseptilla olisi ollut vaikeaa enää saada uusia pelaajia.

Kiinnostavaa nähdä, mihin suuntaan peli tästä vielä kehittyy. Taistelusysteemi vaikutti suoraan sanottuna tylsältä (missä ovat kaikki hienot hyökkäykset?!) ja niin, voisi niitä poksuja löytyä taajamaan ulkopuoleltakin jos Ikeastakin kerran löytyy. :roll:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

30.07.2016 13:56 #12

Taistelusysteemi pokemon saleilla tuntui alkuun itsestänikin tylsältä, mutta nyt kun kaikilla saleilla on niitä >1000cp pokemoneja ja itsellä ei niitä juurikaan ole, tulee niiden salien valloittamiseen tietynlaista taktikointia mukaan, pitää opetella väistelemään vastustajan iskuja ja miettiä minkä tyypin pokemon on paras juuri sitä tiettyä vastustajan pokemonia vastaan :wink:

30.07.2016 16:42 #13

Harry Potter Go on tulossa... :D Tai jokin vastaavan kaltainen. Siitä se lähtee, toivottavasti tällainen muutos jatkuu.

Strato kirjoitti: Rupeaa vain vähän rasittamaan kun 90% pokemoneista tässä on Weedleä, Rattataa ja Pidgeytä, vaikka Pidgeot ihan hyvä pokemon onkin.

Rotta- ja pulupokémonit ovat minusta jotenkin hyvin luonnollisesti niitä yleisemmin kaupungista löytyviä. :D Mutta joo, hiukan tympäisee, vaikkakin Pidgey on siinä mielessä hyvä pokemon, että pyydystämällä ja professorille eteenpäin laittamalla niitä 4 riittää jo yhden pidgeyn evolvaamiseen, jos siis yrittää leveleitä kasvattaa. Minun yleisemmin nappaama pokemon lienee kyllä Drowsee, niitä on meidän tienoo pullollaan.

Strato kirjoitti: Tuli tuossa testattua tuon pokemonin gps:n tarkkuutta. Pidin sovellusta päällä kävellessäni ja incuboin 10km munaa. Samalla oli päällä heiaheian sovelluksen gps, joka jäljitti kuljettua reittiä. Tuloksena Heiaheian mukaan 6.94 km ja pokemonin mukaan 5.1 km eli kannattaa näköjään varautua kävelemään pidemmän matkaa kuin mitä se sovellus kertoo.

Tämä hiukan harmittaa minuakin, mutta tuleepahan liikuttua. Olemme miehen kanssa nyt näemmä viikossa kävelleet pelin mukaan 80km ja oman kännykkäni askelmittarin mukaan noin 100km eli heittoa on... Gps:n on kyllä välillä vaikea pysyä mukana korkeiden talojen välissä. Kaiken kaikkiaan on jäänyt se fiilis, että androidiversio on bugisempi kuin iPhonelle tehty.

Einoin
Aseenkantaja
Einoin vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
03.08.2016 15:30 #14

Pokémon go on ihan mukavaa ajan vietettä. Tosin pelissä on muutamia asioita jotka tympäsevät minua. Suurin ongelma pelin kanssa on mielestäni se että sitä ei voi pelata kaupunkien ulkopuolella. Peli kun ilmeisesti laskee kuinka paljon pokémoneja ilmestyy asutustiheyden, aktiivisten pelaajien ja pokéstoppien määrän mukaan. Toisin sanottuna pokémoneja ei löydy metsistä, niityiltä ja muista paikoista joista niitä alkuperäisessä peli sarjassa etsitään.

Pelistä puuttuu myös kaksi erittäin tärkeä osaa pokémon pelejä. Muiden pelaajien haastaminen taisteluihin ja pokémonien vaihtaminen. Nämä ovat olleet tärkeitä elementtejä kaikissa pokémon peleissä aina fire redistä ja leaf greenistä lähtien. Niantic on tosin jo ilmoittanut vaihto toiminnon tulemisesta ja uudempien generaatioden pokémonien lisäämisestä tulevaisuudessa.

03.08.2016 18:05 #15

Einoin kirjoitti: Mitä gps:n tarkkuuteen tulee niin se toimii vain pidemmillä sijainnnin tarkistus aikaväleillä kuin askelmittarit yleensä. Tämä todennäköisesti siksi ettei serverit rasittuisi entisestään. Pokémon go ottaa muistaakseni gps sijaintisi noin minuutin välein. Eli mikäli olet kävellyt minuutin metrin halkaisijaltaan olevaa ympyrää niin kulkemasi matka on metrin verran mikäli satut olemaan tarkistuksen aikaan alkupisteestäsi ympyrän kehän toisella puolella. Mikäli haluat siis maksimoida kulkemasi matkan Pokémon gossa niin sinun kannattaa kulkea mahdollisimman paljon suoria linjoja pitkin.

Haa, kiitos tästä tiedosta. Täytyy koittaa suunnitella paremmin noita kulkureittejä.

Itse kaipaisin tuohon peliin mainitsemiesi asioiden lisäksi myös paremman tavan kehittää pokemoneja, koska nyt se tunneside jää syntymättä, mikä tuli aiemmissa peleissä kun sait tiimin kasaan ja pääsit kehittämään niitä alusta asti. Pokemon Go:ssa kun ainoastaan vahvin pokemon ratkaisee (tietysti pokemonin osaamat liikkeet määrittävät vähän myös), joten vaikka se cp 200 Pidgeot onkin ollut alusta asti mukana, se lentää pihalle kun mukaan tarttuu cp300 pidgey, mikä on vähän harmi. Pakko kuitenkin tehdä jos haluaa päästä eteenpäin.

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
03.08.2016 22:26 #16

En ole asiasta mistään lukenut mutta empiiristen havaintojen perusteella en ihan heti usko että se ottaa sijainnin vain minuutin välein. Tällöin ukko ainakin minun logiikan mukaan hyppisi kartalla eikä kulkisi tasaisesti pysähdykset ja vauhdin muutokset huomioiden. Samoin käännökset peli tuntuu suorittavan reaaliaikaisesti...

Ja kukkaruukusta asiaan. Vaikka yleensä en ole lainkaan kartalla uusien sovellusten sun muiden kanssa, tämä tuli ladattua muistaakseni samana päivänä kun sen sai Suomessa play-kaupasta. Kaipa sitten piti nostalgisoida kun pienenä fanitin pokemoneja ja pelasin gameboylla sen ajan pelejä. :D Ihan mukavaa ajanvietettä kauppareissuille, muksun hoitoonvientimatkoille yms. Sillä tavalla minä sitä pelaankin, kulkiessani niinkuin kulkisin muutenkin.

Parikin on tainnut sanoa että tuossa pelissä ei voi taistella muita pelaajia vastaan. Mitä sitten gymeillä tehdään? Olen saanut käsityksen että niillä juurikin taistellaan, mutta en ole jaksanut kokeilla.

Täällä on ihan tuhottomasti drowzeeta, rattataa ja pidgeytä. Zubattia ja spearowia on kanssa luvattoman paljon. Hivenen turhauttavaa kun suurin osa vastaantulijoista on simmosia mitä on jo yllin kyllin vaikka kokonaan puuttuvia on vaikka kuinka.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

Einoin
Aseenkantaja
Einoin vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
03.08.2016 23:04 #17

Kuunliekki kirjoitti:

Selostin asian hieman huonosti. Tarkoitus oli sanoa että peli kommunikoi servereiden kanssa noin minuutin välein. Tämä kommunikaatio päivittää pokémonien sijainnit kartalla ja kirjaa pelaajien kulkemat matkat servereille profiili kohtaisesti. Iso osa asiosta tapahtuu myös reaaliaikaisesti kuten pokémonien nappaaminen ja siirtyminen servereille sekä lurejen ja incensejen käyttö. Tietenkin myös gps näyttää sijaintisi reaaliajassa, mutta tieto servereille siirtyy vain tietyin väliajoin.

04.08.2016 00:54 #18

No niin nyt minäkin tämän sitten latasin ja samalla kertaahan sitä koukkuun jäi: iltakävely venyi ja powerbank on latautumassa huomiseksi, kun lähdetään keskustaan pokemonjaht... siis leffaanhan meidän piti mennä. :grin: Mun hahmo kyllä säännöllisesti hukkuu kartalla kun joko puhelimen paikannus tai sitten jokin pelissä toimii miten sattuu.

05.08.2016 12:33 #19

Melkein pari viikkoa olen nyt jo ehtinyt tätä pelaamaan ja edelleen se kiinnostaa. Hiukan on alkanut tympimään se, että pelin "säännöt" ovat piilossa. Miten leveleiden kasvu tuo? Tavaraa joo, mutta onko siitä jotain muuten konkreettista hyötyä? Minusta olisi ollut silleen ihan kiva, että pokemonien kiinni saaminen olisi helpottunut leveleiden kasvun myötä eikä vaikeutunut...

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
05.08.2016 21:40 #20

Einoin kirjoitti:

Aa, ymmärsin siis väärin. Tuo kuulostaa varsin järkeenkäyvältä ja selittää niitä puuttuvia kilometrejä.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat