22.01.2017 11:11 #1 :: Echramath
Nettiselaimet
Wepin selaaminen on yllättävän vaikeaa nykyään, koska ensinnäkin selaimella tehdään koneella nykyään suuri osa asioista – monet ovat korvanneet perinteiset toimistosoftatkin Googlen selainversioilla – ja toisekseen nämä asiat eivät ole ihan triviaaleja. Kaukana siintävät ne ajat, joilloin selaimen piti vain saada tulkittua HTML-kielisestä dokumentista järkevän näköinen staattinen dokumentti – siis sellainen joka ei muuttunut mihinkään vaikka käyttäjä sitä tuijotti. Korkeintaan jonkin lomake saattoi joskus lähettää tietoa eteenpäin ja myöhemmin tuli javaskriptillä käyttäjän kursoria seuraavat kulkuset.

Lähtötilanne itselläni on vähän iäkkäämpi laite – tosin aikansa huippusuoritin kuitenkin esimerkiksi, eli puhutaan neljästä ytimestä, 4 gigan muistista ja sen verran jykevästä näytönohjaimesta, että sen ei pitäisi tulla toimistohommissa ainakaan esteeksi. Valitettavasti ei SSD:tä vieläkään. Joka tapauksessa tuntuu siltä, että vanha väite pitää paikkansa monissa asioissa eli softa täyttää kaikin puolin tietokoneen kapasiteetin oli sitten kyse muistista, suoritintehosta tai I/O:sta – nykyajan kovalevyjä sentään ei ihan helposti saa täyteen.

Vuorottelin kahden selaimen välillä, eli Firefoxin ja Chromiumin (eli Chromen vapaan esiasteen). Voin kertoa teille, että MOLEMMAT OVAT AIVAN PERSEESTÄ molemmissa on haasteensa. Firefox on kertakaikkiaan jähmeä tekemään mitään ja Chromium, vaikka onkin sukkelampi, saa jotain levynkäyttökohtauksia, jotka tukkivat koko koneen I/O:n – siis suomeksi sanottuna koneen muisti ja prosessoriteho kyllä riittäisivät vaikka mihin, mutta kone tuntuu jähmettyneen, sillä kaikki prosessit odottavat vuoroaan lukea tai kirjoittaa kovalevylle, jolle Chromium on keksinyt mielestään parempaa käyttöä. Lisämuisti voisi ehkä auttaa, jos olisi mielettömästi cachea, tai SSD, mutta varmaan jälkimmäisen mokoma softa kirjoittaisi viikossa piloille.

Katsoin parhaaksi kokeilla vaihtaa softaa ja päädyin toistaiseksi Vivaldiin , joka on alunperin Operan perustaneen Jon Stephenson von Tetzchnerin uusin projekti. Ainakin ensi testin mukaan tämä toimii huomattavasti vikkelämmin. Isoimmat toistaiseksi havaitsemani puutteet ovat ulkoisia, ensinnäkin softa on poropietaria, mikä tietysti osuu vankimpien free software -advokaattien vääriin hermoihin ja lisäksi Vivaldista säveltäjänä kertoo eniten se, että Yngwie Malmsteenin pojan nimi on Antonio. Toisaalta en haluaisi muistella miten Tšaikovski on translitteroitu englanniksi ja Sibelius on jo käytössä ohjelman nimenä.

Toistaiseksi jatkoon siis.

Huvittavaa kyllä, jos painan tässä ikkunassa ctrl+t avatakseni uuden tabin, myös Rising ehtii huomaamaan sen ja editoriin ilmestyy \[strike\]\[/strike\].

Linux-käyttäjille tiedoksi, että onhan täällä pakettivarastokin vaikkei sitä niin mainostetakaan.
Muokannut 22.01.2017 11:14 Echramath

• Darkki hahmo
  • Darkki

22.01.2017 11:17 #2 :: Darkki
Nettiselaimet
Ihan näin mielenkiinnosta, kun eri nettiselaimia on pilvin pimein ja käytätte varmasti erilaisia, niin ilmoittakaa jos jollain selaimella sivut näyttävät ihan hassuilta. Aivan saman näköisiltä sivut eivät näytä eri selaimissa, mutta lähinnä kiinnostaa tietää, jos sivut eivät jollain selaimella toimi juurikaan, niin osaan sitten ihmetellä ja testailla paremmin.
Muokannut 22.01.2017 12:12 Darkki

22.01.2017 11:58 #3 :: Echramath
Nettiselaimet
Tosin "moottoreita" ei ole lopultakaan kovin paljoa, Internet Explorerissa on oma Tridenttinsä, Firefoxin sukulaisissa vanha tuttu Gecko, lähes kaikessa muussa WebKit tai sen sukulainen Blink (kuten tässä Vivaldissakin). Mitään kummallista ei siis näy täälläkään.

25.01.2017 20:12 #4 :: Echramath
Nettiselaimet
No niin katsotaas. Koska minulla on peräti neljän(!) gigatavun muisti koneessa, uhrasin siitä 512 megatavua ja tein siitä ramdiskin. Linuxissa siis /etc/fstabiin:

tmpfs /tmp2 tmpfs defaults,noatime,nosuid,nodev,noexec,mode=1777,size=512M 0 0

tmp2 koska en halunnut sotkea varsinaista väliaikaishakemistoa kokeiluuni.

Sitten linkkasin sinne selaimen cachen:

ln -s /tmp2 /home/echramath/.cache/vivaldi

Tämä notkisti toimintaa kokolailla, sillä nyt uuden sivun lataamisesta ei tule ollenkaan levyoperaatioita, koska kaikki väliaikaistiedostot tallennetaankin vain muistiin. SSD kiittäisi, kun kirjoituksia on vähemmän, perinteisen levyn käyttäjä taas siitä, ettei I/O tukkeudu. Cache ei tietenkään säily yli koneen käynnistyksen, mutta ketäpä se kiinnostaisi. Kaikki Useimmat nettisivut ovat joka tapauksessa nykyään dynaamisia eli niiden sisältö on eri tänään kuin eilen oli.

Katsotaanpa nyt vielä tarvitseeko tuolle tehdä jotain, että se ymmärtäisi cache-osion täyttyessä poistaa vanhoja.

edit: Lifehackerissa näyttäisi olevan juttua miten tämä tehdään Windowsissa.
Muokannut 25.01.2017 20:54 Echramath

16.02.2017 03:20 #5 :: Maailmanherra
Nettiselaimet
Itsekin vaihdon jo vuosi sitten siihen parempaan chromeen Vivaldiin. Eihän se täydellinen ole mutta parempi kuin muut. Tabtree luvattu nyt vain odotellaan. Viime aikoina tosin tökkinyt jännästi enkä vielä tiedä missä se vika on kun kaikenlaista säätöä on tapahtunut.

Tällä koneella nyt kaikki toimii sutjakkaasti mutta tuolla läppärillä ei kärsivällisyys riitä jos firefoxin vahingossa avaa. Chrome taas toimii sutjakasti.

• Darkki hahmo
  • Darkki

19.03.2021 12:25 #6 :: Darkki
Nettiselaimet
Vanhan topicin nostatusta nettiselaimista. Itse olen käyttänyt nyt pitkään Google Chrome selainta, sekä työasioissa uutta Edge-selainta, joka on myös Google Chromen tapaan Chromium-pohjainen nettiselain.

Google Chromesta halusin kuitenkin siirtyä hieman turvallisempaan nettiselailuun, mutta halusin samalla säilyttää Google Chromen hyvät ominaisuudet. Nyt aloin käyttämään Brave-selainta, joka on myös Chromium-pohjainen selain, eli toimii hyvin samalla tavalla kuin Google Chrome, mutta Brave-selaimessa on tietoturva huomattavasti paremmalla tasolla. Selaimen käyttö antaa paljon paremmat yksityisyyttä koskevat ominaisuudet käyttöön, sekä siirtyminen Google Chromesta oli helppoa, kun kaiken tiedon pysty siirtämään selaimesta toiseen.

Lisätietoa Brave-selaimesta: brave.com

21.03.2021 16:27 #7 :: Echramath
Nettiselaimet
Ostin nykyaikaisen tietokoneen (no on tuokin varmaan jo kymmenen vuotta lauta, mutta siihen saa 16 gigatavua muistia), joten palasin Firefoxiin ihan for great justice, koska se ei ole Chrome eikä mikään sen sukulainen. Ilman kikkailulisäosia ehkä täytyy pitää yhtäaikaisten välilehtien määrä kohtuullisena – mutta jos opettelisi muutenkin keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. Tosin tästä selaimestahan olen jopa maksanut rahaa, tai siis lahjoittanut Mozilla-säätiölle.

22.03.2021 12:30 #8 :: Morgan Blood
Nettiselaimet
Olen melko foliohattu kaikkeen Googleen liittyvän kanssa ja chromium-pohjaisista käytän pääasiassa Bravea. Edgeäkin tulee käytettyä, jos testaan web-sovelluksia. Se on kuitenkin nopeampi kyvyiltään kuin Chrome. Firefox on kuitenkin usein valintani, sillä Firefoxissa on minun makuuni olevat testaustyökalut, kun työkseni kuitenkin koodaan web-sovellusten ja webin parissa kaikenlaista, ja kaikkea pitää testata dataliikenteesta layouteihin ja ruudunlukijoiden saavutettavuuteen. Sitäpaitsi, jos web jotain tarvitsee, niin mozilla-säätiötä ja sen dokumentaatiota päälle.

Ainoa, oikea inhokkini huomattavassa käytössä olevista selaimista on Safari. Se on viimeinen reliikki selaimista, jotka oikeasti päivittyvät vain käyttöjärjestelmän mukana. Julkaisut ovat välillä ihan bugisia ja se on ainut selain, jolle joutuu tekemään samalla tavalla fixejä kuin IE:lle.

Valvojat: RasimusMustelmann