-
- TV-sarjat
- Teatteri / Mustelmann | Eilen 21:46
-
- Kirja aiheinen Discord kanava?
- Tienristeys / Darkki | Eilen 07:14
-
- Sosiaalinen media
- Taverna / kyty | 08.09.2024 23:50
-
- Kotimaan politiikka
- Taverna / Fiktiivi | 08.09.2024 22:51
-
- Sitaattivuoropuhelu
- Leikkinurkka / aituriar | 08.09.2024 19:09
Dragon Age: Inquisition
Dragon Age: Inquisition
Wohoo, pääsin viimeinkin pelaamaan! Pelitunteja takana vasta parikymmentä, mutta olen ihan pähkinöinä jo nyt!
Tykännyt: Strato
Dragon Age: Inquisition
Meiän isännällä yli 360 tuntia takana... jotta hieman olisi tässä kirittävää! *TIRSK*
DAI:ta on takana nyt melkein 70 h ja yli puolen välin mennään. Hyvin on peli tempaissut mukanaan.
Tulen varmasti pelaamaan tämän läpi toistamiseenkin. Tällä hetkellä mennään Assassin Rogue Archerilla. Vaihdoin Dual Wieldin Archeriin ja en ole katunut hetkeäkään.
Tämän jälkeen voisi kokeilla pelata maagilla.
Tulen varmasti pelaamaan tämän läpi toistamiseenkin. Tällä hetkellä mennään Assassin Rogue Archerilla. Vaihdoin Dual Wieldin Archeriin ja en ole katunut hetkeäkään.
Tämän jälkeen voisi kokeilla pelata maagilla.
Strato kirjoitti: Se varmaan tarkottaa EA:n Origin tiliä/palvelua jota tarviit ainakin jos haluat tehdä Dragon Age Keepin.
Hetkinen. Tarkoittaako tämä sitä, että pelin voi asentaa ja sitä voi pelata ilman, että joutuu pakkoasentamaan Origin-palveluohjelman? Todella hienoa, jos näin.
Tuo Origin oli meinaan mulle viimeinen niitti, minkä takia EA meni pysyvään boikottiin Mass Effect 3 -sähläyksen jälkeen. Kyseinen systeemi oli pääsyy sille, miksi päädyin lopulta hankkimaan pelistä piraattikopion, jotta saisin järkevästi asennettua ja pelattua omaa osto-dvd-ME3:ta.
Täytyy tosin myöntää, että olen vakavasti harkinnut Dragon Age Inquisitionin hankkimista Originista huolimatta (kunhan vain kaikki DLC:t ovat ulkona ja saatavissa jonain bundlena). Ellei peräti sähköisesti kyseisen palvelun kautta, jos se tulee kuitenkin dvd:llä pakollisena.
Suurimmat syyt Dragon Agen kanssa empimiselle ovatkin olleet enemmänkin Dragon Age -pelien perinteiset huonot puolet. Eli luolat ja puuduttava taistelusysteemi. Viimeksimainittu on kuulemma pelissä vahvasti läsnä, luolista en tiedä.
Sain tuossa juuri pelattua koko pelin taas läpi. Ensimmäistä kertaa kaikkien lisäosien kera ja täytyy sanoa, että rakastan tätä peliä. DAI on kaikkien aikojen paras peli, jonka olen koskaan pelannut. Tykkäsin hirveästi DAO:sta, mutta kyllä se vain kalpenee tämän rinnalla.
En halua tämän kommentin olevan pelkkää suitsutusta, joten tässä asiat, joita olisin parantanut: enemmän tarinavetoista sisältöä, enemmän suoraa protagonistin ja antagonistin välistä valtataistelua (Cory jäi auttamatta aika taustahahmoksi upean Haven-kohtauksen jälkeen) ja tietenkin lisää valintoja. Olisi ollut mahtavaa, jos mies PC:stä olisi voinut tulla etelän ikioma Black Divine tai jos koko Chantryn olisi voinut murskata, kuten pelissä tiuhasti vihjailtiin. (Olisihan se rikkonut aika pahasti koko loren, mutta aina voi unelmoida). Eli jos mietitään vähän realistisemmin niin enemmän moraalisesti epäilyttäviä valintoja ja murder knife takaisin. + Sandal ja Bodahn. Lopputaistelu olisi ollut niin paljon eeppisempi jos Sandal olisi ilmestynyt jostain kivenkolosta paikalle.
Yksi juttu mistä tykkäsin oli pelin pituus. On tosi monia hyviä pelejä, jotka voi pelata läpi parissa päivässä, mutta jos todella haluaa kiintyä ja oppia tuntemaan hahmonsa niin kyllä pelillä pitää runsaasti pituutta olla. Mielestäni tässä DAI oli loistava. Toki kuten sanoin jo, niin tarina sisältöä olisi voinut olla enemmän tai se olisi voitu nidota paremmin osaksi suuria kenttiä. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä SWTOR:in kaltainen menetelmä, jossa jokaisella kentällä olisi seurattu jonkinlaista origin-tarinaa riippuen hahmon rodusta. Tämä origin tarina olisi ollut erillinen varsinaisesta pääjuonesta, joka on tietenkin kaikilla roduilla sama. Vaikka tykkäsinkin siis pelin koosta ja pituudesta, niin useamman pelikerran jälkeen alkaa uudelleen pelattavuus hieman tökkiä, kun vain ajatteleekin kaikkia isoja alueita, jotka täytyy taas kaluta läpi. Osalla alueista ei ole mitään tekemistä varsinaisen tarinan kanssa eli periaatteessa ne voisi kai jättää tekemättä, mutta itse pelaan yleensä kaiken läpi jokaisella pelikerralla, koska muuten tuntuu, ettei peliä ole pelattu kunnolla läpi.
Sitten niistä lisäreista. Jaws of Hakkon oli aivan loistava. Malliesimerkki siitä minkälainen hyvän DLC:n tulee olla. Se lisäsi peliin rutkasti pelattavaa, uusia craftausmateriaaleja ja runsaasti lorea. Oikeastaan yllätyin miten paljon tykkäsin, koska alunperin en ollut kovin innostunut. Alue oli kuitenkin kaunis, mielenkiintoinen ja juuri sopivan kokoinen. Tarina oli DLC:n parasta antia. Pelasin haltia maagilla ja tykkäsin ehkä siksi niin paljon tavasta, jolla tarina aukesi vähitellen paljastaen piilotetun totuuden. Aluksi kuvitelma alkuperäisestä Inkvisitiosta ei ollut kovin korkealla, koska se tuntui olevan niin läheinen Chantryn ja Templareiden kanssa, mutta mielipiteeni muuttui kyllä todella paljon DLC:n lopussa. Olin positiivisesti yllättynyt.
Descent oli aika erilainen JoH:iin verrattuna. Paluu Deep Roadsille. Mielestäni Deep Roadsien toteutus DA2:sessa oli yksi harvoista osa-alueista, joilla se onnistui paremmin kuin DAO. Lähinnä tarkoitan, että tykkäsin silloin paljon niiden uudesta designista. Descentissä oli JoH:ia enemmän uusia lore-paljastuksia, mutta koska en pelaa kääpiö-hahmoa, niin ehkä ne eivät henkilökohtaisesti tuntuneet aivan niin järisyttäviltä kuin muut pelin aikana paljastuneet jutut. Ehkä Descent oli myös sinänsä vähän heikko, että Inkvisiittori oli oikeastaan vain sivuosassa. DLC:n aikana Inkvisiittori ei kehittynyt mitenkään hahmona tai edes tehnyt mitään valintoja suuntaan tai toiseen. Päähahmoina oli kaksi NPC kääpiötä. Se oli aika outo asetelma. Kaiken kaikkiaan kuitenkin tykkäsin tästä DLC:stä, taistelut olivat sopivan eeppisiä ja Deep Roadseille palaaminen on aina mukavaa.
Trespasser DLC oli pelin epilogi. Tavallaan se olisi mielestäni kuulunut olla ilmainen, koska siinä tehdyillä päätöksillä tulee luultavasti olemaan valtavat vaikutukset seuraavaan peliin. Henkilökohtaisesti maksan iloisesti rahaa hyvästä lisäristä, mutta toisaalta tiedän, että kaikille, jotka haluaisivat pelata koko pelin ja kokea koko tarinan se ei nyt välttämättä sitten olekaan tästä syystä mahdollista. Kuitenkin, Trespasser oli täydellinen päätös täydelliselle pelille. Tarinallisesti se oli pelin vahvinta antia ja tunnelma oli aidosti jännittävä.
Odotan suurella mielenkiinnolla, koska seuraavasta osasta alkaa kuulua juttua. Trespasser antoi aika selvän vihjauksen tulevasta. Siitä, että minne ollaan menossa ja ketä vastaan seuraavaksi taistellaan. Minua kiinnostaa kuitenkin kaikkein eniten tällä hetkellä, että kuka on seuraava PC. Inkvisiittorin tarinassa on vielä niin monta avointa lankaa, että se ei oikeastaan tunnu olevan vielä ohi (spoilerissa mainitusta jutusta huolimatta), joten oikeastaan hieman toivon, että Inkvisiittori palaisi toista kertaa pelattavaksi hahmoksi. Se olisi huippua!
En halua tämän kommentin olevan pelkkää suitsutusta, joten tässä asiat, joita olisin parantanut: enemmän tarinavetoista sisältöä, enemmän suoraa protagonistin ja antagonistin välistä valtataistelua (Cory jäi auttamatta aika taustahahmoksi upean Haven-kohtauksen jälkeen) ja tietenkin lisää valintoja. Olisi ollut mahtavaa, jos mies PC:stä olisi voinut tulla etelän ikioma Black Divine tai jos koko Chantryn olisi voinut murskata, kuten pelissä tiuhasti vihjailtiin. (Olisihan se rikkonut aika pahasti koko loren, mutta aina voi unelmoida). Eli jos mietitään vähän realistisemmin niin enemmän moraalisesti epäilyttäviä valintoja ja murder knife takaisin. + Sandal ja Bodahn. Lopputaistelu olisi ollut niin paljon eeppisempi jos Sandal olisi ilmestynyt jostain kivenkolosta paikalle.
Yksi juttu mistä tykkäsin oli pelin pituus. On tosi monia hyviä pelejä, jotka voi pelata läpi parissa päivässä, mutta jos todella haluaa kiintyä ja oppia tuntemaan hahmonsa niin kyllä pelillä pitää runsaasti pituutta olla. Mielestäni tässä DAI oli loistava. Toki kuten sanoin jo, niin tarina sisältöä olisi voinut olla enemmän tai se olisi voitu nidota paremmin osaksi suuria kenttiä. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä SWTOR:in kaltainen menetelmä, jossa jokaisella kentällä olisi seurattu jonkinlaista origin-tarinaa riippuen hahmon rodusta. Tämä origin tarina olisi ollut erillinen varsinaisesta pääjuonesta, joka on tietenkin kaikilla roduilla sama. Vaikka tykkäsinkin siis pelin koosta ja pituudesta, niin useamman pelikerran jälkeen alkaa uudelleen pelattavuus hieman tökkiä, kun vain ajatteleekin kaikkia isoja alueita, jotka täytyy taas kaluta läpi. Osalla alueista ei ole mitään tekemistä varsinaisen tarinan kanssa eli periaatteessa ne voisi kai jättää tekemättä, mutta itse pelaan yleensä kaiken läpi jokaisella pelikerralla, koska muuten tuntuu, ettei peliä ole pelattu kunnolla läpi.
Sitten niistä lisäreista. Jaws of Hakkon oli aivan loistava. Malliesimerkki siitä minkälainen hyvän DLC:n tulee olla. Se lisäsi peliin rutkasti pelattavaa, uusia craftausmateriaaleja ja runsaasti lorea. Oikeastaan yllätyin miten paljon tykkäsin, koska alunperin en ollut kovin innostunut. Alue oli kuitenkin kaunis, mielenkiintoinen ja juuri sopivan kokoinen. Tarina oli DLC:n parasta antia. Pelasin haltia maagilla ja tykkäsin ehkä siksi niin paljon tavasta, jolla tarina aukesi vähitellen paljastaen piilotetun totuuden. Aluksi kuvitelma alkuperäisestä Inkvisitiosta ei ollut kovin korkealla, koska se tuntui olevan niin läheinen Chantryn ja Templareiden kanssa, mutta mielipiteeni muuttui kyllä todella paljon DLC:n lopussa. Olin positiivisesti yllättynyt.
Descent oli aika erilainen JoH:iin verrattuna. Paluu Deep Roadsille. Mielestäni Deep Roadsien toteutus DA2:sessa oli yksi harvoista osa-alueista, joilla se onnistui paremmin kuin DAO. Lähinnä tarkoitan, että tykkäsin silloin paljon niiden uudesta designista. Descentissä oli JoH:ia enemmän uusia lore-paljastuksia, mutta koska en pelaa kääpiö-hahmoa, niin ehkä ne eivät henkilökohtaisesti tuntuneet aivan niin järisyttäviltä kuin muut pelin aikana paljastuneet jutut. Ehkä Descent oli myös sinänsä vähän heikko, että Inkvisiittori oli oikeastaan vain sivuosassa. DLC:n aikana Inkvisiittori ei kehittynyt mitenkään hahmona tai edes tehnyt mitään valintoja suuntaan tai toiseen. Päähahmoina oli kaksi NPC kääpiötä. Se oli aika outo asetelma. Kaiken kaikkiaan kuitenkin tykkäsin tästä DLC:stä, taistelut olivat sopivan eeppisiä ja Deep Roadseille palaaminen on aina mukavaa.
Trespasser DLC oli pelin epilogi. Tavallaan se olisi mielestäni kuulunut olla ilmainen, koska siinä tehdyillä päätöksillä tulee luultavasti olemaan valtavat vaikutukset seuraavaan peliin. Henkilökohtaisesti maksan iloisesti rahaa hyvästä lisäristä, mutta toisaalta tiedän, että kaikille, jotka haluaisivat pelata koko pelin ja kokea koko tarinan se ei nyt välttämättä sitten olekaan tästä syystä mahdollista. Kuitenkin, Trespasser oli täydellinen päätös täydelliselle pelille. Tarinallisesti se oli pelin vahvinta antia ja tunnelma oli aidosti jännittävä.
Varoitus: Spoiler.
Olin osittain pettynyt siitä, että Inkvisiittori menetti voimansa, vaikka aiemmin oli annettu ymmärtää, että anchoria ei voi poistaa ilman hahmon kuolemaa. Kuvittelin sen olevan osa Inkvisiittoria samalla tavalla kuin Mythal on osa Flemethiä. Toki syy oli ihan looginen; luonnollisesti nyt kun Fen'Harel on saanut takaisin täydet voimansa tämä pystyy helposti tekemään omalla taikuudellaan mitä haluaa. Silti... varsinainen käden menettäminen ei haitannut minua, mutta alunperin vielä kuvittelin, että vaikka käsi oli poissa, niin anchor olisi yhä osa Inkvisiittoria. Ilmeisesti Solas kuitenkin poisti sen kokonaan.
Odotan suurella mielenkiinnolla, koska seuraavasta osasta alkaa kuulua juttua. Trespasser antoi aika selvän vihjauksen tulevasta. Siitä, että minne ollaan menossa ja ketä vastaan seuraavaksi taistellaan. Minua kiinnostaa kuitenkin kaikkein eniten tällä hetkellä, että kuka on seuraava PC. Inkvisiittorin tarinassa on vielä niin monta avointa lankaa, että se ei oikeastaan tunnu olevan vielä ohi (spoilerissa mainitusta jutusta huolimatta), joten oikeastaan hieman toivon, että Inkvisiittori palaisi toista kertaa pelattavaksi hahmoksi. Se olisi huippua!
Kiitos spoilerista. Nyt voin jättää sen Jaws of Hakkoninkin pelaamatta. Aloitin sitä, mutta toisin kuin sinulla ilm kolahti, en päässyt lainkaan siihen sisään. Eka vaikea lohari-taistelu, ja hoh hoijaa. Pääpelissä ne haastavat lohikäärmeet oli se taisteluiden suola. Jos siis noin lame-ratkaisu tulossa ja taas mennään eeppisemmäksi hötöksi niin en viitsi vaivautua. Origins oli hieno kokemus juuri tietyssä keskiaikaisessa maallisuudessaan, tai ainakin melkoisen uskottavassa low-fantasyssä. Toki lopussa meni "vähän"korkeammaksi, mutta oli se silti aidompaa kuin varsinkin kakkosen muovinen maailma. Inkvisitio oli parhaimmillaan huikea hiekkalaatikko ja hyvin kirjoitettu. Eeppinen tarina, joka omissa kirjoissa saa loppua pääpeliin. Täytyy sanoa, että Skyrim lisäosineen on sittenkin se kaikkein paras ja immersiivisin peli koskaan, vaikka Bioware-tasoinen tarinointi puuttuukin. On se silti hieno peli. Kotor kakkosena ja iki-ihq Baldur's Gate-saaga pronssilla. Ja muutan mieleni Dragon Age-saagan jatkamisesta sillä sekunnilla kun kerrotaan, että Commander of the Grey palaakin pelattavaksi!
Valvojat: Rasimus, Mustelmann