Mitä olet viimeksi pelannut

26.02.2015 23:25 #121

World of Tanks

Ajanpuutteen takia ehdin pelata yhden pelin. Ammuin yhden laukauksen. Ammuin ohi. Minut tuhottiin ja joukkue hävisi. Hieno peli :cheesy:

Sellainen fiilis jäi, että täytyy pelailla ihan ajatuksella kunhan löydän sopivan ajankohdan. Mahdollisesti jo viikonloppuna. Ymmärrän kyllä hyvin miksi jotkut ovat vähän koukussa tohon peliin :smile:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
03.03.2015 13:14 #122

Vaikeuksien kautta voittoon, tarkoittaen että olen viimeinkin selättänyt Witcher 2: The Assassins of Kings'n. Aikansa se ottikin, sillä tämä oli näitä 3. kerta toden sanoo tapahtumia. Kahdesti olin aiemmin aloittanut - ja kahdesti yritys jäi kesken, kun kompuroin uuden ohjausmekaniikan kanssa ja otin tuskastuneena turpiini jokaiselta rivimieheltä joka vastaan käveli. Lopulta ratkaisu tuli hieman yllätävältä taholta (joskin jälkeenpäin ajateltuna ehkä ymmärrettävästi), kun isäntä ehdotti (peloissaan näppäimistöni puolesta, epäilemättä...) että kokeilisin pelata konsoliohjaimella, jonka oli hommannut (myöskin vastahakoisesti) jotakin Castlevanian osaa varten. PC elitisti pakkoraossa niin sanotusti. :wink:
Kirskutin hampaita, mutta vaihtoehdot olivat vähissä. Ja katso, ihme tapahtui! Puolisen tuntia ohjaimen kanssa riehuessani taistelumekaniikka viimein aukesi tähänkin puiseen päähän - eli saatoin tempaista ohjaimen irti ja siirtyä takaisin hiiri/näppäimistö ohjaukseen ja päästä nauttimaan pelistä...

82 tuntia. Tämän kertoo Steamin pelikello minun läpipeluuseen käyttäneeni. En ole sitä pelaajatyyppiä, joka juoksee kauhealla kiireellä pelin läpi, hädintuskin edes pääjuonta hipoen. Jään mielelläni tutkimaan asioita, tekemään sivutehtäviä ja tunkemaan nenäni niille kartta-alueille, jotka eivät ole vielä auki. Tämä juontaa pakollisiin pelin uudelleen latauksiin useammin kuin olisi toivottavaa, sillä peli ei suuremmin varoittele ennen seuraavan juonivaiheen käynnistyksiä, ja jos ei ole tarpeeksi tarkkana (mikä ei valitettavasti ole parhaimpia ominaisuuksiani, onnettoman muistini ja olemattoman suuntavaistoni lisäksi) loqiin tulee nopeasti merkintä Quest failed. Pari näistä oli pakko niellä minunkin.

Itse peli on ykkösosan tavoin jaettu lukuihin, prologi, luvut I,II, III sekä epilogi. Eniten tapahtumia sijoittuu lukuihin I ja II, jonka jälkeen III luku tuntuu jopa töksähtävän lyhyeltä ja herätti kysymyksen onko pelintekijöiltä alkanut loppua aika kesken, mielenkiintoista sisältöä olisi ollut varmasti tarjolla ja tarinakin olisi hieman lisää vaatinut, nyt loppu tuntui hieman hätäisesti sutaistulta.

Perusjuoni on pelkistettynä seuraava, kuninkaiden päitä ympäri maata alkaa tippumaan, Geraltia pidetään yhtenä syyllisenä ja hän lähtee puhdistamaan mainettaan ja etsimään oikeaa murhaajaa. Muistihäiriöiden edelleen vaivaama Geralt joutuu sekaantumaan poliittisiin juonitteluihin ja valheiden loputtomaan suohon jahdatessaan syyllisiä - ja tietysti hoitamaan normaalin Noiturin homman siinä sivussa.

Juonellisesti Witcher 2 on mielenkiintoinen, mutta peli ontuu ikävästi parin asian kohdalla. Taistelunjälkeiset bugit olivat turhauttavia. Okei, oli oma vikani että onistuin kiskaisemaan koko rotkollisen harpyja niskaani (Axii sign ei ole aina viisas vaihtoehto, note to myself), mutta ikuisuuden kestäneen taistelun jälkeen nousin siitä voittajana vain huomatakseni, että en pysty liikkumaan mihinkään, lootit jäi saamatta ja tehtävä jota olin tekemässä jäi kesken... Ei auttanut kuin ladata kauempaa ja aloittaa alusta. Tämä oli ikävän yleistä taisteluiden jälkeen.

Toinen ongelma oli pomotappelut. Ekassa luvussa taistellaan Kayrania vastaan, joka antoikin sanoisinko "mielenkiintoisen" vastuksen. Useiden kuolemien saattelemana aloin pikkuhiljaa tajuta mitä piti tehdä, mutta loppupuoli tappelusta tuotti yllättäviä hankaluuksia. Lopulta allekirjoittaneen oli pakko turvautua Witcher wikiin eteenpäin päästäkseni. Mutta se oli siltikin hyvä taistelu, siitä sai voittajafiiliksen! Niinpä pelin vikat pomotappelut olivat melkoinen pettymys. Pelaan toki "easy" asetuksella (kokemus on opettanut, että näin on paras), mutta odotan silti jonkinasteista haastetta pomotaisteluilta. (Siksi Kayran taistelu oli hauska; toki kuolin monta kertaa, mutta opin koko ajan mitä kannattaa tai ei kannata tehdä). Kayranin jälkeen pomot olivat suorastaan laimeita eivätkä taistelut vaatineet oikeastaan mitään muuta kuin hieman hutkimista, jälkeenpäin jäi epäluuloisesti vilkuilemaan ympärillee, että missä se oikea vastustaja on?

Asteikolla 1-5 annan Witcer 2:lle 3+ arvosanan. Mukana oli paljon mielenkiintoisia hahmoja ja heidän tarinansa toi oman ulottuvuutensa juoneen ja tarinaan. Geralt on hahmona ja persoonana mainio pelata, tämä on säilynyt hyvin ykkösosasta. Risuja tulee bugeista, laimeista pomotappeluista, hätäisestä lopusta ja siitä että loppuun jäi enemmän avoimia kysymyksiä kuin lopulta saatiin vastauksia. Siitäkin huolimatta:

Witcher 3, olen viimeinkin valmis sinua varten!!! :cheesy:

PS: Witcher on minulle henkilökohtaisesti poikkeuksellinen peli; se on ainoa peli tässä taloudessa, jonka minä olen pelannut läpi, mutta isäntä ei. :tongue:

Viimeksi muokattu: 03.03.2015 15:37 : HourglassEyes.

03.03.2015 18:11 #123

The Darkness 2

The Darkness on sarjakuva, jonka tuskin kukaan odotti kääntyvän videopeliksi. Vielä vähemmän tuskin odotettiin, että tämä peli saisi joskus jatko-osan. Se ensimmäinen peli oli kuitenkin yllättävän hyvä toimintapläjäys, jossa oli myös otteessaan pitävä tarina, erinomaiset ääninäyttelijät ja harvinaisen rapsakka soundtrack. Miten on jatkon laita? Kakkonen ei ole ykkönen, mutta kyllä sitäkin kokeilla kannattaa.

Jatko-Darkness ei ole enää Starbreezen työtä, vaan asialla on Digital Extremes, jonka aiaisemmista tuotoksista minulle on tuttu Dark Sector (pimeys on näköjään firman erikoisalaa). Se oli ihan kelpo räiskintä, joskin hyvin suoraviivainen ja vahvasti skriptattu. Samaa voi sanoa myös Darknessista, sillä pelaaja etenee jatkuvasti hyvin ahtaassa putkessa, jossa sivupolkuja ei tunneta. Ovesta mennään sisään vasta sitten, kun peli antaa luvan ja pomotaistelut hoidetaan ahtaissa, tiukasti rajatuissa tiloissa. Jos et vielä tiedä, mitä rännissä juokseminen tarkoittaa, niin kokeilehan tätä.

Mutta eihän valinnanvapaus mikään maaginen laatutae ole ikinä ollut, sillä putkessakin viihtyy, jos siellä on tarpeeksi aktiviteettia. Sitä pelissä riittää, sillä se tarjoaa sen luokan action-tykitystä, ettei mitään monipuolisempaa tai syvällisempää mekaniikkaa osannut edes kaivata. Pelaaja astuu jälleen Darkness-demonin riivaaman Jackie Estacadon kenkiin ja homman nimi on edelleen vihamiesten eliminointi mahdollisimman näyttävästi. Tämä tapahtuu sekä perinteisiä tuliaseita että demonilonkeroita käyttäen ja meno on välillä niin överin brutaalia, että oikein naurattaa. Veri roiskuu ja sisälmykset leviävät pitkin seiniä, kun hirviömäiset lonkerot repivät viholliset kappaleiksi. Sarjakuvamainen grafiikka tietysti vahvistaa ylilyötyä meininkiä entisestään.

Yksinkertaisuus sekä mekaniikoissa että tarinassa ei minua haitannut, pelin lyhyys sitäkin enemmän. Yksinpelikampanja oli koettu jo kolmen parituntisen session jälkeen, mikä jätti hiukan hölmistyneen fiiliksen. Tarjolla on myös kourallinen kimpassa pelattavia tehtäviä, mutta niitä minua ei kiinnostanut testata, koska nettipeliä tämä ei mielestäni kaipaa. New game plus olisi kuitenkin odottamassa, joten ehkä pelin jaksaa tahkota vielä uudelleen.

Työpäivän jälkeen pari lonkeroa piristää kummasti.

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
04.03.2015 02:42 #124

Final Fantasy VIII

Jotkut pitävät tätä sarjan parhaana osana joten testiin kun steamissa oli alennuksessa. Käynnistyy hitaasti mutta alkaa jo temmata mukaansa, kohta Rinoan ensikohtaaminen.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
04.03.2015 14:13 #125

Maailmanherra kirjoitti: Final Fantasy VIII

Tuo peli jakaa mielipiteet voimakkaasti: toisten mielestä se on paras FF-peli ja toisten mielestä se huono jonka jälkeen sarja alkoi lähteä alamäkeä. Tuntuu siltä että ne, jotka pelasivat aiempia pelejä ja pitivät esim VII:sta, inhoavat kahdeksatta. Muistan että itseäni pelissä nyppi eniten taistelusysteemi, jossa vastustajat vahvistuvat pelaajan kanssa samaa vauhtia.

04.03.2015 23:24 #126

Strato kirjoitti: World of Tanks

Noniin, nyt on n. 30 taistelua vyön alla, ei vielä paljon, mutta enemmän kuin tuo yksi :tongue:

Edelleen samat fiilikset, hyvä ajanviete-peli, kaverin kanssa venyy helposti pidemmiksi sessioiksi ja toisaalta yksinään voi ottaa muutaman pelin jos ei ole aikaa tai viitseliäisyyttä enempään. Tosi paljon on myös tilaa taktikoinnille, mikä omasta puolestaan lisää viihtyvyyttä kun voitto ei ole kiinni vain siitä kuka ampuu ensin. hyvin myös huomaa ihmisten kokemustasojen vaihtelun, aloitusvaunuilla(tier 1) pelatessa kukaan ei tee yhteistyötä eikä myöskään kauheasti osaa mitään. Näin ollen hyvän joukkueen löytäminen on vähän tuuripeliä, vaikka joskus pystyykin itse auttamaan omaa joukkuettaan voittoon vähän paremmin. Tier 2:sta eteenpäin peli kulkee paljon paremmin, joukkueet tuntuvat olevan tasaväkisemmät ja yhteistyötä tehdään oikeasti enemmän, mikä lisää pelinautintoa. Eli suosittelen lämpimästi, jos haluaa sen muutaman matsin pelata, jotta pääsee sinne paremmille tasoille. Peli on kuitenkin parhaimmillaan kaverin kanssa, sillä sitä kautta saa vielä uuden lisäulottuvuuden taktikoinnille.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
05.03.2015 19:22 #127

Testattu: Faster Than Light: Advanced Edition

Väitän vastaan internetille. Tähän lisättiin vähän elementtejä ja tadaa, vaikeusaste nousi pystyyn. Olin jo siinä määrin hyvä, että aika todennäköisesti pääsin pelin normaalivaikeusasteella perus-Kerstelillä läpi (lähinnä siksi, että kun nyt saa sen pelin parhaan yleis-aseen eli kakkostason Burst Laserin heti alkuun, on vähän se ja sama mitä kamaa sen jälkeen pulttaa kiinni, lähes kaikki toimii sarjatulilaserin kanssa kombona). Mutta nyt tuntuu tulevan pelkästään turpaan koko ajan. Lopputaistelukin tuntuu vaikeammalta eikä vain niiden peevelin mielenhallinta- ja hacker-hyökkäysten vuoksi.

Edit: tosin täytyy päästä testaamaan boardaaja-Laniuksilla aluksen valtausta siten, että samalla häkkää happilaitteen. Vähänkin pienemmästä aluksesta voi loppua happi hyvin hyvin nopeasti.

Viimeksi muokattu: 05.03.2015 19:27 : Echramath.

14.03.2015 19:19 #128

Warhammer 40k: Space Marine

Pelasin tämän ekan kerran läpi jo pari vuotta sitten, mutta jouduin tyytymään keskivaikeaan vaikeustasoon, koska vaikein tuntui silloin ylivoimaiselta. Nyt oli aika ottaa revanssi ja kuinkas ollakaan, peli selättyikin varsin helposti, vaikka olin varautunut kunnon haasteeseen. Paikoitellen sain tehdä rutkasti töitä tälläkin kertaa, mutta samojen kohtien uudelleen hinkkaamista oli silti odottamaani vähemmän. Muistelin, että lopputaistelu sai minut vuodattamaan viimeksi useammankin raivon kyyneleen, mutta nyt selvisin siitäkin jo toisella yrittämällä. Keisari olisi minusta niin ylpeä!

Ekalla pelikerralla olin sitä mieltä, että tässä on yksi viihdyttävimmistä ja parhaimmista mättöpeleistä koskaan. Toisella kerralla mielipiteeni vain vahvistui, sillä tämän hauskempaa ja sujuvampaa ei turpaanvetäminen voi enää olla. Keskeinen idea on ihmiskunnan vihollisten armoton rankaisu keisarin nimessä ja voihan pentele, että se tuntuu hyvältä. Pelaaja astuu Ultramarines-jaoston kapteeni Tituksen raskaisiin rautasaappaisiin ja antaa moottorisahamiekan laulaa raastavaa lauluaan. Kimppuun käyvät vihollismassat ovat ajoittain suorastaan järkyttävä suuria, mutta oikealla pelisilmällä ne muuttuvat veripaltuksi hyvinkin nopeasti. Taistelun mekaniikka on varsin yksinkertainen, mutta teurastamisessa on niin kertakaikkisen hieno fiilis, että kikkavalikoiman niukkuuden antaa helposti anteeksi. Lähitaistelun ja tuliaseiden saumaton yhdistäminen ansaitsee edelleen erityiskehut. Ja örkkien ääninäyttely, vastaavaa karjuntaa en ole kohdannut missään koskaan.

Olen erittäin harmissani, että peli ei koskaan saanut toivomaani jatko-osaa. Peli päättyikin sellaiseen cliffhangeriin, että pelistä oli selkeästi tarkoitus tehdä pelisarja. Tällaista tavaraa olisin aivan ehdottomasti halunnut lisää, mutta jatkistoiveet sai varmaan unohtaa THQ:n konkurssin yhteydessä, vaikka en oikein ymmärrä, miksei jatkoa voisi julkaista joku muu. Tänä päivänä Warhammer-pelit tuntuvat kuitenkin olevan kovasti pop, joten ehkä tällaista yhden taistelijan näkökulmasta kuvattua mättöviihdettä saadaan joskus lisääkin.

Burn the heretic. Kill the mutant. Purge the unclean.

28.03.2015 16:39 #129

Dragon Ball Xenoverse

Autoin pari viikkoa sitten kaveria muuttohommissa ja jälkeenpäin hän sitten esitteli peliään mulle. Hetken kokeiltuani (ja "suurena" DB fanina) halusin itsekin oman kopioni. Ideana on, että pelaaja pääsee tekemään oman hahmonsa roolipeli-tyyliin. Rotuja on valittavana 5: Saiyan, Namekian, Majin, Earthling ja Friezan rotu (pelissä ihan Frieza race, jostain syystä). Jokaisella rodulla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, esim. Majinilla on muita enemmän hitpointseja, joten se toimii oivana tankkina. Lisäksi voi valita taistelutyylinsä lähitaistelusta, ki-blasteja käyttävästä ja näiden hybridistä. Myös sukupuoli ja hahmon koko vaikuttavat ominaisuuksiin. Pelin edetessä hahmo saa pisteitä, joilla voi entisestään parantaa eri ominaisuuksia.

Juonena on, että pari pahista on alkanut muuttaa tunnettuja tapahtumia menneisyydessä (eli käydään läpi Saiyan sagasta Majin sagaan + ainakin joitain leffoja/specialeja). Käytännössä he antavat lisää energiaa pahiksille, jolloin meidän tuntemat hyvikset ovat pulassa. Tämän korjaamiseksi Trunks kutsuu Shenronin avulla taistelijan, jota pelaaja ohjaa, auttamaan taisteluissa.

Valitsin ekaksi hahmokseni pääasiassa Ki-attackeja käyttävän Earthlingin (jonka oletan olevan puhdasrotuinen ihminen). Jotenkin huvittavaa katsella, miten tämä mun ihminen hakkaa kevyesti puhdasrotuisia saiyalaisia (Raditz, Nappa ja Vegeta ovat tykinruokaa mulle tässä vaiheessa). Hahmoni on nyt lvl 14 ja olen vetänyt Saiyan sagan, mutten ole aloittanut vielä Frieza sagaa.

Tähän mennessä olen ollut ihan tyytyväinen, peliä on hauska pelata. Kontrollit ja kombot eivät ole yhtä syvällisiä kuin vanhoissa Tenkaicheissa joita tuli aikanaan pelattua paljon. Pelistä välittyy kuitenkin oikea DB-tunnelma ja omaa hahmoa on hauska kehittää. Muutamana huonona puolena ympäristö ei tuhoudu niin hyvin ja totaalisesti kuin Tenkaicheissa ja hahmoja on paljon vähemmän. Lisäksi englanninkielisten äänien lipsync on huonosti toteutettu, japanilaisia en ole vielä kokeillut.

Uutena ominaisuutena pelissä voi olla yhtä aikaa useampia hahmoja, joten välillä saattaa löytää itsensä kirjaimellisesti tilanteesta, jossa joutuu taistelemaan yhtä aikaa kahta tai kolmea pelihahmoa vastaan. Tulee mukavasti lisähaastetta kun keskityt yhteen tyyppiin ja sen kaveri hyökkää takaapäin kimppuun :cheesy: Sama ominaisuus on myös voimassa muita pelaajia vastaan pelatessa netissä, joten 3 vs 3 matsit voivat olla aika hauskoja. Itselläni ei ole live goldia, joten en ole testannut miten tämä toimii käytännössä.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Viimeksi muokattu: 28.03.2015 16:40 : Strato.

Akeww
Paimen
Akeww vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
01.04.2015 19:46 #130

Assassin's Creed Black Flag, en ole pelannut sitä vielä läpi, en lähellekään, mutta on todella loistava peli. Suosittelen~

Myös Witcher 2 peli löytyy(tosin en oo vielä asentanut), ja luin HourglassEyesin arvostelun siitä(piti hypätä keskeltä ettei lue juoni tms. paljastuksia) ja pelkään että käytän siihen peliin sen 100 tuntia... Koska kaikki pienet sivutehtävät pelaan ja seikkailen rauhassa läpi, ainakin siihen asti kunnes kyllästyn :D Kirjasarjana on oikein toimiva, jännä nähdä miten pelinä.. vaikkakin ajoittuu tietääkseni eri aikaan.

Ja ensimmäinen viesti koko foorumilla~ Ei yllätä, että on peliaiheinen.

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
02.04.2015 19:09 #131

Aloitettiin laneilla neljän porukalla Borderlands 2:sta, ja nyt ei malttaisi odottaa, milloin ehtii jatkaa. ^^ Porukalla pelaamisesta lienee turha haaveilla ristiin menevien aikataulujen vuoksi, mutta jos itekseen pelailisi.

Civ5:sta on tullut nyt pelailtua myös jonkin verran. Ja lisäksi odottelisi jonossa hirveä liuta pelaamattomia, kun vasta kuukausi sitten sain uuden koneen (vanhalla ei toiminut oikein mikään). Ainakin molemmat Witcherit, Assassin's Creed 1, 2, Brotherhood, Revelations ja Liberation, Anno 2070 ja Skyrim listalla. Eipähän lopu tekeminen opiskelukiireiden ohessa.

Viimeksi muokattu: 02.04.2015 19:12 : pihlajapuu.

kharje
kharje vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
05.04.2015 20:43 #132

Ostin Diablo III: Reaper of Souls -lisäosan. Pelasin toistamiseen läpi DIII:n, ja siihen se taas jäi. En osaa eritellä syytä miksei DIII jaksa innostaa niin paljon kuin DII, jota on tullut pelattua vuosikausia enemmän ja vähemmän.

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
17.04.2015 00:30 #133

Sins of a Solar Empire: Rebellion. On ollut toivelistalla Steamissa jo tovin, mutta pamahti lopulta alennukseen viime viikolla (?), niin pitihän se heti sitten ostaan.. :) Vähän vasta ehtinyt testailla ja lähinnä moninpeliä, niin ei vielä pysty kovin syvällistä arviota antamaan. Ihan hauskalta tuo vaikuttaa, joskus saa nähdä, iskeekö kohta jo kyllästyminen strategiapeleihin.. :D

Piinutti
Kisälli
Piinutti vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
22.04.2015 08:44 #134

Dragon Age Inquisitionia on tullut pelailtua ja olen tykännyt siitä kovasti. Origins oli yksi parhaita pelejä, mitä olen koskaan pelannut ja Inquisition tulee mukaan tälle listalle kärkipäähän.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
22.04.2015 10:11 #135

Mä taas vieläkin hinkkaan niitä samoja vanhoja. Lähinnä koska odotan Tales from Borderlandsin ja Game of Thronesin kaikkien episodien ilmestymistä, tai Dragon Age Inquisitionin kypsymistä kunnon dlc-bundleksi. Suosituksia muistakin hyvistä peleistä otetaan vastaan.

Path of Exile on pitänyt pintansa jo kolme vuotta. Loistava Diablo 2:sen manttelinperijä. Hahmobuildeja pystyy nyt kokeilemaan vapaasti kun hyvää rojua on päässyt kertymään droppeina, vain pari parasta ja mulle tarpeellisinta esinettä on tullut ostettua muilta pelaajilta. Kaksi Soul Takeria droppina ja chance orbin tuloksena on varmaan lottovoittoon verrattavaa tuuria, sääli etteivät ole legacy-malleja.

Diablo 3:sta pelaan vain harvoin kun kyllästyn Path of Exileen. Se nyt vain on puuduttavampaa grindaamista, vaikkakin ruudun sotkevat massataistelut tuntuvat helpottaneen. Lienevätkö patchanneet jotain?

Elite Dangerous on tippunut pois mun pelattavien listalta. Palaan asiaan kun siihen saadaan enemmän sisältöä. Fyrkkaa on tarpeeksi joko täysin varusteltuun Asp Exploreriin, tai sitten tyyppi 7:n rahtialukseen jolla rahtaaminen voittaa parin tunnin rare commodity -reittien grindauksen.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
22.04.2015 10:46 #136

Löysin joku reilu viikko sitten isäni pelihyllystä Anno 1404:n. Koskaan aikaisemmin en ole pelannut, ja hetki meni, että sain ideasta kiinni (kun en millään meinannut saada tuloja ja menoja tasapainoon, saati sitten voiton puolelle). On muuten hyvä peli, eikä tehtävät ole turhan helppoja. Vähän vaan ärsyttää, että kone on kaksi kertaa suositellut rakentamaan jonkun jutun tiettyyn paikkaan, minkä olen kilttinä tyttönä tehnyt. Ja sitten olen hävinnyt pelin ja joudun aloittamaan tason alusta, kun kaikki rakennukseni ja armeijani ovat aivan väärissä paikoissa kuin mistä vihollinen itse asiassa hyökkää. Jos pelin on kerran pakko neuvoa, niin neuvoisi edes niin, että siitä on jotain hyötyäkin. Tietokoneella on valmiina odottamassa Venice-jatko-osa, kunhan pääsen peruspelin läpi ensin.

Toinen peli, mitä olen nyt pelaillut on Lego Pirates of the Caribbean. Minä jotenkin tykkään noista Lego-peleistä, aikamoinen pino minulla niitä onkin Xboxilleni. Pelit ovat laadukkaita, hauskoja ja hyvin suunniteltuja. Joskus aikuisen aivot ovat pelille liian monimutkaiset, kun en pääse eteenpäin jotakin kohtaa ja lopulta Googlen avulla löytyy maailman yksinkertaisin ratkaisu. Itse vaan ajattelin liikaa. Peli on vielä hauskempi kahdella pelaajalla, mutta hauskaa on yksinkin. Peli on todella uskollinen elokuvien tapahtumille, mikä osaltani johti myös siihen, että vietin sunnuntaina leffamaratonin ja katsoin kaikki neljä elokuvaa putkeen. Kaverini joskus naureskelevat, kun kuulevat, että pelaan Lego-pelejä, mutta kun ne ovat niin hyviä. Räiskintää, tappeluita, arvoituksia ja salaisia tasoja, mitä muuta peliltä voisi vaatia. Välillä on kiva pelata pelejä, jotka eivät vaadi älyllisesti niin paljoa, täydellistä silloin kun ei jaksa vaivata päätään liikaa. Vielä kun noista saisi bugit pois, eilen yksi ukkoni jäi tason loppupuolella jumiin jonkun kallion taakse. Ainoa vaihtoehto oli aloittaa koko taso alusta. Samoja bugeja on kaikissa Lego-peleissä, mutta onneksi yleensä niitä ei tapahdu kuin kerran tai kaksi koko pelin aikana.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Nvidiyaa
Paimen
Nvidiyaa vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
24.04.2015 18:11 #137

Pelasin viimeksi Minecraftin Paintballia Hypixel-servussa parhaankaverini kanssa. Se oli tosi kivaa! :heart: :tongue: :smile:

Hello there :D

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
02.05.2015 12:25 #138

Dark Souls: Prepare to Die Edition

Tuli ostettua tuo joskus alennuksesta kauan sitten. Viime maanantaina päätin sitten kokeilla, miltä tuo peli maistuu ja siitä lähtien sitä tahkonnut eteenpäin välillä kiroillen, välillä innostuen ja välillä antaen peliohjaimen T:lle, kun menee hermot. Ehdin päästä thief hahmolla aika pitkälle, kun sitten ajattelin kokeilla jotain muuta. Wanderer lähti matkaan tänään ja en tarvinnut apua kuin vasta toisessa pomotappelussa. Ahdas paikka oli aika ikävä tappeluun.

Ainoa, mikä rasittaa, on virhearvioiden vuoksi kuoleminen ja näin alussa parin tuhannen sielun menettäminen. Kyllä se vähän tuntuu, kun on ehtinyt nirhata paljon epäkuolleita ja sitten kuolee, ja kuolee toistamiseen, kun yrittää saada ne aiemmat takaisin. Toisaalta on ihan hyvä, että peli rokottaa tuollaisesta.

Mutta joo, pidän tuosta aika paljon. Tulee keskityttyä siihen tekemiseen, kun pitää olla koko ajan valppaana vihollisten suhteen. Useimmiten ne kuolee, kun heitän niitä palopommeilla. Kuka haluaa grillattua panssaripossua? :lol:

11.05.2015 17:16 #139

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Tämän parissa kului mukavasti ainakin kuukausi, eli kirkkaita karkkivärejä ja kimaltelevaa satugrafiikkaa on siis riittänyt. Synkemmän ja rosoisemman kuvaston ystävänä pelin lähes ällönmakea visuaalinen tyyli vaati jonkin verran totuttelemista, mutta lopulta Amalurin iloisesti säkenöivä fantasiamaailma alkoi näyttää oikeastaan hyvinkin nätiltä. Glitterin kyllästämän ja sinänsä hienon grafiikan sivuvaikutus on kuitenkin se, että maailma tuntuu varsin kulissimaiselta ja särmättömältä, ikään kuin sen sielu olisi kadonnut jonnekin loputtomien bloom-efektien alle. Totutteluvaiheen jälkeen maailma ja tarina alkoivat toki avautua, mutta ymmärrän kyllä, jos peli on aiheuttanut jollekin inhoreaktion. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että aina ei tarvitse kärvistellä paskanruskeassa kurjuudessa, joskus voi samoilla kukkaloiston keskellä, vaikka olisikin suuri pahuus voitettavana.

Vietin pelin äärellä kellon mukaan 130h, mikä kertonee jotain sen koukuttavuudesta. Amalur on todella laaja paikka, jossa löydettävää ja tehtävää riittää varmasti jokaisen tutkimusmatkailijan tarpeiksi. Hirviöiden valtaamia linnoja ja luolastoja on kaikkialla ja melkein jokaisella vastaan tulevalla npc-hahmolla on jonkinlaista toimeksiantoa tarjolla. Pääjuonta ei luonnollisesti tarvitse seurata orjallisesti, vaan sivupoluille voi poiketa niin usein kuin haluaa. Maailmassa on muutama erilainen ryhmittymä, joiden tehtävät muodostavat isomman tarinakokonaisuuden, minkä lisäksi on tietysti kymmenittäin perinteisempiä grindaukseen perustuvia pikkuaskareita. Otin asiakseni tehdä suunnilleen kaiken, mitä minulta pyydettiin, kunnes hahmoni kypärä kolahti tasokattoon. Tämän takia en viitsinyt enää hankkia delsuja, koska ymmärtääkseni tasokatto (40) ei niissä nouse.

Taistelusysteemi on yksinkertainen, mutta erittäin toimiva, minkä vuoksi hirviöiden mättäminen pysyi mielekkäänä aina viime hetkille asti. Asetyyppejä on useita erilaisia ja ne myös tuntuvat erilaisilta, joten ei ole lainkaan yhdentekevää, piteleekö käsissään kevyitä tikareita vai jättimäistä sotavasaraa. Kykypuu jakautuu velho/soturi/varas-haaroihin, joista voi valita taitoja vapaasti oman maun mukaan. Kaikki haarat sisältävät kuitenkin melko tasapuolisesti sekä melee-taisteluun että loitsintaan keskittyviä taitoja, joten hahmosta muotoutuu melkein puolihuomaamatta moniosaava jokapaikanhöylä. Huonosti kykypisteitä ei oikeastaan edes voi sijoittaa, vaikka itse tuumailin välillä pitkäänkin, mihin taitoihin haluan panostaa.

Oho, tulipas pitkä sepustus. Vikojakin pelissä toki on, mutta en nyt jaksa avautua niistä, koska hyvän puolelle kokonaisuus kuitenkin kallistuu. Suosittelen tutustumaan, jos vapaasti koluttavat hiekkalaatikot kiinnostavat etkä kavahda sateenkaariväreillä silattua perusfantasiaa. R. A. Salvatoren kynäilemä tarina on ihan hyvä ja kiinnosti ainakin minua enmmän kuin miehen kirjallinen tuotanto keskimäärin.

Taisteluissa ei mässäillä verellä, mutta muilla efekteillä sitäkin enemmän.

19.05.2015 23:13 #140

Syndicate

Tässä jälleen esimerkki vanhan pelin uusversiosta, jolla ei ole nimen lisäksi mitään tekemistä alkuperäisen kanssa. Vanhat parrat saattavat muistaa ensimmäisen Syndicaten jostain 90-luvun alusta, jolloin homman nimi oli yläviistosta kuvattu taktinen ammuskelu, tai jotain sinne päin. Itse en ole tuota originaalia peliä pelannut, mutta joidenkin mukaan se oli aikanaan kovakin juttu, muutenhan siitä ei olisi uutta versiota tehtykään. Starbreezen näkemyksessä strateginen painotus on vaihdettu nopeatempoiseen räiskintään ja isometrinen kuvakulma first person-näkymään. Samaa on ainoastaan neonvärinen cyberpunk-teema, mikä toimikin minulle houkuttimena, sillä eihän cyberpunk-pelejä ainakaan liikaa ole.

Alkuasetelma vaikuttaa mielenkiintoiselta. 2060-luvun maailmaa hallitsevat valtioiden sijaan häikäilemättömät suuryhtiöt, joiden välisessä kilpailussa moraalilla tai vihreillä arvoilla ei ole juuri merkitystä. Biotekniikka on päivän sana, mikä tarkoittaa sitä, että valtaosa väestöstä kantaa pääkopassaan tietosirua, joka linkittää ihmiset ja kaikki digitaaliset laitteet yhdeksi valtavaksi tietoverkoksi. Trendi on myös se, että yritysneuvotteluita ei hoideta kahvipöydän ääressä, vaan lähettämällä tulivoimainen asiamies kilpailijan konttoriin. Pelaaja on yksi näistä likaisen työn ammattilaisista, varusteinaan pitkä nahkatakki sekä aivokuoreen augmentoitu, uusinta teknologiaa edustava Dart 6-siru. Kuulostaa päheältä, eikö vain? Totuus on valitettavasti paljon ennakkofiilistä tylsempi.

Voisi kuvitella, että siruteknologia antaisi pelaajan käyttöön monenlaisia kikkoja, joita hyödyntää taistelun melskeessä. Siltä vaikuttaakin aluksi, kun sirulla voi räjäyttää aseet vihollisen käsiin ja hakkeroida turretit antamaan suojatulta. Viholliset voi myös manipuloida hyökkäämään omiaan vastaan tai vaikka tekemään itsemurhan. Mutta siinäpä se temppuvalikoima sitten onkin, eli kokonaista neljä toimintoa, joita ei voi edes hyödyntää kuin tietyissä tilanteissa. Siru saa käyttövoimansa adrenaliinista, jota erittyy tapoista ja etenkin pääosumista, eli silloin kun verenkierrossa ei ole löpöä, ammuskellaan kuin missä tahansa perusräiskinnässä. Eipä siinä mitään huonoa varsinaisesti, mutta kun ne erikoiskyvytkin ovat aika turhanpäiväisiä loppujen lopuksi. Tärkeämpi siruominaisuus onkin overlay-tila, joka ei vaadi adrenaliinia, mutta joka lisää laukausten tehoa, vähentää pelaajan ottamaa vahinkoa ja hidastaa vielä aikaakin. Käytännössä tätä ominaisuutta tulee hyödyntää aina kun mahdollista, muutoin henki lähtee todella nopsaan, ainakin hard-vaikeustasolla.

Visuaalisesta tyylistä vielä sananen. Cyberpunk-kuvasto on otettu haltuun täydellisesti ja korotettu potenssiin sata, sillä neonvärit hehkuvat kuin joulukuusi ja joka paikka on täynnä jos jonkinlaista valo- ja bloom-efektiä. Jotkut ympäristöistä tuntuvat hohtavan ilman mitään näkyvää syytä, jopa syrjäisillä sivukujilla valot välkehtivät epileptisen hallitsemattomasti. Oikeastaan koko peli on kuin mustalle taivaalle laukaistu jättimäinen ilotulitus. Toisinaan ihan vaikuttavan näköistä, useimmiten kuitenkin vain silmiä rasittavaa. Kun musiikkina soi vielä kiihkeä tekno ja itsensä Skrillexin tekemä dubstep, niin tuloksena on kokonaisuus, jota ei pelata ainakaan krapulassa.

Perkele, kun tulikin taas tekstiä. Yhteenvetona sanoisin, että peli ei ole huono, sillä räiske rullaa ihan kivasti ja varsinkin isommissa kahinoissa on mukavasti tekemisen meininkiä. Mutta kuten joku jossain sanoi, moderni Syndicate on kuin Call of Duty nahkatakeilla höystettynä. Bulkkiräiskettä, jossa ei periaatteessa ole muuta vikaa kuin se, että helvetisti parempaakin on tarjolla.

Tulevaisuuden maailma on synkkä, mutta kimaltava.

Echramath
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson