Mitä olet viimeksi pelannut

24.09.2015 08:32 #181

Strato kirjoitti: Miten teillä on aikaa pelailla noita pelejä läpi? :cheesy:

Kyllä sitä jostain aikaa ehtii löytää. Starcraftia on tullut pelattua muutama tehtävä kerrallaan, kun ne saattavat välillä venyä aika paljon, jolloin aikaa kuluu lähes puoli tuntia tai enemmänkin. Se on ollut itselle hyvä tahti, vaikka ihan kampanjaa pelaankin (tarinaa ja silleen). Muissa peleissä saattaa hurahtaa kauemminkin aikaa kerralla, jos vain innostuu pelaamaan sitä.

-- aloittelin viimein Dark Souls Prepare to Die Editionin näppäimistöllä ja hiirellä.

Kannattaa hankkia padi. Huomasin itse, ettei tuo näppäimistö ja hiiri oikein toimi siinä pelissä. Tietokoneelle on saatavilla ohjainten korvikkeita ja sellainen helpottaa Dark Soulsin pelaamista huomattavasti. Itse en ole kuitenkaan hetkeen pelannut sitä, koska padi sijaitsee tällä hetkellä Vaasassa.

Itseäni ei niinkään kamera häirinnyt, mutta tuo ohjaus kylläkin. Aika paljon on kyllä tullut sitä pelattua ja välillä aloitettua joku uusi hahmo. Deprivedillä oli hauska nirhata taurus demon, kun sinne asti pääsin. :D

27.09.2015 14:48 #182

Tein kuten lupasin, ja pistin toisella osaa lomaani Witcher 3:sen työn alle.

Hyvää:
- Jopa pienissä sivutehtävissä on enemmän asiaa, ideaa ja tarinaa kuin keskivertoropessa.
- Hyvä-paha-akseli puuttuu. Nyt ei voi mitenkään tietää, kostautuuko hyvä teko vai ei. On vain toimittava kuten omasta mielestä on oikein ja kestettävä se, että kuolemalta pelastettu sotakarkuri tulee myöhemmin vastaan murhamiehenä. Pragmaattinen ajattelu saa ehkä haluamaan käydä kuumassa suihkussa, mutta saattaa loppujen lopuksi olla kaikkein parasta.

Huonoa:
- Vapaa maailma... Ei ole mitään järkeä tehdä maailmasta avointa, jos tasovaatimukset kuitenkin määräävät minne voi mennä ja mitä voi tehdä. Matalan tason hahmolla ei ole mitään syytä poistua siltä yhdeltä maatilkulta, vaikka mahdollista se kyllä on.
- Vaikeusaste. Toki hc-pelaajia pitää ajatella vaikeudella ja taktikointipakolla, mutta jos laitan vaikeuden helpoimmaksi ns. story-telling-moodiin, niin minä myös haluan selvitä taisteluista pelkällä vasemman hiiren naksutuksella.
- Bugit. Toisin kuin pari kuukautta sitten, vielä ei ole tullut vastaan mitään sellaista joka lopettaisi tehtävän siihen. Mutta kyllä se risoo kun pitää juosta edestakaisin ennenkuin rosvojoukko ja avainta kantavine johtajineen keksii ilmestyä paikalle.

Tuntuu yhä siltä, että nautin enemmän sarjan aikaisemmista osista.

Astorethein kirjoitti:

Strato kirjoitti: Miten teillä on aikaa pelailla noita pelejä läpi?

Salaisuus on asioiden tärkeysjärjestyksessä. Kun jotain haluaa oikeasti, siihen löytää myös aikaa. Esimerkiksi turhat ihmissuhteet kannattaa jättää suosiolla pois, niin johan ehtii. Suosittelen myös kokoaikaisen työn vaihtamista osa-aikaiseen. Parisuhdekin on vähän siinä ja siinä, jos toisessa vaakakupissa painaa vaikka lohikäärmeiden kurmotus.

Yölläkin voi pelata. Nukkua ehtii sitten töissä. Apteekista saa varastettua piristeitä. Itsellä on ns. viisivuotissuunnitelma, jonka puitteissa voin kerätä tarpeeksi omaisuutta kustantaakseni kokopäiväisen pelaamisen ilman työn ja sosiaalisen elämän häiriötekijöitä. Tällä hetkellä olen menossa vuoden kuusi kohdalla.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 27.09.2015 14:48 : Rasimus.

04.10.2015 19:24 #183

Silent Hill: Downpour

Klassinen kauhupelisarja on kokenut hieman samanlaisen kohtalon kuin lajitoverinsa Resident Evil, eli parhaimmat osat julkaistiin ajan alkuhämärissä uudempien episodien nauttiessa melko vaihtelevasta maineesta. Varhaisista Silent Hill-peleistä minulla ei ole tarkkoja muistikuvia, sillä kokeilin niitä vain vähän, kuten ekoja Resident Evileitäkin. Downpour on sarjan uusin (jo kahdeksas?) osa, jonka takaa löytyy minulle täysin tuntematon kehittäjä nimeltä Vatra Games. Peli ei ole hirveästi kehuja kerännyt, mutta ennakkoluuttomasti halusin kuitenkin kokea, mikä pelisarjan tilanne nykypäivänä on.

Päähenkilö on linnatuomiota kärsivä Murphy Pendleton, joka saa pelin alussa siirron toiseen vankilaan. Ensimmäinen takaisku koetaan jo matkalla, kun vankienkuljetusauto rysähtää jorpakkoon keskellä synkintä korpea. Vanki ryömii ulos autosta huomatakseen olevansa ypöyksin, joten ihmisten ilmoille olisi päästävä. Hetken tarpomisen jälkeen metsän keskeltä löytyy aavemainen kaupunki, jonka nimi on Silent Hill. Kuten tiedämme, kyseessä ei ole aivan tavallinen kyläpahanen, vaan mystinen yhdistelmä todellisia ja tajunnan luomia kauhuja. Tästä alkaa koettelemus, jonka aikana Murphy joutuu kohtaamaan sisäiset demoninsa ja tekemään tiliä menneisyytensä kanssa.

Kun alkupuolen ahtaista kaivoskuiluista on selvitty ja päästy itse kaupunkiin, peli imaisee varsin tehokkaasti mukaansa ja lupailee oikeasti jännittävää ja uteliaisuutta ruokkivaa seikkailua. Sumun ympäröimä Silent Hill huokuu äänetöntä pahaenteisyyttä ja houkuttaa selvittämään, mitä kaikkea sen sisuksista löytyykään. Kaupungissa pystyy liikkumaan melko vapaasti, sillä kulkua ei jatkuvasti ohjata, vaan pientä tutkimusmatkailuakin pystyy harrastamaan.

Kutkuttava illuusio särkyy kuitenkin nopeasti, sillä pelin todellinen luonne on jotain aivan muuta, miltä aluksi vaikuttaa. Vapaus on vain näennäistä, sillä vain muutamiin taloihin pääsee sisälle ja joka paikassa on keinotekoisia esteitä, kuten haljenneita teitä tai kaatuneita puunrunkoja. Murphy ei osaa edes hypätä, joten puolimetrinen aita pitää ylittämisen sijaan kiertää. Pahimpana pettymyksenä suurin osa tutkittavista taloista on täysin tyhjiä, eikä mistään ylipäätään löydy juuri mitään mielenkiintoista. Tyhjiä huoneita ja tyhjiä katuja tulee vastaan aivan liikaa. Liikkuminen muuttuu unettavaksi harhailuksi, jossa ei ole kauhua nimeksikään. Alaotsikon mukaisesti vettä sataa paljon ja kaikkia vituttaa.

Yleisin tapa vuorovaikuttaa pelimaailman kanssa on taistella tylsiä ja tympeitä tusinahirviöitä vastaan. Taistelusysteemi on erittäin yksinkertainen mutta kömpelö, mikä saa mättämisen tuntumaan välttämättömältä pahalta. Hirviöitä on vain muutama erilainen, joten niiden metkut oppii nopeasti. Olennaista on, että ne eivät pelota vähääkään, vaan lähinnä ärsyttävät. Astaloitahan on tarjolla runsaasti laudanpätkästä palokirveeseen, mutta valitettavasti ne lahoavat käsiin hyvin nopeasti. Tuliaseitakin löytyy joskus, mutta ammuksia ei juurikaan. Sen verran peli armahtaa, että monet kahakat voi välttää pakoon juoksemalla.

Lopputulema on kymmentuntisen kokemuksen jälkeen se, että kaikki olisi voitu toteuttaa paljon paremmin. Pelkkä eteenpäin kävely synkässä ympäristössä ei riitä aiheuttamaan kauhufiiliksiä varsinkaan, kun pelisarjan tavaramerkki eli tunnelmallinen musaraita loistaa poissaolollaan. Tarinassa on yritystä silloin, kun sitä muistetaan kertoa, mutta puolitiehen jäädään silläkin sektorilla. Ilman mnkäänlaista hahmonkehitystä päähenkilökin on vain ohut pahvi, josta ei saa oikein mitään otetta. Hiljaisella mäellä olisi pitänyt olla hiljaisuuden lisäksi muutakin tarjottavaa.

Kaupungin asukkaissa voidaan havaita omat erityispiirteensä.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
21.10.2015 21:53 #184

440 pelituntia takana ilmoittaa Originin pelikello DAI:n kohdalla; tarkoittaa sitä, että rogueni saavutti viimeinkin maaliviivan ja uusi hahmo on aloittanut jo matkansa. Eli jälleen kerran edessä uudet valinnat ja uudet ratkaisut...
Tein roguellani tietoisesti vastakkaisia valintoja ensimmäiseen pelikertaani verrattuna, jotta näkisin millä tavoin ne vaikuttavat tarinaan, ja tietysti ne sopivat hahmoni luonteeseen paljon paremmin. Suurin yllätys tuli kyllä Ironbullin kohdalla

- mutta eniten jännitin ehdottomasti miten romanssini Dorianin kanssa päättyisi! :wink:
Hahmoluokista on siis nyt tullut koitettua maagi ja rogue, pitkällisen harkinnan jälkeen aloitin kolmannen pelin miekka ja kilpi kääpiöllä ja odotan mielenkiinnolla miten maailma suhtautuu tähän Inquisiittorina, vaikka olinkin kahden vaihella tekisinkö sittenkin qunarimaagin, tällä kertaa kääpiö voitti. Onneksi DAI:n hahmosuunnittelu on mahdollistanut sen, että kääpiöistäkin voi viimeinkin tehdä inhimillisen näköisiä!

Viimeksi muokattu: 21.10.2015 21:54 : HourglassEyes. Syy: kirotusvire...

22.10.2015 12:52 #185

HourglassEyes kirjoitti: 440 pelituntia takana ilmoittaa Originin pelikello DAI:n kohdalla

Täytyy sanoa, että en koskaan pstyisi kuluttamaan mihinkään peliin tuollaisia tuntimääriä. 100-150 tuntia on aina ollut minulle ehdoton maksimi, jonka suostun yhteen peliin uhraamaan. Vaikka pelityylini onkin sellainen, että teen aina paljon sivutehtäviä ja muuta ylimääräistä (peleissä, joissa se on mahdollista), niin ähky iskee väistämättä jossain vaiheessa. En tosin ole muutenkaan sitä tyyppiä, joka omistautuu kuukausiksi yhdelle pelille ja tyytyy siihen. Mikään peli ei ole niin hyvä, että voisin jättää tuhat muuta hyvää peliä huomiotta.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 22.10.2015 12:53 : Astorethein.

22.10.2015 14:23 #186

Star Wars: Knights of the Old Republic (KOTOR) päätti vihdoin ja viimein toimia kunnolla, ainakin välivideoiden osalta. Bugeja vieläkin on, mutta ne ei niin haittaa enää. Pääsepähän pelaamaan ilman, että olennainen osa tarinaa jää kokematta välivideoiden puuttumisen vuoksi.

Aiemmin kaatuili sen verran paljon, ettei pystynyt pelaamaan ilman, että otti videot pois päältä. Nyt, kun koneen järjestelmän päivitti kymppiin, toimii paremmin. Olen tyytyväinen. :smile:

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
22.10.2015 16:16 #187

Sniper Elite 1, 2 ja Africa

Tuli pelattua vanha ja itselle klassikko pelisarja. Tämäpelisarja innostin minut lukemaan kirjoja tarkka-ammunnasta ja lopulta armeijassa vapaaehtoisesti hain kyseiselle linjalle. Jälleen kerran oli hauskaa. Uudemmissa joutuu vähän laskemaan enemmän luodin putoamista ja tuulenvaikutusta, koska vihollinen on kauempana. Onneksi on Custom mahdollisuus että voi ottaa kaikki apuvälineet pois.
Silloin peliin saa haastetta kun et voi kiikareilla ottaa etäisyyttä ja niin sanotulla empty lungilla saa oikeaa tähtäyspistettä.

Eka kertalaisille ja sellaisille jotka eivät välttämättä halua laskea ja arvioida niin on nämä apuvälineet. Kokeilkaa ihmeessä jos tykkäätte kytätä oikeaa hetkeä ampua että laukauksen äänikatoaa muuhun meluun.

Uusimmassa pelissä pelasin 5 tuntia per tehtävä koska halusin olla hyvä. Oma kehu kyllä haisee vahvasti kun sanon että 3 tehtävän jälkeen osumaprosentti oli 100%.

ONE SHOT, ONE KILL

Race like first!
Train like second!

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
22.10.2015 17:02 #188

Skyrimissä peliaika menee jo 600 tunnin yli. Alkuperäisellä hahmolla pelasin n. 400 tuntia (lv 71 hahmo) ja sen jälkeen olen aloittanut useamman pelin testaillen eri modeja. Viimeisimmän pelin aloitin ihan siitä syystä että päätin kokeilla täysveristä loitsijaa. Aiemmat viritykset kun olivat yleensä enemmän tai vähemmän haarniskoituja tappelijoita/jousiammuntahiiviskelijöitä. Oli muuten upea alku pelissä kun käytin Alternate start modia ja hahmo aloitti Blackreachissa, valtavassa maanalaisessa luolassa joka oli täynnä otuksia jotka tappavat heikon maagin yhdellä iskulla. Oli hienoa hiippailla siellä ja koittaa löytää reitti ulos turvallisesti.

Eilen posti kiikutti minulle Call of Duty 4 - Modern Warfare pelin ja ilta meni sen kanssa. Olin vähän pettynyt grafiikkaan koska luulin tätä vähän uudemmaksi peliksi, mutta tämähän olikin jo vuodelta 2007. Kaiketi vähän hämäsi kun 2011 ilmestyi Call of Duty: Modern Warfare 3 jolle luulin tämän tilaukseni olevan jatkoa, mutta ne olivatkin vain muuttaneet pelien nimityskäytäntöään. Jotkut tehtävät olivat vähän turhan tarkasti scriptattuja. Pidän vapaammasta touhusta Far Cryn ja Crysiksen tapaan. Tällaisena yksinäisenä sutena en myöskään pitänyt porukassa liikkumisesta. Tehtävät sentään olivat pääosin mielenkiintoisia ja vaihtelevuuttakin oli.

22.10.2015 22:21 #189

Viimeksi pelatuista Witcher 3 tökkii vieläkin jo aikaisemmin mainituista syistä (näennäinen vapaus, ihan liikaa tekemistä, bugit on sentään enimmäkseen korjattu). Sääli, ettei sivutehtäviä kehtaa jättää tekemättä, sillä ne eivät ole juoksupoikatehtäviä vaan usein toimisivat jopa ihan omina peleinäänkin. Useimmat seikkailut jättävät ikävän maun suuhun, sillä huonoa lopputulosta vain ei voi välttää. Arvostelemani taistelun vaikeus taisi olla jokin glitch, sillä enää en ole törmännyt outoon hankaluuteen valitulla sikahelpolla vaikeustasolla.

Ansa kirjoitti: Star Wars: Knights of the Old Republic (KOTOR) päätti vihdoin ja viimein toimia kunnolla, ainakin välivideoiden osalta.

Meinasin sanoa, että mun Windows 7:ssa tuo toimi ihan hyvin kun jokin aika sitten uudelleen läpipelasin, mutta sitten hoksasinkin, että saatoin pelata jonkin fanien tekemän restaurointiversion kanssa. Tai sitten se oli jatko-osa :huh:

Astorethein kirjoitti: 100-150 tuntia on aina ollut minulle ehdoton maksimi, jonka suostun yhteen peliin uhraamaan. Vaikka pelityylini onkin sellainen, että teen aina paljon sivutehtäviä ja muuta ylimääräistä (peleissä, joissa se on mahdollista), niin ähky iskee väistämättä jossain vaiheessa. En tosin ole muutenkaan sitä tyyppiä, joka omistautuu kuukausiksi yhdelle pelille ja tyytyy siihen. Mikään peli ei ole niin hyvä, että voisin jättää tuhat muuta hyvää peliä huomiotta.

Ihan samat fiilikset. Useimmissa peleissä nuo tunnit tulevat vieläpä sivutehtävistä, jotka ovat lähinnä juoksupoikahommia. Kaipaan hyviä aikoja jolloin pelien pituus laskettiin muutamissa tunneissa (Full Throttle!). Jokunen kymmenen tuntia on ihan passeli aika roolipeleille ja laajoille seikkailupeleille. Mutta koko eliniän vievät pelit... Urg...

Ainoa poikkeus on Diablo-tyyliset pelit. Tai no, lähinnä Diablo 2, jota tuli pelattua aina niin pitkään kunnes joku vinkkasi mulle Path of Exilen, jossa on kasassa varmaan jo pari tuhatta tuntia kolmen vuoden ajalta.

22.10.2015 22:28 #190

Rasimus kirjoitti:

Itselläni 7 olikin aiemmin, missä tuo ongelma esiintyi aina. Se korjaantui vasta silloin, kun välivideot otti pois käytöstä, mutta se sitten taas haittasi tarinan seuraamista aika paljon. Nyt ei ole ongelmaa. :D

Varmasti tuohonkin olisi löytänyt jotain modeja, jotka olisi auttanut asiassa, mutta en sellaisia jaksanut etsiä silloin. Muutenkin on niin monta erilaista peliä, joita haluaisi pelata. :smile:

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
23.10.2015 19:33 #191

Astorethein kirjoitti:

Minun onneni siinä, että pystyn käyttämään enemmän tunteja yhden pelin parissa lienee siinä, että silloin kuin peli-into iskee se koskee yleensä vain yhtä peliä. Sitä tuleekin sitten tahkottua niin pitkään kun intoa riittää ja sen jälkeen saattaa seurata jopa kuukausien tauko etten jaksa innostua mistään pelistä (mutta palaan kyllä yleensä uudestaan näiden pelattujen pariin jossain vaiheessa). Innostun keskimäärin kahdesta pelistä vuoden aikana; nyt ne ovat olleet DAI ja Witcher 3 (jota en ole vielä edes ehtinyt kunnolla aloittaa...)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
27.10.2015 23:49 #192

Tuossa aloittelin huvikseen Mass Effectin uudestaan ja näköjään siihenkin on se 100 tuntia tullut upotettua. Ei kyllä sinänsä ihme kun kyseessä on suosikkisarjani ensimmäinen peli :smile:

Muutama viikko sitten tuli aloiteltua Elder Scrolls Onlinea kavereiden kanssa. Ongelmana on, että meidän aikataulut ei kovin hyvin sovi yksiin. Ratkaisuna tähän tein uuden hahmon jota pelailen itsekseni ja toista hahmoa sitten kavereiden kanssa kimpassa. Peliä on tosi hauskaa pelata, tarina imaisee alusta alkaen hyvin mukaansa ja aseet ja taidot ovat hauskoja ja melko näyttäviä myös. Pelimaailma on sarjasta tuttuun tapaan täynnä kaikkea nähtävää ja tutkittavaa, ainakin alkukartan perusteella, mikä on todellakin positiivista.

Tarinan hyvyydessä on myös huonot puolensa, peliä ei millään malta lopettaa kesken, minkä seurauksena on muutamaan otteeseen tullut nukuttua turhan lyhyitä yöunia. Mutta onpahan hieman ainakin ehtinyt pelata iltasella sillointällöin kuitenkin. Hyvältä siis näyttää tähän mennessä ja aina on mukava palata takaisin pelin pariin, vaikka eteneminen onkin näillä pelitunneilla vähän hitaampaa :smile:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
28.10.2015 11:16 #193

Ansa kirjoitti:

Rasimus kirjoitti:

Miulla esiintyi ongelmia 8.1:n kanssa, mutta muistaakseni ongelma oli jotenkin näyttissidonnainen (siis liittyen näyttiksen ohjaamiseen/käyttötapaan) ja korjaantui, kun muutti joitakin asetuksia. En vain nyt tähän hätään muista, että mistä kiikasti. Mutta yritän muistella, ja palaan asiaan, jos tulee mieleen. :D Ratkaisu löytyi tuolloin googlaamalla siis.

Edit. Ei ollutkaan välivideot miulla probleemana, vaan yleinen kaatuminen Endar Spirella. Se korjaantui tällä: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=1865602

+ Onko tää tuttu? The Complete Guide to Fixing KoToR for Windows 7 (Steam)

Viimeksi muokattu: 28.10.2015 11:21 : pihlajapuu.

28.10.2015 12:17 #194

Nyt ainakin toistaiseksi on toiminut Windows 10:llä, mutta pitää katsoa, jos ongelmia tulee. Yhden bugin olen löytänyt, mutta palaaminen aiempaan tallenukseen on toiminut hyvin. Minullakin kaatui Endar Spirella aiemmin (Windows 7), mutta se oli aina sen alkuvideon takia eikä muuten.

29.10.2015 09:12 #195

Strato kirjoitti: Tuossa aloittelin huvikseen Mass Effectin uudestaan

Hyvin harvan pelin olen jaksanut pelata toistamiseen läpi. Mass Effectit ovat siitä erikoisia, että siitä olen pelannut jokaisen sarjan osan ainakin kahdesti. Knights of Old Republicit pelasin myös vastikään. Eka Deus Ex.

Muita pelejä, jotka on vetänyt läpi useammin kuin kerran, on vaikea palauttaa mieleen. Diablo 2:sta ja PoE:ta en haluaisi laskea mukaan siksi, että pelkkä genre tekee niiden tarinakaaren moneen otteeseen pelaamisesta itsestään selvyyden. Planescape Torment, mutta en ole täysin varma. Sitten mennäänkin jonnekin kultaiselle 90-luvulle, jolloin pelit olivat muutamien tuntien pläjäyksiä ja siksi helpompia pelata uudelleen loppuun asti.

Btw. Muut Biowaren seikkailuroolipelit yksinkertaisestikin tökkivät liikaa, jotta niitä jaksaisi pelata uudestaan. Joku Jade Empire oli kyllä kunnioitettava yritys tässä taannoin.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
10.11.2015 15:21 #196

Peliajoista: itselläni on Skyrimiin kulunut +500 tuntia ja vertauksena Fallout 3:seen 45 minuuttia. :lol:

Pelailen tällä hetkellä DAI:ta tieskö monettako kertaa läpi (taas kerran samalla hahmolla ja world statella, koska tykkään haltia-maagistani niin paljon etten ole vielä malttanut siirtyä uuteen hahmoon). Aloittelin N7-päivänä myös uutta ME-kierrosta alkuperäisellä mies-Shepardillani (viimeksi kun pelasin tein ensimmäisen nais-Shepardin. Ääninäyttelijän miesmäisen matalan karhea ääni tökki todella pahasti enkä koskaan jaksanut pelata ME3:sta läpi tällä hahmolla).

Skyrimista vielä: en ole koskaan pelannut varsinaista tarinaa läpi, sillä poistin vahingossa päähahmoni (syytän pelin typerää tallennus-systeemiä). Sen jälkeen olen tehnyt uusia hahmoja, mutta varsinainen innostus pelata koko maailma läpi ei ole palannut sen ensimmäisen hahmon jälkeen.

Viimeksi muokattu: 10.11.2015 15:23 : Niksu.

Doc Nicholson
Teknikko
Doc Nicholson vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
18.11.2015 08:00 #197

Fallout 4 on käyttänyt aika tehokkaasti kaiken tarjolla olevan vapaa-ajan viime viikon aikana, kasassa vajaa 20 tuntia peliaikaa. Hyvältä tuntuu tähän mennessä, maailmaan liittyvät absurdit yksityiskohdat jaksavat viihdyttää. Diamond City Radio luo mahtavaa tunnelmaa. Voi tosin olla, että alle kahden tunnin soittolista alkaa jossain vaiheessa turruttamaan... No, joku sankari näytti jo tehneen modin, jolla saa Fallout 3:n radiokanavan lisättyä peliin.

The hobbits are a... disease, mr. Baggins

18.11.2015 14:51 #198

Max Payne 3

Suomalainen asesankari sai kolmannen osan myötä kodin valtameren takaa, mutta huoli miehen kohtalosta oli enimmäkseen turha, sillä Max Paynen uusin seikkailu jättää kylmäksi ainoastaan sadoittain vihollisia. Moni varmasti pelkäsi, mitä Remedyn luomukselle tapahtuu Rockstarin käsissä, mutta moni uskalsi varmasti myös odottaa kunnon toimintatykitystä, sillä eihän GTA-firmalla ole ollut tapana pelata pienillä panoksilla. Toimintaa ja tykitystä kolmannessa Maxissa todellakin riittää ja vieläpä hämäävän elokuvamaiseen tyyliin. Uskoakseni useimmat saivat peliltä sitä mitä halusivatkin, Remedyn omistajat miljoonansa ja pelaajat mielin määrin hidastettua luotisadetta.

Pelin alussa tavataan vähintäänkin riutuneen näköinen ja kovia kokenut Max, jolla elämän suunta tuntuu olevan hieman hukassa. Vaimo ja lapsi ovat kuolleet ja arkirutiinit koostuvat viinan ja lääkkeiden sekakäytöstä sekä itsesäälissä ja yleisessä kurjuudessa kieriskelystä. Parta rehottaa epäsiistinä ja kämppä näyttää yhtä synkältä ja likaiselta kuin mies itsekin. Konkreettista tekemistä ilmaantuu, kun vanha poliisikaveri tarjoaa töitä eteläamerikkalaisen pohattaperheen henkivartijana. Mikäs siinä, rikkaiden kakaroiden vahtiminen ei voi olla vaikeaa ja muiden juhlintaa seuratessa voi ryypiskellä vähän itsekin.

Sitten koetaankin jättiyllätys, sillä eräät kemut eivät sujukaan normaalisti, vaan pöhnäinen Max huomaa, että perheenpään edustusvaimo on julmasti kaapattu. Voihan perkele, ajattelee antisankarimme ja lähtee perään, koska siitähän hänelle maksetaan. Tästä alkaa katkeamaton, armoton ja huikean audiovisuaalinen räiskintäspektaakkeli, jonka jokainen toimintakohtaus voisi olla suoraan ison rahan Hollywood-leffasta. Pelimekaaninen sisältö koostuu puuhtaasti vihollisaaltojen lanaamisesta erilaisia pyssyköitä sekä tietysti kuuluisaa bullet time-toimintoa hyödyntäen. Räiskeen katkaisevat ainoastaan runsaat välivideot, joissa juoni kulkee eteenpäin niin ikään vahvaan elokuvatyyliin.

Elokuvamaisuus on pelin kiistaton vahvuus, mutta myös heikkous. Vaikka välivideot ovat komeita ja juonen käsikirjoitus pelien mittapuulla harvinaisen korkeatasoinen, videoita katsellaan aivan liikaa. Videota isketään ruutuun noin viiden minuutin välein ja mikä häiritsevintä, niissä on jatkuvasti läsnä rasittava väreilyefekti, jonka tarkoitus on ilmeisesti kuvastaa päähenkilön rappiotilaa. No, ehkä joku näkee siinäkin hienoa taiteellisuutta, mutta selvempi ongelma on se, että jokaisen videon päätyttyä pelaajalla on kädessään aina peruspistooli, vaikka ennen videota olisikin räiskinyt haulikolla. Ei kovin iso vika varsinaisesti, mutta pirun ärsyttävä.

Vaikka pahisten ampuminen on pelin ykkösjuttu, aseenkäyttö ei ole niin viimeisteltyä kuin olisin toivonut. Boksipadilla pelatessa tähtäimen kohdilleen saaminen tuntui jatkuvasti aivan perkeleen hankalalta, jopa hidastustoiminnon ollessa päällä. En osaa selittää kunnolla, mikä kontrolleissa mättää, mutta jotain selittämätöntä kankeutta ja epätarkkuutta niissä on. Pelin edetessä osuminen helpottui, mutta täysin sinuiksi en kontrollien kanssa koskaan päässyt. Ammuksia on onneksi aina riittävästi saatavilla, mikä vähentää ohilaukausten aiheuttamaa harmitusta.

Kokonaisuutena Max Payne kolmonen on ongelmineenkin erittäin tyydyttävä toimintaseikkailu, jonka kymmenisen tuntia viihdyttivät minua lähes koko ajan. Silloin kun räiskeen saa sujumaan toivotulla tavalla, siitä välittyy asiallisen brutaali, hikinen ja verinen fiilis, jossa on niin sanotusti munaa. Erittäin hieno räsynukke-efekti takaa sen, että vastustajat lakoavat maahan tyylikkäästi ja fyysisen näköisesti, hidastusten vielä vahvistaessa tunnetta aidosta väkivallasta. Toki myös komean yksityiskohtaiset ympäristöt, kuten auringon paahtamat favelat, ansaitsevat kehunsa. Herra Payne on ehkä vetänyt muutaman pillerin ja shotin liikaa, mutta aivot eivät ole pehmenneet niin paljon, etteikö vihollisten rankaisu edelleen onnistuisi.

Sivuttaisloikka sujuu ketterästi pahasta krapulasta huolimatta.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
26.11.2015 17:24 #199

Telltale Gamesin Game Of Thrones-episodit 1-5 pelasin äskettäin läpi. En taida kuudetta jaksoa viitsiä erikseen ladata. Ensinnäkin positiivista oli se, että hahmoihin kiintyi nopeasti, vaikka heidän seurassaan ei erityisen pitkää aikaa kerrallaan viettänytkään. Ehkä tähän vaikutti se, että kun kyseessä on GOT-peli ei koskaan voi olla varma kuinka pitkään nämä suosikkihahmot pysyvät maisemissa. Olin oikeastaan loppujen lopuksi kuitenkin jopa pettynyt, kuinka kesy tämä peli oli. Melkein tuntui kuin sillä olisi kosittu teini-ikäisiä pelaajia, vaikka ikäraja oli muistaakseni M? Toinen pettymys goren ja kuolemien puuttumisen lisäksi oli se, että toisin kuin tv-sarjassa ja muissa GOT-peleissä, ei tässä ollut ollenkaan seksiä. Kertaakaan ei vilahtanut tissejä tms. ruudulla (mikä on suorastaan sensaatiomaista kun kyseessä on GOT-tuote) ja koko viiden episodin aikana oli mahdollista nähdä vain yksi suukko.

Kokonaisuudessaan tunnelma oli siis aika kaukana siitä mitä Game of Thrones voi parhaillaan olla. Tykkäsin paljon enemmän Cyanide Studiosin vuonna 2012 ilmestyneestä Game of Thrones-pelistä, joka kyllä oli kaikin puolin kömpelö ja hieman ontto, mutta paikoitellen aivan loistava tarinallisilta elementeiltä ja jopa hidastetut taistelukohtaukset ja kykypuiden rakentaminen oli todella hauskaa. Siinä peli, jota mielellään pelaa uudelleenkin. Tässä Telltale Gamesin GOT-pelissä animointi oli välillä hieman kömpelöä. Naishahmojen pitkät animoidut hiukset leikkasivat ajoittain pukujen tms. läpi, mutta se mikä häiritsi oli pelihahmojen ilmeet. Monessa tilanteessa ne eivät vastanneet valittuja dialogi-optioita, mikä luonnollisesti häiritsi hahmoihin samaistumista. Toki näillä hahmoilla on enimmäkseen valmiiksi kirjoitettu persoonallisuus, mutta silti pelaajalle on annettu mahdollisuus tehdä joitain valintoja näiden suhteen. Joillakin hahmoilla tuntui olevan aina sama ilme: kauhistunut, vihainen tai kärsivä. Eivätkö nämä hahmot ole ikinä iloisia, ajattelin toisinaan. Hauskaa oli, kun viimeisessä episodissa yksi hahmoista kutsui pelaajahahmoa "Kalanaamaksi." Osuvaa.

Pelissä oli paljon tv-sarjasta tuttujen hahmojen cameoita, joilla oli sarjasta tutut ääninäyttelijät. Mielestäni tämä teki hallaa tarinalle, sillä ainoastaan cameoihin saatujen näyttelijöiden hahmot nähtiin pelissä. Tarina olisi voinut lentää paremmin omilla siivillään ilman tälläistä pakollista lisämaustetta, joka tuntui rajoitteelta. Tarina ei tosin muutenkaan ollut vahvin mahdollinen. Monet aloitetut juonet tuntuivat jäävän hylätyksi tarinan edetessä. Mietin vaikuttaako pelin episodimainen luonne tähän kehitykseen. Itse pelasin kaikki jaksot kerralla ja tämä on ainoa Telltale Gamesin peli, jonka olen pelannut. Kenties tarinan heikkouteen vaikutti myös se, että kukaan hahmoista ei oikeastaan kehittynyt pelin aikana, vaan aloimme pelata heillä sellaisinaan kuin he tarinassa olivat. Esimerkiksi Rodrik, jota aloitettiin pelaamaan sodan murjomana miehenä, sen sijaan että olisimme ensin pelanneet koppavaa nuorta lordia, joka halusi sotia vastoin isänsä toiveita. Jos jaksoja olisi viiden sijaan ollut vaikka 20, niin kenties tarinasta olisi tehty syvällisempi. Nyt se jäi moninpuolin ontoksi. Kuulemma toinen kausi on tekeillä, mutta ensimmäisen kauden ja sen perusteella, etten jaksa edes pelata ylimääräistä 6-jaksoa, tuntuu siltä että saa jäädä ostamatta. Heikko tarina ja yksipuoliset hahmot tämän kaltaisessa pelissä ei houkuta.

26.11.2015 20:01 #200

En ole tuota Game of Thronesia pelannut, mutta et ole kuulemani mukaan ainoa joka on valittanut. Ettei jää paha maku suuhun, niin suosittelisin kokeilemaan Walking Dead -pelejä. Eikä Fables-peli Wolf among us ollut sekään huono. Itse taidan ensin investoida Tales from Borderlandsiin joskus lähiaikoina, ja sitten harkita löytyykö aikaa ja rahaa GoT:iin.

Pisania
Uusin jäsen: Helmirja