Mitä olet viimeksi pelannut

25.07.2016 14:26 #241

Resident Evil 6

Vaikka epäkuolleita lahtaisi koko elämänsä liipasinsormi jomottaen, eivät ne tunnu koskaan loppuvan. Aina kun luulee osuneensa viimeisen mätäpaiseen pehmeään otsalohkoon, nurkan takaa hyökkää uusi videopeli valmiina vyöryttämään satapäin niljaisia hoipertelijoita pelaajaraukan niskaan. Eikö zombiapokalypsi pääty koskaan? Tuskin, ainakin jos Capcomilta kysytään. Tämä legendaarinen pelisarja kuitenkin aloitti kaiken parikymmentä vuotta sitten, joten ehkä lajityypin kantaisällä on oikeus siittää jälkeläisiä niin paljon kuin haluaa. Niitä onkin riittänyt, sillä pääsarjan kuusi osaa ovat ehkä noin puolet RE-pelien kokonaismäärästä. Ja onhan se seiskakin tulossa joskus ensi vuoden aikana.

Koen olevani vain puolikova Ressu-fani, joten viidennen ja kuudennen pelin rajut muutokset aikaisempaan nähden eivät kirpaisseet mitenkään äärettömän pahasti. Toki nelonenkin oli jo eri maata originaalin trilogian rinnalla, mutta minun mielestäni nelonen on silti paras pelaamistani sarjan peleistä. Siinä oli sopivasti toimintaa, sopivasti jännitystä ja sopivan vapaa pelialue. Vitosen Afrikka-seikkailu olikin sitten pelkkää räiskettä vailla oikeaa fiilistä ja samaa voi sanoa tästä kutosestakin. Ei tietoakaan hyytävästä tunnelmasta kauhusta puhumattakaan. Toimintaa ja vaarallisia tilanteita kyllä riittää jokaisen räiskintäfanin tarpeisiin, mutta on aiheellinen kysymys, onko sellaisen paikka Resident Evil-nimen alla. Minun mielestäni voisi muuten ollakin, ellei toteutus jarruttaisi hommaa tämän tästä.

Pelin tarinaan on ladattu paukkuja ainakin siinä mielessä, että se käydään läpi neljästä näkökulmasta neljässä erillisessä kampanjassa. Pelattavista hahmoista Leon, Chris ja Ada ovat vanhoja tuttuja ja uutena kaverina mukana on Jake Muller, joka on vanhan penteleen Albert Weskerin poika. Kampanjat risteävät toisiaan silloin tällöin ja välillä onkin ihan vänkää nähdä jokin aiempi kohtaus uusien silmien kautta. Joka jannulla kulkee yleensä mukana apuri, jota ohjastaa joko toinen pelaaja tai tekoäly. Peli onkin vitosen tapaan melko coop-painotteinen ja pelikaverin kanssa kokemus saattaakin olla hiukan mukavampi kuin yksinään. Tekoäly sentään toimii selvästi paremmin kuin vitosessa, joten yksinpelaajakin pärjää kohtuullisesti.

Vaikka toiminnan lisääntyminen ei ole sinänsä huono juttu, tauoton action-tykitys menee kuitenkin pahasti yli. Valtavia räjähdyksiä, sortuvia rakennuksia ja muuta mahtipontista isketään ruudulle jatkuvalla syötöllä ja elokuvamaisten välivideoidenkin osalta tehdään jonkinlainen ennätys. Leonin kampanjassa on onneksi mukana rauhallisempia ja jopa jännittäviä osuuksia, mutta muuten pelissa paahdetaan menemään talla pohjassa. Joskus kirjaimellisestikin, kun tarjolla on mm. autoilua, moottorikelkkailua ja muuta vauhdikasta. Ja tietenkin kaikkea maustetaan vittumaisilla qte-reaktiotesteillä, etenkin niitä välivideoita, jotta sinänsä hienoja näkymiä ei pääsisi ihailemaan kunnolla.

Sen verran pitää antaa kehuja, että kontrollit eivät ole aivan niin tönköt kuin ennen, joten paukuttelusta pystyy aina välillä nauttimaankin. Chris Redfield on selvästi menettänyt lihasmassaa vitosen jälkeen, mutta hän (ja muutkin) ovat sentään oppineet liikkumaan ja ampumaan samaan aikaan. Lähitaistelukin onnistuu paremmin ja lyönnit ja potkut jopa tekevät oikeaa vahinkoa vihollisiin. Se onkin hyvä, sillä ammuksia löytää riittävästi ainoastaan tehottomaan pikkupistooliin. Viholliset ovat tylsähköjä perusmörköjä, joskin monipuoliset animaatiot tuovat niihin mukavaa iljettävyyden tuntua. Pomohirviöt ovat ihan komeita ilmestyksiä, mutta alkavat rasittamaan pahasti, kun samaa ilkimystä vastaan joutuu tappelemaan viidettä kertaa. Loppukommenttina voisin todeta, että vaikka RE6 tarjoaa muutaman kivankin hetken, lopputekstit saivat minut huokaisemaan helpotuksesta.

Useimmat perusviholliset eivät säväytä, mutta irvokkaitakin tapauksia löytyy.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
25.07.2016 17:37 #242

DAI kolmannen kerran läpi. Tänään sain sen päätökseen ja siirryin suoraan jatkamaan viimeksi kesken jäänyttä DA 2:sta. Tosin aloitin sen uudelleen alusta, että pääsee taas paremmin hahmoon kiinni. =)

27.08.2016 11:46 #243

Pelailin tässä viimeksi Witcher 3:sen lisäosaa Blood and Wine ja oli vähän meh-olo (etenkin kun vertasi edelliseen lisäosaan Hearts of Stoneen) kunnes päästiin loppusuoralle. Tokihan Witcherit ovat aina ammentaneet saduista, mutta nyt mentiin oikein über-tulkintaan kun päästiin kirjaimellisesti satujen maailmaan vähäksi aikaa tapaamaan Keisaria ilman vaatteita, Pillipiiparia jne. Ilmoitustaulutkin olivat hubaa luettavaa, kun Pieni Tulitikkutyttö oli laajentanut tuotevalikoimaansa viinaan ja huumeisiin. Tulipa tehtyä sivutehtävä kultamunia munivalle hanhellekin, joka epäili jonkun seurailevan häntä...

Yhdestä asiasta pitää vieläkin valittaa: Vitun kusipäät pelintekijät eivät ymmärrä, että jos taisteluiden vaikeuden asettaa helpoimmalle "only story"-tasolle, niin sen pitää kanssa tarkoittaa sitä. Jos haluan taistelupelin jossa pitää yrittää n kertaa ennenkuin hoksaan tarvittavan mekaniikan, niin pelaan ihan muita pelejä. Jos edes latausajat kuolemisen jälkeen olisivat alle minuutin...

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
29.08.2016 19:48 #244

Skyrimin total conversion, Enderal

Vaatii alkuperäisen Skyrimin asennettuna. Ottaa sen paikan ja kopioi alkuperäiset tiedostot talteen. Eli ilmeisesti Skyrimiä ei saa pelattua sinä aikana kun Enderal on asennettuna? Löytyy ainakin Nexuksesta, mutta lataamiseen pitää vähän varata aikaa koska kokoa paketilla oli 7.8G. Skyrim modit ovat oletusasenteisesti poissa päältä eikä monikaan taitaisi edes toimia tämän kanssa. Ohjeissa taidettiin sanoa että pitää poistaa ENB:kin mutta ainakin minulla Enderal on pelannut hyvin sen kanssa.

Eli aivan uusi maailma tarjolla. Ei Skyrim kokoinen mutta ihan riittävän iso. Yksityiskohtainen, kaunis ja mielenkiintoinen maailma. Olen toistaiseksi nauttinut tästä enemmän kuin itse Skyrimin peluusta. Tosin vasta muutama ilta tullut väännettyä. Koskaan ei ole taverna-ilta ole ollut Skyrimissä niin tunnelmallinen kuin Enderalin pääkaupungissa. Hyvät pelimusiikit. Koska tämä on alunperin saksankielinen sitä näkee vielä joissain paikoissa (trubaduurien laulut esimerkiksi).

Hahmoluokat, loitsut, taitopuut ja likimain kaikki on laitettu uusiksi. Juoni aukee pikkuhiljaa, vielä ollaan aika lailla pihalla siitä mikä on homman nimi, mitä nyt pikku aavistuksia on. Olen Skyrimissäkin pitänyt aina alkupelistä kun maailma tuntuu vaaralliselta (15 hahmoa...) ja tässäkin on kiva kun joutuu liikkumaan varpaisillaan ja taistelut ovat oikeasti haastavia välillä. Eli mikäli Skyrim maistui, kannattaa kaivaa se naftaliinista hetkeksi ja asentaa tämä. Pelattavaa luvattiin 30-100 tunniksi.

Muutama kuva:
aijaa.com/nk5TKq
aijaa.com/4D8AtF
aijaa.com/9dKGXY

Viimeksi muokattu: 29.08.2016 19:56 : Moonlord.

29.08.2016 21:12 #245

Technomancer. Ihan hyvä peli, jonka sain juuri pelattua läpi. Ei kuitenkaan mitenkään mullistava kokemus tavalla tai toisella. Kevyt roolipeli, jossa taistelusysteemi oli ihan ok ja erilaisia valintoja oli tarjolla. Hahmoa ei pystynyt pelaaja juurikaan muokkaamaan mieleisekseen, esim. sukupuoli, nimi ja luonne olivat aika paljolti ennaltamäärättyjä, eikä character creator ollut mikään huikaiseva. Kyllä tuon nyt kuitenkin ihan mieluusti pelasi läpi ja oli tarinassakin ihan mielenkiintoisia elementtejä. Ne olisi vain voitu viedä pidemmälle ja syventää. Jäin kaipaamaan codex-entryjä jossa tiettyjä juttuja olisi selitetty paremmin. Pääpahista kuvailtiin sanoilla mestari manipulaattori, mutta se ei kyllä pitänyt mitenkään paikkaansa ja tuo pääpahis- hahmo jäi kaikkein köykäisemmäksi elementiksi tarinassa.

Hyvää oli juurikin nämä valinnat ja muutamia mielenkiintoisia kumppaneita ja romanssejakin oli tarjolla. Ehkä isoin pettymys oli maailma ja se kuinka pieneltä se tuntui, kun lukemani arvostelun perusteella olin odottanut isoa avointa maailmaa... sitä ei kyllä pelistä löytynyt. Seikkailu rajoittui kolmeen kaupunkiin ja muutamiin lineaarisiin kenttiin Marsin pinnalla. Isompi maailma ja täydellinen kontrolli hahmosta (sukupuolesta, ulkonäöstä, nimestä ja dialogi-valinnoista alkaen) olisivat tehneet pelistä paremman, mutta kyllä se näinkin kävi (Mass Effect: Andromedaa odotellessa!)

Viimeksi muokattu: 29.08.2016 21:14 : Niksu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pihlajapuu

24.09.2016 13:35 #246

Sleeping Dogs

Joskus kauan sitten Activision julkaisi kaksi True Crime-peliä, jotka olivat GTA-henkisiä avoimen kaupungin toimintaseikkailuja. Kolmattakin peliä työstettiin, mutta julkaisija ei ilmeisesti uskonut siihen tarpeeksi ja veti johdon seinästä. Kehitystä kuitenkin jatkettiin ja lopulta valmiin pelin julkaisi Square Enix. True Crime-nimestä oli luovuttava, mutta idea oli sama kuin alussa: peitepoliisi soluttautuu rikollisjengiin romahduttaakseen sen sisältä päin. Poliisin ja gangsterin roolit uhkaavat kuitenkin mennä usein sekaisin, eivätkä oikea ja väärä ole kahden osapuolen puristuksessa aina selviä käsitteitä.

Peli sijoittuu Hong Kongin neonvalojen, krääsäkojujen ja loputtoman ihmisvilinän muodostaman kaaoksen keskelle. Päähenkilö Wei Shen vietti siellä lapsuutensa, mutta menetettyään siskonsa triadien käsissä hän muutti Yhdysvaltoihin ja opiskeli siellä itsensä poliisiksi. Nyt mies on palannut takaisin ja saa mahdollisuuden hyvitykseen peitehommien kautta. Keikka ei ole helppo, sillä pomot vaativat tuloksia lain molemmilla puolilla, mikä tarkoittaa väistämättä kusemista jonkun murokulhoon. Vastaavia tarinoita on nähty elokuvissa yksi jos toinenkin, mutta peleissä lähtökohta tuntuu ihan kiinnostavalta. Lain harmaalla alueella seilaaminen etenee tosin tiukasti käskirjoituksen mukaan, eikä pelaaja itse joudu koskaan pohtimaan, toimiako mielummin poliisin vain triadin hyväksi. Mutta maistuuhan tämä näinkin.

Hong Kong ei ole valtaisan suuri ympäristö seikkailtavaksi, mutta pinta-alaa on silti aivan tarpeeksi ainakin omaan makuuni. Kolmekymmentä juonitehtävää muodostaa riittävän pitkän, mutta kompaktin tarinakokonaisuuden, jonka nopeimmat läpäisevät 10-15 tunnissa. Ylimääräistäkin tekemistä on tarjolla, kuten tällaisissa peleissä on tapana ja sivuhommien avulla peliaikaan voikin lisätä helposti toiset 10-15 tuntia. Tarjolla on kilpa-ajoa, huumeratsioita, suojelu- ja muilutustehtäviä ja muuta mukavaa. Minulle ydinasian ja kuorrutteen välinen suhde oli hyvin tasapainossa, kaikkea oli riittävästi, mutta ei liikaa.

Pelin keskeinen osa-alue on mahtavan fyysiseltä tuntuva nyrkkitappelu, sillä tuliaseita on saatavilla vain rajoitetusti. Kuten kaikki kovanahkaiset aasialaiset, Wei Shen hallitsee lyönnit ja potkut suvereenisti ja iskee asfalttiin isommankin roistojoukon tuosta vain. Pärjääminen tosin vaatii tarkkaavaisuutta ja oikeaa ajoitusta, sillä pelkkä sinne päin huitominen kostautuu nopeasti. Itse en alussa meinannut millään tajuta mättämisen oikeaa rytmiä ja sain turpaani niin, että leukaluut vain kolisivat. Vähitellen kuitenkin kehityin ja lopulta vastustajat oppivat tuntemaan, kuka on katujen kuningas. Liikevalikoima on suppea salitreenienkin jälkeen, mutta mukilointi pysyy silti mielekkäänä.

Sleeping Dogs on perusvarma lajityyppinsä edustaja, joka hoitaa tonttinsa asiallisesti, mutta suora GTA-kloonihan peli silti on. Jos GTA-kaava kyllästyttää, niin voi hyvinkin olla, ettei Sleeping Dogs tarjoa riittävästi vaihtelua. Itse en kuitenkaan ole Getareita koskaan kovin paljoa pelannut, joten ainakin minulle vierailu Hong Kongissa oli viihdyttävä kokemus. Lisäksi avoimen maailman pelejä, jotka pysyvät kasassa ytimensä säilyttäen, ei ole todellakaan liikaa.

Yksi mies, monta roolia: poliisi, roisto ja nyrkkisankari.

11.10.2016 19:50 #247

Batman: Arkham Asylum

Olen kuullut Arkham-sarjasta pelkkää hyvää, joten oli korkea aika astua Lepakkomiehen saappaisiin ihan itse. Sarjakuvahahmoihin perustuvat pelit eivät yleisesti ottaen ole erityisen hyvässä maineessa, mutta Rocksteadyn näkemys synkästä viittasankarista ei onneksi ole mikään puolihuolimaton rahastus, vaan alusta loppuun hyvin tehty kokonaisuus. Minulle peli olikin täysin maineensa veroinen kokemus ja oikeastaan sai minut pitämään Batmanin hahmosta entistäkin enemmän. Nolanin Bat-trilogiakin tuli katseltua uudelleen ihan puhtaasti tämän pelin innoittamana.

Nimensä mukaisesti pelissä seikkailaan Arkhamin vankimielisairaalassa, joka tulvii kerrassaan mahtavan synkkää ja mystistä tunnelmaa. Nolan esitteli kenties synkimmän leffa-Batmanin koskaan, mutta Rocksteady vääntää synkkyyslukemat suorastaan äärirajoille. Parhaimmillaan pelin tunnelma on jopa kauhunomainen, mistä nautin suuresti koko pelin ajan. Arkham on goottilaisen jylhä ja massiivinen rakennuskompleksi, jonka rapistuneita huoneita ja käytäviä tutkii mielellään. Kosteat seinät ja hämärät kammiot suorastaan huutavat, että tämä paikka on täynnä salaisuuksia, jotka odottavat löytäjäänsä.

Pelin aloitus toimii ihan perhanan hyvin. Jokeria kärrätään jälleen kerran selliinsä ja Batman vahtii vieressä, että kaikki sujuu niin kuin pitää. Jokeri viljelee taukoamatta vinoutunutta läppäänsä ja koko ajan on tunne, että pian tapahtuu jotain ikävää. Ja kun paska sitten osuu tuulettimeen, se leviää laajalle ja jättää Batmanin keskelle vihamielistä kaaosta. Arkhamista tulee hetkessä väkivaltaisten rikollisten temmellyskenttä, jota Jokeri hallitsee kuin shakkilautaa. Jokerin pelinappuloihin kuuluu joukko tuttuja hahmoja, kuten Harley Quinn, Poison Ivy, Bane ja Killer Croc. Erityismaininnan ansaitsee Scarecrow, jonka muodostamat hallusinaatiot ovat oma minipelinsä, jossa tasohypellään sidescroller-tyyliin. Kohtaukset ovat hieman irrallisia, mutta tuovat silti hyvää vaihtelua.

Pelin tärkeä osa-alue ja kehujen kerääjä on reippaan fyysinen nyrkkimättö, jossa läski tummuu ja luut murtuvat asiallisen brutaalisti. Systeemi on yksinkertainen, mutta vaatii aikansa, jotta iskut ja väistöt onnistuvat sujuvasti. Pelasin hard-vaikeustasolla, joka oli minulle vähän liikaa, mutta menihän se viimeinenkin taistelu lopulta läpi. Batman hallitsee tietysti myös stealthin ja vihollisjoukkoa voikin monesti harventaa varjoista iskemällä. Perusvihuja ei ole montaa erilaista, mutta tappelu pysyy silti mielekkäänä. Sitä on myös koko hieno pelipaketti, jonka äärellä taisin viettää eräät parhaimmista pelitunneistani koskaan. Kovan aloituksen ansiosta muutkin Arkham-pelit tulee varmasti pelattua.

Batman antaa Arkhamin potilaille terapiaa, jossa nyrkit ovat pääosassa.

11.10.2016 21:34 #248

Astorethein kirjoitti: Kovan aloituksen ansiosta muutkin Arkham-pelit tulee varmasti pelattua.

Henk. koht. pidän Arkham Asylumia parempana kuin jatko-osaa Arkham Cityä, vaikka sekin tarjosi ihan samaa mutta enemmän ja vaikuttavammin (oikeastaan juuri sen takia Asylum oli parempi: joskus pieni on kaunista). Originsin jätin väliin negatiivisten kommenttien takia.

Arkham Knightin (4. peli sarjassa, jos haluaa Originsin laskea samaan jatkumoon) kanssa kannattaa pysytellä konsoliversiossa. PC-versiosta saattaa olla pelkkää itkua ja porua.

Luulin, että se olisi jo paikattu tähän mennessä, ja sainkin sen noin pari kuukautta sitten pelittämään meitin hieman ikääntyneellä koneella. Framerate sentään oli kohtuullinen (minimissään kävi jossain 15:ssa).

Sitten jätin pelin lojumaan kuukaudeksi jotta saisin toisen peliprojektin pois alta ja eipä enää sen jälkeen toiminutkaan, kun polygonit alkoi olla hassua mössöä. Näyttökortin ajurit tarjosivat vain osaselityksen.

Pelin foorumeilla oltiin äimänkäkenä eikä muuta osattu sanoa, kuin että ehkä mun pelin päivitykset olivat vähän myöhässä, sillä useita kuukausia sitten tuli päivitys joka paransi performanssia speksit täyttävillä koneilla, mutta huononsivat muilla. Joten ehkä kyseinen päivitys oli iskenyt jälkijunassa.

Voin kyllä uskoa, että mun muutaman vuoden vanha kokoonpano alkaisi jo vähän yskiä, mutta polygonien leviäminen maastoon tuntuu vähän oudolta vaikka kuinka olisi vanhentunut rauta. Viimeksi näin tuollaista joskus kivikaudella juotosvikaisen Voodoo-kortin kanssa.

Jätän pelin kuitenkin odottamaan pakollista uuden koneen ostoa vuoden tai parin sisällä, ja jos senkään jälkeen ei vielä toimi niin jumalauta...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 11.10.2016 21:35 : Rasimus.

11.10.2016 22:24 #249

Arkham Knight taisi tosiaan olla ilmestyessään täysi katastrofi teknisesti. PC-versiohan jopa vedettiin hetkeksi pois myynnistä vikojen korjailua varten. Mutta sellaista se on nykyään, kun pelejä ei viimeistellä huolellisesti ja toimivuus riippuu itse kunkin laitekokoonpanosta. Toisaalta Arkham Knight taidettiin ryssiä ihan alusta alkaen, minkä vuoksi lukuisat päivityksetkään eivät peliä enää pelastaneet.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
01.12.2016 18:37 #250

Sain jatkettua pitkään kesken olleen DA2.n jokunen aika sitten loppuun ja siitä tuli luonnollinen siirtymä taas DAI:n pariin. Neljännellä DAI peluuvuorolla kokeilussa on qunarimaagi, maailman suhtautuminen eri rotu- ja hahmoluokkiin on mielenkiintoista seurattavaa.

DAIkin kuitenkin siirtyi hetkeksi sivuun kun puhalsin pölyt jostain syystä keväällä kesken jääneestä Mass Effect 3:sta ja tuli sekin viimein pelattua loppuun asti, yllättävän myöhään olin peliin kyllästynyt, pelaamatta oli paria DLC:tä lukuunottamatta oikeastaan vain Horizonin tehtäväketju ja muutama sivupätkä. Hetken seiniin törmäilyn jälkeen (vähän oli kontrollit hukassa alussa) vanguard Shepardini valitsi synthesis lopun. Synthesis kuuluu olevan jostain syystä pidetyin lopetusvaihtoehto...

No, Andromedaa odotellessa voi taas jatkaa tuota qunarin peluuta!

01.12.2016 23:08 #251

Pelasin itsekin tuossa Mass Effect-trilogiaa taas vaihteeksi. Tällä kertaa kokeilin (jo toisen kerran) naishahmolla peluuta ja ensimmäistä kertaa vanguardina (mistä tykkäsin eritoten tokassa pelissä). Ekaa kertaa pelaan PC:llä läpi ja etenkin ekan pelin kohdalla yllätyin kuinka paljon huonompi peli oli Xbox 360 versioon verrattuna. ME2 oli vähän parempi. Tuo pelikerta jäi kuitenkin kesken, mutta ajattelin aloittaa taas canon mieshahmollani pelaamisen (jostain syystä en ole ikinä saanut naishahmolla koko trilogiaa pelattua läpi...)

Lopuista ehdoton suosikkini on control. Vain kerran valitsin destroyn, mutta siitä lopusta en tykännyt.

08.12.2016 15:22 #252

Nykyisten episodityyppisten seikkailupelien ystävänä tuli kokeiltua Sierra-klassikon uudelleenlämmitystä King's Quest - Chapter 1 Knight to Remember kun sen sai vieläpä ilmaiseksi ladata. Ja en sitten pitänyt lainkaan. Tyyli (niin grafiikka kuin action) ja huumori oli jotain keskenkasvuista sekoilua huonompien Cartoon Networkin tuotosten tapaan ja tarinasta ei voinut puhua lainkaan. Jäi suosiolla kesken kun aloin tajuta, että peli on lähinnä irtokohtauksista toiseen etenemistä.

Kivana kontrastina asensin Tell Talen The Wolf Among Us:n uudelleen (kaikki Fables-sarjakuvat luettuani tuli hinku pelata myöskin peliä) ja totesin sen olevan yhä aivan erinomaista tavaraa kerronnallisesti. Odotellessa firman Batmanin valmistumista ja tulevaa Guardians of the Galaxy -peliä.

Niksu kirjoitti: Pelasin itsekin tuossa Mass Effect-trilogiaa taas vaihteeksi. ... Ekaa kertaa pelaan PC:llä läpi ja etenkin ekan pelin kohdalla ...

Pitää kysyä, että toimiko grafiikat etenkin Noverialla? Itse kärsin siitä, että kyseisellä planeetalla grafiikat muuttuvat mustiksi laatikoiksi. Nykyisellä laitekokoonpanollani siis.

Heh... Mass Effectit ainoat nykypelit, joita olen jaksanut pelata läpi useammin kuin vain kerran (oikeastaan ei niitä 8/16-bittisten pelejäkään jaksa uudestaan pelata, vaikka niissä pelin pituus tunneissa lasketaan yhden käden sormilla). Pois lukien Diablo 2:sen ja Path of Exilen kaltaiset addiktoivat grindaus-ARPG:t, joissa päätarina on lyhyt ja pakollinen paha.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 08.12.2016 15:25 : Rasimus.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
08.12.2016 16:56 #253

World of Warcraft: Legion on ollut enimmäkseen pelilistalla sen jälkeen kun se ilmestyi. Asiaan on vaikuttanut aika paljon se, että olen ruvennut jälleen aktiivisesti raidaamaan. Ennen lisärin ilmestymistä löysin killan, jossa on hyvä ilmapiiri ja ovat ottaneet minut hyvin vastaan. Edetään sopivasti omaan tahtiin ja nyt on Trial of Valor normal 3/3 ja Emerald Nightmare heroic 6/7. Pelaan pääasiassa balance druidia, ja toistaiseksi olen ollut kolmen parhaan DPS:n joukossa raideissa, joten mun ei parane olla useasti pois paikalta. Sentään raidataan vain kaksi kertaa viikossa, mikä on ihan hyvä, ja kohta pidetäänkin jonkin verran taukoa joulun ja uuden vuoden vuoksi.

WoWin lisäksi rupesin pelaamaan Mass Effectiä, kun se on Steamissa lojunut jo jonkin aikaa. Joskus 2011 tuli kokeiltua aiemmin enkä edes prologia silloin loppuun asti pelannut. Nyt on mittarissa 12 tuntia ja vielä on tehtävää, kun joka ikinen paikka pitää tutkia tarkoin ja sivutehtävät tehdä ennen kuin jatkaa pääjuonta eteenpäin. Infiltrator vaikuttaa omaan pelityyliin erittäin sopivalta vaihtoehdolta. Enköhän minä tämän pelin saa jossain vaiheessa päätökseen.

Toivottavasti.

08.12.2016 21:32 #254

Rasimus kirjoitti:

Itselläni kyllä grafiikat toimivat ihan ok, että tuollaisia ongelmia ei missään vaiheessa ollut, ainoastaan yleinen laatu ei ollut kovin häikäisevä (korkeimmillakaan asetuksilla).

08.12.2016 22:09 #255

En ole Massuja pelannut, mutta on vaikea uskoa, että PC-versio olisi graafisesti konsoliserkkuaan huonompi. Nykyaikainen, pelikelpoinen tietokone pyörittää ainakin teoriassa mitä tahansa peliä paremmin kuin X360, jonka rauta on peräisin yli kymmenen vuoden takaa. Toisaalta konsolipelien puolivillaiset PC-käännökset eivät ole mitään harvinaisuuksia.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

Trewize
Aseenkantaja
Trewize vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
10.12.2016 20:29 #256

World of Warcraftia on tullut hakattua vähän liiankin kanssa. En pelaa kauhean tosissani mutta viihdyn sen maailmassa. Viimeisen kuukauden ajan WoW:in peliaikaa ovat syoneet uusimmat hankintani Civ VI ja sen hämmästyttävä 'yksi kierros vielä' -efekti sekä vihdoin hankittu eReader jonka jälkeen tietokoneaika on muutenkin vähentynyt.

25.01.2017 22:43 #257

Ostin itselleni joululahjaksi TellTalen Game of Thronesin ja Batmanin. TellTalen pelit (vai pitäisikö sanoa interaktiiviset elokuvat?) kun ovat olleet helkkarin hyviä, vaikka todellisista vaikutusmahdollisuuksista tarinaan ei voikaan yleensä puhua. Sama tauti tietenkin näissäkin. GoT:ssa vasta viimeinen episodi alkoi sisältää tarinan yksityiskohtien haarautumisia edellisen episodin lopussa tehdyn päätöksen jälkeen.

GoT ei ole ollut oikein kriitikoiden ja pelaajien suosiossa laadullisesti, ja olen samaa mieltä:

Jos GoT on vähän välityön makuinen, niin Batman taas vaikuttaa ekan episodin perusteella aivan mahtavalta kokemukselta ja eipä se ole mitään haukkuja saanut kriitikoiltakaan.

Grafiikkamoottoria täytyy kyllä haukkua molemmissa peleissä. GoT:ssa ulkoasu menee muuten valitun tyylin piikkiin, mutta tuliefektit ovat jotain aivan hirveätä. Ei sellaisia efektejä saa enää näkyä peleissä Amiga-aikojen 4 kilotavun demojen jälkeen. Batmanin grafiikat ovat sen sijaan uuden moottorin myötä kauniita, ja pyörivät täydellä frameratella, mutta skenejen vaihdossa on töksähdyksiä, ihan kuin jokainen kuvakulman vaihto vaatisi tekstuurien ym. tarpeetontakin siirtelyä edestakaisin (ja kaikella kunnioituksella: ei peli niin hienon näköinen ole, että uskoisin sen vaativan enemmän kuin 2 GB tilaa näyttökortilta). Tekstuurien tarkkuuden asettaminen minimiin ei auta, toisaalta peli tuntuu toimivan uudelleenkäynnistysten jälkeen satunnaisesti huonommin tai paremmin. Katsotaan uudestaan kun hankin pakostakin uuden koneen tämän vuoden aikana nykyisen viitisen vuotta vanhan kokoonpanon tilalle.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Dyn vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
29.01.2017 19:06 #258

Koska SimCity: BuildIt -mobiilikaupunkini on lähes valmiinpuoleinen eikä pelissä hirveästi ole enää saavutettavaa, siirryin simsseilemään Sims: FreePlayn puolelle. Ihan hupaisaa kliksuttelua, vaikka hirveästi uutta vanhoihin peleihin ei olekaan - että ehkä sitä nostalgiaa nyt lähinnä, eikä näitä enää PC:lläkään jaksaisi. Puhelin kulkee aina mukana, joten muutaman klikkauksen voi hyvin tehdä silloin tällöin.

30.01.2017 00:28 #259

Aloitin pelaamaan Assassin's Creed: Syndicatea. Ensimmäinen pelaamani AS-peli. Alku ei ollut kovinkaan mukaansa tempaava. Pelimekaniikat ihan ok, mutta tarina ei oikein auennut ja en hirveästi välittänyt päähenkilöistä sen lyhyen pätkän perusteella joilla heitä esiteltiin alussa. Sisaruksista varsinkin Jacobissa jokin mätti. Teennäisesti virnuileva tyyppi. Ehkä pelin edetessä (tein vasta Jacobin ekan mission) hahmoja vähän syvennetään toivon ainakin niin.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
31.01.2017 02:17 #260

Minun piti kertoa teille jotain Civilization V:sta, johon käytin joulunpyhät ja vähän tätä vuotta, mutta se lähti käsistä ja kirjoitin siitä blogiini – jatkaen blogaamista seitsemän vuoden tauon jälkeen viittaamatta tähän mitenkään, hähää. (Varokaa, siellä on pornoa, ei siis tuon linkin takana, mutta jos pengotte lisää niin siellä on juttua ihan kirjastosta löytyneistä eroottisista sarjakuvista)

Muuta:

Super Hexagon! – tunnetaan myös nimellä Game Over Simulator 2012

Terry Cavanaghin, tunettu myös VVVVV:sta pikkupeli on yksinkertaisimpia pelejä, mitä ihminen jaksaa pelata. Siinä on kaksi nappia, vasen ja oikea, siinä kaikkea, pelaaja on kolmio ja yrittää väistellä silmille syöksyviä monikulmioita (kuin mustaan aukkoon syöksyvää romua). Sellaiseksi se on melkolailla addiktiivinen, monikulmiot muodostavat erilaisia kuvioita eikä niitä päin voin käydä ihan pelkällä selkäydinjatkeella – tai tulee noutaja, kun yrittää kiertää estettä väärältä puolelta. Pelisessiot ovat äärimmäisen lyhyitä, jos ei pääse rytmiin saattaa kuolo korjata jo parin sekunnin sisään ja joka tapauksessa jokaisella vaikeusasteella (joista helpoinkin on nimeltä "hard") minuutin selviäminen lasketaan tason selvittämiseksi, vaikka pitempiäkin ennätyksiä voi hakea.

Traileria ei kannata pelästyä, ei peli ihan noin nopeasti alas ja sen hienoin elämys onkin, vaikeammille tasoille päästessä hämmennys, en tiennyt että aivoni toimivat näin nopeasti. Jos rupeatte Steam-kaverikseni voitte yrittää peitota aikani (itse peli maksaa kolme markkaa ). Olen sentään todistettavasti noin maailman 30 000. paras pelaaja! (olettaen ettei ihan hirveän iso popula ole pelannut ei-Steam-versiota, mikä sekin on varmaan toiveajattelua)

Tässä on semmoinen tekninen kummastus, että V-Sync-asetus ilmeisesti kannattaa vähänkin nopeammilla tasoilla ottaa pois päältä, vaikka kuvaan sitten tuleekin ns. repeämiä. Kaiketi se vertikaalisynkan kanssa on framen tai kaksi myöhässä – ja tässä pelissä sekunnissa tapahtuu Paljon.

Viimeksi muokattu: 31.01.2017 02:19 : Echramath. Syy: Olen kirjoitustaidoton älykääpiö.

LordStenhammar, Skie
Uusin jäsen: Marko Kinnunen