Mitä olet viimeksi pelannut

max
max vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
01.08.2018 17:28 #321

Nylkky kirjoitti: Olen vähän myöhässä kun hankin Switchin. Samalla tuli Legend of Zelda Breath of The Wild hankittua. Nyt on 15 h takana ja vielä paljon käytävää. Pääjuoni odottaa vielä että menen Ganonin kimppuun mutta nämä sivutehtävien määrä ja shrinien etsiminen on niin mahtavaa viihdettä. Että Ganon saa odottaa kun olen saanut suoritettua nämä muut tehtävät.

Suosittelen!

Pikemminkin sanoisin että juuri ajoissa! Switchille ilmestyy uusia pelejä tuskaisen hitaasti.. Ensin Zelda ja sitten Mario Odyssey olivat kyllä sellaisia riemunlähteitä, että Switchin hankinta ei harmita, vaikka lähinnä kiillotettuja WiiU-pelejä* on niiden ohella puskettu ulos.

*No Mario Kartin kunniaksi on sanottava, että jos ei WiiU-versiota omista, niin onhan se täydellinen pakkaus. Ja Splatoon 2:sessakin on yksinpelin osalta petrattu, vaikka moninpeli onkin pitkälti lisää samaa.

Viimeksi muokattu: 01.08.2018 17:29 : max.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
02.08.2018 09:51 #322

Switchiin ostin Mario Odysseian ja Crashien remasteroinnit.

Mario on kyllä hupaisa peli. Ei hirveän pitkä juonellisesti mutta kun olet juonen pelannut läpi aukeaa uudet haasteet ja tehtävät. Peachin etsimistä kaikista maailmoista voi sanoa jo haastavaksi. Kaksin pelikin onnistuu 5 v siskonpojan kanssa joka ohjailee hattua jolloin vanha kunno tasohyppely haasteet todella alkavat, kun ei ole apuna hattua jolla viholliset tuhota.

Crashit palaavat tuttuna kettuna Switchille. Näitä tuli pikku kloppina hakattua serkun pleikkarilla ihan innoissani. Muistot palaavat mieleen ja en malta odottaa että pääsen etenemään tässä pelissä.

Race like first!
Train like second!

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
22.08.2018 19:00 #323

Assassin's Creed IV: Black Flag

Palasin pitkästä aikaa salamurhaajien ja temppeliritareiden maailmaan ja vietin siellä oikeastaan koko kesälomani ja vähän kauemminkin. Olen pelannut kolossaaliseksi kasvaneesta pelisarjasta aiemmin vain kakkosen ja kolmosen, mutta nekin tuntuivat siinä määrin samankaltaisilta, etten ole kokenut tarvetta tarttua kaikkiin osiin. Toki ympäristö ja aikakausi vaikuttavat näissä paljon pelikokemukseen, vaikka itse mekaniikat ovatkin pysyneet lähes muuttumattomina. Black Flag tuntuikin minusta ilahduttavan tuoreelta heti alusta alkaen, sillä merirosvoteema ja kauniit aurinkorannat olivat jotain ihan muuta, mitä olin aiemmin AC-peleissä nähnyt.

Purjehdukseen ja laivanvarustukseen otettiin tuntumaa jo kolmosessa, mutta nyt reipas merimieselämä muodostaa pelin kovan ytimen. Päähenkilö on Edward Kenway, joka lähtee merille rikkauksien toivossa tyttöystävänsä estelyistä huolimatta. Kommelluksien kautta hän päätyy merirosvoksi Karibialle ja tietenkin myös salamurhaajaksi keskelle salaliittojen sekamelskaa. Pidin oikeastaan siitä, että Edward ajaa enimmäkseen omaa etuaan ja tekee keikkaa salamurhaajien riveissä lähinnä sivutoimisesti. Hän on ensin merirosvo ja seikkailija ja vasta sitten pelinappula kahden järjestön välisissä kahnauksissa. Toki pusikossa väijytään nytkin vähän väliä, mutta piraattitouhut ovat selvästi pelin keskiössä.

Black Flagin todellinen päähenkilö on Edwardin sijaan hänen laivansa Jackdaw, kaksimastoinen priki, jolla seilataan laajalla ulapalla pikkusaaria kartoittaen ja kauppalaivoja ahdistellen. Niin puiseva kuin onkin, Jackdaw valloitti sydämeni paljon kapteeniaan tehokkaammin ja harvoin olenkin kiintynyt pelihahmon kulkuneuvoon näin voimakkaasti. Ja millaisia elämyksiä sen kanssa koinkaan! Tulitaistelu vihollislaivan kanssa, sen kylkeen hivuttautuminen ja lopulta valtaaminen on tapahtumakulku, jonka tenhosi kerrasta toiseen aina samalla intensiteetillä. Myös merilinnakkeiden pehmittäminen tykit jylisten ja homman viimeistely muurien sisään jalkautuen pysyivät kiehtovina kohtauksina aina vihoviimeiseen valtaukseen saakka.

Kaikenlaista vallattavaa ja kerättävää pelissä riittääkin. Vaikka suurin osa avoimesta maailmasta koostuu suolavedestä, myös kuivaa maata riittää koluttavaksi yltäkylläisesti. Merta täplittää kymmenittäin pienempiä ja suurempia saaria, jotka kätkevät salaisuuden poikineen ja tarjoavat tietenkin kiipeilykohteita parkourin harrastamiseen. Viidakot ja hökkelikylät ovat aika tylsiä kiipeiltäviä, mutta pelin kolmessa suurkaupungissa pääsee jo mukavan korkeallekin. Vierailtavia paikkoja on tuttuun tyyliin aivan sairaasti ja vaikka yritin tosissani tyhjentää kartan aktiviteettimerkinnöistä, ei peliin hukuttamani 70 tuntia riittänyt siihen alkuunkaan. Lopulta ajattelin, etten enää jaksa ja jätin keräilytauhkan omaan laihaan arvoonsa.

Ongelmista sen verran, että ne ovat samat kuin ennenkin. Kiipeily ja muu liikkuminen toimii sulavasti, jos saa olla rauhassa, mutta kiireessä ja paineen alla Edwardin ketteryys katoaa olemattomiin. Juoksemaan ei pysty jumittumatta esteisiin, hypyt menevät miten sattuvat ja tikkaista ei saa otetta tai sitä ei pysty irrottamaan. Taistelussa Eddie näyttää tekevän taitavia ja hienoja liikkeitä, mutta tosiasiassa pelaaja vain spämmää vastaiskua loputtomasti. Salassa pysyminen on tilanteesta riippuen naurettavan helppoa tai itkettävän vaikeaa, kun teköäly hoksaa joko kaiken tai ei mitään. Ja se ainainen ihmetys: miksi minut halutaan tappaa sen takia, että kiipesin katolle? Parempi ottaa mies hengiltä, ettei hän vain loukkaa itseään?

Kokonaisuutena Black Flag oli minulle parasta videopelaamista miesmuistiin ja osoitus siitä, etten sittenkään ole täysin leipääntynyt avoimen maailman peleihin. Toista yhtä pitkää ja tuhtia pakettia tuskin jaksan tänä vuonna, mutta nautin kuitenkin Karibianmeren risteilystä ihan täysillä. Pelkkä eteenpäin seilaaminen miehistön yllättävän hyviä lauluja kuunnellen on jo kokemisen arvoinen juttu. Paras AC-peli kolmesta pelaamastani.

Oman piraattipurtilon edessä kelpaa patsastella.

I'm just a normal everyday pervert.

kimmo lempila, HUHHII
Uusin jäsen: kimmo lempila