Mitä olet viimeksi pelannut

max
max vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
01.08.2018 17:28 #321

Nylkky kirjoitti: Olen vähän myöhässä kun hankin Switchin. Samalla tuli Legend of Zelda Breath of The Wild hankittua. Nyt on 15 h takana ja vielä paljon käytävää. Pääjuoni odottaa vielä että menen Ganonin kimppuun mutta nämä sivutehtävien määrä ja shrinien etsiminen on niin mahtavaa viihdettä. Että Ganon saa odottaa kun olen saanut suoritettua nämä muut tehtävät.

Suosittelen!

Pikemminkin sanoisin että juuri ajoissa! Switchille ilmestyy uusia pelejä tuskaisen hitaasti.. Ensin Zelda ja sitten Mario Odyssey olivat kyllä sellaisia riemunlähteitä, että Switchin hankinta ei harmita, vaikka lähinnä kiillotettuja WiiU-pelejä* on niiden ohella puskettu ulos.

*No Mario Kartin kunniaksi on sanottava, että jos ei WiiU-versiota omista, niin onhan se täydellinen pakkaus. Ja Splatoon 2:sessakin on yksinpelin osalta petrattu, vaikka moninpeli onkin pitkälti lisää samaa.

Viimeksi muokattu: 01.08.2018 17:29 : max.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
02.08.2018 09:51 #322

Switchiin ostin Mario Odysseian ja Crashien remasteroinnit.

Mario on kyllä hupaisa peli. Ei hirveän pitkä juonellisesti mutta kun olet juonen pelannut läpi aukeaa uudet haasteet ja tehtävät. Peachin etsimistä kaikista maailmoista voi sanoa jo haastavaksi. Kaksin pelikin onnistuu 5 v siskonpojan kanssa joka ohjailee hattua jolloin vanha kunno tasohyppely haasteet todella alkavat, kun ei ole apuna hattua jolla viholliset tuhota.

Crashit palaavat tuttuna kettuna Switchille. Näitä tuli pikku kloppina hakattua serkun pleikkarilla ihan innoissani. Muistot palaavat mieleen ja en malta odottaa että pääsen etenemään tässä pelissä.

Race like first!
Train like second!

22.08.2018 19:00 #323

Assassin's Creed IV: Black Flag

Palasin pitkästä aikaa salamurhaajien ja temppeliritareiden maailmaan ja vietin siellä oikeastaan koko kesälomani ja vähän kauemminkin. Olen pelannut kolossaaliseksi kasvaneesta pelisarjasta aiemmin vain kakkosen ja kolmosen, mutta nekin tuntuivat siinä määrin samankaltaisilta, etten ole kokenut tarvetta tarttua kaikkiin osiin. Toki ympäristö ja aikakausi vaikuttavat näissä paljon pelikokemukseen, vaikka itse mekaniikat ovatkin pysyneet lähes muuttumattomina. Black Flag tuntuikin minusta ilahduttavan tuoreelta heti alusta alkaen, sillä merirosvoteema ja kauniit aurinkorannat olivat jotain ihan muuta, mitä olin aiemmin AC-peleissä nähnyt.

Purjehdukseen ja laivanvarustukseen otettiin tuntumaa jo kolmosessa, mutta nyt reipas merimieselämä muodostaa pelin kovan ytimen. Päähenkilö on Edward Kenway, joka lähtee merille rikkauksien toivossa tyttöystävänsä estelyistä huolimatta. Kommelluksien kautta hän päätyy merirosvoksi Karibialle ja tietenkin myös salamurhaajaksi keskelle salaliittojen sekamelskaa. Pidin oikeastaan siitä, että Edward ajaa enimmäkseen omaa etuaan ja tekee keikkaa salamurhaajien riveissä lähinnä sivutoimisesti. Hän on ensin merirosvo ja seikkailija ja vasta sitten pelinappula kahden järjestön välisissä kahnauksissa. Toki pusikossa väijytään nytkin vähän väliä, mutta piraattitouhut ovat selvästi pelin keskiössä.

Black Flagin todellinen päähenkilö on Edwardin sijaan hänen laivansa Jackdaw, kaksimastoinen priki, jolla seilataan laajalla ulapalla pikkusaaria kartoittaen ja kauppalaivoja ahdistellen. Niin puiseva kuin onkin, Jackdaw valloitti sydämeni paljon kapteeniaan tehokkaammin ja harvoin olenkin kiintynyt pelihahmon kulkuneuvoon näin voimakkaasti. Ja millaisia elämyksiä sen kanssa koinkaan! Tulitaistelu vihollislaivan kanssa, sen kylkeen hivuttautuminen ja lopulta valtaaminen on tapahtumakulku, jonka tenhosi kerrasta toiseen aina samalla intensiteetillä. Myös merilinnakkeiden pehmittäminen tykit jylisten ja homman viimeistely muurien sisään jalkautuen pysyivät kiehtovina kohtauksina aina vihoviimeiseen valtaukseen saakka.

Kaikenlaista vallattavaa ja kerättävää pelissä riittääkin. Vaikka suurin osa avoimesta maailmasta koostuu suolavedestä, myös kuivaa maata riittää koluttavaksi yltäkylläisesti. Merta täplittää kymmenittäin pienempiä ja suurempia saaria, jotka kätkevät salaisuuden poikineen ja tarjoavat tietenkin kiipeilykohteita parkourin harrastamiseen. Viidakot ja hökkelikylät ovat aika tylsiä kiipeiltäviä, mutta pelin kolmessa suurkaupungissa pääsee jo mukavan korkeallekin. Vierailtavia paikkoja on tuttuun tyyliin aivan sairaasti ja vaikka yritin tosissani tyhjentää kartan aktiviteettimerkinnöistä, ei peliin hukuttamani 70 tuntia riittänyt siihen alkuunkaan. Lopulta ajattelin, etten enää jaksa ja jätin keräilytauhkan omaan laihaan arvoonsa.

Ongelmista sen verran, että ne ovat samat kuin ennenkin. Kiipeily ja muu liikkuminen toimii sulavasti, jos saa olla rauhassa, mutta kiireessä ja paineen alla Edwardin ketteryys katoaa olemattomiin. Juoksemaan ei pysty jumittumatta esteisiin, hypyt menevät miten sattuvat ja tikkaista ei saa otetta tai sitä ei pysty irrottamaan. Taistelussa Eddie näyttää tekevän taitavia ja hienoja liikkeitä, mutta tosiasiassa pelaaja vain spämmää vastaiskua loputtomasti. Salassa pysyminen on tilanteesta riippuen naurettavan helppoa tai itkettävän vaikeaa, kun teköäly hoksaa joko kaiken tai ei mitään. Ja se ainainen ihmetys: miksi minut halutaan tappaa sen takia, että kiipesin katolle? Parempi ottaa mies hengiltä, ettei hän vain loukkaa itseään?

Kokonaisuutena Black Flag oli minulle parasta videopelaamista miesmuistiin ja osoitus siitä, etten sittenkään ole täysin leipääntynyt avoimen maailman peleihin. Toista yhtä pitkää ja tuhtia pakettia tuskin jaksan tänä vuonna, mutta nautin kuitenkin Karibianmeren risteilystä ihan täysillä. Pelkkä eteenpäin seilaaminen miehistön yllättävän hyviä lauluja kuunnellen on jo kokemisen arvoinen juttu. Paras AC-peli kolmesta pelaamastani.

Oman piraattipurtilon edessä kelpaa patsastella.

pekka pera
Salamatkustaja
pekka pera vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
26.09.2018 10:22 #324

Astorethein kirjoitti: Assassin's Creed IV: Black Flag

Samaa peliä tullut itsekkin pelattua ja täytyy kehua. Erittäin hyvä kirjoitus pelistä yleensäkkin. Tämän lisäksi on Fortnitea on tullut pelattua aina välillä kun haluaa nakata aivot narikkaan ja räiskiä menemään vaan. :D

Viimeksi muokattu: 26.09.2018 13:13 : Astorethein.

26.09.2018 13:18 #325

Mukavaa, että sinäkin olet pitänyt pelistä. Otin vapauden hieman lyhentää lainaustasi, koska edelliseen viestiin viitatessa ei ole mitään järkeä lainata sitä kokonaan, varsinkin jos viesti on pitkä. Ketjun luettavuus säilyy siten parempana. Siivosin pois myös omituisen remonttilainalinkin, joka oli varmaankin eksynyt mukaan vahingossa (miten?).

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
28.09.2018 22:40 #326

The Walking Dead Our World -mobiilipeli. Tähän olen jäänyt pahasti koukkuun. Nyt oon tasolla 13. Päivittäisillä bussimatkoilla saa mukavan tehokkaasti lahdattua zombeja, kerättyä kamaa ja suoritettua tehtäviä. :) Pelin suurin heikkous on se, että se ei ole vieläkään valmis ja uutta sisältöä tullut vain harvakseltaan, mikä ajoittain uhkaa tappaa motivaation. Lisäksi peli kaatuu turhan usein.

18.11.2018 16:05 #327

Mä olen siis todella vanhan koulukunnan pelaaja, joten LucasArtsin klassikoiden tyylinen suht' tuore pikseliseikkailupeli Thimbleweed Park kolahti ihan kivasti.

Kiitettävän hämärässä juonessa Mulderin ja Scullyn oloinen FBI-parivaljakko saapuu ränsistyneeseen laman tuhoamaan pikkukaupunkiin tutkimaan murhaa. Jo alussa selviää, että molemmilla hahmoilla on omat salaiset syynsä olla paikan päällä, ja murhamysteeri ei ole heidän ykkösprioriteettinsä. Itse paikkakunta on kuin Twin Peaksistä, sillä henkilögalleriaan kuuluu täysin identtiset sheriffi, kuolinsyyntutkija ja hotellipomo, "voimakkaista signaaleista" höpisevät jättilinnuiksi pukeutuneet putkimiessisarukset, jatkuvasti piip-ääniä puheensa päälle saava kirottu rääväsuuklovni (eurolla saa ostettua sensuroimattoman version klovnin ääniraidasta, mutta kuka hitto haluaa kuulla f-pommeja kun alkuperäinen piippaus on niin paljon hauskempaa?) jne. jne. Kaiken taustalla kummittelee putkitransistoreista tehtyjen tekoälyjen nimeen vannova henkensä heittänyt tyynyteollisuuspamppu.

Steamin mukaan peliin tuli käytettyä 17 tuntia, johon sisältyi yllättävän vähän sormi suussa ihmettelemistä. Yleensä nuo wanhan hyvän ajan seikkailupelit kärsivät aivan uskomattoman (epä)loogisista ongelmista, joihin tuhlaantui hermot ja kaikki vapaa-aika. Mutta kyllä ne aina keinolla tai toisella sai läpi pelattua. Olen todennut hoksottimieni tai kärsivällisyyteni kärsineen, sillä viime aikoina naftaliinista kaivamani Grim Fandangot ja Secret of the Monkey Islandit olisivat tällä kertaa jääneet kesken ilman internetin läpipeluuohjeita. Thimbleweed Parkissa on sen sijaan pelin sisäinen vinkkilinja, johon soittamalla saa mukavasti neuvoja pääpulmiin, mutta eipä tuohon tarvinnut kuin pari kertaa turvautua ja silloinkin kyse oli vain omasta puusilmäisyydestä kun ei vain nähnyt ruudulla jotain itsestäänselvää yksityiskohtaa...

Life is Strange 2:sta on ilmestynyt vasta ensimmäinen episodi, enkä sen perusteella vielä osaa sanoa onko uusi peli mistään kotoisin. Käynnistyy pirun hitaasti, ja vasta loppupuoliskolla alkaa tapahtua jotain. Toisaalta tarina (toistaiseksi) on enemmänkin kahden virkavaltaa karussa olevan lapsen maanläheistä ja realistisen oloista roadtrippiä, eikä mitään Telltalen pelien kaltaista vauhdikasta real time -jumppaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 18.11.2018 16:15 : Rasimus.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
23.11.2018 14:42 #328

Starlink: Battle of Atlas
Koska omistan nintendo switchin tämä peli tuli pakko ostoksi sen jälkeen kun mainosvideo pamahti verkkoon. STARFOX!!! No eihän tämä ole Starfox peli, mutta aivan mahtava. Isoin plussa tässä on se että pääsee pelaamaan Fox McCloudina. Starlink: Battle of Atlas tekee sen missä No Man Sky omasta mielestäni flobbasi. Enhän ole koko peliä vielä pelannut mutta se on noussut yhdeksi parhaista Nintendo Switchin peleistä joita olen pelaillut. Nyt varmaan kaikki kattoo kummissaan minua kun sanon että kokeiltuani tätä kaverini PS4 niin sanon että Switchin versio toimii parhaiten ilman mitää framehäiriötä yms.

Pokemon: Lets Go Eevee
No tätä en ole vielä avannut paketista mutta yhdistin Pokemon Plus Bundlen kännykkäni Lets Gohon ja pelistä tuli ehkä vähän nörtimpi kuin kuvittelin kun olen heittämässä pokepalloa pitkin puistoa. Tätä olen kyllä odottanut innolla. Pitää vain viimeistellä Mario Odysseia viimeinen power moon ja voin siirtyä seuraavaan peliin. Kyllä olen pelaaja joka haluaa 100% pelata pelin läpi. Legend of Zeldassa meni aikaa jotta sain kaikki Koroks seedit kerättyä

Mutta seuraavaksi Eeven pariin sopivasti etelän leirille tämän aloitettua.

Race like first!
Train like second!

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
02.12.2018 14:02 #329

Heh, Aemilia oli kultainen ja hankki minulle Overwatchin. :grin: :heart: Sitä on sit tullut tässä pelailtua, tosin suht vähän kun yritän rajoittaa pelin avaamista että tekisin esim kaikki tylsät aikuis- ja kouluvelvollisuudet, mitkä mieluusti prorkastinoisin unholaan Overwatchin maailmassa.

Hauskaa tästä tekee se, että aiempi pelikokemukseni pitää sisällään aika tarkasti Simssin, Pokémon Gon ja Soulcaliburin. :tongue: Pikkuhiljaa alan hahmottaa olennaisia juttuja, mutta kuitenkin kokemattomuuteni ikävästi hidastaa paremmaksi kehittymistä. Kun sen lisäksi että pitäisi oppia pelaamaan juuri näitä heroja, kestää hetki että kehityn oikeasti ketteräksi wasd-näppäimillä liikkujaksi ja liikkeestä tähtääjäksi jne... :roll:

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

Viimeksi muokattu: 02.12.2018 14:05 : Ageha.

Teemu Sormunen
Vintiö
Teemu Sormunen vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
02.12.2018 15:27 #330

Tuollainen hankinta tuli tehtyä ja muutama tunti tullut hakattua: Middle-earth Shadow of War
Todella viihdyttävä, hahmoa ei juurikaan pääse itse muokkaamaan muuten kuin skillien osalta, mutta eipä tuo ole pelikokemusta vielä hautannut.

Author: FAOL

17.12.2018 00:47 #331

Ihan ensimmäiseksi mainostettava, että Elite Dangerous ja sen Horizons season pass ovat rehvakkaassa 75%:n alennuksessa kaikilla kauppapaikoilla 20.12. asti. Kun näin ydinpeli maksaa 6 euroa ja Horizons saman verran, ei avaruuslentely tunnu enää yhtään liian tyyriiltä. Etenkin kun sen sisältö lienee lisääntynyt tuntuvasti sen jälkeen kun viimeksi peliä tahkosin satakunta tuntia ja kyllästyin. Täytyy pistää asennukseen ja kokeilla talviloman aikana. Mistä tulikin mieleen, milloinkohan Star Citizen meinaa valmistua?

Noin muuten on tullut pelattua Hitman 2:sta. Siis tätä tuoreinta reboottia. Eipä siitä muuta kuin että on edellisosan tapaan yhä laadukkainta hiiviskely- ja yksityiskohtien keksimisviihdettä mitä olen pelannut. Yhä jaksaa hämmästyttää, että peli, jonka koko idea on nimenomaan toimia kylmäverisenä psykopaattitappajana, on itseasiassa hyvin pasifistinen verrattuna keskimääräiseen avoimen maailman ammuskelupeliin: monen tunnin aikana ei hengestään pääse kuin kaksi tai kolme ihmistä tehtävästä riippuen, ja useampi hengenlähtö pitää luokitella henkilökohtaiseksi epäonnistumiseksi. Toisaalta omaa sadistista hupiaan saa vaihtelemalla tappotapoja tylsästä pianonkielestä eksoottisempaan sytkärillä sytytettävän drinkin terästämiseen erikoisbensalla. Ja pääsee pelissä sentään tekemään mafialeffoista tutun parturikeikankin.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 17.12.2018 00:51 : Rasimus.

29.01.2019 21:45 #332

Dead Rising 3

Läpäisin peruspelin jo viime vuoden puolella, mutta delsuissa meni aikaa näihin päiviin asti. Pelisarjan aiemmat osat eivät ole tuttuja, mutta eipä tuo haitannut, vaikka tällä kolmosella niihin jonkinlainen tarinallinen linkki onkin. Pelimekaaninen ja teemallinen linkki on toki selkeä: massiivisten zombilaumojen brutaali lahtaaminen monipuolisia tappotapoja hyödyntäen. Edellisissä osissa seikkaili toimittaja nimeltä Frank West, tällä kertaa mädänhajuista uhkaa vastustaa automekaanikko Nick Ramos. Rassaustaidot tulevatkin tarpeeseen, sillä aseita ja ajoneuvoja rakennetaan niistä materiaaleista, mitä käteen sattuu osumaan.

Aiemmat osat sijoittuivat käsittääkseni avoimiin, mutta kuitenkin rajallisiin ympäristöihin, kun taas kolmosessa hurmeisena leikkikenttänä toimii kokonainen kaupunki. En enää muista miksi, mutta sen kadut ovat umpitäynnä heikkoa ainesta, jonka lisääntyminen olisi syytä lopettaa välittömästi. Vaikka Nick Ramos ei ole kokoomuspoliitikko, päättää hän ryhtyä välittömiin toimenpiteisiin. Varsinainen tavoite on päästä ulos armeijan saartamasta kaupungista, ennen kuin se pommitetaan tasaiseksi. Pakokeinoja etsiessä suoritetaan yksinkertaisia juoksupoikatehtäviä, eli autetaan kanssakärsijöitä, noudetaan tavaraa milloin mistäkin ja tietenkin tapetaan zombeja ihan saatanasti. Pääjuoni on aika tylsä ja yllätyksetön, mutta sivutehtävissä puolestaan tykitellään antaumuksella. Mistä löytää hyvännäköisiä zombinuorukaisia pornoelokuvaa varten? Pelissä tämäkin selviää.

Dead Rising kolmonen tuuttaa ruudun täyteen lihallisia nautintoja, sillä kuritusta odottavat zombimassat ovat todellakin massiivisia. Monisatapäiset vihulaumat ovat vaikuttava näky ja niiden totaalinen teurastaminen irtoraajojen lentäessä vasta komeaa onkin. Astaloksi kelpaa kaikki haravasta jakoavaimeen ja dildosta matkalaukkuun ja pienellä virittelyllä niihin saa vaikka sähköistä tai tuliperäistä lisäpotkua. Myös paukkurautoja voi muokata ja lopulta monipiippuinen konekivääri ja räjähtävä sotavasara ovat arsenaalin kesyimmästä päästä. Kun vielä yhdistää moottoripyörän katujyrään, alkaa transportaatiokin olemaan kunnossa. Pukeutumalla vaikka tiukkoihin joogapöksyihin tai koulutytön hameeseen varmistaa myös tyylipisteiden maksimoinnin ainakin pelaajan omissa silmissä.

Viihdyin pelin ääressä erinomaisesti, sillä se on kuin stressilelu, joka nollaa aivot tehokkaasti vaikka työpäivän jälkeen. Överi väkivalta, hulvaton huumori ja kirjava asevalikoima antoivat minulle hupia noin 30 tunnin edestä, vaikka moni muu varmasti kyllästyykin paljon aiemmin. Voin arvata miksi: zombit ovat aika tylsiä vihollisia, koska suurin osa niistä vain örveltää ja laahustaa ja koska pääjuoni on tosiaan aika vetämätön, vaikka sivutehtävissä onkin asennetta. Kaikki neljä delsua ovat laiskoja rahastuksia (itse sain ne pääpelin mukana), mutta muuten jälkimaku pelistä on oikein positiivinen.

Katujen siivoaminen roskasakista vaatii hartiavoimia.

09.03.2019 20:55 #333

Candleman

Kiinalaista tekoa oleva pienimuotoinen pulmapeli, jossa yksinäinen kynttilä etsii elämälleen tarkoitusta. Mykkä ja pikkuinen kynttilähemmo löytää itsensä laivan ruumasta pimeyden ympäröimänä ja lähtee tavoittelemaan valoisampia maisemia. Ikkunasta näkyy kaukainen majakka, jonka kirkas välke tuntuu houkuttelevalta. Miten hienoa olisikaan olla yhtä uljas valonlähde ja opastaa muita maailman synkkyydessä! Majakan luo on päästävä, mutta reitti sinne on vaikeakulkuinen, eikä kommelluksilta voida välttyä.

Candlemanin pelimekaniikka on yksinkertainen, mutta toimiva. Tuikku-ukko vaeltaa enimmäkseen pimeissä tai vähintään hämärissä ympäristöissä ja eteen nähdäkseen on tietenkin sytytettävä liekki palamaan. Jokaisessa kentässä talia riittää poltettavaksi vain kymmeneksi sekunniksi, joten pelaajan pitää harkita tarkoin, milloin valaistus kytketään päälle. Jos kynttilä palaa loppuun tai putoaa kuolettavaan kuiluun, on seuraavassa yrityksessä elinvoimaa yksi sekunti vähemmän. Lyhyt välähdys paljastaa usein tarpeeksi, mutta kiusaus tarkastella ympäristöä pidempään on aina suuri. Heikkoja valonlähteitä on onneksi siellä täällä ja kenttiin ripoteltuja muita kynttilöitä voi sytyttää, joten aivan säkkipimeässä ei yleensä joudu hapuilemaan. Puolisokeana liikkuminen aiheuttaa kuitenkin aina omat haasteensa.

Pelissä ei ole lainkaan taistelua, mutta riski harha-askeleisiin on siinä määrin vakava, että uusintayrityksiä kertyi varsinkin loppupuolella. Kolmiulotteinen tasohyppely lukituissa kuvakulmissa vaikeutti välillä ympäristön hahmottamista enstisestään, mutta elämän liekki ei kuitenkaan sammunut turhauttavan usein. Valon ja varjon mekaniikkaa varioidaan jonkin verran, mutta peli luottaa silti ehkä aavistuksen liikaa samoihin temppuihin. Candleman on kuitenkin oikein mukava pulmaseikkailu, jonka rauhallinen ja satumainen tunnelma virittää aivot juuri sopivan pohdiskelevalle taajuudelle.

Kynttilämiehen ohjaaminen on valaiseva kokemus.

16.04.2019 21:17 #334

No, onneksi on sentään Return of the Obra Dinn, jonka grafiikka on aivan mahtavaa jäljitellen 80-luvun 8-bittisten pikselöitynyttä kaksivärisyyttä, sopien aika hyvin 1800-luvulle sijoittuvaan tarinaan. Juonena on siis kadoksissa olleen laivan löytyminen. Laivassa olevat ruumiit vain eivät lupaa hyvää, joten tapahtumia tulee selvittämään pelaajan ohjastama vakuutustutkija. Siinä sitten katsellaan uhrien viimeisiä hetkiä näiden kuolinhetken palauttavalla taikakellolla, ja päätellään muutamien sekuntien äänipätkistä ja Matrix-tapaan pysäytetyssä ajassa tutkittavasta lähiympäristöstä mitä on laivalla oikeastaan tapahtunut, kuka ruumiskasassa on kuka, ja tietenkin mitkä ovat olleet näiden viimeiset kohtalot. Vähän kuin Cluedo-lautapelissä...

Olen vielä sen verran alussa Obra Dinnissä, etten osaa sanoa kuinka hyvä se oikeastaan on, mutta näin tutoriaaliosuuden kolmen ensimmäisen ruumiin ja sen jälkeen seuranneiden merihirviön uhrien tutkimisen perusteella vaikuttaa lupaavalta. Veikkaan, että edessä on turhauttavaa päättelyä, mutta tällä kertaa yritän vältellä netin läpipeluuohjeita.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 16.04.2019 21:20 : Rasimus.

16.04.2019 22:44 #335

Rasimus kirjoitti: Täytyy tuosta aiemmin mainitsemastani Hitman 2:sta todeta, että olo on vähän huijattu. Kun maksaa kaiken maailman season passeista ym. joilla pitäisi saada myöhempää maksullista lisäsisältöä, niin jotenkin odottaa pääsevänsä taas pian hiiviskelemään nurkissa ja piilottelemaan ruumiita, mutta toistaiseksi on tullut vain kaksi jotain ihme Sniper Assassin -kenttää, joiden hohdon on varmaan ajateltu olevan siinä, että jaksaa seurata 15 minuutin ajan kohteiden liikkeitä ja päätellä miten ampua näitä kiikarikiväärillä niin että saa challengeja suoritettua. Jos moinen ei kiinnosta, niin kenttä on ohi noin kymmenessä sekunnissa... Plääh.

Eihän season passeja kuulu ostaa. Pelithän hankitaan vuosi tai kaksi julkaisun jälkeen kympillä jonain complete editionina, jossa saa peruspelin ja lisäsisällön samalla kertaa. Game as a service-ajattelu on toki johtanut siihen, ettei peli välttämättä "valmistu" koskaan, vaan se kehittyy ja laajenee pala kerrallaan vuosikausienkin ajan.

Nämä uudet Hitmanit kiinnostavat kyllä jonkin verran. Ja oikeastaan vanhatkin, koska olen pelannut vain Silent Assasinin ja Absolutionin. En itse asiassa edes keksi muita puhtaasti salamurhaamiseen keskittyviä pelejä, vaikka stealth-mekaniikkoja esiintyy tietty muuallakin. Assassin's Creed-sarjaa en varsinaisesti pidä salamurhasimulaattorina, koska siinä salamurhaaminen muuttui pääasiasta sivutekemiseksi jo kauan sitten.

21.04.2019 21:56 #336

Viisauden sanoja, Asto. Mutta kun mä olen liian kärsimätön odottelemaan alennuksia ja näin vanhempana ei ole edes rahasta kiinni. Early accesseista tosin pysyn vielä toistaiseksi erossa, sillä kauheasti kaduttaa että Life is Strange 2:sta maksoi etukäteen odottamatta koko sarjan ulostulemista (Telltalen konkka muistutti etukäteismaksujen riskistä) :tongue:

No joo. Valitettuani Hitman 2:sen kentistä, tuli vasta nyt huomattua että onhan kesäksi luvattu jokin pankkikeikkakenttä, jossa pääsee taas oikeasti hiiviskelemään. Ja syksyllä taas uusi kenttä. Tosin noidenkin välissä on vielä noita sniper assassin -kenttiä.

Return of the Obra Dinn:stä:

Oli muuten hyvä peli, vaikka uusintapeluuarvo onkin nolla. Aikaa tuli käytettyä 15 tuntia, josta iso osa meni varmaan kuunnellessa uudestaan ja uudestaan "muistojen" ääniraitoja yrittäen etsiä vinkkejä hahmojen aksenteista. Mikä oli hyödytöntä, sillä näyttelijöiden aksentit eivät pahemmin kuuluneet joten pelin muistikirjaan tallentui kaikki tarvittava teksti. Tosin dioraamojen katseluun kannattaa pistää aikaa, itse turvauduin pelin lopussa netistä lunttaukseen pari kertaa ihan vain oman puusilmäisyyden takia, kun ei tajunnut katsoa tarpeeksi tarkkaan mitä oikein tapahtuu.

Nerokkain piirre oli se, että vaikka nimiä ei paljon heitellä, henkilöt voi ihan oikeasti päätellä ilman brute forcea. On vain pirun epätodennäköistä, että tajuaa kaikki pikkuvihjeet:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 21.04.2019 21:59 : Rasimus.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mitä olet viimeksi pelannut
22.04.2019 00:13 #337

Rasimus kirjoitti: Tuli muuten laskettua Crusader Kings 2:n kohdalla, että kyllä pelintekijät laskuttaa osaavat. Kyseinen peli on kunnolla pelikelvollinen vasta DLC:den kanssa, ja niihin on tullutkin pistettyä helvetisti rahaa vuosien varrella. Toisaalta ei viitsi valittaa, kun tuolle on kuitenkin kertynyt pelitunteja 556 (ei helvetti...)

Voin lohduttaa, että Steam väittää, että olen käyttänyt Civ V:een sellaiset 1600 tuntia, toki ehkä se on sata niistä kelannut jossain taustalla ilman mitään aktiivista peliä. Modernilla koneella tietysti olisivat pelit olleet lyhempiä, se on sääli, mokoma pelihän ei hyödy yli kahdesta ytimestä mitään. Toki Emperorilla pelaten se on sellainen pasianssi, peilein sitä viikon sairaana kun en jaksanut muuhunkaan keskittyä.

Immortalilla olen pari kertaa päässyt läpi ja itseasiassa Deitykin olisi ehkä yhdellä tavalla mahdollinen – tietenkin diplomatiavoitto Venetsialla archipelagolla. Olin jo yhdeksän vuoron päässä maailman herruudesta äänestyksessä, kun kommunisti-intiaanit tulivat farmarihousuineen ja kulttuurivoitto oli taputeltu.

06.05.2019 22:59 #338

Prince of Persia

Pelisarja oli houkutellut jo pitkään ja olisin aloittanut sen mieluiten 2000-luvun alussa ilmestyneestä trilogiasta, mutta aloitin sitten tästä remakesta vuodelta 2008, koska se oli lojunut hyllyssäni jo pitkään. Kyseessä on X360-versio, jonka pelasin XOnella. Peli ei saanut koskaan jatkoa, vaikka julkaisija Ubisoft varmasti toivoi siitä uuden ja miljoonia myyvän sarjan avausosaa. Vuotta aiemmin sama firma oli julkaissut hyvin samankaltaisen Assassin's Creedin, joka ilmeisesti menestyi sen verran paremmin, että prinssi hylättiin kylmästi ja paukut pistettiin salamurhaamiseen.

Käsitykseni mukaan prinssi seikkaili aiemmin varsin synkissä tunnelmissa ja oli taipuvaisempi masennukseen kuin ilakointiin. Remake ottaa näihin aikoihin reilusti etäisyyttä ja esittelee värikylläisen ja aurinkoisen pelimaailman, joka on tietenkin pahoissa ongelmissa, mutta ei kuolemanvakavalla tavalla. Prinssi itse ei edes ole mikään prinssi, vaan veijarimainen kulkuri, joka on juonen alussa hukannut aasinsa ja sen selässä olleen kultasaaliin. Nimettömänä pysyvä päähenkilö suhtautuu kaikkeen liioitellun rennosti ja heittää jatkuvasti huonoa läppää, vaikka ilkeä jumala Ahriman uhkaa hukuttaa maailman pimeyteen.

Prinssi joutuu maailmanpelastushommiin sattumalta, kun viehkeä prinsessa Elika putoaa kirjaimellisesti hänen syliinsä. Playboy of Persia on tietenkin valmis auttamaan neitoa hädässä ja testaamaan typerimmät iskurepliikkinsä. Ahriman on vähällä vapautua ikiaikaisesta vankilastaan ja se pitää estää tuhoamalla korruptio, joka on jo saanut maailman osittain valtaansa. Seuraa todella paljon loikintaa ja kiipeämistä, mutta yllättävän vähän taistelua, mikä on ihan hyvä juttu. Pelissä ei koskaan taistella kerrallaan kuin yhtä vihollista vastaan, joskin Ahrimanin asettamat neljä välipomoa joutuu kohtaamaan useita kertoja ennen kuin ne pystyy lyömään lopullisesti. Itse pääpahan sentään sai peitottua rehdisti yhdessä taistelussa.

Liikkuminen monipuolista akrobatiaa hyödyntäen sujuu erittäin notkeasti ja letkeästi, mikä tuntuu rentouttavalta, kun vihollisia ei ole jatkuvasti menoa häiritsemässä. Pelin naurettava helppous sen sijaan häiritsee: kuoleminen on käytännössä mahdotonta, koska taikavoimia hallitseva Elika pelastaa prinssin aina, kun käsi lipeää tai hyppy osuu vikasuuntaan. Elika pelastaa myös taistelussa, joten epäonnistumisella ei oikeastaan ole seurauksia. Uudelleen joutuu toki yrittämään, mutta pelaajalla ei ole koskaan mitään menetettävää.

Mainitaan vielä sekin, että mitään itämaista eksotiikkaa peli ei tarjoa. Muinainen Persia on kuin mikä tahansa fantasiamaailma ja vieläpä erittäin pelimäinen, kun ympäristöt ovat selvästi olemassa vain kiipeilyä, eivätkä esimerkiksi asumista varten. Pelin maailma on tosin hyvin autio, koska pääkaksikon lisäksi muita hahmoja näkyy vain harvoin. Grafiikka on sinänsä kyllä oikein nättiä ja cel shading-tyyli tuo vahvasti mieleen esim. Darksiders-pelit.

Pidin remake-prinssin seikkailuista kohtalaisesti, mutta ärsyttävän lipevä päähenkilö ja olematon vaikeustaso estivät minua viihtymästä täysillä. Pelaamisen painottuminen näyttävään kiipeilyyn komeissa maisemissa on hyvä ratkaisu, mutta olen kiipeillyt vuosien varrella niin paljon AC-sarjan ja muiden pelien parissa, ettei sinänsä toimiva mekaniikka erityisemmin ihastuttanut. Aion kuitenkin tutustua pelisarjan vanhempiin osiin, jotka tuntuvatkin olevan aika hyvässä maineessa.

Taisteluita on vähän, mutta ne ovat sitäkin helpompia.

Carpe, punnort
Uusin jäsen: Raisa Välimäki-Kuronen