Ensin tuli imuroitua
Crusader Kings 2 demo, kuten minulle suositeltiin. Hieman tuli meh-fiilis, sillä pelissä ei tuntunut tapahtuvan yhtikäs mitään ja aika kului lähinnä kuukausien kulumista odotellessa. Jokin kuitenkin kiinnosti niin paljon, että ostin ihan koko versionkin.
Muutaman päivän sisällä tuli opittua seuraavat seikat:
- Vaateiden teetättäminen on itsestäänselvin, mutta myös hitain tapa edetä.
- Perijän kutsuminen omaan hoviin casus bellin saamiseksi, antaminen tälle maapala, ja perijän mukana saadun casus bellin kohteen valloittaminen, on paljon tehokkaampi tapa saada vasalleja omaan valtakuntaan.
- Koska vasallit eivät tuota optimaalisesti rahaa eikä joukkoja, on edellisen tempun jälkeen parasta perua perijän maaoikeudet, ja/tai teloittaa tämä ja perua tämän perillisen maaoikeudet alunperin lahjoitettuun maaplänttiin. Näin maat siirtyvät suoraan minun, itsevaltiaan, omistukseen.
- Pojan / tyttären naittaminen naapurikuningaskunnan sukuun voisi toimia myöskin, mutta vallan saaminen sitä kautta maksaa paljon rahaa lukuisten salamurhien kautta

- Hitto, mä oon paskamainen kuningas...
Otetaan vinkkejä vastaan, miten hoidetaan ne tilanteet joissa ei casus belliä saada ylläolevin niksein (väärentäminen tai perijän hoviin kutsuminen). Haluaisin saada koko Irlannin valloitettua yhden kuninkaan eliniän aikana (kerran se onnistui, mutta vain siksi että ukko onnistui elämään yli 70-vuotiaaksi).
Jep. Taas "vielä yksi vuoro" -henkinen peli mulle. Kiitoksia suosittelijoille! Ongelmallisinta on, ettei taida viedä kuin pari viikkoa, niin hankin pelin DLC:kin kun kyllästyn perusmateriaaliin ja haluan päästä pyörittämään pakanakansojakin (kartalla on ihan oikeasti pakanauskonto nimellä "suomenusko" eikä mikään "fenno-ugrian faith"!).
Taisikin olla joku Victoria 2 -peli, jossa historialliset faktat tuottivat ongelmia. Sillä ei CK2:ssa ainakaan asiat tapahdu historiankirjojen mukaan (eli oma kunkku ei kuole takuuvarmasti kuppaan vuonna se-ja-se).
-+-+-
Telltale Gamesin pelit (tää Fables-pohjainen ja Walking Dead 2) ovat hankintalistalla heti kun tarinoiden kaikki episodit on saatu tehtyä ja ne saa hankittua yhtenä pakettina. Varmaan niiden aikaisempaankin tuotantoon kannattaisi tutusta