Uusimmat keskustelut
Konserttisali
maaliskuu 08, 23:01
13 viestiä | Fiktiivi
Ilmoitukset
maaliskuu 08, 16:13
1 viesti | Darkki
Lukupiiri
maaliskuu 07, 15:36
61 viestiä | Eija

Mitä olet viimeksi pelannut

Lisää
18.02.2021 19:24 #381 : Jawanen
Vastaus käyttäjältä Jawanen aiheessa Mitä olet viimeksi pelannut
Viimeksi olen pelannut eeppistä Cromendinosuruspomputtelupeliä
yritin vain tutkia risingshadowin ihmeellistä mailmaa mutta netti kaatui : ) .

Lisää
03.03.2021 23:56 #382 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Mitä olet viimeksi pelannut
Satellite Reign

Vuonna 1993 ilmestyi reaaliaikainen taktiikkapeli nimeltä Syndicate, jossa ohjattiin pientä kyborgiagenttien ryhmää, joka suoritti erilaisia hämärähommia dystooppisessa tulevaisuudessa. Jatko-osa Syndicate Wars ilmestyi vuonna 1996 ja sitten pelisarja vaipuikin horrokseen aina vuoteen 2012 saakka, jolloin EA julkaisi remaken, joka oli isometrisen taktikoinnin sijaan puhdasta fps-räiskintää. Joukkorahoituksella kehitetty Satellite Reign on alkuperäisten pelien henkinen seuraaja, jossa kuvakulma leijuu taas yläilmoissa ja tehtävätkin voi läpäistä ilman väkivaltaa.

Pelin alkupuoli on varsin hidas ja kankea, minkä vuoksi en meinannut lämmetä sille lainkaan. Käyttöliittymä tuntui hankalalta ja vaikeaselkoiselta, mekaniikat epäselviltä, eikä juonikaan tarjonnut mitään, mistä ottaa kiinni. Neonvaloissa hehkuva, asiallisen synkkä cyberpunk-maailma vaikutti kuitenkin kiehtovalta ja päätin antaa pelille mahdollisuuden. Mekaniikkojen selkiydyttyä huomasinkin pelaavani sitä ihan mielelläni, mutta erityisen vahvasti peli ei missään vaiheessa koukuttanut. Silloin tällöin tehtävän tai pari suorittamalla etenin kuitenkin lopputeksteihin asti ja niiden jälkeen fiilikseni oli ihan tyytyväinen, joskaan ei haltioitunut.

Peliympäristönä toimii nimetön kaupunki, jonka kaikkia rakennuksia koristaa jonkin häikäilemättömän suuryhtiön logo. Vettä sataa enemmän kuin Blade Runnerissa ja muutenkin kelmeänkylmä visuaalisuus on kunnossa. Kaupunkia hallitsevista yrityksistä suurin on Dracogenics, joka on luonut kloonausteknologian, jolla ihmisen tietoisuus voidaan siirtää kehosta toiseen. Tämä mahdollistaa ikuisen elämän, ainakin jos pystyy lyömään riittävästi pätäkkää pöytään. Tällainen johtaa tietenkin korruptioon ja ihmisten eriarvoistumiseen, mihin pitää saada muutos. Niinpä pelaajan tavoitteena on murentaa pahan megakorporaation vaikutusvalta ja mielellään tuhota se kokonaan.

Pelaaja käskyttää neljää operaattoria, jotka jakautuvat omiin hahmoluokkiinsa. Sotilas hallitsee aseet ja räjähteet, soluttautuja hiipimisen ja tarkka-ammunnan, hakkeri tietotekniikan ja tukihenkilö jelppaa taustalla. Tehtävissä yleensä murtaudutaan yritysten tiloihin ja varastetaan jotain tai murhataan joku. Korkeat muurit, kameravalvonta ja tiheässä liikkuvat vartijat tuovat keikkoihin omat haasteensa, jotka pelaaja voi ratkaista haluamallaan tavalla. Uhkarohkea hyökkää aseet laulaen sisään vaikka pääportista, mutta viekkaampi hakkeroi ensin kamerat pimeiksi ja livahtaa kohteeseen tuuletuskanavan kautta. Tarpeetonta lisävaikeutta tuo temppuileva reitinhaku sekä pelihahmojen ajoittainen haluttomuus ottaa komentoja vastaan. Nämä ovat pieniä ongelmia, mutta saattavat kuitenkin häiritä tiukassa tilanteessa.

Myös pelaaja voi hyödyntää kloonausteknologiaa siirtämällä agenttiensa mielet uusiin kehoihin. Mitä parempi keho, sitä enemmän se antaa bonuksia elinvoimaan, nopeuteen ja osuma-tarkkuuteen. En aluksi tajunnut, miten tämä mekaniikka toimii, koska käyttöliittymä ei tosiaan ole kovin selkeä eikä peli tarjonnut siihen juurikaan opastusta. Kun sitten opin kloonauksen salat huomasin valitettavasti, ettei uusista kehoista ole mainittavaa hyötyä bonusten jäädessä lähinnä näennäisiksi. Napattuani kadulta tarpeeksi päheän näköiset rungot, päätin jättää klnoonauksen sikseen. Kokemuksen myötä kehittyvät taidot ja uudet varusteet ovat selvästi merkittävämpi tapa parantaa iskujoukon toimintakykyä.

Satellite Reignin perustukset ovat kunnossa, sillä tehtävien suorittaminen vaatii sopivasti hoksottimien käyttöä, ainakin jos luottaa suoran toiminnan sijaan hienovaraisempiin keinoihin. Tehtävät ovat kuitenkin melko samanlaisia, eikä niissä ole tarpeeksi vaihtelua, vaikka pelaaja voikin lähestyä niitä haluamastaan kulmasta. Mitäänsanomaton tarina ei motivoi pelaajaa kunnolla ja sekavan tehtävärakenteen vuoksi ihmettelin usein, mitä pitäisi tai kannattaisi tehdä. Tunnelmallisen cyberpunk-estetiikan ja pohjimmiltaan viihdyttävän taktikoinnin ansiosta peli jää kuitenkin plussan puolelle.

Synkän tulevaisuuden ainoat puut ovat hologrammeja.