• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho

16.05.2014 14:32 #41 :: Rinja
Euroviisut 2014

Lenora kirjoitti: "Inhimillisyyden tuolle puolen" vajoaminen alkaa olla edessä jos nykyinen buumi jatkuu. Paineet kasvavat löytää seuraavalle vuodelle jotakin tämän vuoden esiintyjiä huomiotaherättävämpää ja varmasti näemme ensi vuonna esityksiä joissa on pyritty muuten kuin musikaalisin keinoin keräämään ihmisten ja median huomio. Edelleen haluan korostaa sitä, että se on minusta väärä suuntaus eri maiden yhteiselle tapahtumalle jossa esillä tulisi olla kansoille tyypillinen kulttuuri ja musiikki.

Euroviisuissa on jo vuosia nähty esityksiä, joilla on pyritty muuten kuin musikaalisin keinoin keräämään ihmisten ja median huomio. Laulullisten ansioiden painottuminen on siitä huolimatta pysynyt mukana - tuskin tämänvuotinenkaan voittaja olisi voittanut, elleivät sekä kappale että laulutaito olisi olleet niin hyviä. Tämänvuotinen voittaja saattaa tuoda euroviisuihin uusia trendejä, mutta ei voittoja jatkossakaan heru ilman vetäviä kappaleita.

Lisäksi viisuesiintyjillä on pitkä matka viisuihin. He joutuvat ensin kotimaissaan vakuuttamaan yleisön - joka on maasta riippumatta melko heterogeeninen - siitä, että kelpaavat edustamaan maataan maailmalle sekä kappaleensa että habituksensa osalta. Usein pitää voittaa kotimainen kisa, jossa painaa sekä kansan että tuomariston ääni. Joissakin maissa viranomaiset valitsevat edustajan, mutta silloin edustajiksi valikoituu melko poikkeuksetta varsin suosittuja esiintyjiä ja perinteisiä kappaleita. Lisäksi kaikkien edustajien ja esitysten on tietysti saatava EBUn hyväksyntä.

Muokannut 16.05.2014 14:48 Rinja

16.05.2014 17:10 #42 :: Athilora
Euroviisut 2014

Rinja kirjoitti: En siis yksinkertaisesti voi uskoa, että on mahdollista vajota "inhimillisyyden tuollepuolen", kun jokaisen esityksen on saatava niin lukuisten ihmisten hyväksyntä. En tosin vieläkään saanut selville, mitä oikein tarkoitat tuolla ilmauksella, koska minun mielestäni esim. tämän vuoden voittaja oli nimenomaan inhimillinen ja suorastaan inhimillisyyden asialla. (Ja otti kyllä näkyvästi kantaa Venäjän nykypolitiikkaa vastaan, mistä en voi olla pahoillani, koska onhan Venäjän nykyinen suunta aivan hirveä.) Kansanmusiikilliset ansiot eivät tokikaan ole järin kovassa huudossa nykyhetken viisuissa, mutta inhimillisyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Vaikka Venäjän ihmisoikeuskysymykset ovt välillä kyseenalaisia, osaan arvostaa Venäjän ulkopoliittista potentiaalia työssä maailman rebipolarisaatiossa, joten en oikeastaan välitä pienistä ihmisoikeuskysymyksistä, kun vastapainona on tasapainoisen maailman syntymävaiheet.

• noreen hahmo
  • noreen
    Vampyyri

16.05.2014 18:44 #43 :: noreen

Knox Gargol kirjoitti:

Et oikeastaan välitä pienistä ihmisoikeuskysymyksistä? Sinusta siis olympialaisten aikaan tapahtuneet maiden ja yritysten pakkolunastukset, sananvapauksien rajoittaminen ja käytännössä homoseksuaalisen rakkauden kieltäminen ovat pieniä ihmisoikeusloukkauksia? Mitäköhän sitten oikein pitäisi tapahtua, jotta voitaisiin puhua merkittävistä ihmisoikeusloukkauksista. En jaksa uskoa, että tällä tavalla luodaan mitään tasapainoista maailmaa.
Muokannut 16.05.2014 18:45 noreen

16.05.2014 20:23 #44 :: Athilora

noreen kirjoitti:

Knox Gargol kirjoitti:

Ajattelen kokonaiskuvaa objektiiviselta näkökulmalta. Yhdysvallat ovat saaneet Neuvostoliiton romahtamisesta asti tehdä mitä tahansa. Kiina ja Venäjä ovat nousseet haastamaan luomalla uuden navan maailmaan. Kenties ihmisoikeudet ovat hinta maksettavaksi siitä, että yksi valtio ei voi tyrannisoida koko maailmaa omiksi orjikseen. Jos vähemmistön vapaus on hinta siitä, olen sen valmis maksamaan, yhteisen hyvän nimissä.

• Lupus hahmo
  • Lupus
    Pilotti

16.05.2014 20:40 #45 :: Lupus
Euroviisut 2014

Knox Gargol kirjoitti: Kenties ihmisoikeudet ovat hinta maksettavaksi siitä, että yksi valtio ei voi tyrannisoida koko maailmaa omiksi orjikseen. Jos vähemmistön vapaus on hinta siitä, olen sen valmis maksamaan, yhteisen hyvän nimissä.

Näissä yhteyksissä olisi itse kunkin hyvä muistaa, että useimmat meistä kuuluvat yhteen jos toiseenkin vähemmistöön. On aika helppo pitää muiden oikeuksien menetyksiä käypänä hintana, mutta joskus voi kolahtaa omaankin nilkkaan.
Muokannut 16.05.2014 20:41 Lupus

16.05.2014 20:48 #46 :: Athilora

Lupus kirjoitti:

Näissä yhteyksissä olisi itse kunkin hyvä muistaa, että useimmat meistä kuuluvat yhteen jos toiseenkin vähemmistöön. Se on aika helppo pitää muiden oikeuksien menetyksiä käypänä hintana, mutta joskus voi kolahtaa omaankin nilkkaan.

Tämä nyt kuitenkin on Euroviisuaihe, joten en tässä aiheessa jatka aiheesta yhtään tämän enempää.

• kyty hahmo
  • kyty

16.05.2014 21:41 #47 :: kyty
Euroviisut 2014
Eihän tämä tosiaan kuulu ketjun aiheeseen, mutta pakko lisätä että luulenpa Venäjän valtaapitävillä olevan intresseistä enempi valta kuin meidän muiden pelastaminen ilkeän USA:n orjuudesta. Ihmisoikeuksien loukkaukset ovat yleensä ensimmäinen merkki siitä että ollaan menossa vähemmän tasapainoiseen suuntaan, ja se on syy huolestua. Jos ihmisoikeudet katoavat, niiden palauttaminen voikin olla vähän kinkkisempi juttu.

Mitä taas Euroviisuihin tulee, ne ovat eittämättä houkutteleva tapa saada omalle viestille näkyvyyttä, koska kaikkihan niitä käytännössä seuraavat. Näkyvyys on paljon laajempi kuin mitä Helsingin Sanomiin kirjoitettu kolumni tai ihmisoikeusjärjestön projekti todennäköisimmin saisi. Se on sitten yksilökohtaista että kokeeko politiikan (tai lavashown) kuuluvan Euroviisuihin vai ei, mutta tällaiseksi ne ovat kehittyneet.

Mutta laulukilpailu ei voi koskaan miellyttää kaikkia, oli se sitten millainen tahansa. Ja vaikka kaikki Conchitat sun muut kannanotot ja politiikat poistettaisiin, äänet menisivät silti epäilemättä kavereille.
Tykännyt: Lupus

• Lupus hahmo
  • Lupus
    Pilotti

17.05.2014 18:36 #48 :: Lupus
Euroviisut 2014

Knox Gargol kirjoitti: Itse asiassa kuulun ainakin yhteen Venäjällä kärsivään vähemmistöön, joten ei minulla ole tässä todellakaan omaa lehmää ojassa, päin vastoin. Ensin on rakennettava tasapainoinen maailma, minkä jälkeen voidaan keskustella tasa-arvoisesta maailmasta.

Kyty tuossa jo aika hyvin toi minunkin kantani esille, eikä tämä oikein tähän aiheeseen kuulu, mutta niin kauan kuin et asu Venäjällä, puhut mahdollisista lehmistäsi riippumatta muiden ihmisten oikeuksista tinkimisestä.

Olisikohan minulla jotain sanottavaa Euroviisuista. Ei varmaan. Olen varmaan väärässä aiheessa kirjoittamassa, kun en ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi tapahtumaan suhtaudutaan niin vakavasti.

17.05.2014 19:54 #49 :: Gespenst
Euroviisut 2014
Itselleni Euroviisut ovat aina olleet osa joka vuotta. Tänä vuonna voin kuitenkin sanoa, ettei mikään kappaleista ollut erityisen hyvä. Eniten taisin pitää Suomen voittajaehdokkaasta, se kun kuulosti edes vähän enemmän rockilta. Muuten aika paljolti kaikki kappaleet kuulostivat samalta, massatuotannolta.

18.05.2014 15:13 #50 :: Echramath
Euroviisut 2014
Twin Twinille taisi käydä siten kuin Eläkeläisillekin olisi käynyt, hassuttelupopbändi valitaan maansa edustajaksi, aktia ei saada euroviisuympyröissä toimimaan ollenkaan, fanit ihmettelevät miksi ei kelpaa ja uusi yleisö ei tajua mistä on kyse eikä äänestä, kriitikoista puhumattakaan. Kuuntelin kyllä bändin ainoan pitkäsoiton Vive la vien läpi, kun se Spotifysta löytyy.

• Lenora hahmo
  • Lenora
    Hirviö

21.05.2014 02:36 #51 :: Lenora
Euroviisut 2014
Hassuttelukokoonpanolla voi olla tosiaan mahdotonta havitella voittoa. Mutta palvelevathan ne toki hyvin tapahtuman viihdyttävyyttä. Vaikka Lordikin aika hassunhauska kokoonpano onkin niin luulen että siinä juuri se naamioiden kanssa esitetty ROCK kolahti ihmisiin. Tänä vuonna ei ollut mukana yhtään esiintyjää jolla olisi ollut kunnolla tällaisia vaikutteita musiikissaan. En tiedä olisiko vaikuttanut lopputulokseen, mutta aika lailla samaa linjaa keveydeltään kuitenkin edustivat kaikkien maiden esiintyjät.

Valvojat: Mustelmann