01.03.2021 22:43 #201 :: Mustelmann
Minkä levyn ostit viimeksi?
Iron Maiden - The Number of the Beast (LP)

Elämässä pitää olla Maidenia siinä missä runkkuakin, mutta myönnän silti, että tämä on bändin ensimmäinen levy, joka on hyllyyni päätynyt. Tämä ei siis tarkoita, ettenkö olisi kuunnellut Maidenia paljonkin, mutta fyysinen keräily alkoi vasta nyt. Kyseessähän on klassinen heavy metal-albumi, joka esitteli maailmalle laulajan nimeltä Bruce Dickinson ja loppu onkin tunnettua musiikkihistoriaa. Albumi on vahva näyttö bändiltä, joka kenties aiemmin vasta etsi omaa olemustaan. Tällä se epäilemättä löytyi, sillä levy kuulostaa siltä, millaisena Maiden on sittemmin opittu tuntemaan, eli melodisesti rikkaana, sooloiltaan tyylikkäänä ja fiilikseltään energisenä ja eteenpäin kulkevana. Aloitusbiisi Invaders ja loppupuolelta löytyvä Gangland eivät ehkä yllä omissa korvissani muun materiaalin tasolle, mutta kokonaisuutena albumi on erittäin nautittava. Maidenin parhaaksi levyksi en tätä kuitenkaan nostaisi, sillä vieläkin parempaa oli tulossa.

Kreator - Terrible Certainty (LP)

Sitten pitkästä aikaa Kreatoria kokoelmaan. Läpikotaisin tuttu äänite tämäkin, mutta älppäri on aina älppäri. Tämä on mahdollisesti kiihkeintä ja hikisintä thrash-paahtoa, mitä saksalaisyhye on koskaan esitellyt ja levyn vauhdikas ja vimmainen pieksentä onkin alusta loppuun varsin hengästyttävää kuultavaa. Soitto tuntuu pysyvän hädin tuskin kasassa, aivan kuin nuorten miesten aggressio olisi vähällä riistäytyä hallinnasta milloin tahansa. Mille Petrozza huutaa kiukkuisemmin kuin koskaan ja muutenkin yhtye tuntuu ruoskineen itsensä äärirajoille. Ajan hengen mukaisesti soundimaailma on melko ohut ja tunkkainen, mutta toisaalta se vain antaa levylle luonnetta. Erittäin kireä virvelisoundi ei kyllä edelleenkään miellytä korvaani, mutta senkin kanssa pystyy elämään.

Testament - The Gathering (LP)

Hyvästä thrash metalista puheen ollen, myös Testament kuuluu suurimpiin suosikkeihini tämän lajin suhteen. Monen muun metalliyhtyeen tavoin Testament haisteli 90-luvulla uusia tuulia, jolloin siihen perinteiseen soundiin otettiin tietoisesti etäisyyttä. Vuonna 1999 ilmestynyt The Gathering kuitenkin osoitti selkeästi, että kokeilut kevyemmän ja toisaalta kuolometallisemman tyylin parissa olivat jääneet taakse. Niinpä levyllä soi yhtye, joka kuulostaa vanhalta ja omalta itseltään, mutta silti joiltain osin uudistuneena. Näkisin, että Testamentin nykysoundi sai alkunsa juuri tällä levyllä, sillä sen muotokieli on säilynyt melko samanlaisena näihin päiviin asti. Olen havainnut, että The Gathering on kerännyt jonkinlaisen klassikon maineen, mutta minulle se on kehuistani huolimatta vain perushyvä thrash-albumi, jonka kuuntelee mielellään läpi silloin tällöin, vailla tarvetta pysähtyä sen äärelle pidemmäksi ajaksi. Mutta miehekästä on meno, sitä ei voi kiistää.
Muokannut 01.03.2021 23:40 Mustelmann

16.03.2021 13:19 #202 :: LordStenhammar
Tilattu, ja toivottavasti toimittavat:

Kane Roberts - Saints and Sinners, CD

Biisinäytteiden perusteella mielestäni sellaista helvetin hyvin tehtyä AOR/hard rock -kamaa. Ilmeisesti Desmond Child ollut vahvasti mukana biisien sorvaamisessa, joten hittipotentiaalia voi odottaa. Ihme, ettei tämä vissiin aikanaan kovin hyvin menestynyt; biisit on kuitenkin erikeepperin tarttuvia ja kitaratyö täysin ylivertaista. Saisi CDON tosiaan toimittaa, koska tämän levyn pehmentynyt pappa tarvitsee.

11.04.2021 15:34 #203 :: LordStenhammar
Coverdale/Page - Coverdale/Page, CD

Ihan yhden biisin perusteella hankin, mutta kuunteleehan tätä kokonaisuutenakin mielikseen. Whitesnake- ja Led Zeppelin -jätkien yhteistyö, joka jäi yhden levyn mittaiseksi.

Virgin Steele - The House of Atreus I-II, 3CD

Keskivälin Virgin Steele, onhan se... Pelkkää loistavuutta olleet ainakin Invictus ja kummatkin Marriage of Heaven and Hell -levyt. Aikaisemmasta tuotannosta ei ole kokemuksia, ja myöhempi kama taas niin jatkuvaa rimanalitusta, ettei juuri huvita koskea. Mutta kyllä VS parhaina vuosinaan raahasi jotain Manowariakin (paitsi neljää ekaa) pitkin rantoja.
Muokannut 15.04.2021 15:09 LordStenhammar

22.04.2021 14:48 #204 :: LordStenhammar
Armour - Armour, CD
Armour - Soundhouse Tapes, CD

Heavy metallin hauskuutta koko rahan edestä - mikä ei ollut paljon, kun kympin yhteishintaan nämä sain.

Soundhouse Tapes tässä tämän päivän soinut. W.A.S.P. tässä kamassa varmaan esikuvana eniten kuuluu. Sama hyökkäysvaihde biiseissä päällä koko ajan, mutta se ei haittaa, kun melodisissa koukuissa ja meiningissä riittää. Kyllä tämmöisellekin matskulle Suomessa paikka löytyy. Saisi tulla enempikin.

Muokannut 22.04.2021 14:54 LordStenhammar

11.05.2021 22:45 #205 :: Mustelmann
Minkä levyn ostit viimeksi?
Bathory - Blood Fire Death (LP)

Kolmen mustanpuhuvan albumin jälkeen mestari Quorthon alkoi tavoitella sävellyksissään muunlaisia tunnelmia, mikä tarkoitti innoituksen hakemista viikinkimytologiasta ja kylmän raakuuden jalostamista hienovaraisempaan suuntaan. Blood Fire Death aloitti oman albumitrilogiansa, joka erottui selvästi yhtyeen aiemmasta tuotannosta, mutta toisaalta rivakasti sahaava black metal hallitsee edelleen vahvasti ja soundikin on kauniisti sanoen karkea. Onhan tämäkin tuotos äänitetty studioksi muutetussa autotallissa, joten kovin hiottua soundimaailmaa on tietysti turha odottaa. Mutta ei tällaista musaa ole radiosoittoon tarkoitettukaan.

Death - Scream Bloody Gore (LP)

Edesmenneen Chuck Schuldinerin johtama Death kuuluu nimensä mukaisesti death metalin kivijalkoihin ja hyvää osaamista esiteltiin jo yhtyeen ensimmäisellä albumilla. Kokoonpanoon kuului tuolloin Chuckin lisäksi vain rumpali Chris Reifert, mutta kahdellakin hengellä saatiin aikaiseksi varsin tehokkaasti jyräävää ja miellyttävän haudanhajuista möykkää, joka myös groovaa paikoin selvällä rässivaihteella. Ei kenties yhtyeen paras albumi, mutta ihan syystä genren tunnetuimpia teoksia joka tapauksessa.

Judas Priest - Screaming for Vengeance (LP)

Pitää myöntää, että olen kuunnellut Judas Priestiä melko pintapuolisesti siihen nähden, että yhtye on perinteisen heavy metalin tunnetuimpia nimiä ja että olen ollut ns. hevimies teini-ikäisestä saakka. Painkiller on tullut vuosien saatossa hyvinkin tutuksi, mutta varhaisemmat levytykset ovat jotenkin jääneet vähemmälle huomiolle. Screaming for Vengeance kuuluu yhtyeen menestyneimpiin albumeihin ja kyllähän tämäkin aika hyvin kolahtaa, vaikka en osaa pitää sitä varsinaisesti metallina, vaan enemmänkin hard rockina. Meno on silti tarttuvaa ja sooloissa sekä riffeissä tuntuu kaikki se, mistä Priest yleisesti tunnetaan.
Muokannut 12.05.2021 19:42 Mustelmann

12.05.2021 14:12 #206 :: LordStenhammar
Minkä levyn ostit viimeksi?
Olen näin vasta myöhemmällä iällä herännyt Screaming... -levyn parhauteen. Ihan kauttaaltaan kova, tykkään enemmän kuin Defenders of the Faithista. Joskus oli tympeä asenne, että vain 70-luvun S-levytrilogia oli sitä oikeaa Priestiä, mutta se nyt on ihan puppua. Olihan ne S-trilogian levyt kaikki melkein kympin levyjä, mutta kasarituotanto on ihan yhtä lailla tärkeää, jokseenkin erilaista vaan.

12.05.2021 16:31 #207 :: Mustelmann
Minkä levyn ostit viimeksi?
Itselle 70-luvun Priest on juuri sitä syrjään jäänyttä osastoa, kun taas kasari on huomattavasti tutumpaa. Voisi tässä kesän aikana perehtyä siihen vanhaankin matskuun, hyväähän sekin on sen vähän perusteella, mitä olen kuullut.

28.05.2021 13:36 #208 :: LordStenhammar
Dissection - Reinkaos, CD

Kiven alla ollut tämän levyn hommaaminen. Olisi pitänyt ostaa heti silloin kun julkaistiin. Toisaalta en ollut silloin NIIN kova Dissection-fäni kuin nyt. Saas nähdä, miten vertautuu kahteen aiempaan kiekkoon. Mielipiteitä on kuultu vähän joka lähtöön.

Cathedral - The Carnival Bizarre, CD

Ennen tätä tullut hankittua näiltä vain Forest of Equilibrium, joka ei silleen kolahtanut. Senkin seuraan voisi kyllä palata uusin korvin. Sabbath kuuluu The Carnival Bizarrella helvetin vahvana, ja onpa siellä ainakin yhdellä biisillä vissiin Tony Iommikin vieraana. Hopkins -biisin musavideosta ei tiedä, onko se maailman paras vai maailman huonoin video. Joka tapauksessa ko. biisi ja parin pyöräytyksen perusteella koko levykin toimivaa säpätti-körttiläisyyttä.

Tommoset vielä tilattu. Niistä turinaa sitten, jos sattuvat saapumaan:

Legend - From the Fjörds, CD
Lordian Guard - Anthology, 2CD
Muokannut 28.05.2021 13:37 LordStenhammar

01.06.2021 15:17 #209 :: LordStenhammar
Minkä levyn ostit viimeksi?
Lordian Guardin levy saapui. Eka kuuntelu menossa. Valitettavasti käännyin uudelleen Warlordin ja Lordian Guardin puoleen vasta Bill Tsamisin valitettavan kuoleman seurauksena. Aina olen kuitenkin bändien nerokkuuden tunnustanut. Warlordin Deliver Us-EP:tä tuli takavuosina luukutettua ihan saatanasti.

Osa biiseistä on samoja kuin Warlordilla, ja tunnelmakin täysin yhtenevä ko. bändin levyjen kanssa. Silti esim. biisi War in Heaven toimii paremmin nimenomaan Lordian Guard-versiona. Warlordin versio tosin tuli vuosia myöhemmin, ja mikissä oli Hammerfallin laulaja, jota en ole oikein koskaan osannut sulattaa.

Taas yksi näitä bändejä, joiden tulisi olla tuhat kertaa tunnetumpia kuin ovat. Kaikki palikat suurempaan suosioon oli kyllä olemassa.
Muokannut 01.06.2021 15:50 LordStenhammar

04.06.2021 19:53 #210 :: Echramath
AC/DC: Live
AC/DC: Live at River Plate

Kuuntelin joskus lopputalvesta kaljapäissäni Akka Dakkaa ja näin kävi. Nämä eivät itseasiassa ole edes viimeksi ostamani levyt, mutta viimeksi saapuneet. Tähän littyi se, että Levykauppa X oli tilannut näitä Britanniasta ja senhän arvaa miten siinä puolestaan kävi...

19.2.1980 jälkeinen AC/DC on saanut vähän pyyhkeitä siitä, että ovat kultivoituneet versioimaan samaa biisiä uudelleen, eikä tässä nyt voi väittää vastaankaan. En juurikaan kuuntele heidän studiolevyjään (Back in Black toimii tietysti kokonaisuutena), mutta näissä lätyissä on sen AC/DC-biisin melko pitkälti parhaat versiot mukana ja livetunnelma. Live on äänitetty 1991 eri Euroopan kaupunkien keikoilla, Live at River Plate taas 2009 saman nimisen futisjoukkueen kotistadionilla Argentiinassa. Ensimmäinen esittelee bändin tavallaan kulta-aikanaan (ja on juuri niin vanha, että se oli "aina ollut olemassa" kun bändiin oikeasti tutustuin aikanaan), jälkimmäinen vanhempien rokkikukkojen bändin, jossa kuitenkin vielä edes mennyt komppikitaristi Malcolm Young on ihan vedossa. Livestä kannattaa tietysti hankkia kahden CD:n "keräilypainos" (oli minulla itseasiassa tuo joskus vinyylilläkin), yhden CD:n versio on sillä tavalla optimoitu, että jos kohta ilman Bon Scottin muistoksi soitettua kansanlaulu Bonnya ilmankin pärjää, alunperinkin vähän pieksämäenasema-tyyppinen Let There Be Rock ja yli tuplapituiseksi venähtänyt High Voltage ovat saaneet saksesta ihan pituutensa vuoksi (molemmathan ovatkin Scottin aikakaudelta).

No, kyllähän te tiedätte haluatteko tyhmää äijärokkia, jossa lauletaan lähinnä panemisesta, vaikkei sitä kuitenkaan ihan suoraan kehdata sanoa. Manttelinperijä Airbourne kyllä onkin kehdannut .

LordStenhammar post=63786 kirjoitti: Kököt saundit, outo laulaja ja juustoiset syntikat, mutta silti tämä kama vain rullaa! Juuri oikeastaan aavemainen lauluääni, apokalyptiset raamatunaiheet lyriikoissa ja omintakeiset, surumieliset sävellykset on sellainen naitos, että voittaa jo hengellään 95 prosenttia muiden bändien tuotoksista.

Kuuntelin jonkun matkaa Youtubesta, ihan kuin joku olisi 90-luvulla halunnut fiilistellä niitä 70-luvun bändejä, jotka olivat 80-luvun koittaessa vähän hukassa, että mitä nyt pitäisi tehdä. Jethro Tullin Broadsword and the Beast nyt vaikka...

04.06.2021 20:39 #211 :: Mustelmann

05.06.2021 15:54 #212 :: LordStenhammar
Minkä levyn ostit viimeksi?
Echramath: En tiedä, tarkoititko positiivisessa mielessä, mutta jos Tull oli noin ihanasti hukassa kasarilla, niin täytyisihän nekin levyt sitten tsekata. Itellä soineet Tullilta lähinnä 70-luvun klassikkokiekot.

05.06.2021 17:28 #213 :: Echramath
Minkä levyn ostit viimeksi?

Mustelmann post=63799 kirjoitti: Minulla on tuosta Live at River Platesta blu-ray-versio ja onhan se aika massiivinen rokkispektaakkeli. Noin muuten olen sitä mieltä, että livetallenne ilman kuvaa on melkein sama kuin liikkuva kuva ilman ääntä, eli jotain jää aina puuttumaan. Musiikilliseen livekokemukseen kuitenkin kuuluu olennaisesti sekä musiikin kuuleminen että esiintyjän näkeminen. Sattumoisin tilasin juuri AC/DC:n erään vanhemman livelevyn nimeltä No Bull, jossa bändi esiintyy Espanjassa jollain härkätaisteluareenalla. Blu-rayna sekin, totta kai.

No niin, olen katsonut konserttitaltiointejakin, mutta niitä pitää keskittyä katsomaan ja kellä siihen on aikaa joka välissä, varsinkin jos pitää niin monesta bändistä kuin meikäläinen, joka nimeää suosikkibändikseen eri nimen joka viikolla. Livelevyn voi laittaa soittamaan kun puuhastelee jotain, mikä tietysti kuvaa ainoaa AC/DC-keikkakokemustani, bändin soitto kantautui Kantolasta keittiöömme suorastaan erinomaisesti.

Ostin myös käytetyn kappaleen Entombedin klassikkolevyä DCLXVI – To Ride, Shoot Straight And Speak The Truth. Se pitää ripata flaceiksi ja tehdä itse levystä "In case of hippies, break glass"-tyyppinen hätätilalaatikko.

15.06.2021 16:21 #214 :: LordStenhammar
Minkä levyn ostit viimeksi?
Legendin From the Fjörds saapui. Ei ollut ihan niin heviä kuin kuvittelin. Monesti tuntui menevän progeilun puolelle. Rumpusoolot ja kaikki. Mutta vielä en tuomitse suuntaan enkä toiseen. Vasta yksi kuuntelukerta takana.

CMX - Veljeskunta, CD

Ihan tämmöinen ex tempore-ostos. Kuulin jossain kehuttavan ja päätin koittaa. Muutenkin tullut kaikkea suomalaista musaa hiljattain kuunneltua. On tämä selvästi levy, joka ei ihan ensimmäisillä kuunteluilla salojaan paljasta. Ollakseni rehellinen ei CMX ole itselleni merkinnyt koskaan oikein mitään. Mutta ehkäpä tässä on uusi ystävyys aluillaan, ja opin ainakin bändin vanhempaa tuotantoa diggaamaan.
Muokannut 15.06.2021 16:22 LordStenhammar

17.06.2021 14:06 #215 :: LordStenhammar
Black Sabbath - Born Again, CD

​​Saattaa tämäkin olla jo postilaatikossa. Pitäis nousta ylös perseeltään ja mennä kattomaan.

Kyllä kai ne loputkin levyt pitää Iommin revohkalta hankkia. Born Again varsinkin ollut aatoksissa pitkään. On perkeleen pahaenteinen levy kyseessä! Jopa pahaenteisempi kuin Headless Cross, joka sentään oli avoimen saatanallinen pläjäys. Hyvään yhtälöön kuuluvat mestari Ian Gillan vokaaleissa, sekä käppäisyydestään huolimatta ikoninen kansikuva. Miten onkin, että juuri Sabbathilta löytyvät ne kaksi hevimaailman pelottavinta kansitaiteilua - tämä ja se eka levy. Ovat vierailleet painajaisissani useasti.

Muokannut 17.06.2021 14:09 LordStenhammar

20.06.2021 14:09 #216 :: LordStenhammar
Cirith Ungol - Half Past Human, CD-EP

Uusi Cirith Ungol-matsku menee näillä kilometreillä automaattisesti ostoon. Tai noh, tällä EP:llä vissiin ainakin osa biiseistä uudelleen nauhoituksia jostain 70-luvun biiseistä.

Nämähän teki pari vuotta takaperin hienon comebackin Forever Black-nimisellä levyllä. Ei kalvennut yhtään vanhoille kiekoille. Eivät olleet menettäneet otetta menneeseen, vaan kaikki oli ihan kuin -82 again. Itseasiassa laulaja Tim Bakerin ääni oli jopa jokseenkin parantunut entisestä.

Jos Cirith Ungol kiinnostaa, niin KAIKKI kiekot vaan haltuun, jopa se joskus parjattu Paradise Lost.

Muokannut 20.06.2021 18:28 LordStenhammar

01.07.2021 13:31 #217 :: LordStenhammar
Uriah Heep - Innocent Victim, LP
Uriah Heep - Fallen Angel, LP

Abominog kun paljastui pitkällisen kuuntelun myötä toimivaksi levyksi, niin päätin koettaa myös muita keskivälin Uriah Heep -levyjä. Niistä "neljästä isosta" Heeppi pitää vanhojen levyjensä ansiosta omissa kirjoissa tiukkaa kolmospaikkaa. Black Sabbath ykkönen, Deep Purple kakkonen ja Led Zeppelin sitten se peränpitäjä.

Innocent Victim tässä justiinsa soi. Onhan tämä nyt ihan sellaista rentoa hard rockausta, mutta ehkäpä jopa vähän liian rentoa! Miehet soittaa kyllä ammattitaidolla, mutta jotain puuttuu. Fiilinkiä? Saalistajan mentaliteettia? Kyllä tämä silti paremman puolelle menee, ja älppäreiden pariin varmaan tulee palattua tiheästi lähipäivinä.
Muokannut 01.07.2021 13:33 LordStenhammar

03.07.2021 21:59 #218 :: HourglassEyes
Viimeisimmät hankinnat

Wöyh: IV LP
Boogie Moses: She knows the night EP
Repe ja Eemeli EP (sisältää oman lapsuuden rakkauteni; Urheiluselostus, jota ei löydy youtubesta)
The Pretetenders: Get Close LP

03.07.2021 23:59 #219 :: Mustelmann
Onko hyviä?

06.07.2021 23:39 #220 :: Mustelmann
Minkä levyn ostit viimeksi?
Motörhead - Ace of Spades (LP)

Veikkaan, ettei maailmassa ole montaakaan ihmistä, joka ei olisi kuullut tämän klassikkoalbumin nimikappaletta, sen verran tunnetusta ja ahkerasti coveroidusta rokkirallista on kysymys. Monella Motörhead-tuntemus loppuukin juuri tuohon kappaleeseen, mutta me asioista perillä olevat nautimme tietenkin koko albumista ja myös yhtyeen muusta, hyvinkin laajasta tuotannosta. Itse olen kyllä sillä tavalla sivistymätön, että vanhaa (sitä oikeasti vanhaa) Motörheadia on tullut kuunneltua aika vähän sen minulle tutuimman kokoonpanon käsittäessä herrat Kilmister, Campbell ja Dee. Tällä albumilla esiintyvistä muusikoista kaikki ovat kuolleet, mutta he jättivät jälkeensä raskaan rockin virstanpylvään, joka potkii elinvoimaisesti tänäkin päivänä. Spede-henkisestä kansikuvasta välittyvä kuuma ja hikinen fiilis on vahvasti läsnä myös itse musiikissa, joka ryskyy ja kolisee eteenpäin niin että rapa lentää saappaiden kannuksista. Erittäin oivallista musiikkia helteiden ja oluenjuonnin ääniraidaksi.

Alice Cooper - Trash (LP)

Vanha kauhurokkari Alice Cooper on pyörinyt satunnaisesti levylautasellani, mutta tarkempi perehtyminen hänen mittavaan uraansa on vielä tekemättä. Tuttua minulle on lähinnä kasarituotanto, jota tämäkin albumi edustaa. Siihen aikaan Alicella oli päällä varsin glam-henkinen vaihde ja Trash kuulostaakin täysin oman aikansa tuotteelta, vaikka niille oikeille tukkahevibändeille albumi ei ehkä pärjääkään. Soundi on suuri ja ilmava ja meininki leppoisan letkeää, paikoin tietysti myös kovin juustoista. Alicen käheä lauluääni tuo sentään hieman särmää muuten pehmeään ja sokeriseen hard rock-huttuun. Levyn tunnetuimmat kappaleet lienevät Poison ja Bed of Nails ja mielestäni ne ovat myös parhaimmat muun materiaalin lipuessa ohi korvien sen kummempiä värinöitä aiheuttamatta. Desmond Childin tuottama kokonaisuus huokuu ammattitaitoa ja nimekkäiden vierailijoiden määrä on kunnioitettava, mutta Alice teki kasarilla parempaakin kamaa. Rentona kesämusana tämäkin toimii kyllä moitteetta ja kappas, levyn soidessa käsi tavoittelee jälleen kaljatuoppia.
Muokannut 06.07.2021 23:40 Mustelmann

Valvojat: Mustelmann