Parhaimmat cover-kappaleet

05.04.2015 22:13 #21 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kultasuu

05.04.2015 23:22 #22 : Kultasuu
Vastaus käyttäjältä Kultasuu aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet

Astorethein kirjoitti: Halusin tulla vain kertomaan, että en ole oikeastaan ikinä tykännyt minkäänlaisista cover-kappaleista. Miksi esittää keikoilla tai levyillä jonkun muun tekemää musiikkia, jos omaakin matskua olisi? Miksi tehdä uudestaan, edes eri tavalla jotain, joka on tehty jo aiemmin? Meidän omassakaan bändissä en juuri covereiden soitosta välitä, vaikka muut siitä tykkäävätkin. Tokihan covereissa on se tietty pointti ja joskus uusi versio voi olla jopa originaalia parempi, mutta arvostan oman jutun tekemistä huomattavasti enemmän.

Joo, tässä olen samaa mieltä, en itsekään ole koskaan oikein ymmärtänyt cover-biisien syvempää pointtia. Ja, itsekin soittelen kyllä bändin kanssa mielimmin omia biisejä ja ideoita kuin muiden biisejä, ainut, että jos menee johonkin uuteen bändiin kokeilemaan niin silloin voidaan sopia muutamia covereita joilla testata ja näyttää soittotaitoaan ja sopivuuttaan bändiin, muuten coverit on tosiaan aika turhia. Näin siis minun mielestä.

05.04.2015 23:42 - 05.04.2015 23:42 #23 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet

Kultasuu kirjoitti: jos menee johonkin uuteen bändiin kokeilemaan niin silloin voidaan sopia muutamia covereita joilla testata ja näyttää soittotaitoaan ja sopivuuttaan bändiin, muuten coverit on tosiaan aika turhia. Näin siis minun mielestä.

Juurikin näin on asia, eli covereiden soitolla on hyvä testata, mikä on itse kunkin taitotaso ja miten bändi ylipäätään osaa pelata yhteen. Kyllähän jokainen soittamista harrastava on ensin opetellut itsekseen jotain omia suosikkibiisejä tai ainakin yksittäisiä riffejä/melodioita, ennen kuin bändihommiin on ryhdytty. Mutta kyllä se muiden tekemien biisien soitto saisi pysyä siellä kotosalla tai korkeintaan treenikämpällä.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 05.04.2015 23:42 Mustelmann.

05.04.2015 23:49 - 05.04.2015 23:50 #24 : Kultasuu
Vastaus käyttäjältä Kultasuu aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet
Mietin lisää tätä asiaa ja mieleen tuli vielä se, että cover-biisien soittoa voin vielä juuri ja juuri sietää vielä esim. joltain pelkkiä coverieta soittavalta bändiltä joka esiintyy vaikkapa häissä ja muissa tansseissa sekä juhlissa jne. Muuten ne kyllä kuuluu tosiaan kotiin tai korkeintaan treenikämpälle.
Viimeksi muokattu: 05.04.2015 23:50 Kultasuu.

06.04.2015 00:33 #25 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet
Pitää muistaa, että ajatus siitä, että on kappaleen esittää (pelkästään) sama henkilö kuin on sen kirjoittanut, on aika uusi. Klassisen ja kansanmusiikin kanssa se on suorastaan mieletön ja vaatii muutenkin, että tallenteita myydään. Jazzissa taas puhutaan puolestaan standardeista.

Ja noin muuten, video liittyy.

25.05.2015 22:42 - 26.05.2015 10:16 #26 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet

Astorethein kirjoitti: Miksi tehdä uudestaan, edes eri tavalla jotain, joka on tehty jo aiemmin?

Jos minulle mieluinen yhtye/artisti esittää minulle mieluisan kappaleen, olen kaikin puolin mielissäni. Ensinnäkin se saattaa oikeasti kuulostaa hyvältä ja vaikkei kuulostaisikaan, niin onpahan muutoin vain jännä juttu. :smile: Lisäksi tämmöiselle musiikista vähemmän perillä olevalle otukselle voi olla sivistävä kokemus, kun edes jotain kautta tutustuu kappaleisiin.

Eräs suosikkiyhtyeeni on cover-yhtye Gregorian. Vaikka joku toinen (ja joskus useampikin) onkin jo aiemmin esittänyt samat kappaleet, on minusta aivan oma hauskuutensa kuulla, millaiselta ne kuulostavat gregorian-versioina. Pidän kovasti heidän laulutavastaan, kerrassaan kaunista, ja he coveroivat hienoja kappaleita. Moneen kappaleeseen tai jopa kokonaiseen yhtyeeseen olen tutustunut heidän covereidensa kautta, koska en niihin aikoihin musiikista muutoin pahemmin mitään tiennyt. Jos jostain haluaa valittaa, niin live-esiintymiset eivät välttämättä kovin hohdokkaita, jollei jaksa katsella kaapuveikkoja kävelemässä ympäri lavaa... mutta musiikki toimii onneksi loistavasti myös silmät kiinni kuunneltuna. :wink:

Kertaalleen olen nähnyt kuoron livenä ja olisin halunnut kovasti nähdä vielä joskus uudelleenkin. Olen nyt kuitenkin viime ajat ollut aika suru puserossa, koska Gregorianin kotisivujen mukaan syksyllä ilmestyy heidän "toistaiseksi viimeinen" albuminsa ja seuraavan vuoden keväällä on päätöskiertue. :sad: Ulkomaan keikkakalenteria eivät ole vielä päivittäneet, toivottavasti tulisivat edes Tallinnaan, jotta voisin päästä katsomaan. (Tänne Suomeen eivät ole enää viime vuosina tulleet, eikä heidän uusia levyjäänkään ole tahtonut saada täältä mistään.) Toivon toki, etteivät oikeasti lopullisesti lopettaisi.

En parhaimpia osaa nimetä, mutta esimerkiksi Wicked game ( alkuperäinen , varoituksena että videolla paljasta pintaa), High Hopes ( alkuperäinen ) ja Where the wild roses grow ( alkuperäinen , varoituksena että videolla murha). Tässä keväällä kerran soi kolmena peräkkäisenä aamuna päässä kunakin aamuna yksi noista... Aivan tällainen korvien välinen soittolista tuskin olisi mahdollinen, jolleivät olisi kaikki Gregorianin kautta tuttuja. :tongue:

Covereiden soiminen päässä on sikälikin kiinnostavaa, että minulla soi päässä välillä samaan aikaan kumpikin versio, tai ainakin hyvin erikoisena duettona. Esimerkiksi Join me (josta alkuperäinen , tietysti). Pidän kovasti myös naisartisti Amelian äänestä, joten ei mitenkään epämiellyttävä musiikkielämys. :cheesy: Ehkä hieman vain outo.

Kautta aikain eniten koskettaneita ja juurikin covereina ovat joskus teinivuosina kosmista kurjuutta ym. itkeskellessä etenkin My Immortal ( alkuperäinen ) sekä tuoreempana liikutusbiisinä Back to You ( alkuperäinen ). Jotenkin se liikuttaa aivan erityisesti, kun kuulee itselle niin tuttujen äänten laulavan liikuttavaa kappaletta.

Olen huomannut covereiden toimivan myös sellaisten kappaleiden osalta, joista alkuperäisversio niin joka paikassa kuultuna kulunut, ettei enää jaksa tai kehtaa kiehtoa tai koskettaa. Kuten eräs My Heart Will Go On ( alkuperäinen ...). Gregorianin version kuullessani olin jälleen aivan rakastunut. :heart:
Viimeksi muokattu: 26.05.2015 10:16 Hiistu. Syy: yksi väärä linkki
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kultasuu, Ansa

• Marski hahmo
  • Marski
13.11.2015 20:59 #27 : Marski
Vastaus käyttäjältä Marski aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet
Bowling for soup - 1985
Alkuperänen biisi on siis SR-71 nimisen bändin kappale. Alkuperänen on hyvä, mutta kyllä toi cover on vielä paljon, paljon parempi. Ja siis se, kun tajusin, et BFS:n versiooli coveri... "My whole life is a lie!"

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

14.11.2015 09:35 #28 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet
Minulla on nyt ollut tehosoitossa Saimaan uusi (debyytti?) albumi Matka mielen ytimeen. Aika raikas ja progressiivinen soundi. Ja tässä on muutama oiva lainakappalekin, eli mm. Yön Joutsenlaulu (joka on instrumentaali), Dingon Levoton Tuhkimo (joka venähtää vartin pituiseksi) ja Juice Leskisen Per Vers runoilija .

Suosittelen varauksetta kaikille.

14.11.2015 13:39 #29 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Parhaimmat cover-kappaleet
Ensmäisenä tulee mieleen Judas Priestin versioima Diamonds & Rust -biisi. Joan Baetzin alkuperäinen on tosi koskettava, ja JP:n keikoillaan vetämä akustinen versio kanssa hyvä, mutta Sin After Sin -levyltä löytyvä heviversio on se, mitä kuuntelen eniten.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

Valvojat: Mustelmann