Euroviisut 2016

13.03.2016 17:46 #1 : LordStenhammar
Eikös tämmöisenkin topikin voisi avata? Muistaakseni aikaisempinakin vuosina ollut aiheesta melko ahkeraa keskustelua.

Aika viihteellinen formaatti tuo UMK taas oli, vaikka melkein kaikkien siellä esitettyjen biisien musiikillinen arvo oli (jälleen?) aika lähellä nollaa. Ensimmäinen karsintajakso jäi väliin, sillä voiton veivät Dracula ja The Wicker Man YleTeemalta. Muut seurasin "puolella silmällä" kotisohvalta.

Olisi sinne voinut Sandhjaakin heikomman esiintyjän lähettää, biisi oli muutamaan muuhun verrattuna laadullisesti ihan jees, ja mimmi ehkä koko kilpailun teknisesti paras laulaja.

En äänestänyt näissä kisoissa, mutta jos olisin, niin ehkä Einille olisi ääni mennyt. Ei sillä perusteella, olisiko se pärjännyt euroissa, vaan ihan muuten vaan.

Myötähäpeän hetkinä mainittakoon vielä Cristal Snown itkuilut.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

• Rinja
13.03.2016 19:11 #2 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Euroviisut 2016
Jee, Euroviisuja! Itsekin kuuntelin UMK:n puolella korvalla, kun ei vaan kestänyt katsoa. Tästä huolimatta viisukuume on kuitenkin selkeästi nousussa, koska piti kaivaa vanhat levyt esiin (minulla on niitä vuosilta 2007-2015 + tuplalevy kaikista Suomea edustaneista kappaleista) ja ruveta taas kuuntelemaan niitä läpi. Ikävästi vanha rakas CD-Walkmanini sanoi kesken kaiken sopimuksen irti, joten nyt meneillään on pitkään asialistalla ollut kappaleiden siirtäminen koneelle ja suosikkien poimiminen sieltä. Aijai :grin:

Olen ehkä lopulta huonompi kuuntelemaan ja fiilistelemään kappaleita etukäteen kuin mitä sitten finaalin jälkeen. Tämänvuotisesta UMK:sta tulin kuitenkin poimineeksi kuunteluun jo varhaisessa vaiheessa Einin kappaleen, koska... öh, koska :D Varsinainen edustajaksi päässyt kappale oli parhaasta päästä UMK:n tarjontaa, mutta lopulta varsin perusviisu. Tykkään kyllä laulajan habituksesta ja asenteesta ja toivon, että hän vetää sentään hienon show'n ja edustaa hyvin.

Muiden maiden edustuskappaleista olen kuunnellut vain Romanian , koska siinä näytti olevan aika lolz-fantasiameininkiä. Ja olihan siinä, kovasti yritti olla eeppistä ja joku puolipukeinen häiskä huitoi nolosti leikkimiekalla ympäriinsä. Awws.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

14.03.2016 01:01 #3 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Euroviisut 2016
Mä olen taas ihan pihalla näistä biiseistä ja perinteisesti katson ne vasta finaalissa (tai semifinaalissa, jos Suomella ei ole sillee hirveästi finaalitoiveita). UMK:ta en ole seurannut ollenkaan. Tänäkin vuonna jää kaveriporukan virallinen viisuilta (ja juomapeli!) välistä, mikä vähän latistaa tunnelmaa, mutta ehkä nuo tulee katsastettua kuitenkin. Pitää vielä selvittää, ovatko Britannian juontajat yhtä surkeita kuin Suomen, vai saako jostain netistä streamin ilman maakohtaista selostusta. :grin:

14.03.2016 16:28 #4 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Euroviisut 2016
Voisin minäkin tutustua pirruuttani noiden muiden maiden eentreihin. Voisi ainakin muodostaa käsityksen, että missä mennään noin niin kuin mahdollisen Suomen menestyksen osalta. Eiköhän tuon kisan vie joku sellainen artisti, jolla on joku erottuva gimmick muihin nähden - kuten vaikka Lordi tai partanainen. On siellä tosin joskus tullut niillä hyvillä biiseilläkin menestystä. Olikos se Noreen vai mikä, millä oli muutama vuosi sitten aika tarttuva diskopumppaus.

14.03.2016 16:46 #5 : Olivia Härkönen
Vastaus käyttäjältä Olivia Härkönen aiheessa Euroviisut 2016
En itse katsonut UMK:ta kun kokemuksesta tiedän, että (omasta mielestä) siellä on vain huonoja lauluja. Seurasin ruotsin Melodifestivalenia. Vähän petyin kun voittajan laulusta en oikein tykännyt. Pidin enemmän toiselle ja kolmannelle(?) sijalle tulleista. Ruotsin kappaleet olivat tänä vuonna aika tasaisesti hyvä. Kannattaa kuunnella youtubesta. :)

• Rinja
14.03.2016 20:14 #6 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Euroviisut 2016

MannhaiKotka kirjoitti: Olikos se Noreen vai mikä, millä oli muutama vuosi sitten aika tarttuva diskopumppaus.

Tarkoitatko Ruotsin Loreenia (etkä tällä foorumilla liikkuvaa Noreenia :D)? En itse sitä tosin diskoksi kutsuisi, mutta joo, esimerkkinä hyvästä kappaleesta sitä kyllä pidän.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

14.03.2016 20:35 #7 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Euroviisut 2016
Hehheh, pitäis tarkistaa nimet ennen kuin kirjoittaa. :smile: Loreenihan se oli. Ei ole ehkä ainakaan täyttä diskoa, vähän siinä rajoilla IMO. Jos tanssisin, niin tanssisin. Mutta Celtic Frost lauloi takavuosina, että I Won't Dance. Sitä ohjetta täytyy miehen noudattaa.

• Skie hahmo
  • Skie
15.03.2016 15:34 #8 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Euroviisut 2016

Dyn kirjoitti: Pitää vielä selvittää, ovatko Britannian juontajat yhtä surkeita kuin Suomen, vai saako jostain netistä streamin ilman maakohtaista selostusta. :grin:

Jos oon oikein ymmärtäny, niin ainakin joinain vuosina selostajana on ollut Graham Norton, jonka selostuksen haluaisin ainakin itse ehdottomasti kuulla. :lol:

Always follow your doubts.

26.03.2016 16:44 #9 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Euroviisut 2016
En ole kuullut yhtäkään viisubiisiä ja hiukan mietin, että jos jättäisin kaikki tällä kertaa finaaliin. Mutta katsotaan, jos vaikka tulisi kuitenkin katsottua semifinaalit. Olisivatpahan kappaleet sitten tuttuja kun niitä finaalissa kuuntelee. Viisufinaalit ovat hyvää figujen "maalamiskatsottavaa", kun niitä ei oikeasti tarvitse katsella, jos ei halua. :p

• Marski hahmo
  • Marski
18.04.2016 15:12 #10 : Marski
Vastaus käyttäjältä Marski aiheessa Euroviisut 2016
Onneks 7.5 tulee perinteinen esikatselumaraton, oon odottanut sitä jo useamman viikon, siinä saa mukavasti katottuu kaikki ehdokkaat ja valitsemaan itselleen suosikin. Odotellessa täytynee tyytyä ruotsin Euroviisaisiin.

Mitä nyt vähän oon tutustunt ehdokkaisiin, niin tällä hetkellä tykkään eniten kyproksen kappaleesta, en kuitenkaan kaikkia kappaleita tiedä, niin en osaa sanoa, mikä loppujen lopuksi omasta mielestä on paras.

Suomen kappaleesta en tykkää, en oo missään vaiheessa tykännyt, jollakin tavalla se muistuttaa liikaa espanjan viisua (ei tämän vuotista). Youtuben top -listoilla suomi on yleensä sijoitettu aivan loppupäähän tai kymmenen parhaan joukkoon. Saa nähdä, miten lopulta käy. Viisuja odotan innolla.

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

09.05.2016 07:51 - 09.05.2016 13:58 #11 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Euroviisut 2016

Emelie kirjoitti: En ole kuullut yhtäkään viisubiisiä ja hiukan mietin, että jos jättäisin kaikki tällä kertaa finaaliin.

En jättänyt finaaliin vaan päädyttiin katselemaan esikatselumaratonia. Ei sieltä kovin montaa mieleen jäänyt, tosi paljon samanlaisia kappaleita. Jostain syystä San Marinon viisusta jäi hyvä fiilis, mutta suosikkini oli kuitenkin Australian kappale. Vaikuttava ja kiinnostava minusta, toivottavasti pärjää viisuissa.

Viimeksi muokattu: 09.05.2016 13:58 Emelie. Syy: typoja

• Iikh hahmo
  • Iikh
    Peto
09.05.2016 13:48 - 09.05.2016 13:50 #12 : Iikh
Vastaus käyttäjältä Iikh aiheessa Euroviisut 2016
Rakastan Euroviisuja. Siksipä onkin aika källiä, että tajusin vasta hetki sitten olevani viisujen aikaan Romaniassa eli Euroopan ainoassa maassa, jossa niitä ei näytetä. Olin kovasti odottanut jokavuotista kisastudiota. Voin sanoa, että kaikkia täällä hävettää maksamatta jäänyt velka kovasti.
Viimeksi muokattu: 09.05.2016 13:50 Iikh.

10.05.2016 19:09 #13 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Euroviisut 2016
Tänään sitten ensimmäiset semifinaalit, ja Suomen edustaja heti ensimmäisenä tulessa. Hyvä vai huono juttu?

• Xerion hahmo
  • Xerion
11.05.2016 00:22 #14 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Euroviisut 2016
Olin aivan tyytyväinen finaaliin päässeistä. Tsekki ja Kypros ei ehkä niin hyviä, mutta muuten okei. Se ei harmita, ettei Suomi päässyt jatkoon, koska esitys ei oikeesti ollut hyvä. Tottakai harmittais, jos hyvä esitys jäis pois, mutta tuo. Ei.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

11.05.2016 08:11 #15 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Euroviisut 2016
Hmm, mä taidan olla hieman erilainen viisujen katsoja, kun mua ei kiinnosta juuri lainkaan miltä ne esitykset näyttää vaan miltä ne artistit kuulostaa. Ehkä mä suhtaudun Euroviisuihin liikaa musiikkikilpailuna ja siksi asetan sille aika paljon odotuksia, joita se ei koskaan täytä. :p

No joo, katselin eilen semifinaalia puoleen väliin. Sehän on vaan, että minusta kappaleet kuulostaa paljon paremmilta livenä kuin musiikkivideolla, joten siinä mielessä Suomen kappaleen live-esitys oli ihan hyvä, sellaista positiivisen oloista poppia. Mutta samanlaiselta kuulosti moni muukin, joten tehdäpä siinä nyt sitten valintaa, että mikä niistä on omasta mielestä parhain.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
11.05.2016 08:52 #16 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Euroviisut 2016
Vai ei Suomi päässyt jatkoon. No, en olisi povannut hyvää sijoitusta muutenkaan, minusta Sandhjan kappale oli totta puhuen ärsyttävä. Menee samaan kategoriaan kuin Krista Siegfrids ja Marry Me.

Olisin ilahtunut, jos edustajaa valittaisiin rohkeammin, eikä otettaisi varman päälle jotain tasaista ja särmätöntä perusviisubiisiä. Pertti Kurikan nimipäivien lähettämisessä oli sentään jotain tyyliä, eikä se edes pärjännyt Suomen tasoon nähden erityisen huonosti.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
11.05.2016 13:09 #17 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Euroviisut 2016
Nyt pääsivät Euroviisut melkein unohtumaan, ehdin kuuntelemaan vain kaksi viimeistä biisiä kokonaan. Mutta lyhyiden kertauspätkien perusteella Suomen edustaja oli yksi heikoimmista. Taso oli kauttaaltaan kyllä melkoisen heikko.

12.05.2016 17:41 - 12.05.2016 17:43 #18 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Euroviisut 2016
Yleensä olen katsonut jonkin ennakkokatseluohjelman tai itsekseni musiikkivideot netistä, mutta nyt jäivät katsomatta. Kuulin muiden maiden viisukappaleita ensimmäistä kertaa vasta katsoessani ensimmäisen semifinaalin. Totesin, että ennakkovideoiden katsominen kyllä kannattaisi, koska nauttisin enemmän semin katsomisesta, kun olisi jotain ennakko-odotuksia. Esimerkiksi kuinka omat ennakkosuosikkini pärjäävät, yllättääkö jokin kappale livenä positiivisesta ja ylipäänsä kuinka mikäkin esitys on toteutettu verrattuna musiikkivideoiden herättämiin mielikuviin. (Harjoitusten videoita en halua nähdä, koska yllätys menisi pilalle.)

Suosikkini ensimmäisen semifinaalin osallistujista oli Armenia . Pidin kappaleesta, esitys oli jännä ja artisti vakuuttava. On ollut tapana äänestää, joten lähetin yhden äänestysviestin Armenialle. Lähetin myös toisen äänen, kaverin puolesta San Marinolle . Itsekin siitä ihan pidin, erottui edukseen, sääli ettei kähisijäpappa päässyt jatkoon. Venäjällä oli upeat tehosteet, vähän kuin olisin katsellut jotain taikatemppua, mutta en toivo kappaleelle voittoa, minulla tulee liiaksi mieleen viime vuoden Ruotsin voittajaesitys, siinäkin valotaulukikkailu suuressa osassa, ja se kappale oli tarttuvampi kuin tämä Venäjän. (Tai sitten olen vain katkera, kun Suomi ei osata valokikkailla.)

Suomen karsiutuminen finaalista oli harmi, muttei suuri yllätys. Surkea esiintymispaikka, parin hitaan kappaleen jälkeen olisikin voinut iskeä eri tavalla. Lavaesityskään ei mikään erityisen vaikuttava, oudot valot ja vaatteet, muutoin Sandhjan esiintymistä oli ihan mukava katsella. Mielestäni ihan hyvä edustaja Suomelle, koska jokuhan sinne täytyi lähettää. Seurasin UMK:ta, mutta esityksistä ei löytynyt mitään omaa suosikkia. Viime vuonna pidin upeana juttunua, että PKN edusti Suomea, mutta nyt tuntui aika yhdentekevältä, mikä ehdolla olleista esityksistä lähetettäisiin edustamaan. (Äänestin Cristal Snowta, ihan vain koska ajattelin, että edustajaksi pääseminen olisi hänelle kiva kokemus. Lisäksi lavashow vaikutti harkitulta ja ylipäänsä siltä, että show on olemassa.) Muutoin olin kyllä tyytyväinen siihen, kuinka UMK on parissa vuodessa muuttunut, esitykset olivat sentään jo valmiiden esitysten oloisia. Tietenkin esitykset joutuu miettimään uudelleen viisulavalle, mutta silleen vähemmän epätoivoinen olo itselläni, kun en joudu televisiosta seuraamaan, kuinka tuomaristoraati antaa esiintyjille esiintymisvinkkejä tyyliin: "Olis kiva jos tossa laulun aikana vähän niiku kävelisit eteen tai sivulle tai jotain."

Katsoin nyt toisen semifinaalin esikatseluvideot. Niiden perusteella ennakkosuosikkini on Bulgaria . Toivon myös, että Israel onnistuisi hyvin, esitys saattaa olla hyvin kaunis (ja pahimmillaan hyvin lattea). Jännä myös nähdä, menestyykö Ukraina , erikoinen ja poliittinen.
Viimeksi muokattu: 12.05.2016 17:43 Hiistu.

• Xerion hahmo
  • Xerion
12.05.2016 19:03 #19 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Euroviisut 2016

Emelie kirjoitti: Hmm, mä taidan olla hieman erilainen viisujen katsoja, kun mua ei kiinnosta juuri lainkaan miltä ne esitykset näyttää vaan miltä ne artistit kuulostaa.

Siis tarkoitin just sitä musiikkia. En vaa osannu ilmaista itseäni :D

Tän illan semifinaalissa ei oo oikeastaan ketään, jonka haluaisin ehdottomasti nähdä (tiistaina oli Unkari, Viro, Itävalta ja Kroatia), mutta taidan katsoa kuitenkin.

Pidän vähän epäreiluna sitä, että Espanja, Britannia, Saksa, Ranska ja Italia pääsee suoraa finaaliin vain siksi, että rahoittavat kilpailua eniten. Sehän on oikeastaan finaalipaikan ostamista. Jotenki ärsyttävää.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

15.05.2016 14:09 #20 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Euroviisut 2016
Ihmeellinen huminajoiku tuo Ukrainan biisi. Ja politiikka jyllää. Tosin eipä sillä Venäjän ennakkosuosikillakaan ollut mielestäni oikein mitään muuta kuin näyttävät efektit. Nukahdin siinä esitysten loppupuolella, niin en osaa mitään enempää sanoa. Oli siellä kai jotain ihan hyviäkin.

Valvojat: Mustelmann
Uusin jäsen: Inga Honkamäki