• Fiktiivi hahmo Kirjoittaja
  • Fiktiivi

05.05.2024 14:57 #41 :: Fiktiivi
Kasaripopin helmet ja timantit
No ehkä Abban ja Roxetten väliin jää tosiaan muutaman vuoden ajanjakso, jolloin ruotsalaispoppi ei ollut listojen kärjessä ihan kaikkialla maailmassa. Antoivat välillä hyväntahtoisesti vähän tasoitusta muillekin?

Secret Service -niminen kokoonpano teki Ruotsissa kasarilla suht mukavaa syntsapoppia / new wavea, mutta varsinaisesti kansainväliseksi hitiksi ei tainnut nousta kuin yksi kappale (joka kieltämättä on bändiltä kuulemistani paras):

Ottaen huomioon että myöhempinä vuosikymmeninä Ruotsista on kyllä tullut kasarivaikutteista syntsapoppia, luulisi että sitä olisi tehnyt useampikin bändi kasarillakin. Ehkä täytyy jatkaa vielä etsintöjä. Samat nimet vaan tuppaavat tulemaan vastaan, kuten tässä Abban ja Secret Servicen jäsenet:

Ruotsissa tehtiin myös vallan mainiota italodiskoa:

Hittimittarista puheen ollen, huomasin että koko sarja löytyy Areenasta . Eli jos YouTuben kasarikaninkolot eivät riitä, Areena tarjoilee lisää...

• Fiktiivi hahmo Kirjoittaja
  • Fiktiivi

19.05.2024 15:19 #42 :: Fiktiivi
Kasaripopin helmet ja timantit
Jättiläisten varjoon jääneen ruotsalaispopin etsintä tuottaa tuloksia. Cajsa Bergström on aika tuntematon nimi, eikö vain? Tässä voi samalla kerrata popruotsin lyhyttä oppimäärää:

... No itse asiassa kappaleen on säveltänyt Roxettesta tuttu Per Gessle, eli piiri pieni pyörii sittenkin. Oikein hyvää syntsapoppia kyllä!

Huomasin, että Abban toinenkin jäsen on kasaripoppaillut:

Huikea biisi! Tunsin tämän kappaleen nollarilta Bomfunk MC'sin versiona , joka sopii paremmin bailaamiseen kuin angstiin. Alkuperäinen on tehty yhteistyössä Phil Collinsin kanssa ja kuulostaa etenkin rumpujen osalta äärimmäisen kasarilta. Miksi ja miten? Video selittää:

Jos olisin kuunnellut tätä soundia läpi kasarin, ysärille tullessa ehkä itsekin kaipaisin jo vaihtelua Nykyään on kuitenkin mahdollista nauttia kasarikaikunsa kohtuullisina annoksina, kun sitä ei pukkaa jatkuvasti radiosta, joten Phil Collins -överit (ja Phil Collins -darra ?) on mahdollista välttää. (Sivumennen sanoen hauskaa ajankuvaa tuokin, että nollarilla Phil Collins oli vielä humoristien mielestä noloin juttu ikinä, mutta muutama vuosi myöhemmin kasarin kunnia oli jo palautettu...)

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki

26.05.2024 12:18 #43 :: Pisania
Kasaripopin helmet ja timantit
En ole ikinä tajunnut musaharrastajien Phil Collins -vihaa. Täytyykin kuunnella tuo Fridan albumi, sillä Collinsin lisäksi biisejä on ollut väsäämässä Giorgio Moroder ja Bryan Ferry! On pitänyt mainita turkulainen levy-yhtiö Svart Records, joka on julkaissut neljä kokoelmalevyllistä harvinaisempaa suomalaista discoa, funkkia ja elektronista musaa pääasiassa kasarilta. Kokoelmat ovat nimeltään Satan in love, Black hole, Dance for your life ja Cold war on the rocks. Oma suosikkini on Satan in love, jolta löytyy Fredin, Meiju Suvaksen ja Leevien lisäksi vähemmälle menestykselle jääneitä artisteja ja mm. tämä helmi.
 Tyhjät patterit kirjoittivat kasarityttöbändi Belaboriksen biisit ja soittivat ne levyllä. Mimmien kuitenkin väitettiin soittavan itse, joten onko Belaboris jonkinlainen kotimainen Milli Vanilli? Heidän tunnetuimmaksi biisikseen taisi jäädä käännöscoveri Rakkauden jälkeen
 Satan in lovella on myös kaksi biisiä kokoonpanolta nimeltä Tapa Paha Tapa. Tutkiskelin porukkaa hieman tarkemmin ja heidän genrensä on syntsapoppi / minimal synth. Svart julkaisi heidän koko tuotantonsa joitain vuosia sitten vinyylillä nimeltä Aurinkoko (löytyy Spotifysta, YT:ssä ei ole kaikkia raitoja). Heillä on sekä laulettuja että instrumentaaleja kappaleita ja miellyin varsinkin niihin jälkimmäisiin. Tässä pieni maistiainen.

Valvojat: Mustelmann