Elokuvamusiikki (mitkä ovat parhaat soundtrackit?)

• Iivari hahmo Kirjoittaja
  • Iivari
06.10.2013 17:38 - 29.04.2015 19:40 #1 : Iivari
Viime aikoina olen viettänyt paljon aikaa tietokoneella lukien erilaisia tekstejä, ihan nettiuutisia mutta myös paljon vähän enemmän syventymistä vaativia juttuja kuten tieteellisiä tekstejä, politiikan analyysia ja englanninkielisiä juttuja. Kuuntelen usein paljon musiikkia, enkä yleensä häiriinny musiikista vaikka tekisinkin samalla jotakin muuta. Kuitenkin lukiessa jotakin ajattelua enemmän vaativaa asiatekstiä olen havainnut, että musiikin laadulla on jonkin verran vaikutusta siihen, kuinka hyvin pystyn keskittymään. Tästä johtuen olen kuunnellut erityisen paljon elokuvamusiikkia, sillä se soveltuu usein todella hyvin taustamusiikiksi.

Elokuvamusiikin suhteen olen melkein yhtä kaikkiruokainen kuin musiikin suhteen ylipäänsä. Joskin valitettavasti pääasiassa enemmän yhdysvaltalaiseen ja suomalaiseen musiikkiin painottunut, muualta maailmasta peräisin olevaa elokuvamusiikkia on vähän vaikeampi saada käsiinsä. Pidän paljon elokuvamusiikin suursäveltäjistä, esim. Hans Zimmer, Danny Elfman, Howard Shore, John Williams sekä Alan Menken (ja Elton John). Ennio Morricone ja Nino Rota ovat myös lemppareitani. Ranskalaisista säveltäjistä voin suositella upeaan Kuoropojat-elokuvaankin musiikin tehnyttä Bruno Coulaisia.

Suomalaisista elokuvasäveltäjistä ehdoton ykkönen on Tuomas Kantelinen, jonka lähes jokainen työ on mielestäni mestarityö. Myös Eicca Toppisen säveltämä Musta jää -elokuvan soundtrack Black ice on ihan järkyttävän upea.

Viime aikoina kaikkein tiheimmin minun levykirjastostani on soinut kuitenkin Rock of Ages -elokuvan soundtrack, sillä se on niin täydellisen onnistunut. Jokainen kappale on onnistunut, ja ääniraita on mielestäni jopa parempi kuin elokuva (joka sekin oli varsin hyvä).

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen
Viimeksi muokattu: 29.04.2015 19:40 Hiistu.

06.10.2013 17:44 #2 : Knox Gargol
Elokuvasoundtrackeissä on pakko suosia Howard Shorea ja John Williamsia, joskin koen myös pelisoundtrackit vähintäänkin yhtä mainioina. Otaan malliesimerkkinä vaikkapa Adam Skorupan Witcher-soundtrackit.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

06.10.2013 17:55 #3 : Kirjaneito
Oih, elokuvamusiikki! :heart: Itse pidän elokuvamusiikista varsinkin kirjoitusmusiikkina. Koska suosikkisoundtrackini, (Potterit, Lord of the Rings, City of Bones ja Pirates of the Caribbean) ovat etupäässä orkesterimusiikkia, mukana ei ole häiritseviä laululyriikoita (vaikka nykyään huomaan suodattavani myös ne vallan hyvin.) Kuten tuossa jo mainitsinkin, leffojen kautta omia suosikkisäveltäjiäni ovat Howard Shore, John Williams, Atli Övarsson ja Hans Zimmer sekä Klaus Badelt. Ja vaikken ole nähnyt kuin jonkun satunnaisen jakson Game of Thronesista, täytyy sanoa, että myös sen musiikki on upeaa!

• Verikuu hahmo
  • Verikuu
    Peto
06.10.2013 19:27 #4 : Verikuu
Eiköhän mene pitkälti osastolle Ennio Morricone. Vangelis teki hienon soundtrackin Blade Runneriin ja Markku Kopiston sävellyksethän (lähinnä Jäniksen vuodessa) on hienoja. Kaikkein paras on ikimainio muumisoundtrack ala Sumio Shiratori.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
06.10.2013 20:28 #5 : Pisania
John Williamsista ei kai voi olla pitämättä. Omistan Schindlerin listan soundtracin ja se on riipaisevan kaunis. Elokuvamusiikkimakuni noudattelee kuitenkin tavallisen musiikkimakuni linjoja ja olen siis mieltynyt säveltäjiin, jotka eivät käytä perinteisiä soittimia. Syntsatiluttelu saa aina varmasti huomioni paremmin kuin perinteiset orkesterit.

Verikuun mainitsema Vangelis ja hänen musiikkinsa elokuviin Blade Runner, 1492 - The conquest of paradise ja Mutiny on the Bounty on ollut suosikkejani jo ammoisista ajoista lähtien. Eric Serrasta tykkään myös, hänen industriaalisehko soundinsa on helposti tunnistettavissa (esim. Fifth element ja Jeanne d'Arc). Ruyichi Sakamoton 80-luvun tuotokset Merry Christmas, mr. Lawrence ja The last emperor vetoavat myös tosi paljon. Lisäksi omistan soundtrackin elokuvaan Gohatto (1999), jonka Sakamoto on myös säveltänyt. Se on aina silloin tällöin kiva laittaa taustamusiiksiksi lukiessa, vaikka onkin aika erikoinen. Lempisoundtrackini taitaa kuitenkin olla Giorgio Moroderin Midnight express. Se on myöhäisen 70-luvun syntsameininkiä parhaimmillaan.

Don't mess with the neon love chicken.

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
06.10.2013 21:19 #6 : Tapsa
Howard Shoresta muuten, kaikkihan tuntevat hänet Sormusten herrojen mahtipontisen orkesteripauhun säveltäjänä, mutta tyyppi onkin todella monipuolinen elokuvamusiikin tekijä, hän on nimittäin tehnyt myös tosi elektronista musiikkia ja on David Cronenbergin hovisäveltäjä. Katsoin Videodromen ja siinä oli Shoren soundtrack täynnä synkkiä, minimalistisia kasarisyntikoita.

Zimmer on hyvä, ja muiden mainittujen lisäksi James Newton Howard on myös tehnyt kaunista tavaraa, varsinkin mielestäni Kylän scoressa on tunnelmallista viulumusiikkia.

Muita suosikkejani ovat Airin Virgin Suicides, pehmeää elektropoppia ja hyvä leffa. Wes Anderson ja Quentin Tarantino valikoivat hyviä biisejä elokuviinsa, varsinkin Django Unchained sisälsi joitain jotka todella iskivät minuun.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
06.10.2013 21:33 #7 : Pisania

Tapsa kirjoitti: Katsoin Videodromen ja siinä oli Shoren soundtrack täynnä synkkiä, minimalistisia kasarisyntikoita.

Sweet! Kiitos vinkistä. En ole tuota leffaa koskaan nähnyt, joten ei olisi tullut mieleenkään. Kävin Groovesharkista sen kaivamassa ja kuulostaa mahtavalta. :smile:

Don't mess with the neon love chicken.

06.10.2013 22:15 #8 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Elokuvamusiikki (mitkä ovat parhaat soundtrackit?)
Shoren 'mahtipontista orkesteripauhua' mulla on soittolistalla yhä tänä päivänäkin. Biisit ovat kestäneet aikaa loistavasti (siinä missä toki LoTR-leffatkin). Hobitin soundrackeja en ole tullut hankkineeksi, ehkä voisi.

07.10.2013 15:54 - 07.10.2013 15:55 #9 : Emelie
Danny Elfman on minun suuri suosikkini, lähinnä olen kiinnittänyt huomiota hänen musiikilliseen taituruuteensa Burtonin elokuvissa (Burton-Depp-Elfman kombinaatio on ihan ylivoimainen hyvän leffakokomuksen saamisessa). Myös Miyazakin elokuvissa on loistavat musiikit, varsinkin Laputassa.

Viimeksi muokattu: 07.10.2013 15:55 Emelie.

07.10.2013 15:59 #10 : Kirjaneito
Miyazakin leffoja en muistanutkaan. Niissä, erityisesti Laputassa on kyllä mahtavat musiikit. (Ainakin Totoron tunnusmusa jää soimaan päähän päiväkausiksi... :wink: ).

• kyty
07.10.2013 16:43 #11 : kyty
Ghibli-soundtrackit ja Danny Elfman allekirjoitetaan täälläkin. Yksi mitä on myös tullut paljon kuunneltua on Amelie, vaikka en sen tyylisestä musiikista muuten niin perustakaan. Ghiblin lisäksi animaatioissa hyviä soundtrackeja on ollut mm. Coraline ja How to Train Your Dragonin soundtrackista tykkäsin myös. John Powell oli siinä edukseen, kai lohikäärmeet inspiroivat? Muuten en ole hänen musiikkiaan seuraillut, vaikka Horton ja Bolt jäivät mieleen, joskaan eivät yhtä vahvasti.

• Diara hahmo
  • Diara
07.10.2013 18:00 #12 : Diara
Minun suosikkejani on Howard Shore, Hanz Zimmer, Klaus Badelt ja John Williams. Omat suosikki-soundtrackit (mm. Sormusten Herra, Pirates Of The Caribbean, Hobitti) omistan fyysisinä cd-levyinä. Kutsukaa minua vanhanaikaiseksi jos tahdotte, mutta minusta musiikissa on parhaat soundit jos se tulee cd:ltä eikä tietokoneen kovalevyltä tai pilvestä.

Ehdottomasti suurin suosikkini on Sormusten Herra, ensimmäisen elokuvan soundtrack on ehtinyt pyöriä levysoittimessa jo niin monesti, että jouduin kopioimaan alkuperäisen levyn, koska se kului liikaa ja rätisee nykyään pahasti :cheesy: Hobitin soundtrackia en ole jostain syystä saanut vielä siirrettyä iPodille asti, mutta fyysisenä cd:nä se on löytynyt levyhyllystä pidemmän aikaa ja kovasti olen sitäkin kuunnellut. Soundtrackit kuuluvat kirjojen lukemisen taustamusiikiksi, koska laulettu musiikki häiritsee keskittymistä. Muutama vuosi sitten siskoni esitteli minulle Amelien soundtrackin, josta myöskin pidän paljon. Muutamia vuosia sitten kuuntelin myös paljon ensimmäisen Narnia-elokuvan soundtrackia, josta kunnia kuuluu Harry Gregson-Williamsille. Pidin ensimmäisen elokuvan soundtrackista paljon, mutta jotenkin toisen elokuvan musiikkien kuuntelu jäi vähäisemmälle enkä kolmannen soundtrackia ole kuunnellut lainkaan.

Lauletuista soundtrackeista itselleni rakkain on Moulin Rouge-elokuvan soundtrack. Ehkä johtuen siitä, että elokuva on todella hyvä ja toisaalta muutamasta soundtrackin raidasta on muodostunut pikkusiskolleni ja minulle sisäpiirin juttu, kun automatkoilla soitamme niitä nupit kaakossa ja laulamme yhdessä, molemmilla on tietenkin omat osuudet joissa lauletaan.

Uusin löytö minulle on City Of Bones-elokuvan soundtrack, josta pidin elokuvissa paljon. Kotona en ole sitä ihmeemmin ehtinyt kuuntelemaan, mutta tarkoituksena on kyllä tutustua siihen paremmin. Ehkä joudun odottelemaan itse elokuvan dvd-julkaisua, koska monesti saan soundtrackeistä enemmän irti sitten, kun olen nähnyt elokuvan pariin kertaan ja siinä kuullut tarkemmin, miten musiikit on sinne aseteltu.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

07.10.2013 21:10 #13 : Echramath

Isaac Hayes näyttää mallia .

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
08.10.2013 14:03 #14 : Rasimus

Tai välittäisin kuka musiikin on tehnyt. Mainittu Elfmankin hukkuu minulla helposti orkesterimassaan, vaikka hänellä taitaakin olla oma tunnistettava leikkisä tyylinsä (mahdollisesti siksi, että en osaa yhdistää hänen musaansa kuin johonkin Burtonin tuotantoon).

No ehkä on Vangelis, mutta hänenkin tuotantonsa kolahtaa vain jonkun Bladerunner-, 1492- ja Chariots of Fire -teemojen verran.

Morricone tietenkin, mutta olen todennut että hänen sävellyksiään en osaa tunnistaa pelkästä soundista.

Jos pitäisi pitää melkein kaikesta tuotannosta yksittäiseltä säveltäjältä, niin mieleen tulee John Carpenterin elokuvien minimalistiset syntikkamusat. Pako New Yorkista, They Live, Hyökkäys poliisiasemalle jne. Kaikissa melko hienot ja tunnelmalliset viritykset. Oppikirjamaista "vähän on enemmän".

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

08.10.2013 14:11 #15 : Kirjaneito

Rasimus kirjoitti: Eipä ole tullut ajateltua silleen elokuvamusiikkia. Minulle se on lähinnä taustahälyä. Osa elokuvaa. Ei mitään sellaista jonka erottaisin kokonaisuudesta.

Hassua. Itselleni musiikki on elokuvissa merkittävä osa, kyynelehdinkin melkein todennäköisemmin kauniille musiikille kuin kohtaukselle itselleen. :wink: Jos soundtrack on aivan hirveä, en voi pitää leffasta niin paljon kuin muuten pitäisin.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
08.10.2013 14:23 #16 : Rasimus
Sama toki täälläkin. Huono musa huonontaa elokuvan, samoin kuin huono elokuva huonontaa musiikin. En vain osaa ajatella kuuntelevani elokuvamusiikkia erillään itse elokuvasta.

Tosin jos tippa tulee linssiin, niin silloin on musiikilla merkittävä osa, mutta se ei silti tapahtuisi ilman hyvää kohtausta. Tulee jotenkin mieleen yltiönyyhky Arizona Babyn lopetus, joka onnistuu aina koskettamaan - vaikka ilman musiikkia ajateltuna sekin on elokuvassa niin överiä menoa kuin vain voi olla :tongue:

(Pitäisi editoida pois vähättelevä ilmaisu "taustahäly", mutta myöhäistä se nyt on)

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
08.10.2013 15:54 #17 : Tapsa

Echramath kirjoitti: Olisiko kenelläkään Spotify-soittolistaa tai muuta lähdettä 70-luvun takaa-ajofunkkia? Tiedättehän, ollaan kaupungilla kytiksellä lipuen juuri yhden nurkan takana tyylikkäällä, mutta huippujanoisella jenkkilotkalla, kun yhtäkkiä alkaa takaa-ajo.

Isaac Hayes näyttää mallia .

No ei nyt ehkä ihan. Quentin Tarantinon Jackie Brownissa kai on vähän sen tyyppistä musiikkia.

• Dragonil hahmo
  • Dragonil
08.10.2013 19:17 #18 : Dragonil
Noh, tietenkin LOTR, Hobitti, Pirates of the Caribbean, Enkelit ja demonit... Näitä löytyy! Erityisesti haluan mainita Geishan muistelmat (Sayuri's theme!!), sen musiikki on niin kaunista! Amelie on myös suosikkieni joukossa, musiikki tuntuu olevan puolet elokuvasta.

On kyllä pakko mainita tähän loppuun, vaikka se ei aiheeseen kuulukaan, että Shigeki no kyojinissa on aivan mahtava musiikki.
Soundtrack on soittolistani kärjessä :cheesy:

There is no ignorance, there is knowledge.

• Ansa hahmo
  • Ansa
10.10.2013 19:17 - 10.10.2013 19:20 #19 : Ansa
Oi, niitä on niin monta. Mm. Hans Zimmer (Sherlock Holmes, Pirates of the Caribbean, Inception), Howard Shore (Hobbit), Danny Elfman (mm. Big Fish), James Newton Howard (Disneyn Atlantis), James Horner (Avatar), Yann Tiersen (Amélie), Clint Mansell (The Fountain), John Williams (Adventures of Tintin, Indiana Jones), Laibach (Iron Sky) ja Michael Giacchino (Incredibles, Star Trek, Up).

Kuten jotkut ovat jo mainninneet, kyllä se hyvä musiikki kuuluu hyvään elokuvaan. Joissain elokuvissa se musiikki saattaa jäädä taka-alalle, mutta sekin riippuu katselukerrasta. Sen muutaman kerran mitä elokuvaa saattaa katsoa, niin sitä kiinnittää huomioita eri asioihin. Toisaalta taas musiikki kantaa eteenpäin ja kohtauksetkin voi tehdä ilman puhetta. Tästä hyvänä huomiona Up (Disney*Pixar), jonka alussa ei ole ollenkaan puhetta vaan musiikki kantaa läpi päähenkilön elämän lapsesta vanhuuteen. Se oli sen verran koskettavasti tehty, ettei itkua voinut pidätellä.

Viimeksi muokattu: 10.10.2013 19:20 Ansa.

• Verikuu hahmo
  • Verikuu
    Peto
11.10.2013 10:51 #20 : Verikuu
Unohtui aiemmin mainita kaksi aivan erityistä levytystä nimittäin Paul Giovannin "The Wicker Man" vuosimallia 1973 sekä Popol Vuhin "Nosferatu: Brüder des Schattens - Söhne des Lichts" vuodelta 1978. Molemmat leffat kuuluvat mielestäni sarjaan parhaat leffat ikinä.

Mitä tulee Lord of the Rings -ääniraitoihin, niin olen niihin aivan kyllästynyt. Poistin juuri soittolistaltakin. Johtunee varmaankin yliannoksesta. Hobitin musiikit olivat mielestäni jotenkin paremmat kuin mikään Taru sormusten herrassa. Ehkä siksi, että sieltä löytyy "Misty Mountains" esittäjänään Richard Armitage. Oli muutenkin varmaan paras kohta koko elokuvassa, tuo missä kääpiöt veisaavat. Myös se Neil Finnin "Song of the Lonely Mountain" versiointi on loistava.

Menee ehkä hieman elokuva soundtrackien ohi, mutta täytyy mainita, että Bo Hansson on tehnyt 1970-luvulla mainioita konseptilevyjä aiheinaan juurikin Taru sormusten herrasta, mutta myös Ruohometsän kansasta on tehty oma levynsä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

Valvojat: Mustelmann