Kenen keikalla olet viimeksi käynyt?

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Kenen keikalla olet viimeksi käynyt?
23.07.2018 22:21 #81

Deep Purplen Haminan keikalla tuli käytyä viime perjantaina. Ihan hyvän setin heittivät, oma suosikkini oli Perfect Strangers kipale. Hienoa oli nähdä nämäkin äijät edes kerran livenä. Lämppäritkin olivat ihan mukiinmenevää kuunneltavaa.

Bastionin alueella järjestelyt toimivat, vessaan ei tarvinnut jonotella ja kaljajonot olivat lyhyet. Vettäkään ei ehtinyt Haminassa sataa, vaikka alunperin keli näytti pahalta kuurojen suhteen. Yllättävän vähän porukkaa kuitenkin paikalla, missään kohtaa ei ahtaalta olo tuntunut, olisihan tuonne vielä populaa enemmän paikalle mahtunut.

Purplen keikka oli kesän ensimmäinen minne on tullut päästyä, ja todennäköisesti myös viimeinen. Seuraavaksi odotellaan marraskuuta ja The Night Flight Orchestraa saapuvaksi...

04.06.2019 22:18 #82

Kalmah, Brymir & Suotana / Klubi, Tampere

Olen nauttinut livemusiikista edellisen kerran reipas vuosi sitten, joten keikalle hakeutumiseen oli painavat syyt. Painavat siinäkin mielessä, että kyse oli jälleen kerran raskaammasta humpasta, joka saa minut todennäköisimmin liikkeelle. Osallistuin pirskeisiin lähinnä Kalmahin takia, vaikka en mikään tosifani olekaan. Olen silti kuunnellut sitä vaihtelevalla aktiivisuudella siinä 10-15 vuotta, joten yhteistä historiaa löytyy. Kaksi muuta aktia olivat minulle jossain määrin tuttuja, mutta vastaanotin molempien vedot käytännössä neitseellisin korvin.

Suotana oli ihan jees, mutta ei aiheuttanut ihmeempiä värinöitä, kuten ei kotonakaan testattuna. Brymirin sankarimetallinen mahtailu ei napannut kummoisesti, mutta Dimmun suuntaan kallistuessaan bändi toimi oikein hyvin. Starportal ja muut blackin sekaiset biisit olivatkin melko kovaa kamaa. Lämmittelijät osuivat tunnelmiltaan ja tyyliltään hyvin yhteen ja tekivät sen mitä pitikin, eli saivat paikan lämpöiseksi pääesiintyjää varten.

Kalmah veti hienosti ja settilista oli mukavan monipuolinen. Pekka Kokon leppoisa läpänheitto istui biisien väleihin oikein hyvin ja muutenkin meininki oli rento ja hauska, vaikka ns. kovaa mätettiinkin. Bodomin sukua oleva runsasmelodinen ja koskettimilla tukevoitettu death metal piti hyvin otteessaan koko keikan ajan ja melkeinpä olisin lisääkin kaivannut. Keikan jälkeen kättelin kyseistä kitaristilaulajaa ja myönsin warettaneeni They Will Return-levyn joskus aikanaan, mutta ostaneeni sen kyllä myöhemmin. Reaktio oli ymmärtävä. Muistoksi nappasin vielä patchin rässiliiviin.

Marski
Marski vastasi aiheeseen: Kenen keikalla olet viimeksi käynyt?
22.08.2019 21:38 #83

Mä oon periaatteessa tosi huono käymään oikeilla keikoilla, lähinnä, koska mulle rakkaat bändit ei tuu juuri koskaan Suomeen (tai mihinkään maahan, johon pääsisin helposti), enkä halua maksaa maltaita ihan ok bändin keikasta. Tokihan siis Salon iltatorilla käyn aika usein, ja siellä on aina joku esiintyjä, en tiedä, voiko tätä laskea keikaksi. Jos voi, viimeisin bändi, jonka olen nähnyt on Combo di Bossa, joka on siis joku tanssimusiikkibändi. Jos Salon iltatoria ei lasketa, niin edellisestä keikasta on hävyttömästi aikaa.
Mutta seuraava bändi, jota olen menossa katsomaan, on Hatari, siihen on 29 päivää!

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

30.09.2019 00:56 #84

Popeda & Klamydia / Parkanon urheilutalo

Kotiseudulla tulee käytyä keikoilla harvoin, koska kunnollisia keikkapaikkoja ei täällä oikein ole. Urheilutalo menee kuitenkin tarvittaessa sellaisesta ja kuulemma siellä on ollut kasarilla kovakin meininki. Paikkka on lapsuudesta tuttu, koska vietin siellä monet koulun liikunnantunnit, mutta nyt hikoilin hieman muista syistä. En olisi tuonne muuten lähtenyt, mutta työporukan vuosittaiset bileet sijoittuivat tällä kertaa tuonne. Kyllähän se junttirokkikin menee, kun työnantaja maksaa oluet.

Klamydia oli odotusteni mukainen, eli aika tylsä ja vetämätön. Toivoin kuulevani Perseeseen-biisin, koska se on ainoa, jonka bändiltä tiedän, mutta sitä ei tullut. Keikka soi samasta nuotista ja biisit kuulostivat samalta eri sanoituksilla. Aika turvallinen veto, vaikka punkista Klamydiassa on kaiketi ollut alunperin kyse. Mutta kyllähän hupparikansa tykkäsi.

En fanita Popedaa missään määrin, mutta tämä oli jo kolmas kerta, kun eksyin bändin keikalle. Tyypit vetävät ammattimaisesti ja vaikka ajokilometrejä on takana paljon, virtaa tuntuu edelleen riittävän. Kyllä nuo jotain rokkenrollista tietävät, sen myönnän. Meno oli hauskaa ja hyväntuulista ja lavalla olleet kolme puhallinsoittajaa miellyttivät korvaa. Popedalle pisteet, Klamydialle papukaijamerkki.

30.09.2019 11:36 #85

Popeda ja Klamydia on kyllä sellainen yhdistelmä, että "muutaman" kaljan vaatisi, että voisi mennä katsomaan. Popedalla on kylläkin ainakin kaksi hyvää biisiä, ja Klamydian alkupään tuotanto on vissiin ihan asiallista kamaa. Vaan silti.

06.10.2019 13:31 #86

Jatkoa Tulevia musiikkitapahtumia -ketjusta...

Ei se Eevil Stöö sitten mikään erikoinen ollut. Ei ollut tietenkään yllätys, että räppäsi lähinnä itsestään (Stöö sitä, Stöö tätä...), mutta mieleenpainuvimmat jutut olivat ehkä ko. räppärin maski, jonka moni paikallaolija olisi halunnut pölliä, sekä helvetin liian lujalla tullut basso. Noh, ainakin "illan päähenkilö" tuntui olevan esitykseen tyytyväinen. Piti näes viedä yksi kundi Torveen, kun ei ollut koskaan siellä käynyt.

25.10.2019 14:24 #87

Eilen oltiin tosiaan Torvessa Goat Semenia katsomassa!

Ensimmäinen lämppäri (Kyy) jäi bussiongelmien takia näkemättä. Sudden Death oli vähän epämääräinen. Ei vaikuttanut kovinkaan "mustalta metallilta" mielestäni, vaikka oli kitarasahausta ja örinää. Tunnelma puuttui. (EDIT: Niin, se olikin "brutaalia kuolonmetallia".) Matkakumppani näytti mukavasti piristyvän vokalistin ulosannista. Huvitti se minuakin. Sudden Deatheja on muuten metal-archivesin perusteella jotain kolmekymmentä kappaletta olemassa, tämä oli Italiasta. Lähinnä tulee itselleni joku jääkiekko mieleen nimestä.

Goat Semenia olin odottanut perkeleesti, eikä pettänyt! Heti kun alkoivat soittamaan, niin mielessä pärähti: "Tämä on Beheritiä!" Meininki oli vanhan koulun saatanallista heviä. Ei mitään uusia tuulahduksia musiikillisesti, mikä on tietenkin erittäin hyvä. Fiilis oli koko ajan jotenkin helvetin pahaenteinen. Vokalisti veti örinän väliin joskus korkeaa falsettia. Varmaan oli Mercyful Fateakin joskus kuunneltu. Mukava oli diggailla, vaikka "kattoparvella" istuttiin, eikä parimetrisen hevarimuurin takaa välillä näkynyt mitään.

Jälleen tuli opittua sekin, ettei niitä vähiä rahojaan kannata levitellä ympäriinsä. Joutuu taas köyhänä katumaan. Pari levyä etelä-amerikkalaista black metallia sentään tarttui matkaan, jotta ei nyt ihan pelkkään tinttaamiseen rahat menneet.

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 25.10.2019 15:23 : LordStenhammar.

17.11.2019 18:32 #88

Ja jälleen pientä Torven raporttia ja summausta.

Insulter's Altar oli oikeastaan aika hyvä. Perinteistä black metallia jotenkin koukuttavilla riffeillä. "Pieniä" rumpuvaikeuksia oli jossain vaiheessa, ja kymmenisen minuuttia saatiin kuunnella pelkkää basson pompottelua. Onneksi saivat aktinsa kasaan. Vähän huononlaisesti kuuluivat vokaalit. Saattoi johtua kyllä omasta sijoittautumisesta.

Sadokist jäi jotenkin epämääräiseksi. Siinähän sahailivat. Ei nyt oikein jäänyt mieleen mitään erityistä, paitsi pämppäystä.

Evil Angelilla tavallaan ihan kova meininki. Ehkä vähän liikaa yrittämistä olla raju ja "metal", hehheh. Sitähän nämä olisivat olleet jo musisointinsa puolesta, ilman että vokalistin tarvitsi leikkiä Demonos Sovaa nahkakalsareissa ja kertoa nekrofilia-vitsejä. Ei siitä tietysti haittaakaan ollut. Tämä oli ilmeisesti jonkinlainen comeback. Plussaa kitaristin siisteistä sheideistä!

Vulcano oli pääesiintyjä, ja ihan saatanan paras! Vähän olivat harmaantuneita ukkoja jo (-81 aloittaneet), mutta se ei haitannut perkeleellisen lahjakasta soittoa. Blackia, deathia ja thrashia mukavassa cocktailissa. Tunnelmakin oli jotenkin lämminhenkinen, mikä on näköjään ominaista näille Etelä-Amerikan esiintyjille.

Sitten vaan seuraavaa attentaattia odottelemaan. Ja jatkossa pitää taas muistaa juoda hiukan vähemmän. Ei oikein toimi täysi tinttaus enää tässä iässä.

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 17.11.2019 18:51 : LordStenhammar.

28.11.2019 02:08 #89

Mayhem, Gaahls Wyrd, GosT & Voodus / Pakkahuone, Tampere

Tämä onkin jo toinen Mayhem-raporttini tässä ketjussa. Ensimmäisen kerran näin synkät norjalaiset pari vuotta sitten samassa rakennuksessa Klubin puolella, jolloin bändi soitti klassisen De Mysteriis Dom Sathanas-levyn kokonaisuudessaan. Nyt oltiin Pakkahuoneen suuremmassa salissa ja vähän suurempaa oli kaikki muukin. Lämppäreitä oli peräti kolme, mutta jätin ehtoon aloittaneen Voodusin tietoisesti väliin, koska aavistin tykittelyä piisaavan tarpeeksi muutenkin. Näin rankoissa huveissa pitää aina vähän taktioida niin fyysisten kuin henkistenkin resurssien suhteen.

Saavuin paikalle juuri sopivasti amerikkalaisen synthwave-artisti GosTin aloitellessa omaa osuuttaan ja massiivinen bassojylinä otti kuuloni ja kehoni välittömästi hallintaansa. Lavalla oli kaksi tyyppiä pääpukarin hoitaessa laulut ja efektit ja kakkosmiehen läimiessä bassoa. GosT oli tuttu jo ennestään ja sen elektronisen tanssittava, mutta bläkkisvivahteisen aggressiivinen tyyli sopi kieltämättä hyvin illan yleiseen tunnelmaan. Vaikka kotona kuunneltuna GosTin retrosoundit miellyttävät minua enemmän, livenä sen mustempi puoli oli kieltämättä kovaa kamaa varsinkin korppimaisten vokaalien osalta.

Gaahls Wyrd oli sitten lähempänä iltamien pääteemaa eli perinteistä black metalia ja teki minuun ihan positiivisen vaikutuksen, vaikka en tuntenutkaan biisejä ennakkoon. Seassa saattoi olla myös Gorgoroth-covereita, mutta kun en tunne oikein tuotakaan bändiä, niin nekin jäivät tunnistamatta. Veto oli joka tapauksessa hyvä, vaikka lähes eturivissä soundit olivatkin vähän epäselvät. Gaahlin hidas, hallittu ja eteerinen lavaliikehdintä oli mukavassa kontrastissa nopean myllytyksen kanssa ja muutenkin laulaja oli varsin karsimaattinen ilmestys. Ihan jepaa menoa, mutta parempaa oli vielä luvassa.

Tässä vaiheessa oli taktisen kusitauon ja kaljatäydennyksen paikka, sillä pian jyrähtäisi ns. oikein kunnolla. Mayhemin noustessa lavalle meininki muuttuikin pykälän verran hurjemmaksi, eikä juhlallisuuksien seremoniamestarista ollut epäselvyyttä. Setti alkoi odotetusti uuden Daemon-albumin materiaalilla ja eteni De Mysteriisin kautta aina Deathcrushin aikoihin saakka. Tällöin lavarekvisiitta ja valaistus vaihtuivat verenpunaiseen ja aiemmin sormusaaveelta näyttänyt laulaja Attila Csihar muuttui maailman ilkeimmäksi punkkariksi.

Attilasta on pakko sanoa muutama sana erikseen. Miehen lavaolemus oli aivan jotain muuta Gaahlin vähäeleisyyteen verrattuna ja hän olikin jatkuvasti kuin hullu sätkynukke, jota jokin riivaajapiru veteli naruista. Monien mielestä moinen viuhdonta menee varmasti överiksi, mutta minuun Attilan täysillä riehuminen iski tälläkin kertaa. Muukin bändi suoriutui toki vakuuttavasti ja onhan Hellhammerin rumputyöskentely aina komeaa kuultavaa. Häntä itseään ei tosin näkynyt kuin vasta keikan päätyttyä, koska pari metriä korkea rumpurakennelma blokkasi näköyhteyden aika tehokkaasti.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 28.11.2019 16:00 : Astorethein.

12.12.2019 23:25 #90

Children of Bodom, Brymir & Bloodred Hourglass / Pakkahuone, Tampere

Yksi kotimaamme tunnetuimmista metallibändeistä pudotti hiljattain aikamoisen pommin, kun se ilmoitti toimintansa lopettamisesta kuluvan vuoden loppuun mennessä. Tarkkoja tietoja uran päättämisen syistä ei ole saatu, mutta kiinnostus bändiä kohtaan kasvoi minunkin silmissäni kummasti ja kaikenlaisia spekulaatioita on kyllä tullut luettua netistä sekä kehiteltyä itsekin. Mikään kova Bodom-fani en ole koskaan ollut, mutta olen silti aina halunnut nähdä bändin livenä ihan yleissivistyksenkin takia. Onneksi hommasin lipun jo ennen lopetusuutista, muuten sen kanssa olisi voinut tulla hieman kiire. Pakkis olikin ymmärrettävästi myyty loppuun ihmisten tajuttua, että viimeisiä vetojahan tässä vedellään.

Ensimmäien lämppäri Bloodred Hourglass oli edennyt setissään jo puoliväliin, kun viimein pääsin pitkän jonotuksen jälkeen sisälle. No ei se mitään, ehdin kuulemaan jokusen biisin, eikä bändi toisaalta ollut itselleni kovin tärkeä. Seuraavaksi lavalle noussut Brymir oli jo kiinnostavampi nimi ja olinkin nähnyt sen aikaisemmin keväällä Klubin puolella. Tuolloin meno oli ihan jees, mutta nyt tajusin ekan kerran, että bändissä on ihan oikeaa potentiaalia. Keikkaa seuratessa tuli mieleen, että vieläköhän tuollaisesta mahtipontisesta sankarimetallista voisi innostua tosissaan uudelleen. Jätän bändin seurantaan.

Bodomista pitää sanoa heti ensimmäiseksi, että odotin parempaa. Minulla ei ollut oikein mitään käsitystä, millainen se on livebändinä, mutta ainakin alussa meininki oli hieman kohmeista ja innotonta. Nakuttava basarisoundikin ärsytti korvaa, mutta siihen tottui tai sitten miksaaja taikoi sen pois. Tunnelma koheni ja meininki piristyi onneksi biisi biisiltä ja lopulta lavalla soitti täysin uskottava ja ammattimainen konkariyhtye. Mitään erityistä tunteisiin käyvää energiaa en kuitenkaan missään vaiheessa aistinut ja kokonaisuudessaan Bodomin veto tuntui melko rutiininomaiselta.

Siinäpä se sitten oli, ensimmäinen ja viimeinen kertani Bodomin kanssa samassa salissa. Bändi ehkä loppuu, mutta Alexi Laiho ja muukin porukka keksii varmasti tekemistä tulevaisuudessakin. Näistä tekemisistä saamme kaiketi tietää lisää, kun vihoviimeinen keikka ensi sunnuntaina Helsingissä on saatu pois alta.

Valvojat: Astorethein
Uusin jäsen: Juho Saari