26.10.2013 20:29 #1 :: Echramath
Scifiaiheiset musiikkivideot
Tähän säikeeseen voisimme keräillä selvästi science fiction -henkisiä musiikkivideoita!

Mastodon - Oblivion

Aloitetaan Mastodonilla. Tämän uudenaikaisemman metallin kärkinimen videoissa on aika usein aika hemmetin geekyä menoa. Tästäkin ollaan avaruudessa (ja viittaillaan ainakin kolmeen klassikkoleffaan, mikä saattaa häiritä nimienpudottelun vastustajia).

Tämä Dry Bones Valley on sitten muuten vaan aika trippitavaraa varsinkin koko ruudulta.
Muokannut 29.04.2015 19:40 Hiistu

26.10.2013 23:52 #2 :: Rasimus
Scifiaiheiset musiikkivideot
Mun musavideotuntemukseni alkaa olla vähän vanhentunutta, kun nykymusakanavia ei ole tullut enää seurattua MusicTV:n muututtua tosi-tv-kanavaksi, ja Voicen alettua lähettää suurimman osan päivästä tv-sarjoja. Mutta joitain poimintoja historiasta:

Björk - All is full of love sekä biisi että video ovat molemmat kauniita.

Oomph - Das weisse licht lainaa Stepfordin naisia. Tai Futureworldia, ihan mikä tuntuu tutummalta. Yleensä tää bändi ammentaa goottikauhukuvastosta.

Muse - Knights of Cydonia jos tää olisi elokuva, niin aivan varmasti haluaisin nähdä. Tulee mieleen Whedon ja Firefly.

Silverchair - Anthem for the year 2000 kolahti minuun aikanaan lähinnä Videodromesta lainattujen kohtausten ja Isoveli-henkisen kuvaston ansiosta.

Billy Idol - Shock to the System on kiitettävän koomista cyberpunkkia (sekä tyylilajia, että sattumoisin Idolin levyn nimi).

Retropop - Pieni ja ihmeellinen on taas ihan vain söpö, vaikkakin enemmän surrealistinen kuin scifi.

Ruoska - Mies yli laidan ja Ruoska - Ei koskaan ovat liiankin helppoja mainita, mutta ainakin ollaan taas ehdassa apokalypsiscifin ja cyberpunkin kuvastossa. Tiesittekö muuten, että tietokonepeliklassikko I have no mouth and I must scream julkaistaan uudelleen GoG:ssa? Peli on nykyään luultavasti ihan perseestä, mutta mulle siitä on jäänyt hyvät mielikuvat.
Muokannut 27.10.2013 00:00 Rasimus

• Rinja

27.10.2013 00:13 #3 :: Rinja
Se ilmeisin:
Katy Perry - E.T.

Videon keskikohdilla oleva avaruusleijuskelu on tylsää, ja itse tässä kappaleversiossa Kanye West on mielestäni aivan ylimääräinen (silloin kun tätä kappaletta joskus kuuntelen, niin kuuntelen aina kyllä Westitöntä versiota), mutta video on muuten ihan huba.

27.10.2013 01:10 #4 :: Echramath
Scifiaiheiset musiikkivideot
Surrealistiset elementit ovat siitä hankalia, että niitä on noin joka toisessa musiikkivideossa. Mikä sitten on scifiä. Voisinhan väittää että Einstürzende Neubautenin Sabrinassa ollaan tekemisissä jonkun sortin geenimanipuloinnin tuloksen kanssa, mutta eiköhän tuo minotaurus ole tässä enempi symbolinen.

Plasmatic – The Damned

Haluan ainakin ajatella tämän olevan skifiä. Suoraan tässä ei sanota, etteikö olla vaan 1983 jenkkilässä, mutta kun vaatteet ja menot ovat tällaisia, niin aika Tank Girl/Mad Max/Judge Dredd -akselilla liikutaan.

The Timelords – Doctorin' the TARDIS

Jonkin sortin kuriositeetti tämäkin. The KLF teki uransa alkupäässä tämmöisen version Tohtori Kukan tunnarista, ja jos minä asiasta mitään ymmärrän, noiden tytsäkavereiden pitäisi markkeerata dalekkeja ja poliisiauton poliisilaatikkoa.

Beastie Boys – Intergalactic

Jäeger/kaiju -menoa! Ainakin huomattavasti lyhyempi kuin Pacific Rim!
Muokannut 27.10.2013 01:13 Echramath Syy: No nyt minä en osannut kirjoittaa "Einstürzende Neubauten"

27.10.2013 12:47 #5 :: Echramath

The Firm – Star Trekkin

Kun nuo aiemmat videot olivat niin vakavahenkisiä, vastapainoksi vähän hupsuttelua. The Firmin taustalla oli tuottaja John O'Connor, joka päätyi tekemään musiikkia myöhemmin Kukkulan kuningas -sarjaan. Kyseessä ei siis ole se samoihin aikoihin pari vuotta vaikuttanut superkokoonpano, jossa oli mm. Jimmy Page.

Jossain VH1:n ohjelmassa tämä oli listalla "10 huonointa musiikkivideota ikinä". En ymärrä.

27.10.2013 13:07 #6 :: Dyn
Liian itsestäänselvä? :eek:

27.10.2013 20:56 #7 :: Fantasyfan
Scifiaiheiset musiikkivideot
Tämä menee ainakin lyriikoiden teemalta oikeaan genree, mutta videosta en ole varma.

27.10.2013 21:46 #8 :: Pisania
Scifiaiheiset musiikkivideot
Sarah Brightmanin tyyli on himpun verran muuttunut tämän videon ajoista... Lyriikoihin on ainakin sorkkaraudan avustuksella tungettu viittaus jos toinenkin, mikäli hopeisten vaatteiden määrästä ei välittömästi käy katsojalle ilmi että scifistä on kyse.

28.10.2013 00:03 #9 :: Moonlord
Scifiaiheiset musiikkivideot
ZZ Top - Rough Boy . Hieno musavideo 80-luvun lopulta.

Queen - Flash . Biisi yhdeltä parhaimmista ja hauskimmista elokuvasoundtrackeista.

Laibach - B Mashina . Yksi parhaita scifibiisejä. Musavideo antaa kyllä aivan eri fiilikset kuin laulun sanat.

Kaiti Kink Ensemble - Unter the Iron Sky . Iron Skyn trailerista tuttu.

Michael Jackson - Scream . Maailman kallein musavideo?

Kate Bush - Cloudbusting . Yksi suosikkivideoitani sekä musiikillisesti että tarinaltaan.

The Cars - You Are the Girl . Tämä oli ensimmäisellä nauhoittamallani videokasetilla (Hittimittari-ohjelmasta), vuodelta 1987.

Kraftwerk - Robots . Vuodelta 1977. Kraftwerkin musahan on kaikki täyttä scifiä, mutta tässä on sitä vähän videossakin.

Avantasia - Lost in Space .

Vangelis - Alpha . Vangelikselta löytyy paljon hyvää scifimusaa, kuten Blade Runnerin soundtrack mutta siitä ei taida olla virallista soundtrackia musavideota?

Kiva nähdä että täällä on muitakin The Timelords biisin faneja. cd on ollut hyllyssäni jo pitkään, mutta en tiennytkään että siitäkin on tehty musavideo. Tuota tuli yhteen aikaan huudatettua paljon :)
Muokannut 30.10.2013 09:42 Moonlord

• tnjrp hahmo
  • tnjrp
    Mekaanikko
28.10.2013 11:14 #10 :: tnjrp
Scifiaiheiset musiikkivideot

Moonlord kirjoitti: Vangelikselta löytyy paljon hyvää scifimusaa, kuten Blade Runnerin soundtrack mutta siitä ei taida olla virallista soundtrackia?

Mahdatko tarkoittaa videota? Ratkivirallisia soundtrack-levytyksiä Blade Runnerista on kaksikin, vuosilta 1994 ja 2007 (ns. täydellinen laitos, joka tosin sekään ei ole ihan täydellinen).

Muokannut 28.10.2013 11:15 tnjrp

28.10.2013 15:13 #11 :: Pisania
Scifiaiheiset musiikkivideot
Tuli mieleen 90-luvun tekno-electronica-house-mikälie-poppoo The Shamen ja heidän biisinsä Destination Eschaton . Muistan tämän videon sillä se oli meillä joskus nauhalla jostain kumman syystä. Todellinen aikansa lapsi leijuvine tyyppeineen, psykedeelisinen tietokonegrafiikoineen ja räppisooloineen. :roll:

28.10.2013 16:49 #12 :: Aemilia
Scifiaiheiset musiikkivideot
Ehkä menee vähän ohi aiheen, mutta Interstella 5555 pitää silti mainita. Daft Punkin levyyn tehty klassinen scifianime-musiikkielokuva alkaa One More Timella:

Näyttää ihan uskottavasti 70-luvun piirretyltä!

30.10.2013 02:01 #13 :: Fiktiivi
Scifiaiheiset musiikkivideot

tnjrp kirjoitti: Itse aiheeseen nyt tässä vaiheessa nuo Kanadan hauskat vesselit, Frontline Assembly AKA Front Line Assembly. Heillä riittää kappaleita ja videoita, joista sekä että tai jompi kumpi on silkkaa scifiä. Tunnetuin on tietysti Mindphaser erinomaiselta levyltä Tactical Neural Implant.

Onkohan Etulinjan Kokoonpanolla yhtäkään kappaletta, joka ei ole scifiä? Tosin en kyllä kuuntele FLA:ta henkevien sanoitusten takia, joten on voinut jäädä huomaamatta jos jossain biisissä Bill Leeb kähisee synkästä nykyisyydestä synkän tulevaisuuden sijaan.

Sitten niitä videoita.

Covenant, ruotsalainen EBM/futurepop-pumppu liikkuu usein scifiteemoissa.

Tässä vähän varhaisemmassa videossa on budjetti ollut nähtävästi aika pieni, sillä scifielementit lähinnä joutuu kuvittelemaan.

Isoveli valvoo Corey Hartia synkässä tulevaisuudessa. Tai niin ainakin voisi tulkita...

David Bowie ja Pet Shop Boys vauhdissa.

30.10.2013 08:22 #14 :: HourglassEyes
MEGADETH: HANGAR 18 :cheesy:

• Strato hahmo
  • Strato

13.02.2015 17:15 #15 :: Strato
Scifiaiheiset musiikkivideot
Rupesin miettimään T&A-lehden tekeämää haastattelua ja muistin, että Marco Hietalahan on scifi miehiä, joten kyllähän hänen biisinsä pitää tänne saada :wink:

Myöskin tämä Linkin Parkin video on aika selkeää scifiä ja biisikin on hyvä :smile:

Valvojat: Mustelmann