Arvaa mikä kirja!

16.01.2016 15:43 #1001

^ Aivan oikein arvailtu!

Vuoro Skielle.

20.01.2016 00:25 #1002

Minusta on kiva arvailla, mutta olen huono muistamaan asiaa jos arvuutteluvuoro sattuu omalla kohdalle. Tässäpä kuitenkin jotain:

Vanha nainen istui järven rannalla ja kutoi kutomistaan verkkoa - kuin kohtalo - ja heitti välillä kiviä veteen. Mieleenikään ei tullut kysyä häneltä minne mennä. Minua jopa pelotti ajatus että hän huomaisi minut. Käännyin ja tunkeuduin kiireesti metsään.
Siitä hetkestä alkaen kaikkinainen retkeilymieliala katosi matkastani. Se mitä sitten seurasi, oli kuin painajaista.

21.01.2016 21:33 #1003

Eikä minulla ollut aavistustakaan siitä, millä tavalla hänen sotilaallinen olemuksensa tulisi liittymään seikkailuuni Walesissa. Ellei niin olisi käynyt, en olisi uhrannut hänelle näin paljon aikaa, sillä olen itsekin tietyissä määrin uusasiallisuuden kannalla enkä pidä turhanpäiväisistä sivuhenkilöistä. Mutta edetään järjestyksessä.

28.01.2016 12:41 #1004

Ei tunnu herättävän minkäänlaisia reaktioita.

Palattuamme British Museumin puutarhaan seisoi sen keskellä jälleen hullu vanha nainen, jolla oli aina puolen päivän aikaan tapana ruokkia puluja. Hänen kasvoillaan oli taas se henkistyneiden, katseensa ylös suunnanneiden fransiskaanipyhimysten autuas hymy, ja ympärillä oli pelkkiä puluja, koko nainen oli täynnä puluja, hänen pänsä päällä niitä istui kolme, kummallakin olkapäällä viisi ja vaatteissa lukemattomia. Tiesin hänen ajattelevan silloin olevansa yhtä hyvä kuin Pyhä Fransiskus Assisilainen, ja inhosin häntä suuresti.

09.02.2016 17:28 #1005

Heh, kokeillaan vielä tällästa helpottavaa vihjettä ennen kuin siirrytään alkuperäiskieleen ja ilmestymisvuoteen.

Aavistin jo, mikä mahtoi olla syynä jaarlin äkilliseen lähtöön. Hän oli varmaan kuullut profeetalta missä keskiyön ratsastaja majaili, millä seudulla hän saattoi olla lähdettyään Pendragonista. Hän lähti tietysti etsimään tätä. Hän tahtoi varmaankin pelastaa pikkupojan. Ja oli siksi valmis kohtaamaan kaikki irrationaaliset, tuntemattomat ja aavemaiset vaarat.

10.02.2016 12:36 #1006

Unkari 1934? eli A Pendragon-legenda

10.02.2016 22:07 #1007

Pendragonin legendapa hyvinkin.

11.02.2016 12:41 #1008

Laserien raivaaman aukion ala laajeni joka päivä yli kolmellasadallatuhannella hehtaarilla. Yksi ainoa laserilla varustettu telaketjutraktori pystyi kaatamaan kolmisenkymmentätuhatta hehtaaria metsää päivässä. Se kaatoi puut paksuiksi ryppäiksi ja möyri niiden yli uuden, koskemattoman metsän kimppuun. Kaatuneiden puiden röykkiöt jätettiin paikoilleen siihen asti, että aurinko oli kuivattanut niistä kaiken ylimääräisen kosteuden. Sitten rutikuivaksi paahtuneet ryteiköt sytytettiin tuleen, ja ne paloivat roihuavina miljoonien hehtaarien laajuisina liekkimerinä. Lieskat kohosivat paikoin satojen metrien ja valtavat mustat savupilvet ainakin kahdenkymmenen kilometrin korkeuteen.

11.02.2016 23:42 #1009

Ensimmäinen mielleyhtymä vain, että voisi olla jotain neuvosto-scifiä (sankarillisen tehokas metsäkone siellä ottaa luontoa ihmisten haltuun... tai jotain :roll: ) Joten arvauksena vaikka Ivan Jefremovin Käärmeen sydän.

12.02.2016 07:28 #1010

Veikkaan Risto Isomäki - Gilgamesin tappio

12.02.2016 11:29 #1011

Moonlordilla oikein. Metsäkone lie tarkoitus esittää hirviönä eikä sankarina

12.02.2016 14:08 #1012

Oho, tässäkö joutuu vielä kirjojakin arvuuttelemaan...

Keskuspuisto ei ole oikeastaan puisto. Se on suuri, lähellä asteroidin rotaatiokeskipistettä oleva tunneli, joka on omistettu kasvillisuudelle. Löysin sieltä appelsiinipuita (jotka selittivät tuoremehun), ja viiniköynnöksiä; ja saniaisia ja sammalta, mutta en ruohoa. En ole varma, miksi. Luultavasti on haluttu istuttaa vain lajeja, jotka ovat herkkiä saatavissa olevalle valolle, joka paikkaa peittävän ******-metallin siniselle hehkulle, ja ehkä ei ole löydetty ruohoa, joka olisi pystynyt käyttämään sitä tehokkaasti yhteyttämisessään.

16.02.2016 08:31 #1013

Me kaikki puhuimme lähtemisestä. Melkein joka päivä saatoimme kuulla tömähdyksen ja tärinän, kun jokin laskeutumisalus irrottautui telakastaan työntäen koko aluksen liikkeelle, kunnes se pääsi niin pitkälle, että ********** päävoimanlähde saattoi ryhtyä toimimaan. Melkein yhtä usein tunsimme erilaisen, heikomman, nopeamman tärähdyksen kun jokin alus pääsi takaisin.

Viimeksi muokattu: 16.02.2016 08:32 : Moonlord.

16.02.2016 10:37 #1014

Frederick Pohlin Avaruuden portti?

16.02.2016 11:28 #1015

Oikein tunnistettu. \o/

16.02.2016 12:03 #1016

Otin sen osaksi viime vuoden lukuhaastetta, joten sattui olemaan suht tuoreessa muistissa :grin:

Sitten uutta peliin:

- Joka vuosi sama juttu, joku sanoi. - Eivätkö he ajattele muuta kuin sotaa ja tappamista, nämä kauheat suden kaltaiset ylimykset. He hiipivät jatkuvasti ympäriinsä leuat ammollaan ja yrittävät näykkiä kultaa ja kunniaa.

*********** seurasi illan tuloa. Hän näki kuun kohoavan suurena ja loistavana hopeankirkkaasta merestä. Hän tunsi jonkinlaista värisevää pelkoa, odotustakin. Pian hän näkisi laivojen lähtevän. Silloin hän lähtisi alas vuorelta. Kapeaa, kivistä polkua joelle, sillan yli ja eteenpäin yli mäkien, joilla lampaat laidunsivat näyttäen valkoisilta usvahattaroilta vihertävää maata vasten.

17.02.2016 11:46 #1017

Seuraava pätkä:

- Mitä sinulla on pussissasi!
*********** tarttui pussiin, joka hänellä oli vyötäröllä.
- Parantavia yrttejä ja kasveja, yhdeksän lajin murskattuja juuria. Yhdeksän eri linnun munankuoria ja yhdeksän kesäkukkaa auringonpaisteiselta niityltä.
- Entä muuta!
- Palaneen talon tuhkaa, kiviä syvästä kaivosta, kasvavan kuun pölyä.
- Ja vielä?
Hän pudisti päätään. Hän ei halunnut sanoa, että pussi sisälsi myös kuolleen miehen luun ja jauhetun käärmeennahan ja ruostetta miekasta, joka oli tappanut yhdeksän miestä.
Ja pussin salaiseen taskuun hän oli kätkenyt valkoiset terälehdet ja tappavan sienen, joka oli jauhettu hienoksi valkoista lunta muistuttavaksi jauheeksi.

17.02.2016 12:16 #1018

Yksittäiset kohdat kuulostavat etäisesti tutuilta, esim. kiviä syvästä kaivosta... Mutta ei tule mitään tiettyä kirjaa mieleen. Veikkaan Abercrombien Ase itse.

17.02.2016 16:15 #1019

Ei ole tällä kertaa Abercrombieta :smile:

18.02.2016 10:39 #1020

Tästä varmaan joku jo arvaa (ainakin jos on lukenut kirjan :P)

Mutta jos joku muista orjalapsista kävi hänen kimppuunsa nyrkein, hän puolustautui. - Paha ***********, he sanoivat hänelle. - Sinulla ei ole äitiä. Korpit ovat kasvattaneet sinut vuorilla! Sitten he heittivät häntä kivillä ja sylkivät. He pitivät toisiaan kädestä ja juoksivat piirissä samalla kun tönivät ja tuuppivat häntä ja huusivat: - ***********, ***********, näytä nyt kyntesi. Noki ja kynsi!
Silloin hän muuttui petolinnun kaltaiseksi. Hän tunsi suunsa muuttuvan teräväksi nokaksi, sormiensa pistäviksi kynsiksi. Hänelle kasvoi musta höyhenpeite. Hän räpytteli sokean raivon vallassa. Halusi nokkia silmät päästä heiltä kaikilta, kynsiä heidät verille. Hän löi ja löi kunnes pääsi vapaaksi.

tpi, Taru Väyrynen
Uusin jäsen: Irma Niemiaho