Arvaa mikä kirja!

^ Aivan oikein arvailtu!

Vuoro Skielle.

20.01.2016 00:25 #1002 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Arvaa mikä kirja!
Minusta on kiva arvailla, mutta olen huono muistamaan asiaa jos arvuutteluvuoro sattuu omalla kohdalle. Tässäpä kuitenkin jotain:

Vanha nainen istui järven rannalla ja kutoi kutomistaan verkkoa - kuin kohtalo - ja heitti välillä kiviä veteen. Mieleenikään ei tullut kysyä häneltä minne mennä. Minua jopa pelotti ajatus että hän huomaisi minut. Käännyin ja tunkeuduin kiireesti metsään.
Siitä hetkestä alkaen kaikkinainen retkeilymieliala katosi matkastani. Se mitä sitten seurasi, oli kuin painajaista.

21.01.2016 21:33 #1003 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Arvaa mikä kirja!
Eikä minulla ollut aavistustakaan siitä, millä tavalla hänen sotilaallinen olemuksensa tulisi liittymään seikkailuuni Walesissa. Ellei niin olisi käynyt, en olisi uhrannut hänelle näin paljon aikaa, sillä olen itsekin tietyissä määrin uusasiallisuuden kannalla enkä pidä turhanpäiväisistä sivuhenkilöistä. Mutta edetään järjestyksessä.

28.01.2016 12:41 #1004 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Arvaa mikä kirja!
Ei tunnu herättävän minkäänlaisia reaktioita.

Palattuamme British Museumin puutarhaan seisoi sen keskellä jälleen hullu vanha nainen, jolla oli aina puolen päivän aikaan tapana ruokkia puluja. Hänen kasvoillaan oli taas se henkistyneiden, katseensa ylös suunnanneiden fransiskaanipyhimysten autuas hymy, ja ympärillä oli pelkkiä puluja, koko nainen oli täynnä puluja, hänen pänsä päällä niitä istui kolme, kummallakin olkapäällä viisi ja vaatteissa lukemattomia. Tiesin hänen ajattelevan silloin olevansa yhtä hyvä kuin Pyhä Fransiskus Assisilainen, ja inhosin häntä suuresti.

09.02.2016 17:28 #1005 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Arvaa mikä kirja!
Heh, kokeillaan vielä tällästa helpottavaa vihjettä ennen kuin siirrytään alkuperäiskieleen ja ilmestymisvuoteen.

Aavistin jo, mikä mahtoi olla syynä jaarlin äkilliseen lähtöön. Hän oli varmaan kuullut profeetalta missä keskiyön ratsastaja majaili, millä seudulla hän saattoi olla lähdettyään Pendragonista. Hän lähti tietysti etsimään tätä. Hän tahtoi varmaankin pelastaa pikkupojan. Ja oli siksi valmis kohtaamaan kaikki irrationaaliset, tuntemattomat ja aavemaiset vaarat.

10.02.2016 12:36 #1006 : maahinen
Unkari 1934? eli A Pendragon-legenda

10.02.2016 22:07 #1007 : Skie
Pendragonin legendapa hyvinkin.

11.02.2016 12:41 #1008 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Arvaa mikä kirja!
Laserien raivaaman aukion ala laajeni joka päivä yli kolmellasadallatuhannella hehtaarilla. Yksi ainoa laserilla varustettu telaketjutraktori pystyi kaatamaan kolmisenkymmentätuhatta hehtaaria metsää päivässä. Se kaatoi puut paksuiksi ryppäiksi ja möyri niiden yli uuden, koskemattoman metsän kimppuun. Kaatuneiden puiden röykkiöt jätettiin paikoilleen siihen asti, että aurinko oli kuivattanut niistä kaiken ylimääräisen kosteuden. Sitten rutikuivaksi paahtuneet ryteiköt sytytettiin tuleen, ja ne paloivat roihuavina miljoonien hehtaarien laajuisina liekkimerinä. Lieskat kohosivat paikoin satojen metrien ja valtavat mustat savupilvet ainakin kahdenkymmenen kilometrin korkeuteen.

11.02.2016 23:42 #1009 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Arvaa mikä kirja!
Ensimmäinen mielleyhtymä vain, että voisi olla jotain neuvosto-scifiä (sankarillisen tehokas metsäkone siellä ottaa luontoa ihmisten haltuun... tai jotain :roll: ) Joten arvauksena vaikka Ivan Jefremovin Käärmeen sydän.

12.02.2016 07:28 #1010 : Moonlord
Veikkaan Risto Isomäki - Gilgamesin tappio

12.02.2016 11:29 #1011 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Arvaa mikä kirja!
Moonlordilla oikein. Metsäkone lie tarkoitus esittää hirviönä eikä sankarina

12.02.2016 14:08 #1012 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Arvaa mikä kirja!
Oho, tässäkö joutuu vielä kirjojakin arvuuttelemaan...

Keskuspuisto ei ole oikeastaan puisto. Se on suuri, lähellä asteroidin rotaatiokeskipistettä oleva tunneli, joka on omistettu kasvillisuudelle. Löysin sieltä appelsiinipuita (jotka selittivät tuoremehun), ja viiniköynnöksiä; ja saniaisia ja sammalta, mutta en ruohoa. En ole varma, miksi. Luultavasti on haluttu istuttaa vain lajeja, jotka ovat herkkiä saatavissa olevalle valolle, joka paikkaa peittävän ******-metallin siniselle hehkulle, ja ehkä ei ole löydetty ruohoa, joka olisi pystynyt käyttämään sitä tehokkaasti yhteyttämisessään.

16.02.2016 08:31 - 16.02.2016 08:32 #1013 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Arvaa mikä kirja!
Me kaikki puhuimme lähtemisestä. Melkein joka päivä saatoimme kuulla tömähdyksen ja tärinän, kun jokin laskeutumisalus irrottautui telakastaan työntäen koko aluksen liikkeelle, kunnes se pääsi niin pitkälle, että ********** päävoimanlähde saattoi ryhtyä toimimaan. Melkein yhtä usein tunsimme erilaisen, heikomman, nopeamman tärähdyksen kun jokin alus pääsi takaisin.
Viimeksi muokattu: 16.02.2016 08:32 Moonlord.

16.02.2016 10:37 #1014 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Arvaa mikä kirja!
Frederick Pohlin Avaruuden portti?

16.02.2016 11:28 #1015 : Moonlord
Oikein tunnistettu. \o/

16.02.2016 12:03 #1016 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Arvaa mikä kirja!
Otin sen osaksi viime vuoden lukuhaastetta, joten sattui olemaan suht tuoreessa muistissa :grin:

Sitten uutta peliin:

- Joka vuosi sama juttu, joku sanoi. - Eivätkö he ajattele muuta kuin sotaa ja tappamista, nämä kauheat suden kaltaiset ylimykset. He hiipivät jatkuvasti ympäriinsä leuat ammollaan ja yrittävät näykkiä kultaa ja kunniaa.

*********** seurasi illan tuloa. Hän näki kuun kohoavan suurena ja loistavana hopeankirkkaasta merestä. Hän tunsi jonkinlaista värisevää pelkoa, odotustakin. Pian hän näkisi laivojen lähtevän. Silloin hän lähtisi alas vuorelta. Kapeaa, kivistä polkua joelle, sillan yli ja eteenpäin yli mäkien, joilla lampaat laidunsivat näyttäen valkoisilta usvahattaroilta vihertävää maata vasten.

17.02.2016 11:46 #1017 : Mab
Seuraava pätkä:

- Mitä sinulla on pussissasi!
*********** tarttui pussiin, joka hänellä oli vyötäröllä.
- Parantavia yrttejä ja kasveja, yhdeksän lajin murskattuja juuria. Yhdeksän eri linnun munankuoria ja yhdeksän kesäkukkaa auringonpaisteiselta niityltä.
- Entä muuta!
- Palaneen talon tuhkaa, kiviä syvästä kaivosta, kasvavan kuun pölyä.
- Ja vielä?
Hän pudisti päätään. Hän ei halunnut sanoa, että pussi sisälsi myös kuolleen miehen luun ja jauhetun käärmeennahan ja ruostetta miekasta, joka oli tappanut yhdeksän miestä.
Ja pussin salaiseen taskuun hän oli kätkenyt valkoiset terälehdet ja tappavan sienen, joka oli jauhettu hienoksi valkoista lunta muistuttavaksi jauheeksi.

17.02.2016 12:16 #1018 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Arvaa mikä kirja!
Yksittäiset kohdat kuulostavat etäisesti tutuilta, esim. kiviä syvästä kaivosta... Mutta ei tule mitään tiettyä kirjaa mieleen. Veikkaan Abercrombien Ase itse.

17.02.2016 16:15 #1019 : Mab
Ei ole tällä kertaa Abercrombieta :smile:

18.02.2016 10:39 #1020 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Arvaa mikä kirja!
Tästä varmaan joku jo arvaa (ainakin jos on lukenut kirjan :P)

Mutta jos joku muista orjalapsista kävi hänen kimppuunsa nyrkein, hän puolustautui. - Paha ***********, he sanoivat hänelle. - Sinulla ei ole äitiä. Korpit ovat kasvattaneet sinut vuorilla! Sitten he heittivät häntä kivillä ja sylkivät. He pitivät toisiaan kädestä ja juoksivat piirissä samalla kun tönivät ja tuuppivat häntä ja huusivat: - ***********, ***********, näytä nyt kyntesi. Noki ja kynsi!
Silloin hän muuttui petolinnun kaltaiseksi. Hän tunsi suunsa muuttuvan teräväksi nokaksi, sormiensa pistäviksi kynsiksi. Hänelle kasvoi musta höyhenpeite. Hän räpytteli sokean raivon vallassa. Halusi nokkia silmät päästä heiltä kaikilta, kynsiä heidät verille. Hän löi ja löi kunnes pääsi vapaaksi.

Uusin jäsen: Sirpa Latvalehto