Arvaa mikä kirja!

12.08.2017 15:07 #1041

- Eiköhän noita taipalia vielä mahtaisi muistaa. Näkyy tänne Ruotsin puolen viimeisimmät vaaratkin kirkkailla ilmoilla.
- Näkyykö?
- Tuolta vaaralta näkyy. - Ukko viittasi päällään vaaralle päin. - Kaskisavut kumminkin näkyy.
- Näkyykö Rajavaarakin?
- Näkynee tuo sekin.
- Minä olen sen juurelta.
- Vai sieltä?
- Oletteko käynyt siellä?
- En ole.
- Oletteko käynyt Shemeikassa?

13.08.2017 12:19 #1042

Mutta tottahan se oli puhunut - totta oli puhunut. Semmoinen oli Juha poloinen, juuri semmoinen: pitkäselkä, tihrusilmä, länkisääri, märässä sarkatakissaan kuin takkuinen koira. Mutta kuta surkeamman näköinen oli, sitä enemmän tahtoi Marja häntä hyvittää, sitä enemmän näyttää iloitsevansa hänen saaliistaan. Verkot olivat täytenään kutulahnoja, leveitä, lihavia, käsnäpäitä kämiläitä. Hän tempasi verkon, vei sen virepuulle.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Arvaa mikä kirja!
13.08.2017 12:52 #1043

Lukematta mutta tietojen perusteella vastaan Juhani Ahon Juha.

We chose this life.

13.08.2017 13:26 #1044

Näin on

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Arvaa mikä kirja!
14.08.2017 21:27 #1045

Jaa niin, jatkakaahan arvuuttelua kuka ehtii, mulla ei oikein ole käsillä tässä mitään kirjaa.

We chose this life.

14.08.2017 21:48 #1046

No, tartutaan heti toimeen:

"Viisituhatta assignaattiruplaa tällaisista taloista? Oletteko järjiltänne, nainen?"
"Ei mitään halpaa paperirahaa vaan viisituhatta hopearuplaa. Me molemmat tiedämme aivan hyvin, että te ette ole kiinnostunut taloista vaan tonteista", ________ sanoi. "Haluatte ostaa nämä puutalot halvalla, purkaa ne pois ja rakentaa tilalle suuren kivitalon, jonka voitte sitten myydä meille takaisin kymmenkertaisella hinnalla. Me emme ole kiinnostuneita."

15.08.2017 20:30 #1047

toista vihjettä

"Hetkinen vain", ___________sanoi. "Mitä tuossa suuressa säkissä on?"
"Siinäkö? Tuota perunoita vain", __________ sanoi. "Eikös niin, ______?"
"Juu, pottuja siinä on."
"Avatkaa säkki, olkaa hyvä", ___________käski.
"Minulla on vähän kiire, pitäisi päästä kotiin ja huussiin, ymmärrät varmaan", _______yritti selittää.
"Avatkaa säkki."
"Sitä ei juuri nyt avata, perunat alkavat itää, jos saavat auringonvaloa."
"Mitäs perunoita ne sellaiset ovat?"
"Aivan uusi lajike Viipurista."
"Teidän on jätettävä säkki tänne tullitupaan. Me tutkimme sen."

16.08.2017 21:18 #1048

kolmatta...

_______ näki Lispetissä soman ruotsalaisneitsyen, jonka likaamisesta ja häpäisemisestä hän tulisi epäilemättä nauttimaan. Toisinaan hän oli lähtenyt Ponkalahdelta kauemmas asioilleen ja oli noilla matkoilla päässyt ladoissa käsiksi rikkaiden talojen tyttäriin ja pappien nuorikkoihin ja näyttänyt näille, miten ihminenkin voi olla eläin. Heidän hyvä kasvatuksensa ja Ristin Kiesuksen opettama moraalinsa, ne kaikki oli revitty repaleiksi hohkaavina hekuman hetkinä. Loppuikänsä he ahtaissa avioliitoissaan sitten muistelivat _________ kanssa viettämäänsä yötä.
Vaimolleen ________ ei näistä matkoista niin tarkkaan kertonut, tälle sai riittää, että mies toi lihaa ja turkiksia metsältä tai teetä ja silkkihuiveja markkinoilta.

17.08.2017 08:10 #1049

Mike Pohjolan 1827?

17.08.2017 19:22 #1050

Pisanialla oikein!

17.08.2017 21:44 #1051

Viime kerrasta onkin aikaa. :)

Hän tavoittelee taas uloketta ja saakin sillä kertaa siitä otteen. Jalka työntyy vakauttamaan tasapainon. Sitten hän rupeaa avaamaan ikkunaa.
Yksi seikka joka erottaa amatöörin ammattilaisesta on että siinä vaiheessa amatööri aina ajattelee että olisi ollut viisasta tuoda ikkunan avaamiseen tarvittavat työkalut. Amatöörin onneksi talon omistajakin on amatööri ja liukuikkunat kohoavat vastahakoisesti. Kiipeilijä kömpii jotakuinkin helpottuneesti sisään.
Hänet pitäisi lukita jonnekin oman turvallisuutensa takia, ajattelee x.

18.08.2017 17:18 #1052

Seuraava vihje.

X:llä oli paksu vanha vaaleanruskea puku, joka näytti siltä kuin sitä olisi käytetty enimmäkseen karhunvatukkapensaiden raivaamisessa kaukaisessa ja paremmassa menneisyydessä, punainen ruutupaita joka ei sopinut pukuun alkuunkaan ja vihreäraidallinen solmio joka kieltäytyi tietämästä mitään niin puvusta kuin paidastakin. Hänellä oli myös paksut metallikehyksiset silmälasit jotka varmaan ainakin osittain selittivät pukeutumismaun.

19.08.2017 17:30 #1053

Lattiaa peitti vanha kulunut mustavalkoruudullinen korkkimatto, kylpyamme oli pieni ja yksinkertainen ja hyvin pesty vaikka emalissa oli tahroja ja lohkeamia, ja pienen karun pesualtaan laidalla oli hanan vieressä Duralex-lasissa hammasharja ja hammastahnaa. Otaksuttavasti mittaamattoman arvokkaaseen paneeliin oli pesualtaan yläpuolelle ruuvattu peilikaappi. Näytti siltä että se oli maalattu monta kertaa, ja peili oli reunoiltaan kosteuden läikittämä. Wc:n varustuksena oli vanhanaikainen valurautavesisäiliö ketjuineen. Nurkassa kenotti vanha kermanväriseksi maalattu puukaappi vierellään vanha wieniläistuoli jolle oli siististi taitettu muutamia kuluneita pikkupyyhkeitä. Huoneessa oli myös iso hevonen joka vei enimmän tilan.

Kateen
Paimen
Kateen vastasi aiheeseen: Arvaa mikä kirja!
20.08.2017 18:53 #1054

Dirk Gentlyn holistinen etsivätoimistohan se siinä.

20.08.2017 20:35 #1055

Mikäpä muu. Vuoro seuraavalle.

21.08.2017 20:15 #1056

No himskatti! Koko ajan kutkutteli takaraivossa, että pätkät tuntuu tutulta, mutta en vaan saanut otetta, että mistä. Siitä onkin rikollisen pitkä aika kun viimeksi tuli Dirk Gently luettua. Pitänee pistää taas harkintaan ;)

Kateen
Paimen
Kateen vastasi aiheeseen: Arvaa mikä kirja!
21.08.2017 22:31 #1057

Puun rungosta nousevat pieniltä parvekkeilta näyttävät sienet ympäröivät ___________:n nopeasti ja yksi muita suurempi sieni liimautui hänen suulleen kuin imukuppi. Tohtori yritti huutaa apua, mutta hänestä tuntui kuin joku antaisi hänelle eetteriä, ja hän menetti tajunsa.

Paikalla 1 jäsen ja 38 vierailijaa:
Jussi