• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 2 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

Arvaa mikä kirja!

• Iivari hahmo
  • Iivari
04.02.2014 22:45 #141 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Arvaa mikä kirja!
Koska tuntuu vähän tutulta, mutta ei sittenkään, arvataan kuitenkin: Gene Wolfen Kiduttajan varjo?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• Hiistu hahmo Kirjoittaja
04.02.2014 23:27 #142 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Arvaa mikä kirja!
Tuntuu ihan siltä, että täytyy arvata Stokerin Dracula. Jonathanilla oli muistaakseni tapana valittaa kaikenlaisesta oudosta.

04.02.2014 23:33 #143 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Arvaa mikä kirja!
Eipä ole kumpikaan ehdotetuista. Myönnettäköön kyllä, että pätkässä mainittu "lääkitys" on totta tosiaan erikoista sorttia. En usko, että nykyään kukaan kehtaisi fiktiossakaan väittää moisen konstin toimivan.

05.02.2014 15:01 #144 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Arvaa mikä kirja!
Olin kerran puolenpäivän aikoihin menossa veneelleni, kun täydelliseksi tyrmistyksekseni löysin paljaan ihmisjalan jäljen, joka oli aivan selvästi painautunut rantahiekkaan. Seisoin ja katselin sitä kuin salaman lyömänä, kuin olisin nähnyt aaveen. Kuuntelin ja tähyilin ympärilleni, mutta mitään ei näkynyt eikä kuulunut. Nousin kalliolle nähdäkseni kauemmas ja kuljin rantaa kumpaankin suuntaan, mutta aina sama tulos: ainoastaan yksi jalanjälki. Menin takaisin etsimään muita jälkiä ja varmistamaan, ettei mielikuvitukseni vain ollut tehnyt tepposiaan, mutta asiasta ei voinut olla epäilystäkään. Hiekassa oli yksi ainoa hyvin selvärajainen jalanjälki - varpaat, kantapää, kaikki mikä ihmisjalkaan kuuluu. Mistä se siihen oli ilmestynyt, oli täydellinen arvoitus.

05.02.2014 15:56 #145 : Jewel
Robinson Crusoe!

• Iivari hahmo
  • Iivari
05.02.2014 19:20 #146 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Arvaa mikä kirja!
Tuolla kappaleella olisin minä todellakin tiennyt, mistä on kyse, jos olisin vain ennättänyt. Eräs lapsuuteni karmivimmista kirjakokemuksista oli tuon kohdan äänikirjasta kuunteleminen ensi kertaa yöaikaan. Varsinkin Lars Svedbergin kertojanääni teki kohtauksesta hyytävän.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

05.02.2014 22:42 #147 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Arvaa mikä kirja!
Jewelille vuoro :) En halunnut näiden vihjeiden olevan liian haastavia - arvelin, että olisi ollut kovasti paljon vaikeampaa jos olisin ottanut kohtia kirjan loppupuoliskolta, jossa ollaan jo takaisin ihmisten ilmoilla. Vai olisiko?

06.02.2014 07:50 #148 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Arvaa mikä kirja!

• Diara hahmo
  • Diara
06.02.2014 09:24 #149 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Arvaa mikä kirja!

Emelie kirjoitti: Ilmeisesti luen ihan erilaisia kirjoja kuin mitä muut täällä (tai tähän ketjuun vastaajat), sillä ainoa kirja, jonka olisin ehkä tiennyt oli jokin aika sitten arvuuteltu Tiina Raevaaran kirja... Pitää alkaa sivistää itseään näemmä. :)

Saman olen itsekin huomannut, olen seurannut ketjua ahkerasti, mutta vihjeistä ei tule yhtään mitään mieleen. Siipimiehen olen kyllä vuosia sitten lukenut, että sen perusteella olisin voinut sen tietää, mutta muuten en ole tiennyt yhtään kirjoista. No, jatketaan harjoittelua, ehkä sieltä vielä tulee se minullekin tuttu opus :smile:

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

07.02.2014 09:44 - 07.02.2014 09:53 #150 : Jewel
Vastaus käyttäjältä Jewel aiheessa Arvaa mikä kirja!
Tässä tulee seuraava arvuutettava. Saapa nähdä, onko se helppo vai vaikea!

Olen lähdössä pitkälle ja vaivalloiselle matkalle, jonka vaikeudet tulevat koettelemaan mieleni lujuutta: minun on pystyttävä rohkaisemaan toisia, mutta myös itseäni silloin kun toisten rohkeus pettää.

Iivari, muistan myös Robinson Crusoen lapsuuden jännittävänä ja vaikuttavana lukukokemuksena, ja Lars Svedberg on IHANA lukija!

Robinson Crusoe oli minusta hyvä arvuutettava, ja tekstinäytteet etenivät kivasti vaikeammasta helppoon. Viimeksi en ehtinyt paneutua tehtävään ja valitsin näköjään hiukan liian helposti tunnistettavan kirjan, mutta yleensä (= lähinnä vanhalla foorumilla) tykkään aloittaa jollain suhteellisen yleispätevällä sitaatilla, joka voisi sopia moneenkin eri kirjaan ja johon mahdollisimman moni voisi heittää arvauksia mutta josta ei vielä liian helposti tunnista kirjaa. Sen jälkeen vihjeet vähitellen helpottuvat niin, että kolmannella tai viimeistään neljännellä kierroksella jollakin väistämättä tärppää.

Kaikkein parhaiten kokee onnistuneensa silloin, kun tekstikatkelma mahdollistaa monet arvaukset ja kirja ei selviä ihan viidessä minuutissa, mutta kuitenkin (lähes) kaikki sen tietävät.
Viimeksi muokattu: 07.02.2014 09:53 Jewel.

07.02.2014 14:25 - 07.02.2014 14:26 #151 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Arvaa mikä kirja!
Öhm, lyhkäisestä palasesta ei vielä saanut ihan kiinni, mutta heitetään randomilla Muumipapan urotyöt.

Niin vahva tunne, että olen lukenut tämän... Niin vahva tunne...
Viimeksi muokattu: 07.02.2014 14:26 The Big Bad Wolf. Syy: piste...

07.02.2014 18:29 #152 : millinen
Vastaus käyttäjältä millinen aiheessa Arvaa mikä kirja!
Minä olenkin tarkkaavaisesti seurannut tätä ketjua, mutta enpä vain ole paljon minkäänlaisia arvauksia keksinyt... :roll:
Kaikessa lyhykäisyydessään todella tutun kuuloinen pätkä haussa nyt. Heitän ihan huvikseni villin veikkauksen: olisiko Tolkienin Taru Sormusten Herrasta?

Kirjat, ruoka ja sänky. Siinä on minulle pyhä kolmikko.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja
07.02.2014 22:11 #153 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Arvaa mikä kirja!
Jewel tunnetusti pitää Narnian tarinoista, joten heitän arvauksen Kaspianin matka maailman ääriin.

09.02.2014 13:01 #154 : Jewel
Vastaus käyttäjältä Jewel aiheessa Arvaa mikä kirja!
Hyviä arvauksia (ja varsinkin Hiistulta hyvin päätelty :wink: ), mutta vielä ei tärpännyt.

Seuraava, helpompi vihje:

-Minä saatan kuolla, mutta sitä ennen sinä, tyrannini ja kiusaajani, kiroat auringon joka näkee sinun kurjuutesi. Varo, sillä minä olen peloton ja siksi voimakas. Minä vaanin sinua käärmeen kataluudella ja saatan pistää sinua sen myrkyllä. Ihminen, sinä saat katua aiheuttamaasi vääryyttä.

-Vaiti, paholainen. Äläkä myrkytä ilmaa katalilla puheillasi. Olen ilmoittanut sinulle päätökseni, enkä ole pelkuri joka taipuisi uhkaustesi edessä. Jätä minut rauhaan: minä pysyn päätöksessäni.

-Hyvä on. Minä lähden, mutta muista etä minä olen läsnä hääyönäsi.

Minä ponnahdin eteeenpäin ja huudahdin: -Roisto, ennen kuin allekirjoitat kuolemantuomioni, varmistu siitä että oma henkesi on turvassa.

Olisin voinut käydä häneen käsiksi, mutta hän lähti äkkiä liikkeelle ja katosi talosta. Hetkeä myöhemmin näin hänet veneessä, joka nuolen nopeudella kiiti yli ulapan ja katosi pian näkyvistä.

09.02.2014 13:04 #155 : The Big Bad Wolf
FRANKENSTEIN!!!!!

• tiarAnon hahmo
  • tiarAnon
09.02.2014 13:39 #156 : tiarAnon
Vastaus käyttäjältä tiarAnon aiheessa Arvaa mikä kirja!
Ää, pahus, Susi ehti ensin, kerrankin kun olisi tunnistanut. Aika tuttu varsinkin toi jälkimmäinen, kun on kandi naputeltu kyseisestä kirjasta. :D

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

10.02.2014 19:50 #157 : Jewel
Oikein meni! Vuoro isolle pahalle sudelle. :smile:

10.02.2014 20:13 #158 : The Big Bad Wolf
Jee! :wink:

Myöhemmin, kun kaiut olivat poissa ja hän rohkeni tunnustella sormillaan, jokainen hammas oli hänen helpotuksekseen yhä paikallaan, ehjänä. Hän yritti hymyillä, mutta hymy ei tullut. Hän pystyi kuvittelemaan vain vaisun yrityksen ja suun täynnä lohjenneita hampaita. Hän tunnusteli niitä tuntikausia.

Hän avasi matkalaukkunsa ja tarttui kirjaan.

Pimeässä sen nimeä ei voinut lukea, ja tulitikun sytyttäminen tuntui juuri ja juuri nyt liian suurelta uhkayritykseltä.

Kun hän alkoi puhua, sanat maistuivat kuiskaukselta.

"Olkaa kiltti", hän sanoi. "Olkaa kiltti."

Hän puhui miehelle jota ei ollut koskaan tavannut. Muutaman muun tärkeän yksityiskohdan lisäksi hän tiesi miehen nimen. X. Hän puhutteli miestä uudestaan, tuota etäistä muukalaista. Hän anoi.

"Olkaa kiltti."

• Diara hahmo
  • Diara
10.02.2014 21:58 #159 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Arvaa mikä kirja!
Haa kerrankin pääsen arvaamaan, kun pätkästä tulee mieleen kirja! Arvaukseni on Kirjavaras.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

10.02.2014 22:19 #160 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Arvaa mikä kirja!
Kuvittelin laittaneeni vaikean, mutta kuinkas kävikään. :wink: Vuoro Diaralle.

Uusin jäsen: Virpi Larmila