02.06.2022 09:24 #1261 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
4. ja poikkeuksellisesti viimeinen vihje (Rockfest edessä, enkä tiedä kuinka olen koneen äärellä huomisesta lähtien

- Yksi noista typeryksistä ampui hevoseni.
Majuri ei piitannut huomautuksesta.
- Kuka te olette?
- Olen Yhdysvaltain armeijan luutnantti John J. Dunbar.
- Miksi olette pukeutunut intiaaniksi?

02.06.2022 10:31 #1262 :: Omenavaras
Arvaa mikä kirja!
Äh, en ole kyllä lukenut. Vaikuttaa hauskalta kuitenkin!

02.06.2022 17:12 #1263 :: Pisania
Tanssii susien kanssa?

02.06.2022 21:18 #1264 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
No khyl! Kyseessä tosiaan Michael Blaken Tanssii susien kanssa, jonka pohjalta Kevin Costner ohjasi ja näytteli pääosan 7 oscaria voittaneessa elokuvassa. Vuoro Pisanialle!

02.06.2022 21:44 #1265 :: Pisania
Arvaa mikä kirja!
No hupsista. Sitä tuppaa unohtamaan, että jos vastaa oikein joutuu itse arvuuttelemaan... Here goes.

Eräs pyhimys haukotteli ikkunan lasimaalauksessa ja kohotti piispansauvansa sirosti suun eteen. Pyhimys vilkaisi vierellään seisovaa tuimannäköistä nunnaa. Nunnan kaapu laskeutui säännöllisinä sauvakimppuja muistuttavina poimuina. Piispa kurotti lasille maalattua sauvaansa ja kopautti nunnaa olkapäälle. Nunna närkästyi ja alkoi ravistella tätä kaksin käsin.
 X näki kaiken. Hän näki, kuinka läpikuultava värillinen piispa mottasi huntupäistä nunnaa ja kuinka nunna maksoi samalla mitalla takaisin. Sillä välin viereisessä ikkunassa seisova parrakas pyhimys puikahti seuraavaan ikkunaan. Tätä ikkunaa hallitsi joku kuningas, joka piteli käsissään linnan pienoismallia. Kuninkaallinen pyhimys pudotti linnan ja pakeni turvaan maireasti hymyilevän rouvaspyhimyksen helmoihin, niin että lasiset koivet vain vilkkuivat. Parrakas pyhimys hyppi voitonriemuisena linnan pienoismallin päällä.
 Yksi kerrallaan kaikki ikkunat alkoivat elää. Melkein kaikki pyhimykset rupesivat nahistelemaan vierustoveriensa kanssa. Joillain ei ollut tappelukaveria, ja ne kohottivat kaavunliepeitään ja ottivat järjettömiä tanssiaskeleita tai huiskuttelivat kirkkoherralle, joka jatkoi jaaritteluaan huomaamatta mitään.

03.06.2022 08:15 #1266 :: Omenavaras
Arvaa mikä kirja!
Tämän tiedän! Diana Wynne Jonesin Noidan veli?

03.06.2022 17:01 #1267 :: Pisania
Oikein!

04.10.2022 20:23 #1268 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
Jospa minä herätän tämän aiheen henkiin. Arvailkaapa tätä kirjaa, ensimmäinen vihje:

1. "Ensiksi teidän on tajuttava", kvestori selitti, "täsmälleen, mitä te oikein olette. Se on erittäin tärkeää. Ja minä kerron teille, mitä te olette. Te olette peoneja. Te olette alhaisista alhaisimpia. Te olette asemattomia. Luokattomia. Teitä alempana ovat vain mutantit ja he eivät oikeastaan ole ihmisiä. Onko kysyttävää?"

06.10.2022 10:23 #1269 :: Mr Funk
Arvaa mikä kirja!
Robert Sheckley: Jähmettynyt Yhteiskunta.

06.10.2022 22:53 #1270 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
Oikein! Ei näköjään ollutkaan niin vaikea, kuin epäilin. Vuoro Mr Funkille!

05.02.2023 18:22 #1271 :: Fiktiivi
Kokeillaanpa seuraavaa, ensimmäinen vihje:

Wagstaff oli paljon ilmaisukykyisempi. Hänen paksua käärmemäistä ruumistaan peitti hopeansininen välkkypinnoite. Ajatusten kulkiessa hänen alijäähdytettyjen aivojensa läpi vilkkuvat valokuviot syöksyivät ylös alas hänen kolmemetristä ruhoaan. Kaivinvälineet esillä sojottaen hän näytti suunnilleen Pyhän Yrjänän lohikäärmeeltä.

05.02.2023 22:10 #1272 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
No arvuutellaan! Sutherland: Viiden poikasen ennustus?

05.02.2023 22:38 #1273 :: Fiktiivi
Eipä ole :)

14.02.2023 00:33 #1274 :: Fiktiivi
Toinen vihje:

Ilman täyttämä matkustajatunneli tunnusteli tietään kupolista valmiina yhtymään avaruusaluksen ilmalukkoon heti aluksen laskeuduttua. Kuun kylmä tyhjiö, joka oli niin miellyttävä roboteille, olisi tappanut ihmiset. Vastaavasti kupolin lämmin ilma oli kuolemanvaarallinen roboille.

16.02.2023 19:59 #1275 :: HourglassEyes
Ah, Andy Weir: Artemis

19.02.2023 00:06 #1276 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
Ei ole Artemis, vaan vähän vanhempaa scifiä.
Kolmas vihje:

Cobbia se kaikki hieman huimasi. Tämä alitoiminnolla aikaan saatava HUMALA ei ollut ihan aidon tuntuista. Hän piteli sormeaan nenänsä vasemmalla syrjällä, veti kaksi nopeaa henkäystä oikean sieraimensa kautta ja selvisi parin pykälän verran, tarpeeksi pystyäkseen taas nauttimaan olostaan.

25.02.2023 23:23 #1277 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
 Ilmeisesti tämä on vaikeampi? Neljäs vihje:

Kenelläkään heistä ei ollut yhtään rahaa... hallitukselta olivat sosiaalivarat loppuneet jo vuonna 2010. Helvetti oli puhjennut valloilleen. Oli syntynyt aivan uudenlainen vanhusväestö.  Vierut: vanhat pierut.
Kapinat lopettaakseen hallitus oli antanut koko Floridan niemimaan vierujen haltuun. Siellä ei tarvinnut maksaa vuokraa ja ruokaa jaeltiin viikottain ilmaiseksi. Vierut tulivat sinne laumoittain ja ' toteuttivat itseään'. He elivät hylätyissä motelleissa, kuuntelivat typerää vanhaa musiikkiaan ja pitivät bailuja ikään kuin olisi ollut vuosi 1963, voi herran tähden sentään.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

26.02.2023 12:03 #1278 :: Hiistu
Arvaa mikä kirja!
Voisi ehkä olla jostain Philip K. Dickin tarinasta? En kyllä tiedä, mistä. Sanon vaikka Varro vain viime vuotta.

01.03.2023 16:31 #1279 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
Ei huono arvaus, koska kirja on kieltämättä teemoiltaan vähän dickmäinen (muttei ihan yhtä surrealistinen). Kyseessä on kuitenkin eri kirjailijan teos.
Viides vihje:

Yhtäkkiä Cobb ymmärsi, mitä oli tapahtunut. Robot olivat lähettäneet hänen mekaanisen kaksoisolentonsa Maahan laatikossa, jossa luki MUNUAISIA. Viime yönä, kun reitti oli ollut selvä, hänen kaksoisolentonsa oli tullut ulos laatikosta, murtautunut varastosta ja paennut. Ja tämä Mooneyn idiootti oli nähnyt robotin juoksevan. Mutta mitä siinä toisessa laatikossa oli ollut?

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

04.03.2023 19:46 #1280 :: Hiistu
Arvaa mikä kirja!
Joku jossain varmasti tietää, muttei puhu. Varsinainen trilleri.