Arvaa mikä kirja!

24.03.2023 00:20 #1281 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
Pahoittelen arvuuttelun laiminlyöntiä! Trilleri jatkuu, kuudes vihje:

Robot olivat surullisen kuuluisia niuhottavasta kirjaimellisuudestaan ihmisten kanssa puhuessaan. Se oli yksi niiden monista tavoista osoittaa vihamielisyyttä. Ne eivät olleet oikeastaan koskaan antaneet ihmiskunnalle anteeksi Asimovin kolmea lakia, jotka ensimmäiset suunnittelijat olivat...siinä onnistumatta, kiitos Cobbin...yrittäneet rakentaa roboihin. Ne pitivät jokaista ihmistä turhautuneena orjapiiskurina.

06.04.2023 16:45 #1282 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
Seitsemäs vihje:

»Äijä ei tiedä, mikä etärobotti on», Sta-Hi sanoi Mistylle.
Suu täynnä ruokaa Cobb mulkoili Sta-Hita kunnes oli nielaissut. »Tietenkin tiedän, Sta-Hi. Etkö saa siihen huumeiden runtelemaan pönttöösi, että minä olin kerran kuuluisa mies? Että minä, Cobb Anderson, olen vastuussa siitä, että roboteista kehittyi itsenäisiä roboja?

10.04.2023 10:40 #1283 :: aituriar
Arvaa mikä kirja!
Muutaman nettihaun perusteella veikkaisin, että tässä haetaan Rudy Ruckerin teosta Software.

12.04.2023 00:41 #1284 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
Kyllä vain! Arvuutteluvuoro aituriarille.

22.04.2023 11:07 #1285 :: aituriar
Arvaa mikä kirja!
Ai niin, tässä joutuu arvuutteluvuoroon, kun vastaa oikein. Tässä ensimmäinen vihje:

'Tonava kaunoisen' rytmi aaltoili, helisi ja lauloi hänen päässään, tuhansien lamppujen valot hohtivat ja heijastelivat ja hetken aikaa [X] oli jälleen lapsi, jonka onnelliseksi tekemiseen ei tarvittu muuta kuin ajelu karusellissa: hän itse pysyi täysin liikkumatta, ratsasti kotkatiikeriään kaiken keskipisteessä, ja maailma pyöri hänen ympärillään. 

Muokannut 22.04.2023 11:10 aituriar Syy: [X]-merkinnällä korvattu henkilöhahmon nimi

22.04.2023 21:22 #1286 :: Fiktiivi
Arvaa mikä kirja!
Olisiko Arthur C. Clarke: 2001 Avaruusseikkailu?

28.04.2023 15:29 #1287 :: aituriar
Arvaa mikä kirja!
Avaruusseikkailu ei ole oikea vastaus. Helpotan vähän:

Stone meni ovelle ja koputti. Hän sanoi jotakin oven takana olevalle vartijalle, joka nyökkäsi, ja tuli hetken kuluttua takaisin mukanaan styroksikupillinen kylmää vettä.
   "CIA", Wood sanoi ja pudisteli päätään toivottoman näköisenä. "Mokomat pellet. Hei Stone, kuulin juuri uuden CIA-vitsin. Okei: mistä tiedämme, että CIA ei ollut sekaantunut Kennedyn murhaan?"
   "En osaa sanoa", Stone vastasi. "Mistä?"
   "Siitä, että hän on kuollut", Wood sanoi.
   Molemmat nauroivat.

Muokannut 28.04.2023 15:36 aituriar

04.05.2023 19:02 #1288 :: aituriar
Arvaa mikä kirja!
Okei, helpotetaan seuraavaksi vähän reilummin:

Hän oli löytänyt tempun Hämmästyttävistä taikatempuista salonkeihin, mutta ohjeet olivat raivostuttavan epämääräisiä ja niistä oli vähän apua. Lauseen tai parin välein esiintyi neuvoja, joissa sanottiin: 'piilota penni tavalliseen tapaan'. Shadow ihmetteli, mikä tämä 'tavallinen tapa' oikein oli tässä yhteydessä. Ranskalainen pudotusko? Laitettiinko raha hihaan? Pitikö hänen huutaa: "Hyvä Jumala, katsokaa! Tuolla on puuma!" ja laittaa kolikko taskuun, kun yleisön huomio on kiinnittynyt toisaalle?

04.05.2023 21:29 #1289 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
Äh. Aivoni väittävät, että tämä kuulostaa tutulta, mutta en saa mistään otetta... Eikä olisi ensimmäinen kerta, jos muisti valehtelee, mutta...
Heitetään nyt arvauksena Cassandra Clare: Rautakoe?

08.05.2023 16:25 #1290 :: aituriar
Arvaa mikä kirja!
Ikävä kyllä ei ole sekään. Avautuisikohan tästä paremmin:

Orava pudottautui puusta Shadowin olkapäälle ja upotti terävät kyntensä hänen ihoonsa. "Ratatosk!" se säksätti. Oravan kuononpää kosketti Shadowin huulia. "Ratatosk." Eläin kiipesi takaisin puun latvukseen.
   Shadowin ihoa polttivat neulanpistot, niiden pistely peitti koko hänen ruumiinsa. Se oli sietämätön tunne.   
   Hänen elämänsä avautui hänen eteensä ja heijastui lakanakäärinliinalle. Se levisi lakanalle aivan kirjaimellisesti, aivan kuin jokin dadaistinen eväsretki tai surrealistinen kuvaelma: hän näki äitinsä hämmentyneen katseen, Amerikan lähetystön Norjassa, Lauran silmät heidän hääpäivänään...
   Shadow naureskeli huulet kuivina.
   "Mikä noin naurattaa, hauva?" Laura kysyi. 

09.05.2023 21:36 #1291 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
En tiedä aukeamisista, mutta jatketaan arvuuttelua... Rick Riordan: Kesän miekka?
Muokannut 09.05.2023 21:42 HourglassEyes Syy: vaihdoin arvauksen

13.05.2023 09:14 #1292 :: aituriar
Arvaa mikä kirja!
Lämpenee lämpenee. Myös tässä haussa on maailmankuulun fantasiakirjailijan teos. Vinkki #5:

Hän ratsasti sudellaan pää pystyssa. Hänen oikea silmänsä loisti ja välähteli, mutta vasen silmä oli himmeä. Hänellä oli viitta, jossa oli syvä munkinhuppu ja hänen kasvonsa häämöttivät sen varjosta. "Lupasin kertoa sinulle nimeni. Näin minua kutsutaan: olen Sodasta iloitseva, Julma, Ryöstäjä ja Kolmas. Olen Yksisilmäinen. Minua kutsutaan Korkeimmaksi ja Todenarvaajaksi. Olen Grimnir ja Huppupäinen. Olen Kaiken isä ja Gondlir sauvankantaja. Minulla on yhtä monta nimeä kuin taivaan tuulilla ja yhtä monta arvonimeä kuin on kuolintapoja. Korppini ovat Huginn ja Munnin, Ajatus ja Muisti; suteni ovat Freki ja Geri; hevoseni on hirsipuu." 

13.05.2023 09:42 #1293 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
Pahus, miten tämä häiritseekään nyt minua...mutta arvauslinjalla pysytellään; Stephen & Owen King: Ruususen uni?

• Skie hahmo
  • Skie
    Senesalkki
    Tasolla 44
    5.59

14.05.2023 23:17 #1294 :: Skie
Arvaa mikä kirja!
Taitaapa olla kyseessä Neil Gaimanin Unohdetut jumalat?

15.05.2023 12:09 #1295 :: aituriar
Arvaa mikä kirja!
Olet aivan oikeassa, Skie! Sinun vuorosi :)

16.05.2023 20:50 #1296 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
Jep. Onhan tuo luettu. Joskus vuonna miekka ja kirves... Mutta hyvä, että selvisi, alkoi jo ottaa kupoliin, kun en muistanut! Täytynee pistää uudestaan lukulistalle!

• Skie hahmo
  • Skie
    Senesalkki
    Tasolla 44
    5.59

17.05.2023 00:43 #1297 :: Skie
Arvaa mikä kirja!
No niin, ensimmäinen vihje:

Valitsimme tämän paikan siksi, että se on aivan keskellä tutkimusaluettamme, ja vaikka siellä täällä pitkin tasankoa kasvaa puita, noin viidentoista metrin korkuisia, ne ovat todella honteloita ja niiden sivuille leviävä latvus on ohut, joten minkään meitä lähestyvän olisi hankala käyttää niitä näkösuojana. Tietenkään tässä ei ollut otettu huomioon mitään sellaista, joka lähestyisi tunnelia pitkin.

17.05.2023 21:13 #1298 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
Arvauslinjalla liikenteeseen. Alastair Reynolds: Muistoissa sininen maa?

• Skie hahmo
  • Skie
    Senesalkki
    Tasolla 44
    5.59

19.05.2023 01:13 #1299 :: Skie
Arvaa mikä kirja!
Ei ollut Reynoldsia.

En tiennyt mitä tekisin maatilalla. Siivoaisin taloa? Kuulosti paljon tylsemmältä kuin turva-alan työt. Ehkä kaikki selviäisi aikanaan. Tätähän minun oletettiin haluavan. Niinhän kaikki olivat aina vakuuttaneet, juuri tätä minun oletettiin haluavan. Oletettiin haluavan.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 61
    91.87

19.05.2023 22:02 #1300 :: Hiistu
Arvaa mikä kirja!
En tiedä, mutta heitetään arvaus Maria Turtschaninoffin Suomaa, koska siinä on kai maatila.