23.09.2014 11:39 #421 :: punnort

maahinen kirjoitti: Lem Kyberias

Oikein!

23.09.2014 13:44 #422 :: maahinen
Arvaa mikä kirja!
On vain yksi kirja mukana, joten tästä:
-Missä on sovinto, on täytynyt ensin olla eripuraa.
- Niin.
Kristuskettu nahkapöksyissä, piilossa, karkulainen ruttoisissa puunhaaroissa kansalaispidätykseltä. Tuntematta yhtään naaraskettua, yksinään kävellen riistapuistossa. Naiset, jotka tämä hänelle voitti, herkkiä ihmisiä, Babylonin huora, Justitiat, öykkäri baarimikon vaimot. Kettu ja hanhet.

24.09.2014 10:54 #423 :: maahinen
Arvaa mikä kirja!
...tarinan porvarin vaimosta, joka pyysi Dick Burbagea sänkyyn kanssaan nähtyään tämän Rikhard III:ssa, ja miten Shakespeare, joka sattui kuulemaan, enemmittä meluitta tyhjästä otti lehmää sarvista ja, kun Burbage tuli kolkuttamaan porttia, vastasi salvukukon lakanoiden välistä: Vilhelm valloittaja tuli ennen Rikhard III:tta

Käännös on minun.

25.09.2014 11:53 #424 :: maahinen
Arvaa mikä kirja!
Pojat äitien kanssa, isät tyttärien, lesbosiskokset, rakkaudet jotka eivät tohdi sanoa nimeään, veljenpojat isoäitien kanssa, häkkilinnut avaimenreikien, kuningattaret palkintosonnien. Syntymätön poika tärvelee kauneuden: syntyneenä hän tuo tuskaa, jakaa kiintymystä, lisää hoivantarvetta. Hän on uros: hänen kasvunsa on isän rappio, hänen nuoruutensä isän kateus, hänen ystävänsä isän vihollinen.

25.09.2014 12:01 #425 :: Dyn
Arvaa mikä kirja!
Tarkennatko nyt pikkasen, onko kyse englanninkielisestä kirjasta, josta olet kääntänyt nämä pätkät, vai suomennetusta kirjasta?

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

25.09.2014 12:01 #426 :: Xariel
Arvaa mikä kirja!
Täytyy sanoa, että olen tuon Richard vs. Wilhelm -tarinan lukenut tai kuullut, mutta kirjasta ei silti ole aavistustakaan.

25.09.2014 12:06 #427 :: maahinen
Arvaa mikä kirja!
Luonnollisesti suomeksi ilmestynyt, se on säännöissäkin joskus mainittu. Tämä käännös tässä ei ole ilmestynyt, mutta tuskin se niin kaukana on, että siitä jäisi tunnistaminen kiinni. Alkuperäistä kieltä en ole maininnut.

Jep, versioita tuosta tarinasta Burbagesta ja Shakespearestä on kerrottu jo heidän elinaikanaan.

26.09.2014 17:06 #428 :: maahinen
Arvaa mikä kirja!
Nyt on julkaistu käännös käsissä.

Debet
£ s.d.
1 sian munuainen 0. 0.3
1 kpl Freeman's Journalia 0. 0.1
1 kylpy ja juomarahat 0. 1.6
raitiovaunumaksu 0. 0.1

(en saa näitä sarakkeisiin niinkuin pitäisi)

26.09.2014 19:46 #429 :: haplotus
Arvaa mikä kirja!
No Joycen Ulysses eli Odysseus.

Olisihan tuon ehkä muutenkin muistanut, mutta munuainen sen ratkaisi.

29.09.2014 10:02 #430 :: maahinen
Arvaa mikä kirja!
Kyllä vain. Dublinissa järjestetään julkisia munuaisaamiaisia kirjan kunniaksi, ja olennaistahan on, ettei niitä turhia liotella ennen paistoa

05.10.2014 20:51 #431 :: haplotus
Arvaa mikä kirja!
Tämä meinasi hyvin unohtua, mutta laitetaas vihdoin kierros liikkeelle. Ensimmäinen vihje:

"Toivottavasti annatte anteeksi tuon pikku sirkustempun", hän sanoi korottaen ääntään vain sen verran että sai aplodit hiljenemään. "Palattuani jo tuhkauurnan kanssa sain pari päivää sitten selville, että täksi iltapäiväksi oli järjestetty täysimittainen testaus. Mitään ei ollut kerrottu julkisuuteen ja insinöörit pitivät tiukasti kiinni siitä, ettei asiasta ilmoitettaisi ennakkoon. En voinut antaa tilaisuuden valua hukkaan."

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

05.10.2014 22:02 #432 :: Nylkky
Arvaa mikä kirja!
En tiiä mutta tuli itselleni mieleen.

F. Scott Fitzgerald: Kultahattu

06.10.2014 08:07 #433 :: haplotus
Arvaa mikä kirja!
Ei ole Kultahattu. Arvailu jatkukoon!

Laitan tarvittaessa illalla seuraavan vihjeen.

06.10.2014 21:29 #434 :: haplotus
Arvaa mikä kirja!
No niin, tässä seuraava lainaus:

Kaupungista lähti rautatie, sekin kohti länttä, ja se työntyi muutamien kraatterien läpi, kiersi toisia ja sukelsi joskus maan alle ilman mitään erityistä syytä. Sitten hän näki junan, joka kiiti raiteilla heihin nähden vastakkaiseen suuntaan - kuusi hopealieriötä, joiden päädyt olivat yllättävän tylppiä kuin kojeputkien päät.

10.10.2014 18:33 #435 :: The Big Bad Wolf
Arvaa mikä kirja!
Tuskin on tämä, mutta arvataan Kvanttivaras?

11.10.2014 20:56 #436 :: haplotus
Arvaa mikä kirja!
Eipä ole, mutta kiitos muistuttelusta tämän arvuuttelun suhteen! Huomenna sitten uutta vihjettä kehiin.

11.10.2014 21:32 #437 :: Kirjaneito
Arvaa mikä kirja!
Ei mitään käryä, mutta arvataan Eija Lappalaisen ja Anne Leinosen Routasisarukset. Jäi kesken pari vuotta sitten, mutta junista oli jotain juttua jossain vaiheessa. Kai. :tongue:

12.10.2014 14:08 #438 :: haplotus
Arvaa mikä kirja!
Eipä ole, mutta tässä uusi lainaus:

Tunne meni kuitenkin vähitellen ohi. Ja kiertoradalta nähtynä Maa oli ihmeellinen, uskomattoman sininen, valaistu kuin indigonvärinen lyhty omalla sisäisellä hehkullaan. Hän janosi koskettaa sitä, sivellä sormillaan sen ilmakehää, viiltää valkoisina pullistuvia pilviä ja kimmeltäviä, suolaisia meriä kunnes tuntisi kovan, arpisen maankuoren niiden alapuolella. Hän halusi kävellä Maassa, hengittää sen ikivanhaa ilmaa, aistia sen edelleen lyövän sydämen murahdukset maankuoressa. Olla jossain, missä hänen ei tarvitsisi luottaa koneisiin, lasiin ja paineenkestäviin sulkuihin pysyäkseen hengissä. Se oli järjetöntä sikäli, että hän oli elänyt suuren osan elämästään Kuussa olevassa katetussa luolassa. Mars oli kuitenkin tehnyt hänelle jotain.

• Saki hahmo
  • Saki

12.10.2014 14:21 #439 :: Saki
Mars on meidän..?

12.10.2014 14:46 #440 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
Alastair Reynolds: Muistoissa sininen maa?