18.01.2015 22:52 #641 :: Nebu
Arvaa mikä kirja!
Pakko on koettaa arvata, kun tietoa ei ole :smile:. Ainut kirja, joka tulee mieleen, jossa seilataan :

Edgar Allan Poe - Arthur Gordon Pymin selonteko ?

18.01.2015 23:26 #642 :: Maailmanherra
Arvaa mikä kirja!
Aarresaari oli hyvä mutta väärä vastaus.

Nebu yllätti ja iski kerralla kultasuoneen. Poe on oikein.
Muokannut 18.01.2015 23:26 Maailmanherra

18.01.2015 23:34 #643 :: Nebu
Arvaa mikä kirja!
Kappas ihmettä :lol:. Ensimmäinen kerta kun pääsen edes yrittämään arvaamista, niin osuu oikeaan. Vanhahtava teksti ja seilaaminen olivat ainoat vinkit joiden perusteella suunnistin :cheesy:.
No, nyt minä sitten yritän keksiä seuraavan arvuuteltavan. Saattaa mennä seuraavan päivän puolelle, ennen kuin saan sen aikaiseksi.
Tykännyt: Ageha

19.01.2015 18:12 #644 :: Nebu
No niin, tässäpä arvuuteltavaa:

Valo oli aluksi perin valjua, mutta se vahvistui päivä päivältä niin, että sen kirkkaus oli lopulta täydenkuun ja auringonvalon välimailla. Tämän valon ilmestyminen tuskin silti lievitti ihmisiä ahdistavaa ankaraa sielullista painetta. Valon punertava sävy näet osoitti liiankin selvästi, että kysymyksessä ei ollut luonnollinen valo.

20.01.2015 17:59 #645 :: Nebu
Tässä seuraava vinkki:

"Mistä me sen tiedämme? Kuinka paljon sinä kiinnität huomiota johonkin pieneen kovakuoriaiseen tai muurahaiseen, joka sattuu rusentumaan jalkasi alle, kun olet iltapäiväkävelyllä? Yksikin niistä kaasuliekeistä, jotka sattuivat Kuuhun kolme kuukautta sitten, tekisi selvän meistä. Ennemmin tai myöhemmin xXxXx varsin todennäköisesti laukaisee niitä jälleen, yhden tai useampia. Tai voi käydä niin, että me kaikki päätämme päivämme xXxXxX toimeenpaneman hirvittävän sähköiskun takia."

20.01.2015 19:52 #646 :: HourglassEyes
Arvaa mikä kirja!
Kun ei ole minkään valtakunnan tietoa voi huoletta arvailla! :wink:

Hugh Howey: Siilo?

20.01.2015 21:14 #647 :: Nebu
Arvaa mikä kirja!
Kiitos hyvästä arvauksesta, mutta se on valitettavasti väärin.
Pakko tunnustaa, etten ollut kuullut Siilosta mitään ennen tätä, vaikka kirjaa on täälläkin arvosteltu, kuten asiaa tutkittuani sain huomata. Ja tutustumisen arvoiselta vaikuttaa. Löysin siis tämän arvuuttelun lomassa lisää luettavaa, joka on aina posiiivista :smile:.

20.01.2015 23:55 #648 :: Dyn
Arvaa mikä kirja!
Tämä tuntuu kovin tutulta, mutten saa kiinni mikä kirja, joten arvataan muutamasta ideasta vaikka LeGuinin Taivaan työkalu.
Muokannut 20.01.2015 23:55 Dyn

21.01.2015 00:12 #649 :: Nebu
Arvaa mikä kirja!
LeGuin on hyvä arvaus, ja pidän hänen tyylistään kirjoitaa, mutta se ei valitettavasti ole tässä tapauksessa oikea vastaus.

21.01.2015 17:29 #650 :: Kirjaneito
Viides aalto? Avaruusoliot hyökkäävät maahan :tongue:

21.01.2015 18:18 #651 :: Nebu
Arvaa mikä kirja!
Jälleen hyvä arvaus, mutta valitettavasti väärin (etuna tässä tosin oli jälleen se, että sain lisää kirjavinkkejä :smile:).

Laitan uutta sitaattia myöhemmin. Välivinkiksi voinen sanoa, että kirja on ilmestynyt 50-luvulla ja kuuluu tyylilajinsa klassikoihin (toivottavasti en nyt helpottanut liikaa...).

21.01.2015 18:57 #652 :: haplotus
Arvaa mikä kirja!
No oiskohan tuo Triffidien kapina?

21.01.2015 21:01 #653 :: Nebu
Arvaa mikä kirja!
Kiitos jälleen hyvästä arvauksesta. Se on kuitenkin valitettavasti väärin. Kirjailijan synnyinmaan voin lisävinkkinä sanoa olevan saman kuin Triffidien kapinankin kirjoittajalla.

Tässä seuraava vinkki kirjasta:

Kun Lontoo oli varmistautunut xXxXxX todellisesta tuhoamiskyvystä, oli Yhdysvaltojen hallituksen ensimmäinen toimenpide KkKkKkKkK esittämän uhkauksen jälkeen panna kiireisyysjärjestyksessä ehdottomasti tärkeimmälle sijalle yhden senttimetrin aallonpituudella toimivan lähettimen ja vastaanottimen rakentaminen. Se tehtiin N*****-s****n aikanaan ystävällisesti antamien piirustusten mukaan. Amerikkalaisten teknillinen suorituskyky oli niin erinomainen, että urakka tuli suoritetuksi hämmästyttävän nopeasti. Mutta lopputulos aiheutti suuren pettymyksen. XxXxX ei vastannutkaan amerikkalaisten lähetyksiin, eivätkä amerikkalaiset pystynyteen seippaamaan xXxXxX N*****-s****lle lähettämiä sanomia.

21.01.2015 21:50 #654 :: Kultasuu
Aldous Huxley - Uusi uljas Maailma tai George Orwellin Vuonna 1986

Eikun, musta tuntuu sittenkin, että tämä on H.G.Wellsin Maailmojen Sota. Ja, pahoittelut kolmesta arvauksesta :roll:
Muokannut 21.01.2015 21:58 Kultasuu

21.01.2015 22:46 #655 :: Nebu
Arvaa mikä kirja!
Nämä kaikki arvaukset ovat todellakin ehdottomia klassikkoja. Mikään niistä ei kuitenkaan tullut julkaistuksi 50-luvulla (no, Orwellin Vuonna 1984 ensimmäinen suomennos tosin ilmestyi 1950 :smile:).

Saattoi olla, että heitin hieman pahan arvuuteltavan, joten helpotan vielä. Toivottavasti en kuitenkaan liiaksi.

Kirjailija + Big Bang theory = Historiaa (ja tämä historiallinen tapahtuma sattui samana vuonna kuin Vuonna 1984 julkaistiin ensimmäisen kerran alkuperäiskielellään).

21.01.2015 22:51 #656 :: Kultasuu
Arvaa mikä kirja!
Tämä menee kyllä varmaan ihan metsään, mutta ehdotetaan Arthur C Clarken - Avaruusseikkailu 2001.
Muokannut 21.01.2015 22:52 Kultasuu

21.01.2015 22:55 #657 :: Dyn
Arvaa mikä kirja!
Tää on liian tuttu, mutten edellenekään ole satavarma... Hoylen Musta Pilvi?

21.01.2015 23:07 #658 :: Nebu
Arvaa mikä kirja!
Avaruusseikkailu on mitä mainioin klassikko sekä kirjana että elokuvana, mutta tässä tapauksessa Sir Fred Hoylen Musta Pilvi on oikea vastaus :smile:!

21.01.2015 23:14 #659 :: Dyn
Arvaa mikä kirja!
No kylläpäs se kesti tajuta. Olisi pitänyt tietää jo ekasta, sen verran tuttu -- ja hyvä kirja!

Laitan seuraavan jahka keksin, minkä.
Muokannut 21.01.2015 23:15 Dyn

21.01.2015 23:28 #660 :: Dyn
Kokeillaas tätä...

Uusi tuttavani työntyi tottuneesti tiheän lepikon lävitse, kääntyi äkkijyrkästi suuren kiven luona ja samassa olimme jo polulla. Piikkihernettä ja kanervaa tiheästi kasvava polku polveili niin että sen erotti vain muutaman jalan matkalta, mutta siitä huolimatta se oli polku, joka nousi jyrkästi rinnettä ylös.