15.03.2015 15:10 #821 :: Soturiorava
Hiistulla oikein.

15.03.2015 15:18 #822 :: Hiistu
Arvaa mikä kirja!
Oli jo niin monta vihjettä, että alkoi kuulostaa kovin tutulta. :smile:

Täytyy valita kirja... Uusi vihje myöhemmin tänään.

15.03.2015 22:53 #823 :: Hiistu
Arvaa mikä kirja!
Seuraava kirja, pidempää vihjettä huomenna jollei tästä oikeaa arvausta:

Pitäisikö hänen ymmärtää kansan kummia tapoja? Eikö hän koskaan saisi tanssia tiellä, puhua vuohille, nauraa hautajaisissa, laulaa yöllä? Miksi? Mitä varten ilo oli olemassa, jos se kerran piti kätkeä?
Muokannut 15.03.2015 22:55 Hiistu

16.03.2015 00:44 #824 :: Dyn
Arvaa mikä kirja!
Ei varmaan ole kun en ole siitä tällaista pätkää muistavinani, mutta arvataan silti Leinosen Ilottomien ihmisten kylä.

16.03.2015 10:34 #825 :: Kuurankukka
Arvaa mikä kirja!
Anneli Kannon ja Terhi Rannelan Tähystäjäneito?

16.03.2015 15:12 #826 :: Hiistu
Ei vielä kumpikaan.

Ja hän kävi polvilleen lammen reunalle kurjenmiekan lehtien keskelle ja kiitti tähtien kuvajaisia ilosta, jota oli kokenut yöllä kun tähtikuviot loistivat majesteettisina ja lukemattomina ja liikkuivat kuin hopeapanssarinen armeija joka marssi tuntemattomista voitoista uusiin valloituksiin kaukaisissa sodissa. Hän siunasi ja kiitti ja ylisti noita kirkkaita heijastuksia lammen pinnalla ja pyysi niitä kertomaan kiitollisuudestaan ja ylistyksestään Orionille, jota hänen ei ollut lupa rukoilla.

16.03.2015 15:25 #827 :: Dyn
No oisko tällä kertaa se Viimeinen yksisarvinen? :tongue:

16.03.2015 22:36 #828 :: Hiistu
Arvaa mikä kirja!
Vaikka toki merkittävän osan valveillaoloajastani ja muustakin ajasta ajattelen yksisarvisia, niin... Ei. :tongue:

Neidolla oli kruunu, joka näytti suurista kalpeista safiireista kaiverretulta. Hän loisti tuossa ympäristössä kuin aamunkoitto, joka tulee yllätyksenä pitkän yön jälkeen jollain planeetalla, joka on meitä lähempänä aurinkoa.
”Kuka sinä olet?” neito kysyi. Ja hänen äänensä sointi muistutti maisista asioista eniten sitä ääntä, joka tulee jonkin pohjoisen maan järvistä varhaiskeväällä kun tuuli liikauttelee tuhansia jääsirpaleita.

16.03.2015 23:35 #829 :: Formaldehyde
Arvaa mikä kirja!
Ihastuttava, sadun omainen tunnelma. Gaimanin Tähtisumua?

17.03.2015 17:09 #830 :: Hiistu
^ Ei. :wink:

Josko seuraavaksi vaikka niistä yksisarvisista, kaikelle kunnon väelle ( :lol:) :

”Kirottuja olkoot yksisarviset”, hän sanoi, ”ja kaikki niiden tavat, kaikki niiden kaltaiset ja kaikki mikä on taikuutta tai sillä tehtyä.”

- -

”Kirottu olkoon niiden sarvi”, hän huusi, ”ja niiden asuinpaikka ja liljat joita ne syövät, ja kirous kaikille lauluille joita niistä lauletaan. Kirous niille ja kaikelle mikä on pelastuksen tuolla puolen.”

Hän piti tauon antaakseen heille tilaisuuden kieltää yksisarviset, seisoi oviaukossa vaiti, katseli tuimasti huoneeseen.

Ja he miettivät yksisarvisen taljan sileyttä, tuon eläimen nopeutta, sen kaulan suloa ja himmeän hohtavaa kauneutta kun se kiisi
[paikan] ohitse illansuussa. He ajattelivat sen kouriintuntuvaa ja kiistämätöntä sarvea ja muistivat vanhat laulut jotka siitä kertoivat. He istuivat vaivautuneina hiljaisuudessa eivätkä tahtoneet kieltää yksisarvista.

Ja
[hän] tiesi heidän mietteensä ja kohotti taas kätensä selvänä kynttilänvalossa, yö selkänsä takana. ”Kirottu olkoon niiden nopeus”, hän sanoi, ”ja niiden sileä valkoinen talja, kirous niiden kauneudelle, kaikelle taialle mitä niissä on, ja kaikelle mikä kulkee lumottujen virtojen varsilla.”

Ja vieläkin hän näki heidän silmissään viipyilevän rakkauden noita hänen kieltämiään kohtaan ja siksi hän ei vieläkään lopettanut.

- -

”Ja kirous kaikille epäilyksille, kaikille ainutkertaisille unille, kaikille hullutuksille. Ja kääntyköön kaikki kunnon väki taikuudesta pois. Aamen.”

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

17.03.2015 18:41 #831 :: Nylkky
Arvaa mikä kirja!
Roger Zelazny: Amber tai jokun ton tapanen ainoo kirja jonka muistan sisältävän yksisarvisia (sorrii)

17.03.2015 19:46 #832 :: Dyn
Arvaa mikä kirja!
Jatketaan tällä kliselinja-arvailulla: Viimeinen haltia?

• Niksu hahmo
  • Niksu

17.03.2015 21:21 #833 :: Niksu
Viimeinen yksisarvinen?

17.03.2015 22:52 #834 :: Hiistu
Ei vielä oikeaa vastausta. Hyde on päässyt lähimmäksi. :smile:

Ja peikko jatkoi hilpeästi leinikkien yli.

Pian se näki kukkien yllä valkoisena kohoavan ketun, joka oli kääntänyt valkoisen rintansa ja poskensa sitä kohti ja seurasi sen kulkua katseellaan. Peikko meni lähemmäksi ja tutkaili sitä. Ja kettu jatkoi sen katselemista, sillä kettu katsoo kaikkea.

Se oli palannut äskettäin noille kasteisille niityille kuljettuaan yöllä pitkin tämän paikan ja Haltiamaan välistä rajaa. Se jopa tekee tutkimusretkiä itse rajamuurin sisälle ja kulkee hämyn keskellä, ja tämän ja tuon paikan välisen raskaan hämärän mysteeri saa sen vaikuttamaan niin sulokkaalta meidän maillamme.

”Terve, Eikenenkään Koira”, sanoi peikko. Sillä kettu tunnetaan Haltiamaassa, koska sen huomataan usein kulkevan rajoilla, ja tämä nimi sille on annettu.

”Terve, Rajantakainen Olento”, sanoi kettu kun se viimein vastasi. Sillä se osasi peikon kieltä.

17.03.2015 23:12 #835 :: Formaldehyde
Arvaa mikä kirja!
Lordi Dunsanyn Haltiamaan kuninkaantytär? Ei ole tullut luettua, mutta hyllyssä seissyt useita vuosia. Jos tästä on kyse niin uskallan veikata, että ei seiso lukemattomana enää kauan. :tongue:

17.03.2015 23:22 #836 :: Hiistu
Arvaa mikä kirja!
^ Kyllä, Haltiamaan kuninkaantytär on oikein. Vuoro sinne!

(Mikäli lukeminen vielä vaikka arveluttaisi, lue Gaimanin kirjoittama esipuhe. :wink:)
Muokannut 17.03.2015 23:31 Hiistu

18.03.2015 23:32 #837 :: Formaldehyde
Arvaa mikä kirja!
Ja minä kun olen aina pelännyt, että osoittautuu pettymykseksi tuo. Kieli on ainakin kaunista, joten tuskinpa niin käy.

Arvuutteluvuoro sille joka sen haluaa, tuskin ehtisin huomennakaan sitaatteja etsiä.

19.03.2015 08:55 #838 :: Knox Gargol
Arvaa mikä kirja!
Tästä lähtee. Pahoittelen ensimmäisen lyhyyttä, mutta toinen tulee olemaan huomattavasti laajempi.

I.
"Kuvittelepa mielessäsi mies, joka näyttää pahkasialta ja jolla on yhtä paljon älyä päässään kuin vähämielisellä pululla."
Muokannut 19.03.2015 09:04 Knox Gargol

19.03.2015 13:02 #839 :: Dyn
Arvaa mikä kirja!
Arvaillaan Paasilinnan Lentävä kirvesmies.

20.03.2015 08:39 #840 :: Knox Gargol
II vinkki

Puita peitti lumen pitsi ja metsä odotti häntä alhaalla kuin empivä morsian. Hän seisoi jonkin aikaa piilossa järkäleiden keskellä tutkien rinteitä. Hänen turkispäärmeiselle viitalleen laskeutui lumen harso, samoin kuin leveälieriselle hatulle, mutta hän ei piitannut lumesta eikä kylmyydestä, joka hiipiytyi ihon alle ja pesiytyi luihin. Oli kuin hän olisi ollut maailman viimeinen ihminen.

Hän puolittain toivoikin, että asiat olisivat olleet niin.