29.08.2014 20:47 #1 :: Hiistu
Totuus & tehtävä
Kokeillaan, syntyisikö tästä leikkiä... Kysykää, jos säännöissä on sekavuutta.

Eli leikin nimi on tuttu TOTUUS & TEHTÄVÄ.

Jottei olisi liian helppoa, tulee tähän leikkiin osallistuvan henkilön sekä vastata edellisen osallistujan keksimään kysymykseen että suorittaa hänen laatimansa tehtävä. Eli totuus JA tehtävä. :wink:

Kysymykseen vastannut ja tehtävän suorittanut henkilö keksii jälleen uuden kysymyksen ja tehtävän, jotka seuraavan osallistujan tulee suorittaa. Jne.

TOTUUS: Kysymys, johon osallistujan tulee vastata, luonnollisesti totuudenmukaisesti.

Ikäviä ei kannata kysellä - mukaviin kysymyksiin vastataan helpommin.

TEHTÄVÄ: Tehtävä, joka osallistujan tulee suorittaa.

Tehtävien olisi hyvä olla sellaisia, että osallistuja voi jotenkin konkreettisesti osoittaa suorittaneensa tehtävän. Esim. tehtävä voi sijoittua tänne Risingille. (Esim. "Vastaa johonkin Lukusalin keskusteluun.")

Ei haittaa, jollei jokainen mahdollinen osallistuja kykene suorittamaan jokaista tehtävää, mutta tehtävän on kuitenkin hyvä olla usealle henkilölle mahdollinen. (Esim. "Laske, montako kirjaa huoneessa on näkyvillä." --> tehtävää on vaikea suorittaa, mikäli istuu junassa.)

Leikkiin voi osallistua eli kysymykseen vastata ja tehtävän suorittaa henkilö, joka ensimmäisenä VARAA osallistumisvuoro. (Lähettämällä ketjuun viestin, esim. "Varaan.") Aikaa kysymykseen vastaamiseen ja tehtävän suorittamiseen on varauksen jälkeen puoli tuntia. Jollei vuoron varannut henkilö vastaa kysymykseen ja suorita tehtävää puolen tunnin sisällä, varaus raukeaa ja kuka vain voi osallistua tekemällä uuden varauksen. Kuitenkin niin, että:

Sama henkilö saa osallistua enintään kerran saman vuorokauden aikana.

Kysymykseen vastannut ja tehtävän suorittanut henkilö keksii UUDEN kysymyksen ja tehtävän. Uuden kysymyksen & tehtävän voi laittaa joko heti samaan viestiin, jossa itse on vastannut, tai (mikäli kaipaa miettimisaikaa) lähettää viimeistään 15 minuutin kuluttua uudessa viestissä.

TOTUUS:

Jos vaatekaapissasi olisi portti Narniaan, astuisitko sinne?

TEHTÄVÄ:

Kirjoita runo, jossa käytät kaikkia seuraavia sanoja:

- lohikäärme

Muokannut 29.08.2014 21:54 Hiistu
Tykännyt: Formaldehyde, Celestine

29.08.2014 21:01 #2 :: punnort
Totuus & tehtävä
Minulle olisi tärkeää varmistua, että kyseessä on todella portti Narniaan, ja että Narnia on sellainen kuin C.S. Lewis kuvasi. Jos näiden varmistamiseksi olisi välttämätöntä vierailla Narniassa, kävisin siellä, en muutoin. Olisin siis kiinnostuneempi selvittämään näin uskomattoman väitteen todenperäisyyden kuin seikkailemaan.

Lavatansseissa
En löydä tanssipartneria.
Olenko luotaantyöntävä
kuin lohikäärme?
Vai pitäisikö näin maaseudulla osata
ajaa leikkuupuimuria?
Eikö riitä, että
olen aika lukenut?

Totuus:

Millaisessa tilanteessa sinusta on tuntunut, että tapahtumat ovat kuin huonosta elokuvasta?

Tehtävä:

Mieti erilaisia tapoja väärinkirjoittaa sana jogurtti ja katso googlella, onko joku todella kirjoittanut nettiin niin. Raportoi tulokset tänne.
Muokannut 29.08.2014 21:13 punnort

29.08.2014 21:07 #3 :: Celestine
Eka :tongue:

Varoitus: Spoiler.

Muoks. Punnort näköjään ehtikin ensin. Unohdetaanko tämä mun viesti

Hiistumuoks// Laitoin spoilereihin, jotta ihmiset huomaavat vastata punnortin kysymykseen & tehtävään.
Muokannut 29.08.2014 21:50 Hiistu

• Ansa hahmo
  • Ansa

29.08.2014 21:13 #4 :: Ansa
Totuus & tehtävä
Celestine, kannattaa lukea säännöt kunnolla. punnort varasi ensimmäisen vastausvuoron. :)

29.08.2014 21:15 #5 :: Celestine
Tykännyt: Iivari

29.08.2014 21:24 #6 :: punnort
Totuus & tehtävä

Celestine kirjoitti: Mutmutmutmutku minä luin ja varaus tuli sillä aikaa kun kirjoitin viestiä... Mutta unohtakaa sitten tuo mun viesti ja onnea punnortille vaativaan tehtävään :cheesy:

Vastasin jo muokkaamalla varausviestiä. (Vastauskonfliktin välttämiseksi vastaisuudessa ehdotan, että varaaminen tehdäön pakolliseksi.)
Tykännyt: Iivari

29.08.2014 22:02 #7 :: Hiistu
Totuus & tehtävä
Joo, eli seuraava osallistuja vastaa noihin punnortin keksimiin kysymykseen ja tehtävään.

Muokkasin ohjeita nyt niin, että vuoro aina varattaisiin! Muutoin voi tosiaan käydä niin, että joku ennättää ottaa vuoron ennen kuin itse saa kirjoitettua vastauksensa.

Lisäksi muokkasin, että vastaamisen jälkeen aikaa uuden kysymyksen ja tehtävän keksimiseen on max. 15 minuuttia. Siinä ajassa luultavasti ehtii. (Ei tosin ole mitään automaattista sanktiota, että mitä tapahtuu, jollei siinä ajassa niitä lähetä... Toiset käyttäjät voi sitten vaikka lähetellä yksityisviestillä muistutuksia.)

Samoin tarkennus, että sama henkilö saa osallistua vain kerran saman vuorokauden aikana. Ei siis tarvitse odottaa 24 tuntia, vaan pelkästään vuorokauden vaihtumista. Omiin haasteisiinsa ei tietty saa vastata... :tongue:

Celestine: Voithan käyttää nuo samat keksimäsi kysymyksen & tehtävän sitten seuraavalla kerralla. (Ja kiitos hauskasta runosta joka tapauksessa. :wink:)
Muokannut 29.08.2014 22:06 Hiistu

30.08.2014 17:11 #8 :: Hiistu
Niin.. Itse tietty haluan leikkiä. :wink:

punnort kirjoitti: Totuus:

Totuus:

Vaikkapa silloin, kun olin paikalla todistamassa yhtä flash mob -esitystä. Tuntui, että vielä kun esiintyjät heläyttäisivät laulaa, olisi kohtaus kuin jostain kamalasta hilpeästä musikaalikomedialeffasta. Ei ole minun juttuni semmoinen, odottamattomien liikkeiden teko julkisilla paikoilla. :roll:

Tehtävä:

Vertailukohdaksi jogurtti: 492 000 tulosta.

Jugurtti: 1 380 000 tulosta.

Jukurtti: 33 100 tulosta.

Jokurtti
: 1 930 tulosta.

Yogurtti: 54 400 tulosta, joista ainakin yksi otaku.

Yugurtti: hyvää kaalikeitto-dieetin yhteydessä.

Youghurtti & Joghurtti: vauva.fi ja meidänperhe. :smile:

Bonus: www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon...%C3%A4isi-kirjoittaa

**** Uudet: ****

TOTUUS:

Mihin Tylypahkan tuvista (Rohkelikko, Puuskupuh, Korpinkynsi tai Luihuinen) sinut todennäköisimmin lajiteltaisiin?

TEHTÄVÄ:

Tarkastele Ilmestyvien kirjojen listaa ja merkitse sieltä ainakin yksi kirja Lukulistallesi.

Kerro, minkä kirjan merkkasit.

(Mikäli Kirjahyllysi lukulistalla on jo ennestään jokin ilmestyvistä kirjoista, etkä tahdo merkitä enempää, kerro, mikä kirja listallasi on.)
Muokannut 30.08.2014 17:40 Hiistu

30.08.2014 17:46 #9 :: maahinen
Totuus & tehtävä
Halutaan leikkiä, mutta en keksinyt yhtään mitään vastausta huonon elokuvan kohtauksiin. Tämä taas on helppoa: Korpinkynsi ja kirjalistaa luin Risto Isomäen Kurganin varjoihin asti ja luen joka tapauksessa kaikki Isomäen romaanit

Miten kukaan voi olla haluamatta Narniaan? Uusi kysymys kuuluu, mihin fantasiamaailmaan matkustaisit ja kenet haluaisit siellä ensimmäisenä tavata?

Tehtävä: tee tämä testi ja kerro mitä englantia puhut
Muokannut 30.08.2014 18:01 maahinen

30.08.2014 18:47 #10 :: HourglassEyes
Varaan!

30.08.2014 19:12 #11 :: HourglassEyes
Totuus & tehtävä
Okei, hetki menee vielä, tuon testin kanssa meni aikaa, mutta kohta valmiina...:wink:

30.08.2014 19:21 #12 :: HourglassEyes
Totuus & tehtävä
Niin paljon vaihtoehtoja, mutta... Krynniin menisin tapaamaan Raistlinia.

1. Singaporean
2. US Black Vernacular / Ebonics
3. Australian
1. Polish
2. Greek
3. Russian

Okei, ja seuraavalle;

Totuus:
Voit valita vain yhden kirjan pelastetuksi. Minkä valitset?

Tehtävä
Laske asuntosi/asumapaikkasi esillä olevat fantasia/scifi aiheiset koriste-esineet. :smile:

Tuo testi oli niin kiehtova, että oli pakko tehdä vielä uudestaan - ja muuttui hiukan tuloskin, kun ei "panikoinut" ajan kanssa

1. South African
2. US Black Vernacular / Ebonics
3. Singaporean
1. Finnish
2. Greek
3. English

-Aika hyvin pystyvät noita arvioimaan :wink:
Muokannut 30.08.2014 20:33 HourglassEyes Syy: Uteliaisuus!

• Ansa hahmo
  • Ansa

30.08.2014 19:28 #13 :: Ansa
Totuus & tehtävä
Yksi kirja? Apua! Tämä menee hankalaksi... saattaisin ottaa matkaani Lovecraftin Necronomicon-nimisen kokoelman.

Esineistöä laskeskellessa taisin laskea mukaan myös mytologiset esineet. Esillä olevia ovat WoW forsaken priest -figuuri, miniatyyri Anubis -patsas, hyvin scifimäinen tikari, joka on myös raskas ja TERÄVÄ, pari pehmolelua, joista toinen on welshiläinen lohikäärme ja toinen Little Dick (LFG), ja erään taulun nurkassa roikkuu poronsarvesta tehty kaulakoru, jossa on hieman shamanistinen meininki. Seinältä toki löytyy vähän isompi taulu, joka menee kyllä kauhun puolelle, koska muistuttaa minua täysin Lovecraft-tarinoista. Näin ollen esineitä on se, seitsemän? Tietenkin esillä on vielä Warmachine-figuureja, cryx-armeijaa, mutta vain siksi, koska en ole saanut niitä maaleihin. Eiköhän tuossa ole kuitenkin ihan riittävästi...

Totuus: Jos sinulle annettaisiin mahdollisuus ikuiseen elämään robottina/androidina (yms.), suostuisitko siihen?

Tehtävä: Kuinka monta erilaista fantasiaelokuvaa löytyy hyllystäsi? Nimenomaan (fyysisiä) DVD/blue-ray julkaisuja (VHS käy myös).
Muokannut 30.08.2014 19:41 Ansa

30.08.2014 19:47 #14 :: Moonlord
Totuus & tehtävä
En nyt jaksa alkaa kysymyksiä miettimään, eli en osallistu tähän, mutta tuli kanssa tehtyä tuo kielitesti ja minulle tuli:

1. New Zealandean
Muokannut 30.08.2014 19:47 Moonlord

• Rinja

30.08.2014 20:26 #15 :: Rinja
Ansan totuus:

Ilman muuta suostuisin siihen, että saisin ikuisen elämän robottina tai androidina tai minä hyvänsä. Minua kiinnostaa hyvin paljon se, mihin suuntaan maailma on menossa ja mihin meneillään olevat kehityskaaret (teknologiset, poliittiset, sosiaaliset) päätyvät. Uskon siihen, että vaikka tulevaisuudessa olisikin huonoja juttuja, niin jokin tulee olemaan myös merkittävästi paremmin, ja sen minä haluan nähdä ja elää. Ja mikäpä olisi hienompaa kuin ajan myötä muuttua käveleväksi historiankirjaksi?

Ansan tehtävä:

Hmm, en ole elokuvakeräilijä, joten kaikenlaisia elokuvia löytyy varsin vähän. Varmaan melkein kaikki omistamani ovat kuitenkin jollain tasolla fantsuleffoja. Paras (ja samalla hirvein) fantasialeffan edustaja taitaa olla Dragonlance-leffa, jonka kaveri minulle läpällä osti. Sitten on pari sarjissupersankarileffaa (X-Men Origins: Wolverine, V niin kuin Verikosto), huvittavaksi kuriositeetiksi hankittu Vampire Dog, scifin puolelle menevä Source Code ja muutama Disney-animaatio (Urhea, Kaksin karkuteillä, Prinsessa ja sammakko).

Sitten minulla on kotona-kotona VHS:iä ja ehkä jokunen DVD:kin, mutta ne eivät ole hyllyssä vaan laatikoissa (enkä kyllä muistaisikaan, mitä siellä on). Laatikoissa olisivat nuo ylhäällä luetellutkin, ellen olisi nyt pannut niitä tehtävän kunniaksi hyllyyn :P Kiitoksia vain kannusteesta.

* * * *

Totuus: Mikä kirja on saanut sinulta eniten lukukertoja? Entä mikä leffa eniten katselukertoja? Entä mitä peliä (minkä tahansa sorttista) arvelet pelanneesi eläessäsi eniten?

Tehtävä: Kuvaa viimeksi lukemaasi kirjaa viidellä adjektiivilla. Voit halutessasi tehdä kuvauksesta yksityiskohtaisemman esim. seuraavaan tyyliin: "Juoni oli [1. adjektiivi], päähenkilö oli [2. adjektiivi]" jne.
Muokannut 30.08.2014 21:00 Rinja

30.08.2014 21:34 #16 :: Mustelmann
Totuus:

Perustylsästi Sormusten herra on kirja, jonka olen lukenut eniten monta kertaa tähän mennessä, eli kolme. Moni kirja on tullut luettua kahdesti, mutta sormustaru on ainoa, joka on jaksanut kiinnostaa peräti kolmeen otteeseen. Leffoista Braveheart on tullut nähtyä melko monesti, ehkä kymmenisen kertaa. Peleistä, eli videopeleistä tässä tapauksessa, olen pelannut eniten luultavasti jotain Heroes of Might and Magic-sarjan peliä.

Tehtävä:

Viisi ensimmäisenä mieleen tullutta adjektiivia: väkivaltainen, brutaali, sovinistinen, suoraviivainen, asenteikas. Kirja oli novellikokoelma Mustan rannikon kuningatar, joka kertoo eräästä Conan-nimisestä barbaarista.

- - - - -

Totuus:

Mikä on tekosyysi sille, ettet ole riipaissut tänään kunnon nollauskännejä?

Tehtävä:

Kerro, mikä olisi selviytymiskeinosi zombiapokalypsin aikana? Moottorisaha ja ruohonleikkuri luetaan epäomaperäiseksi vastaukseksi.
Muokannut 30.08.2014 21:59 Mustelmann

30.08.2014 22:01 #17 :: Dyn
Totuus & tehtävä
Totuus: Itseasiassa kävi mielessä ottaa kevyt päiväkänni ja juoda Fazerin brunssilla tänään skumppaa. Mutta no, tämä tuli mieleen vasta, kun kassahenkilö oli jo naputellut skumpattoman brunssin hinnan, enkä sitten kehdannut pyytää maksutapahtuman perumista. Tiedän, huono tekosyy.

Tehtävä: Koska olen tutkija ja erityisen kiinnostunut koneoppimisesta, data-analyysistä ja Internetistä, loisin tietysti tekoälyn, joka levittäytyy kaikkialle verkkoon. Jos Internet on vielä zombieapokalypsissä pystyssä, käytän sitä, mutta jos ei ole, ujutetan viruksen jonkin aaltoliikkeen kautta kaikkiin sähkölaitteisiin ja niiden sensoreihin. Tarvitsen tähän kyllä jonkun fysikaalisten tieteiden insinöörin avukseni.

Tekoälyn ensisijainen tehtävä on tuhota zombiet (esim. kaappamalla autot ja ajamalla niiden ylitse, kaappaamalla tuliaseet ja ampumalla niitä, kaappaamalla kaikki maailman tuulettimet ja silpomalla niitä...), toissijainen rakentaa maailma uudelleen (minun haluamakseni). Koska tekoälyni on kiltti eikä ota ylivaltaa minusta, voin juhlia rauhassa tutkijankammiossani vuosikertashamppanjaa kilistellen fyysikkoassarini kanssa. Juhlista toivuttuamme lähdemme luomaan entistä ekologisempaa ja parempaa maailmaa.

***

Seuraava totuus: Mikä on kirja, josta salaa pidät, mutta jonka myöntäminen olisi vastoin yleistä lukumakuasi tai mielikuvaa sinusta lukijana?

Seuraava tehtävä: Mene minun Rising-kirjahyllyyni ja valitse sieltä kolme lukemaani kirjaa, joita sitä et ole vielä lukenut, mutta jotka voisit lukea lähitulevaisuudessa..
Muokannut 30.08.2014 22:17 Dyn
Tykännyt: Ageha

31.08.2014 14:58 #18 :: Blackbird
Totuus:

Juoppohullun päiväkirja, kirjoittanut Juha Vuorinen.

En oikein ikinä häpeä lukemisiani. Tämä kirja on kuitenkin niin erilainen kuin mitä yleensä luen, että se voisi yllättää. Ei ole fantasiaa, eikä scifiä. Ostin kirjan joskus pokkarina lukemiseksi junamatkalle ja olihan se ihan hervotonta luettavaa. Itsessänikin saattaa piillä pieni juoppohullu.

Tehtävä:

Robin Hobbin Kuninkaan salamurhaaja, Salamurhaajan taival ja Narrin matka.

Tämä oli oikeastaan helppo valinta, koska luin juuri Salamurhaajan oppipojan ja kirja oli sen verran hyvä, että pakko tutustua seuraaviinkin osiin.

Seuraava totuus:

Kerro joku oma pieni salainen tapasi, jota muut voisivat pitää outona.

Seuraava tehtävä:

Jaa viestissäsi linkki (youtube tms) johonkin hyvään elokuvatraileriin (vanha tai uusi leffa). Kerro myös lyhyt perustelu valinnallesi.
Muokannut 31.08.2014 15:26 Blackbird

31.08.2014 16:17 #19 :: Kirjaneito
Totuus:

Kerro joku oma pieni salainen tapasi, jota muut voisivat pitää outona.

Näitä on monta, mutta ensimmäisenä tulee mieleen seuraava. Aina kun kuljen liukuovista, teen pienen eleen, ikään kuin taikoisin ovet auki. Taikuuteni tepsii joka kerta (kumma kyllä :roll:) ja lapsellinen leikki piristää päivää.

Tehtävä:

Tuulen viemää traileri . Loistava kirja, josta on tehty loistava elokuva. Leffa on pyörinyt mielessä siitä saakka kun sen kesällä katsoin (kirjan luin jo toissakesänä) ja odottelen sopivaa hetkeä katsastaa se uudelleen. Trailereita (ja muita leffaan liittyviä videoita) katselen youtubesta aina vähän väliä... Ei ollut vaikea valinta. :wink:

Seuraava totuus:

Kerro muutama ei-spefiä oleva suosikkikirjasi.

Seuraava tehtävä:

Kirjoita viesti Sataman "Elämä on ihanaa koska..." -ketjuun.
Muokannut 31.08.2014 16:33 Kirjaneito

31.08.2014 17:02 #20 :: punnort

Sibe Mardesic: Strong shape and homology
Keskonen: Kootut pakinat
Juice Leskinen: Sanoja

Suoritettu

Uudet:

Totuus:

Miksi luulet niiden, jotka vihaavat lempikirjaasi, vihaavan sitä?

Tehtävä:

Kirjoita spefi-novelli, joka sopii Twitter-viestiin (korkeintaan 140 merkkiä.)
Muokannut 31.08.2014 17:23 punnort