Satuta/paranna: Kirjojen aloituslauseet

25.11.2016 09:58 #21

Kun Repunpään herra Bilbo Reppuli ilmoitti, että hän piakkoin viettäisi yhdettätoistakymmenettäensimmäistä syntymäpäiväänsä suurin ja arvokkain juhlamenoin, alkoi Hobittilassa puhe ja kohu. [TSH] 10

On ihan mahdollista, että todellisuus on olemassa. Mutta kukaan ei vielä ole onnistunut todistamaan sitä. [Esko Valtaoja: Kaiken käsikirja] 12

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Minä, Lars Turms, kuolematon, heräsin kevääseen ja näin maan puhjenneen viheriöimään. [Mika Waltari: Turms Kuolematon] 9

Erään eläintarhan erään häkin seinässä on lappu, joka ilmoittaa yksinkertaisesti: "Tämä eläin on uusi tieteelle." [Desmond Morris: Alaston apina] 9

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 6 (-2)

Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan. [Leo Tolstoi: Anna Karenina] 11

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso] 7 (+1)

On yleisesti tunnettu totuus, että naimaton varakas mies tarvitsee välttämättä rinnalleen vaimon. [Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo] 5

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5] 10

Useimmiten minä toivon, että olisin Britannian punta enkä afrikkalaistyttö. Kaikki ilahtuisivat nähdessään minut. [Chris Cleave: Little Been tarina] 11

Likusteritie nelosen herra ja rouva Dursley sanoivat oikein ylpeinä, että he olivat aivan tavallisia totta tosiaan. [Harry Potter] 10

Oli synkkä ja myrskyinen yö. [M. L'Engle: Hyppy ajassa] 10

Lukija ensin hämmästyi ja sitten loukkaantui, kun rikollinen nimeltä Raskolnikov äkkiä surmattiin hänen silmiensä edessä keskellä katua. [Pasi Ilmari Jääskeläinen: Lumikko ja yhdeksän muuta] 2

Lapset leikkivät, kun Holston kapusi kohti kuolemaansa. [Hugh Howey: Siilo] 10

Oli suuri nautinto nähdä esineiden tuhoutuvan, nähdä esineiden mustuvan ja muuttuvan. [Ray Bradbury: Fahrenheit 451] 8

"Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi" on Vapon tunnuslause.

25.11.2016 10:16 #22

maahinen kirjoitti: "Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi" on Vapon tunnuslause.

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 7 (+1)

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso] 7

Oli synkkä ja myrskyinen yö. [M. L'Engle: Hyppy ajassa] 10

Lukija ensin hämmästyi ja sitten loukkaantui, kun rikollinen nimeltä Raskolnikov äkkiä surmattiin hänen silmiensä edessä keskellä katua. [Pasi Ilmari Jääskeläinen: Lumikko ja yhdeksän muuta] 0 (-2)

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Satuta/paranna: Kirjojen aloituslauseet
25.11.2016 20:26 #23

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 7

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso] 5 (-2)

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5] 10

Oli synkkä ja myrskyinen yö. [M. L'Engle: Hyppy ajassa] 11 (+1)

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Satuta/paranna: Kirjojen aloituslauseet
26.11.2016 02:27 #24

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Minä, Lars Turms, kuolematon, heräsin kevääseen ja näin maan puhjenneen viheriöimään. [Mika Waltari: Turms Kuolematon] 7 (-2)

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 7

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso] 6 (+1)

Lapset leikkivät, kun Holston kapusi kohti kuolemaansa. [Hugh Howey: Siilo] 10

Näissä pitää kyllä tosissaan pysähtyä ja miettiä nimenomaan aloituslauseita/ aloituksia yleensä, eikä koko kirjaa, mille tielle helposti lipsuisin, jos sallisin!

Ars Longa Vita Brevis

26.11.2016 08:32 #25

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5] 11 +1

Useimmiten minä toivon, että olisin Britannian punta enkä afrikkalaistyttö. Kaikki ilahtuisivat nähdessään minut. [Chris Cleave: Little Been tarina] 9 -2

26.11.2016 08:46 #26

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 7

Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan. [Leo Tolstoi: Anna Karenina] 12 (+1)

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso] 6

On yleisesti tunnettu totuus, että naimaton varakas mies tarvitsee välttämättä rinnalleen vaimon. [Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo] 3 (-2)

26.11.2016 10:57 #27

Kun Repunpään herra Bilbo Reppuli ilmoitti, että hän piakkoin viettäisi yhdettätoistakymmenettäensimmäistä syntymäpäiväänsä suurin ja arvokkain juhlamenoin, alkoi Hobittilassa puhe ja kohu. [TSH] 8 (-2)

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 8 (+1)

26.11.2016 17:28 #28

Wind kirjoitti:
Vapo hävetköön. Tuo alkulausehan on suorastaan kansallisaarre!

Vapo voisi hävetä yhtä ja toista, mutta nyt tarkoitin kuitenkin että lause ja Vapo edustavat samaa hyväksikäyttöajattelua. Kirjallisuudella on osuutensa esim. petovihaan. Soista kirjoitetaan aniharvoin positiivisessa valossa.

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Erään eläintarhan erään häkin seinässä on lappu, joka ilmoittaa yksinkertaisesti: "Tämä eläin on uusi tieteelle." [Desmond Morris: Alaston apina] 10 (+1)

26.11.2016 18:26 #29

maahinen kirjoitti:

Wind kirjoitti:
Vapo hävetköön. Tuo alkulausehan on suorastaan kansallisaarre!

Osui ja upposi. Tunnustan, etten ole kyseistä teosta lukenut (vielä) enkä tiennyt mitä tämä lause edustaa. Nyt kun vähän vaivaudun ajattelemaan (mikä noin ylipäätään on varsin suositeltava toiminto monissakin yhteyksissä, mutta unohtuu valitettavan usein), minun on helppo uskoa, että tuon aikakauden teos edustaa luonnon hyväksikäyttöä ja petovihaa. Menneen maailman asenteet ei aina ole hyväksyttäviä nykyajan mittapuulla. Onneksi sentään jonkinlaista kehitystä yhteiskunnassa on tapahtunut.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Satuta/paranna: Kirjojen aloituslauseet
26.11.2016 18:45 #30

Oli synkkä ja myrskyinen yö. [M. L'Engle: Hyppy ajassa] 11

Lapset leikkivät, kun Holston kapusi kohti kuolemaansa. [Hugh Howey: Siilo] 8 (-2)

Race like first!
Train like second!

27.11.2016 08:49 #31

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 7

Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan. [Leo Tolstoi: Anna Karenina] 13 (+1)

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso] 6

On yleisesti tunnettu totuus, että naimaton varakas mies tarvitsee välttämättä rinnalleen vaimon. [Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo] 1 (-2)

27.11.2016 08:52 #32

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Minä, Lars Turms, kuolematon, heräsin kevääseen ja näin maan puhjenneen viheriöimään. [Mika Waltari: Turms Kuolematon] 8 (+1)

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 5 (-2)

27.11.2016 09:12 #33

Wind kirjoitti: Osui ja upposi. Tunnustan, etten ole kyseistä teosta lukenut (vielä) enkä tiennyt mitä tämä lause edustaa.

Täsmennän nyt vielä, että Täällä Pohjantähden alla on hieno ja ilman muuta lukemisen arvoinen teos (tosin siitä on kauan, kun olen sen lukenut ja olen huomannut makuni muuttuneen monen kirjan kohdalla). Minua vain sattuu harmittamaan, että kirjallisuuden suot ovat yleensä haisevia, kalmanhuuruisia sääskipesäkkeitä, joiden kammottaviin silmäkkeisiin hukkuu ja jotka on kuivattava, koska niistä hyinen halla kohoaa tuhoamaan pellot.

27.11.2016 10:06 #34

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 6 +1

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5] 11

Useimmiten minä toivon, että olisin Britannian punta enkä afrikkalaistyttö. Kaikki ilahtuisivat nähdessään minut. [Chris Cleave: Little Been tarina] 7 -2

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Satuta/paranna: Kirjojen aloituslauseet
27.11.2016 10:29 #35

]Kun Repunpään herra Bilbo Reppuli ilmoitti, että hän piakkoin viettäisi yhdettätoistakymmenettäensimmäistä syntymäpäiväänsä suurin ja arvokkain juhlamenoin, alkoi Hobittilassa puhe ja kohu. [TSH] 8

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 7 +1

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso] 6

On yleisesti tunnettu totuus, että naimaton varakas mies tarvitsee välttämättä rinnalleen vaimon. [Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo] 0 -2

Race like first!
Train like second!

Viimeksi muokattu: 27.11.2016 10:30 : Nylkky.

27.11.2016 11:15 #36

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 7

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso] 4 (-2)

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5] 11

Useimmiten minä toivon, että olisin Britannian punta enkä afrikkalaistyttö. Kaikki ilahtuisivat nähdessään minut. [Chris Cleave: Little Been tarina] 8 (+1)

Wanderer
Wanderer vastasi aiheeseen: Satuta/paranna: Kirjojen aloituslauseet
27.11.2016 22:33 #37

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Minä, Lars Turms, kuolematon, heräsin kevääseen ja näin maan puhjenneen viheriöimään. [Mika Waltari: Turms Kuolematon] 6 (-2)

Oli synkkä ja myrskyinen yö. [M. L'Engle: Hyppy ajassa] 11

Lapset leikkivät, kun Holston kapusi kohti kuolemaansa. [Hugh Howey: Siilo] 9 (+1)

28.11.2016 07:52 #38

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti] 12

Minä, Lars Turms, kuolematon, heräsin kevääseen ja näin maan puhjenneen viheriöimään. [Mika Waltari: Turms Kuolematon] 4 (-2)

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla] 7

Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan. [Leo Tolstoi: Anna Karenina] 14 (+1)

28.11.2016 10:09 #39

On ihan mahdollista, että todellisuus on olemassa. Mutta kukaan ei vielä ole onnistunut todistamaan sitä. [Esko Valtaoja: Kaiken käsikirja] 13 +1

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5] 11

Useimmiten minä toivon, että olisin Britannian punta enkä afrikkalaistyttö. Kaikki ilahtuisivat nähdessään minut. [Chris Cleave: Little Been tarina] 6 -2

28.11.2016 11:39 #40

Kun Repunpään herra Bilbo Reppuli ilmoitti, että hän piakkoin viettäisi yhdettätoistakymmenettäensimmäistä syntymäpäiväänsä suurin ja arvokkain juhlamenoin, alkoi Hobittilassa puhe ja kohu. [TSH] 6 (-2)

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5] 11

Useimmiten minä toivon, että olisin Britannian punta enkä afrikkalaistyttö. Kaikki ilahtuisivat nähdessään minut. [Chris Cleave: Little Been tarina] 7 (+1)

Uusin jäsen: Emilia Suzi