Randomshakki

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu loi aiheen: Randomshakki
24.07.2018 23:20 #1

Kokeillaan pelata shakkia. :smile:

Pelaaminen tapahtuu siirtomerkintöjen avulla. Eli kirjoitetaan viestiin, minkä siirron tekee. (Lue ensin huolella tästä viestistä ohjeet siirtomerkintöjen tekemiseen.)

Nappuloiden siirroissa noudatetaan shakin sääntöjä . (Tarkistakaa tarvittaessa tuosta samasta linkistä, missä nappulat aloitustilanteessa sijaitsevat.) Kuka hyvänsä säännöt osaava saa osallistua, ei ole mitään muita taitovaatimuksia. Pelaamisen on tarkoitus olla hauskaa ja tarjota arvaamattomia juonenkäänteitä. Sopii siis hyvin myös esimerkiksi (kaltaiselleni) pelaajalle, joka on joskus opetellut säännöt, muttei ole pitkiin aikoihin pelannut. Ja toivottavasti joku kokeneempikin pelaaja saa tästä huvitusta.

Ideana on pelata "kaikki kaikkia vastaan ja mahdollisesti itseäänkin":
Sama henkilö voi pelata sekä mustien että valkoisten vuoroilla, mutta jokaisella vuorolla täytyy pyrkiä tekemään mahdollisimman hyvä siirto sen puolen näkökulmasta, jonka siirtoa pelaa. (Ei saa siis tahallaan pelata vastapuolen eduksi.)

Siirtovuoroja ei voi varata eli siirron tekee hän, joka ensimmäisenä ennättää.

Sama henkilö ei saa tehdä kahta peräkkäistä siirtoa. Täytyy siis oman siirtonsa jälkeen odottaa, että vähintään yksi henkilö tekee siirron, sitten saa jälleen osallistua.

Pelin seuraamista ja siirtojen miettimistä helpottaa, mikäli kotonaan on käytössä oikea shakkilauta, johon tekee merkintöjen mukaiset siirrot. Tekoälyn eli minkään shakkitietokoneen tai -sovelluksen apua ei saa kuitenkaan käyttää siirtojen keksimiseen.

Kopioi aluksi viestiisi kaikki aiemmat siirtomerkinnät. Näin pystytään tarkistamaan, että jokainen pelaaja on varmasti huomannut kaikki aiemmat viestit. Merkitse uusi siirto eli oma siirtosi aiempien siirtojen jatkoksi.

Selvyyden vuoksi valkoisen siirto merkitään punaisella värillä:

[color=red] (tähän kiroita valkoisen siirto) [/color]
(Värikoodeista voidaan luopua, kun on onnistuttu pelaamaan yksi peli loppuun.)

Merkitään siirrot allekkain tähän tyyliin:

1. valkoisen siirto mustan siirto
2. valkoisen siirto mustan siirto
3. valkoisen siirto mustan siirto


Ennen omaa siirtoasi tarkista, että aiemmat siirrot ovat tapahtuneet sääntöjen mukaisesti. Kuka hyvänsä saa (ja hänen on kilttiä) huomauttaa, jos pelissä on tapahtunut sääntöjen vastainen siirto. Vahinkoja sattuu, eikä niitä välttämättä yksi ihminen heti huomaa.

Selvyyden vuoksi käytetään siirtojen merkitsemiseen pitkää merkintätapaa, jossa kirjoitetaan ensin nappula (eli sen tunnuskirjain) ja sen lähtöruutu, sitten ruutu johon nappula siirtyy.

Siirtojen merkitsemistä varten kukin ruutu on (tavalliseen tapaan) nimetty sarake-/linjakirjaimesta ja rivinumerosta muodostuvalla tunnuksella:
a8b8c8d8e8f8g8h8
a7b7c7d7e7f7g7h7
a6b6c6d6e6f6g6h6
a5b5c5d5e5f5g5h5
a4b4c4d4e4f4g4h4
a3b3c3d3e3f3g3h3
a2b2c2d2e2f2g2h2
a1b1c1d1e1f1g1h1

Nappuloiden tunnuskirjaimet:

Kuningas: K
Kuningatar: D
Torni: T
Lähetti: L
Ratsu: R
Sotilas: (ei kirjainta)

Esimerkkejä:
- ensiksi valkoinen sotilas siirtyy ruudusta a2 ruutuun a4, merkitään: a2-a4
- sitten musta ratsu siirtyy ruudusta g8 ruutuun f6, merkitään: Rg8-f6
- sitten valkoinen torni siirtyy ruudusta a1 ruutuun a3, merkitään: Ta1-a3
- sitten musta sotilas siirtyy ruudusta d7 ruutuun d6, merkitään: d7-d6

Siirrot merkittyinä viestiin:

1. a2-a4 Rg8-f6
2. Ta1-a3 d7-d6

Ruutuja erottava viiva korvataan x-kirjaimella, jos kohderuudusta lyödään nappula.

Esimerkki:
kuningas siirtyy ruudusta e3 ruutuun d4, jossa on ennestään vastapuolen ratsu, eli kuningas lyö vastapuolen ratsun: Ke3xd4

Käytössä ovat siis normaaliin tapaan esim. mahdollisuus siirtää sotilasta kaksi ruutua aloitusruudustaan , linnoittautuminen , ohestalyönti ja korottaminen .

Käytettäviä merkintöjä:

Lyönti, merkitään lähtö- ja kohderuutua erottavan viivan paikalle: x
Shakki , merkitään siirron perään: +
Kaksoisshakki , merkitään siirron perään: ++
Matti, merkitään siirron perään: #
Ohestalyönti, merkitään siirron perään: e.p.
Lyhyt linnoitus eli linnoittautuminen tornin h1 tai h8 kera: O-O
Pitkä linnoitus eli linnoittuminen tornin a1 tai a8 kera: O-O-0

sotilaan Korottaminen: merkitään sotilaan siirto, jonka perään merkitään korotetun nappulan lyhenne (eli mikä upseeri siitä sotilaasta tuli). Jatkossa kyseisestä nappulasta käytetään sen upseerin lyhennettä, joka se nyt on.
- Esimerkiksi sotilas korottuu ratsuksi: f7-f8R. Jatkossa nappulan kirjaintunnus on R.

Peli voi päättyä joko mattiin (eli toisen osapuolen voittoon), pattiin tai tasapeliin. Ei kuitenkaan ilman perusteltua syytä muutoin vain sovittuun tasapeliin. Ei myöskään sovi luovuttaa, joku toinen haluaa ehkä vielä tehdä siirron.

Siirtomerkintöjen lisäksi on luvallista myös kirjoittaa viestiinsä, mitä teki. Esimerkiksi : Kuningas lyö ratsun. tai Kuningatar shakkaa nyt mustaa kuningasta. Myös muu kommentointi on luvallista. (Sanallisesti ei saa tietenkään väittää tehneensä jotain sellaista, mitä ei oikeasti tehnyt. Muutoin ei pelistä ota pian kukaan mitään tolkkua.)


Kysykää, jos jokin(/kaikki) on epäselvää! Ja hei siis... osallistukaa. :wink:


Viimeksi muokattu: 25.07.2018 11:58 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rasimus

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
24.07.2018 23:21 #2

Aloitan:

1. e2-e4


  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
24.07.2018 23:41 #3

1. e2-e4 c7-c6

Lähdetään Caron-Kannin ( englantilinkki ) puolustuksella, antaa mahdollisuuden hätäiselle pelaajalle saada kuningatar heti liikkeelle (mikä on siis huono idea, koska seuraus on menetettyjä siirtovuoroja koska kuningatarta joutuu siirtelemään koko ajan turvaan ja omat pelilinjat jäävät näin kehittelemättä) ja valmistaa d7-d5 joka muuten haiskahtaisi nappulan syöttämiseltä valkoiselle.

Väittävät antavan paremmat asemat mustalle, mutta mä olen aina saanut näin pelatessa turpaani. Toisaalta, aina kun olen shakkia pelannut, olen saanut turpaani :grin: Parin vakioaloituskuvion opiskelusta ei ole mitään hyötyä, jos kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä ei löydy sen jälkeen tilanteen analysointiin :roll:


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 24.07.2018 23:48 : Rasimus.

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
24.07.2018 23:51 #4

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3

Minun taktiikkani hyvin pitkälti: Tälleen olen ennenkin tehny, muistaakseni.


Viimeksi muokattu: 24.07.2018 23:53 : Hiistu.

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
25.07.2018 10:04 #5

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5

Jänskää nähdä, tuleeko tätä kukaan muu pelaamaan.

Sitten totuuden nimissä: Mä en muista aloituksista kuin ensimmäiset siirrot ja vain parin hassun nimet. Sisialainen puolustus on 1...c7-c5, Skandinaavinen puolustus 1..d7-d5 ja siihen ne aloituskuviot sitten jääkin. Jokin perstuntuma miten kuuluu jatkaa ja siinä kaikki. Pitäisi pelata enemmän, vaikka sitten konetta vastaan :skull:

Kuvio nyt siis (täytyy pohtia, löytyykö jotain palvelua johon voi syöttää shakkinuotit ja antaa sen piirtää asemat):

TRLDKLRT
SS..SSSS
..S.....
...S....
....s...
..k.....
ssss.sss
t.ldklrt


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 25.07.2018 10:08 : Rasimus. Syy: Ja tietenkin Skandinavinen puolustus meni väärin...

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
25.07.2018 17:39 #6

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4

Toivottavasti jollain vielä uteliaisuus herää lähteä kokeilemaan.

TRLDKLRT
SS..SSSS
..S.....
...S....
...ss...
..r.....
sss..sss
t.ldklrt


  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
25.07.2018 18:56 #7

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6

Hieno standardinotaatio. Mulla lipsahti edellisessä viestissä ratsun merkiksi englantilainen K, vaikka suominotaatiossa se on ilmeisestikin R.

Pohdin jatkaako tutulla ja turvallisella materiaalin vähennyksellä kummaltakin puolelta (d5xe4), vai yritänkö saada lähetin liikkeelle e7-e6:lla... Kokeillaan mitä tapahtuu jos lähetti lähtee matkaan.

TRLDKLRT
SS...SSS
..S.S...
...S....
...ss...
..r.....
sss..sss
t.ldklrt

Tai sitten lauta täällä.


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
25.07.2018 20:31 #8

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3

Toi valkonen sotilas ei niiku haluu mustaa lähettiä tonne. Tai siis haluu, toki.


Viimeksi muokattu: 25.07.2018 20:33 : Hiistu.

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
25.07.2018 23:06 #9

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6

Ratsu peliin. Ei se musta lähetti siellä paljoa vahinkoa olisi tehnyt, kuningasta on yhä lähetti ja kuningatar suojaamassa. Todennäköisesti valkoinen olisi päätynyt ajamaan mustan lähetin pois vastaavanlaisella siirrolla ja siitä olisi seurannut turhia siirtoja mustalle asemien kehittämisen hinnalla. Nyt se kuitenkin pääsee liikkumaan tarvittaessa (toisin kuin valkoisten ruutujen musta lähetti - en tullut ajatelleeksi sitä yhtään).

Lauta täällä


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 25.07.2018 23:11 : Rasimus.

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
25.07.2018 23:28 #10

Hänellä olisi saattanut olla jotain hevosia vastaan. Tai kuningatar lähteä seikkailemaan. Tai jotain. Z.

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3


Viimeksi muokattu: 25.07.2018 23:35 : Hiistu.

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
26.07.2018 20:30 #11

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5

Uusi asema

Näiden siirtojen miettiminen alkaa viemään ihan liikaa aikaa. Jokainen palikka täytyy kokeeksi miettiä johonkin paikkaan jossa se jotenkin edistäisi peliä tulematta heti syödyksi, ajetuksi pois (pahimmillaan takaisin sinne mistä tulikin) tai joutumatta miettimään että "tää olis hyvä paikka jos mä saan siirrettyä vielä ton ja ton" (ihan kuin se tapahtuisi). Tällä siirrolla pitäisi saada ainakin vapautettua keskustaa vain solttujen vaihdon hinnalla.


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 26.07.2018 20:37 : Rasimus.

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
26.07.2018 21:41 #12

Sen takia olisi kiva, jos joku toinenkin/toisetkin tulisi ja tekisi... jotain. Voisi avautua uusia näköaloja, eikä olisi niin vakavahenkisehköä pelailua, kun ei oma masterplääni kyseessä. :wink:

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5

Nyt ehkä tajusin, miten linkitys toimii...


  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
27.07.2018 15:20 #13

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5 c5xd4

En tiedä onko ratsun uhraus toisen ratsun syömiseksi kovin hyvä idea tässä vaiheessa peliä, mutta luotan ettei sitä tapahdu vaan molemmat hummat lähtevät karkuun. Solttujen vaihtokin on mahdollinen skenaario.

Uusi asema tässä linkissä . Niin joo, jos joku urhea tulee mukaan peliin, niin tuolta lichess.org:n sivulta löytyy alhaalta URL-rivi, joka kopioidaan ja pastetaan vain tuohon [url=]-tagin sisään.


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 27.07.2018 15:25 : Rasimus.

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
27.07.2018 16:41 #14

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5 c5xd4
7. Dd1xd4

Nyt alkaa tapahtua. Ainakin jotain. :tongue:

Uusi asema tässä linkissä .


  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
28.07.2018 12:02 #15

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5 c5xd4
7. Dd1xd4 Rb8-c6

No joo... Tästä eteenpäin mä olen taas vähän ulalla.

Uusi asema tässä linkissä .


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 28.07.2018 12:03 : Rasimus.

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
28.07.2018 18:41 #16

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5 c5xd4
7. Dd1xd4 Rb8-c6
8. Lf1-b5

Eilen illalla olin muistaakseni sitä mieltä, että näin ei kannata tehdä. Nyt olen sitä mieltä, että ei tässä muutakaan kannata, heh...

Uusi asema .


  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
29.07.2018 11:08 #17

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5 c5xd4
7. Dd1xd4 Rb8-c6
8. Lf1-b5 Rf6-d7

Uusi asema

Kappas. Toi ratsu piti joka tapauksessa siirtää turvaan, yhtä hyvin sen voi tehdä nyt. Samalla saa valkoisen kuningattaren taas vaaraan. Upseerit taisi mennä vaihtoon.


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
30.07.2018 21:01 #18

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5 c5xd4
7. Dd1xd4 Rb8-c6
8. Lf1-b5 Rf6-d7
9. Lb5xc6

Jep, niin tehtiin.

Uusi asema


Viimeksi muokattu: 30.07.2018 21:02 : Hiistu.

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 783
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomshakki
30.07.2018 21:42 #19

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5 c5xd4
7. Dd1xd4 Rb8-c6
8. Lf1-b5 Rf6-d7
9. Lb5xc6 b7xc6

Uusi asema

Mitä tässä ihmettelemään...


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 3006
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomshakki
30.07.2018 21:58 #20

1. e2-e4 c7-c6
2. Rb1-c3 d7-d5
3. d2-d4 e7-e6
4. a2-a3 Rg8-f6
5. f2-f3 c6-c5
6. e4-e5 c5xd4
7. Dd1xd4 Rb8-c6
8. Lf1-b5 Rf6-d7
9. Lb5xc6 b7xc6
10. b2-b4

Vaikka nyt näin.

Uusi asema