Satuta ja paranna -ketjut

19.11.2016 16:42 #1221 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Oli synkkä ja myrskyinen yö. M. L'Engle: Hyppy ajassa. Kaikessa kliseisyydessään ihan klassikko.

21.11.2016 10:22 #1222 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Aloituksia on kasaantunut enemmän kuin lopetuksia. Minä jättäisin pois uskonnollisten kirjojen aloitukset (ja lopetukset).

Jos olen laittanut lausahdukset väärään kategoriaan, huomattakaa. :) Aloituksia on nyt 13 kappaletta.

Aloitukset:

Kun Repunpään herra Bilbo Reppuli ilmoitti, ettö hän piakkoin viettäisi yhdettätoistkymmenettäensimmäistä syntymäpäiväänsä suurin ja arvoikkain juhlamenoin, alkoi Hobittilassa puhe ja kohu. [TSH]

[Kaiken käsikirja, Esko Valtaoja]

[Turm Kuolematon, Mika Waltari]

Erään eläintarhan erään häkin seinässä on lappu, joka ilmoittaa yksinkertaisesti: "Tämä eläin on uusi tieteelle." [Alaston apina, Desmond Morris]

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Täällä Pohjantähden alla, Väinö Linna]

Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan. [Anna Karenina, Leo Tolstoi]

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso]

On yleisesti tunnettu totuus, että naimaton varakas mies tarvitsee välttämättä rinnalleen vaimon. [Ylpeys ja ennakkoluulo, Austen]

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Teurastamp 5, Kurt Vonnegut]

Useimmiten minä toivon, että olisin Britannian punta enkä afrikkalaistyttö. Kaikki ilahtuisivat nähdessään minut. [Little Been tarina, Chris Cleave]

Likusteritie nelosen herra ja rouva Dursley sanoivat oikein ylpeinä, että he olivat aivan tavallisia totta tosiaan. [Harry Potter]

Oli synkkä ja myrskyinen yö. [Hyppy ajassa, M. L'Engle]

Lopetukset:

Sam henkäisi syvään, "Kotona ollaan", hän sanoi. [TSH]

Ystäväni, vastasi Valentine, - sanoihan, kreivi, että inhimillinen viisaus sisältyy näihin kahteen sanaa: Odota ja toivo! [Monte Criston kreivi]

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso]

Kaikkien maiden proletaarit, liittykää yhteen!
[Kommunistisen puolueen manifesti]

Aika velikultia. [Tuntematon sotilas]

21.11.2016 11:13 #1223 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Hups, taisin vähän myöhästyä. Löysin vielä kaksi lopetusta, voisikohan niitä vielä lisätä listaan:

Ulkopuolella olevat eläimet katsoivat siasta ihmiseen ja ihmisestä sikaan ja jälleen siasta ihmiseen, mutta oli jo aivan mahdotonta sanoa, kumpi oli kumpi. George Orwell: Eläinten vallankumous.

Mutta näin oli hyvin, kaikki oli hyvin, taistelu oli päättynyt. Hän oli saanut voiton itsestään. Hän rakasti Isoa Veljeä. George Orwell: Vuonna 1984.

21.11.2016 11:20 #1224 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
^ Joo, toki voi vielä listata, mulla näemmä katkesi ajatus tuota edellistä viestiäni kirjoittaessa. :D

Nyt siis aloituksissa olisi 13 ja lopetuksissa 7, kun otetaan huomion nuo Windin lisäykset. Jos löytyisi lisää spoilerivapaita lopetuksia, näistä voisi tehdä kaksi erillistäkin listaa? Muutama aloituskin mahtusi vielä listaan. :)

21.11.2016 11:43 #1225 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Emelie kirjoitti: Jos löytyisi lisää spoilerivapaita lopetuksia, näistä voisi tehdä kaksi erillistäkin listaa?

Joo, huomasin itsekin, että alkaa olla siinä rajoilla, kehtaako noita laittaa ilman spoiler-varoitusta. Toivottavasti en pilannut kenenkään lukunautintoa.

21.11.2016 12:35 - 21.11.2016 12:44 #1226 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Tässä vielä 6 lopetusta, nyt pitäisi olla aloituksia ja lopetuksia 13 kumpaakin.

Ja meidän katkeraksi suruksemme hän kuoli, hymy huulillaan ja vaiti, tuo ritarillinen mies. Bram Stoker: Dracula

Ja sen takia minä kirjoitin tämän kirjan. Kathryn Stockett: Piiat

Muuan lintu sanoi Billy Pilgrimille: ”Pyy-tii-huiit?" Kurt Vonnegut: Teurastamo 5

Very few castaways can claim to have survived so long at sea as Mr. Patel, and none in the company of an adult Bengal tiger. Yann Martel: Life of Pi

Ja sitten jatkoimme autuaasti matkaa tähän pieneen mutta ihmeen ihanaan osaan ikuisuuttamme. Stephenie Meyer: Aamunkoi

Ensimmäistä kertaa he olivat tehneet joitain sulasta rakkaudesta. Patrick Süskind: Parfyymi

Viimeksi muokattu: 21.11.2016 12:44 Wind. Syy: typo

21.11.2016 13:10 #1227 : Emelie

Wind kirjoitti:

Kylläpä mä olen tänään hajamielinen. Tuo "spoilerivapaa" sana ei ollut tarkoitettu sun ehdotuksiisi vaan yleisesti, sori! Minusta nuo kyseiset lopetukset eivät olleet mitenkään erikoisen spoilaavia. :)

Mutta, alla päivitetty lista, vielä saa ehdottaa, karsitaan sitten jos tulee paljon. Jos joku osaa sanoa, että mikä tuon Life of Pi -teoksen loppulause on suomeksi, niin kertokaa. Minullakin taitaa olla hyllyssä vain englanninkielinen versio.

Aloitukset:

On ihan mahdollista, että todellisuus on olemassa. Mutta kukaan ei vielä ole onnistunut todistamaan sitä. [Esko Valtaoja: Kaiken käsikirja]

Kolossa maan sisällä asui hobitti. [Hobitti]

Minä, Lars Turms, kuolematon, heräsin kevääseen ja näin maan puhjenneen viheriöimään. [Mika Waltari: Turms Kuolematon]

Erään eläintarhan erään häkin seinässä on lappu, joka ilmoittaa yksinkertaisesti: "Tämä eläin on uusi tieteelle." [Desmond Morris: Alaston apina]

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla]

Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan. [Leo Tolstoi: Anna Karenina]

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso]

On yleisesti tunnettu totuus, että naimaton varakas mies tarvitsee välttämättä rinnalleen vaimon. [Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo]

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5]

Useimmiten minä toivon, että olisin Britannian punta enkä afrikkalaistyttö. Kaikki ilahtuisivat nähdessään minut. [Chris Cleave: Little Been tarina]

Oli synkkä ja myrskyinen yö. [M. L'Engle: Hyppy ajassa]

Lopetukset:

Sam henkäisi syvään, "Kotona ollaan", hän sanoi. [TSH]

Kun hän heräsi, dinosaurus oli edelleen siinä. [Augusto Monterroso]

Kaikkien maiden proletaarit, liittykää yhteen! [Kommunistisen puolueen manifesti]

Aika velikultia. [Tuntematon sotilas]

Ulkopuolella olevat eläimet katsoivat siasta ihmiseen ja ihmisestä sikaan ja jälleen siasta ihmiseen, mutta oli jo aivan mahdotonta sanoa, kumpi oli kumpi. [George Orwell: Eläinten vallankumous]

Mutta näin oli hyvin, kaikki oli hyvin, taistelu oli päättynyt. Hän oli saanut voiton itsestään. Hän rakasti Isoa Veljeä. [George Orwell: Vuonna 1984]

Ja meidän katkeraksi suruksemme hän kuoli, hymy huulillaan ja vaiti, tuo ritarillinen mies. [Bram Stoker: Dracula]

Ja sen takia minä kirjoitin tämän kirjan. [Kathryn Stockett: Piiat]

Muuan lintu sanoi Billy Pilgrimille: ”Pyy-tii-huiit?" [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5]

Very few castaways can claim to have survived so long at sea as Mr. Patel, and none in the company of an adult Bengal tiger. [Yann Martel: Life of Pi]

Ja sitten jatkoimme autuaasti matkaa tähän pieneen mutta ihmeen ihanaan osaan ikuisuuttamme. [Stephenie Meyer: Aamunkoi]

Ensimmäistä kertaa he olivat tehneet joitain sulasta rakkaudesta. [Patrick Süskind: Parfyymi ]

21.11.2016 13:27 - 21.11.2016 13:28 #1228 : Wind
Löysin suomenkielisen version:
Hyvin harva haaksirikkoutunut voi sanoa selvinneensä merellä yhtä kauan kuin herra Patel, eikä yksikään toinen täysikasvuisen bengalintiikerin seurassa. [Yann Martel: Piin elämä]

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.
Viimeksi muokattu: 21.11.2016 13:28 Wind.

22.11.2016 08:50 #1229 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Lisäsin vielä kolme aloitusta, nyt niitä on 16 kappaletta. Vielä on tämä päivä aikaa kommentoida ja ehdottaa lisää (tosin kovin montaa en enää listalle laittaisi, tullee liian pitkä), laitan huomenissa listan pelattavaksi. Ja lopetuksia saa myös ehdottaa lisää, pelataan se sitten tämän aloitus-listan jälkeen.

Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. [Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla]

Kaikki tämä on tapahtunut, suurin piirtein. [Kurt Vonnegut: Teurastamo 5]

Oli synkkä ja myrskyinen yö. [M. L'Engle: Hyppy ajassa]

Lukija ensin hämmästyi ja sitten loukkaantui, kun rikollinen nimeltä Raskolnikov äkkiä surmattiin hänen silmiensä edessä keskellä katua. [Pasi Ilmari Jääskeläinen: Lumikko ja yhdeksän muuta]

Lapset leikkivät, kun Holston kapusi kohti kuolemaansa. [Hugh Howey: Siilo]

Oli suuri nautinto nähdä esineiden tuhoutuvan, nähdä esineiden mustuvan ja muuttuvan. [Ray Bradbury: Fahrenheit 451]

23.11.2016 07:21 #1230 : Emelie

21.12.2016 09:14 #1231 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Aloituslauseet-lista tuli pelattua läpi. Laitetaanko peliin seuraavaksi lopetuslauseet vai onko ajatuksia johonkin toiseen listaan?

22.12.2016 09:42 - 23.12.2016 10:12 #1232 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Eipä näy kellään olevan muita ehdotuksia (onko ajatukset joulussa?), joten eikö laitettaisi loppulauseita, kun niistä on jo koottu valmis lista.

Viimeksi muokattu: 23.12.2016 10:12 Wind. Syy: typo

23.12.2016 09:07 #1233 : Emelie

21.02.2017 07:51 #1234 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Olisiko kiinnostusta taas koota listaa ja pelata? Ehkäpä jokin hahmolista vaihteeksi?

22.02.2017 17:59 #1235 : Louhikäärme
Vastaus käyttäjältä Louhikäärme aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Taidanpa sitten toistaa aikaisemman listaehdotukseni: Epäonnen soturit. Alustavasti mukaan vaikkapa Aku Ankka, Elric Melnibonélainen, Fitz (Näkijän taru), Fry (Futurama), Guts (Berserk) ja Túrin Turambar (Silmarillion). ASoIaF:ssa vasta riittääkin epäonnekkaita hahmoja, kuten Catelyn Stark ja Tyrion Lannister.

• Niksu hahmo
  • Niksu
22.02.2017 23:55 #1236 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Itse ehdottaisin Tulen ja Jään Laulusta Theon Greyjoyta. Tyrion päätyy aina jaloilleen ja Catelyn oli voittajatyyppiä kurjasta lopusta huolimatta.

23.02.2017 09:13 #1237 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Sarjakuvien puolelta tuli Akun lisäksi mieleen B. Virtanen ja Kelju K. Kojootti

23.02.2017 11:02 #1238 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Minustakin Theon on määritelmällisesti lähempänä epäonnen soturia.

Pohdin myös Oswald Bastablea Elric Melnibonélaisen sijaan.

En tiedä miten nämä loksahtavat listaan:

Rincewind (Kiekkomaailma)
Kapteeni Jezal dan Luthar tai Logen Yhdeksänsormi (Joe Abercrombie, Ensimmäinen laki)
Shadow (Neil Gaiman, Unohdetut jumalat)
Roland (Mustasta Torni)

27.02.2017 07:26 #1239 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Jos joka maailmasta/sarjasta/etc. otetaan mukaan vain yksi hahmo, niin lista on 13 nimen mittainen. Vieläkö tulee uusia hahmoja mieleen?

Lista tällä hetkellä:

Aku Ankka
B. Virtanen
Catelyn Stark TAI Tyrion Lannister TAI Theon (ASOIaF)
Elric Melnibonélainen JA/TAI Oswald Bastable
Fitz (Näkijän taru)
Fry (Futurama)
Guts (Berserk)
Kapteeni Jezal dan Luthar TAI Logen Yhdeksänsormi (Joe Abercrombie, Ensimmäinen laki)
Kelju K. Kojootti
Rincewind (Kiekkomaailma)
Roland (Mustasta Torni)
Shadow (Neil Gaiman, Unohdetut jumalat)
Túrin Turambar (Silmarillion)

27.02.2017 10:21 #1240 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Mad Max tuli vielä mieleen.

neri
Uusin jäsen: Gabriel