Satuta ja paranna -ketjut

• noreen hahmo
  • noreen
30.11.2013 13:06 - 30.11.2013 13:06 #141 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Tiputtaisin ehkä Tulen ja jään laulusta vaikkapa nuo Seitsemän pois ja pitäisin R'hllorin, joka on aika vahvasti esillä kyseisessä sarjassa. Forgotten Realmsista pistäisin listalle mukaan Lolthin ja Mielikin kuten Jaragilkin ehdotti. Pratchettilla on paljon jumalia, joista olisi mukava ottaa joku mukaan listalle.
Viimeksi muokattu: 30.11.2013 13:06 noreen.

30.11.2013 14:09 #142 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Tosi hyvä ja kattava lista Jaragil! Siitäkin huolimatta, että aika iso osa on minulle tuntemattomia/en muista tarkasti heitä.

Lovecraftin Cthulhu pitää ehdottomasti säilyttää listalla, muista Lovecraft-jumaluuksista en ole ihan niin varma. Tulen ja Jään laulun jumalista olen noreenin kanssa samoilla linjoilla, tiputtaisin Seitsemän pois, mutta pitäisin R'hllorin.

Ja omalla tavallaan tykkäisin Pratchettin Kuolemasta listalla, vaikkakaan en kyllä tiedä hänen jumalarvostaan...

30.11.2013 16:50 #143 : Knox Gargol

Narnia:
Aslan

ASOIAF:
R'hllor
Toinen (the other, R'hollorin vastapaino)

Eddings:

Torm
Tempus
Lolth

Mytologia:
Briganta (keltit: useita nimiä mm. Britannia)
Lugh (keltit: useita nimiä mm. Llew)
Zeus (Kreikka)
Odin (germaanit: useita nimiä mm. Woden)
Ahura Mazda (Persia)

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

30.11.2013 19:37 #145 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Jaragil kirjoitti: Otetaan mytologian jumalat erikseen sitten omana kisanaan, koska heistäkin saa aivan helposti pitkän listan. Muutoinkin joudutaan jo karsimaan noista fiktiivisistä.

Totta. Fiktiivisiä riittää kyllä...

30.11.2013 20:06 #146 : Kirazak
Vastaus käyttäjältä Kirazak aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Kuullostaa loistavalta. Mutta joo mytologian jumalista oma kisa!

• Mab hahmo
  • Mab
30.11.2013 20:15 #147 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Hirveä kasa jumaluuksia, joista ikinä mitään kuullutkaan... (no, miinustettavia ainakin piisaa :D)

Hieman vaikeanpuoleinen lista tosiaan, kun joissain kirjoissa on iso kasa jumalia ja toisissa sitten vähemmän - tuntuisi vähän epäreilulta, jos esim. Tolkienilta tai Martinilta otettaisiin useampi ja sitten joiltain muilta vain yksi tai kaksi.

Toisaalta on hankala myös valita useamman jumalan poppoosta vain yksi edustamaan.

Mä esimerkiksi kannattaisin Tulen ja jään laulusta Vanhoja jumalia ja R'hlloria - VJ eivät käsittääkseni ole Toinen (????), mutta en halua pelkästään punaisen papiston määrittelemiä jumaluuksia kisaan mukaan.

Mistä tulikin mieleen, pappiskisa voisi myös olla joskus hauska.

Vielä ehdottaisin paria muuta fantasiakirjaa, joissa jumaluuksia (joita en nimeltä muista):

Locke Lamora (Scott Lynch)
Tuulen nimi (Patrick Rothfuss)

02.12.2013 13:44 #148 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Sanokaa sitten, kun on lista kunnossa, niin minä tai joku käy perustamassa ketjun.

Minulle on niin moni listalta tuntematon, etten oikein arvaa kommentoida nimiä... Pääsisiköhän heistä johonkin yhteisymmärrykseen, että olisi aina vain yksi jumaluus per lähde? Mahdollisimman monelle voisi siten olla edes jokin nimi tuttu.

• Jaragil hahmo
  • Jaragil
02.12.2013 14:07 #149 : Jaragil
Vastaus käyttäjältä Jaragil aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Hiistun ehdotus ainakin karsisi listaa järkeviin mittasuhteisiin. Katsotaanpa.

Eru Ilúvatar (Keski-maa)
Aslan (Narnia)
Takhisis (Dragonlance)
Lolth (Forgotten Realms)
Eywa (Avatar)
Cthulhu (Lovecraft)
El Ahrairah (Ruohometsän kansa)
R'hllor (Tulen ja jään laulu)
Aldur (Belgarion)
Crom (Conan barbaari)
Purppurakuningas (Stephen King -mythos)
Kuolema (Kiekkomaailma)
Wolfram & Hart (Buffy the Vampire Slayer)
Darkseid (DC Comics)
Galactus (Marvel)
Pelor (D&D RPG)
Iomedae (Pathfinder RPG)
Talos (Skyrim)
Yu Yevon (Final Fantasy X)
Raava (Avatar: The Last Airbender)

20nimeä tuossa listassa, mutta tekee jokseenkin kipeää pudottaa esim. Morgoth listalta. Samoin myös Dragonlancessa että Belgarionin tarussa on sen verran hyvä ja herkullinen hyvä-paha asetelma, että on vaikeaa päätyä vain toiseen.

Jos listalle lisäisi vielä Morgothin (Keski-maa), Paladinen (Dragonlance) ja Torakin (Belgarionin taru), niin 23 ei varmaan vielä olisi kohtuuton. Onko muita kaksikoita, jotka koette karsiutuneen tarpeettomasti? Preferoisitteko jotakuta muuta noilla paikoilla?

Jäin myös miettimään tuota Purppurakuningasta. Kirjoissa hänen jumaluutensa on hitusen epäselvä, joskin hänen väitetään toimivan Saatanan hahmossa meidän ulottuvuudessamme, mikä tekisi hänestä jumaluuden. Muilla mielipiteitä?

"Here We Stand"
- Words of House Mormont
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirazak

02.12.2013 14:27 #150 : Kirazak
Vastaus käyttäjältä Kirazak aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Listassa on aika paljon niitä joita en tunne, mutta vaikuttaa hyvältä. Tosiaan Belgarionossa ja Dragonlancessa on niin selkeä hyvä ja paha, että voisi ottaa molemmat. 23 ei ole minusta liikaa, ne karsiutuvat yllättävän nopeasti pois!

• Rinja
02.12.2013 15:32 - 02.12.2013 15:34 #151 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Vähän "meh" peli tästä on tulossa, koska olen kyllä lukenut Eddingsini ja Martinini ja Forgotten Realmsit ja Ruohometsän kansan ja katsonut Avatarin ja pelannut läpi Final Fantasy X:n jne., mutta niiden jumaluuksista ei ole jäänyt pienintäkään muistijälkeä (paitsi että Martinilla oli niitä puunaamajumalia ja Eddingsillä oli se joku poitsu!), tai vähintäänkään en osaa yhdistää nimiä mahdollisiin muistikuviin. Ainoat oikeasti muistamani hahmot listalla ovat Aslan, Kuolema ja Takhisis (ja Paladine, jos se otetaan mukaan). Wikipedia-pikakertauskaan ei oikein tunnu auttavan.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 02.12.2013 15:34 Rinja.

02.12.2013 15:42 #152 : Kirazak
Vastaus käyttäjältä Kirazak aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Voi ei! Itselläni ei tuota ongelmaa ole kun on tullut vasta vähän aikaa sitten luettua kirjat. Belgarion ei muuten ole se jumala, se on vaan jumalantappaja...

• Rinja
02.12.2013 15:45 #153 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
En minä Belgarioniin viitannutkaan :)

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

02.12.2013 15:46 #154 : Kirazak

• Moonlord hahmo Kirjoittaja
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
02.12.2013 17:37 #155 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Mielestäni listalta voisi tiputtaa noita turhimpia pois. Esimerkiksi
Wolfram & Hart, Darkseid ja Galactus pois ja tilalle lisää mielenkiintoisempaa porukkaa Tolkienilta ja/tai Forgotten Realmsista.
Noista kahdesta sarjakuvasankarista ei oikein saa jumalafiiliksiä vaan ennemmin ne ovat jotain Teräsmieheen ja muihin supersankareihin verrattavia.

Ja toistan edelleen että Tolkienilta Morgoth ja Manwe olisivat paljon mielenkiintoisempia äänestettäviä tylsän Eru Lluvatarin sijaan, jota ei Silmarillionissakaan kauheasti esiintynyt maailman luomisen jälkeen.

• Niddis hahmo
  • Niddis
02.12.2013 17:52 #156 : Niddis
Vastaus käyttäjältä Niddis aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Huh, aika harva noista jumaluuksista sanoo mitään, ja nekin jotka satun tietämään, eivät oikein herätä mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Fantasiakirjallisuuden jumaluudet ovat mielestäni jokseenkin poikkeuksetta aika tylsiä hahmoja, jotka korkeintaan heittelevät vähän hankaluuksia sankarin tielle tai pelastavat tämän hengen ja palaavat sitten varjoihin odottamaan seuraavaa uhria/autettavaa... Mutta jotta minäkin saisin sanottavani tähän soppaan, ehdotan Dragonlancesta Minaa, joka sentään oli aika inhimillinen hahmo. Myös Ajan pyörästä voisi ottaa joko Valkeuden tai Mustan ruhtinaan (tms.) ihan vaan monipuolisuuden vuoksi. Ja Eddingsin Sparhawk -kirjoissa oli muistaakseni joku nais/tyttöjumala, joka tunki näppinsä joka asiaan...

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
02.12.2013 21:40 #157 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Kirazak kirjoitti: Ah totta, olipas huolimaton. Juu kyllähän Aldur ainakin on poika! Ja Torak kylläkin myös!

Rinja viitannee Tehtävään.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

03.12.2013 01:00 #158 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Jos Eddingsiltä nappaa vain yhden Eriond/Tehtävä olisi paras vaihtoehto.

Jarren kanssa samaa mieltä, että Melkor Bauglir on must tälle listalle.

03.12.2013 14:05 #159 : Kirazak
Vastaus käyttäjältä Kirazak aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Mutta, eihän Eeriond ole aluksi jumala, mutta kaippa se voisi sopia jumalien joukkuun, kun niin vain joutuu jumalaksi. Mutta entä mitä mieltä oletta dragonlancesta? ainakin itse pidän eniten puolueettomasta. Pitäisiköhän ottaa kuitenkin dragonlancesta Gilean, Paladonen ja Takhisiksen tilalle? Muista jumalista ei minulla ole oikeastaan kunnon mielipidettä, joten siinä suhteen en voi kommentoida ainakaan kovinkaan rakentavasti.

04.12.2013 16:00 #160 : Knox Gargol
Eriondista tulee kuitenkin
, miksi Eriond on sen maailman paras vaihtoehto.

Meinataanko milloin aloitella tämä ketju sitten? Hiistu?

Uusin jäsen: Ilona