Satuta ja paranna -ketjut

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.11.2013 13:06 #141

Tiputtaisin ehkä Tulen ja jään laulusta vaikkapa nuo Seitsemän pois ja pitäisin R'hllorin, joka on aika vahvasti esillä kyseisessä sarjassa. Forgotten Realmsista pistäisin listalle mukaan Lolthin ja Mielikin kuten Jaragilkin ehdotti. Pratchettilla on paljon jumalia, joista olisi mukava ottaa joku mukaan listalle.

Viimeksi muokattu: 30.11.2013 13:06 : noreen.

Emelie vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.11.2013 14:09 #142

Tosi hyvä ja kattava lista Jaragil! Siitäkin huolimatta, että aika iso osa on minulle tuntemattomia/en muista tarkasti heitä.

Lovecraftin Cthulhu pitää ehdottomasti säilyttää listalla, muista Lovecraft-jumaluuksista en ole ihan niin varma. Tulen ja Jään laulun jumalista olen noreenin kanssa samoilla linjoilla, tiputtaisin Seitsemän pois, mutta pitäisin R'hllorin.

Ja omalla tavallaan tykkäisin Pratchettin Kuolemasta listalla, vaikkakaan en kyllä tiedä hänen jumalarvostaan...

30.11.2013 16:50 #143

Narnia:
Aslan

ASOIAF:
R'hllor
Toinen (the other, R'hollorin vastapaino)

Eddings:

Torm
Tempus
Lolth

Mytologia:
Briganta (keltit: useita nimiä mm. Britannia)
Lugh (keltit: useita nimiä mm. Llew)
Zeus (Kreikka)
Odin (germaanit: useita nimiä mm. Woden)
Ahura Mazda (Persia)

Jaragil
Jaragil vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.11.2013 17:20 #144

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

30.11.2013 19:37 #145

Jaragil kirjoitti: Otetaan mytologian jumalat erikseen sitten omana kisanaan, koska heistäkin saa aivan helposti pitkän listan. Muutoinkin joudutaan jo karsimaan noista fiktiivisistä.

Totta. Fiktiivisiä riittää kyllä...

30.11.2013 20:06 #146

Kuullostaa loistavalta. Mutta joo mytologian jumalista oma kisa!

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.11.2013 20:15 #147

Hirveä kasa jumaluuksia, joista ikinä mitään kuullutkaan... (no, miinustettavia ainakin piisaa :D)

Hieman vaikeanpuoleinen lista tosiaan, kun joissain kirjoissa on iso kasa jumalia ja toisissa sitten vähemmän - tuntuisi vähän epäreilulta, jos esim. Tolkienilta tai Martinilta otettaisiin useampi ja sitten joiltain muilta vain yksi tai kaksi.

Toisaalta on hankala myös valita useamman jumalan poppoosta vain yksi edustamaan.

Mä esimerkiksi kannattaisin Tulen ja jään laulusta Vanhoja jumalia ja R'hlloria - VJ eivät käsittääkseni ole Toinen (????), mutta en halua pelkästään punaisen papiston määrittelemiä jumaluuksia kisaan mukaan.

Mistä tulikin mieleen, pappiskisa voisi myös olla joskus hauska.

Vielä ehdottaisin paria muuta fantasiakirjaa, joissa jumaluuksia (joita en nimeltä muista):

Locke Lamora (Scott Lynch)
Tuulen nimi (Patrick Rothfuss)

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
02.12.2013 13:44 #148

Sanokaa sitten, kun on lista kunnossa, niin minä tai joku käy perustamassa ketjun.

Minulle on niin moni listalta tuntematon, etten oikein arvaa kommentoida nimiä... Pääsisiköhän heistä johonkin yhteisymmärrykseen, että olisi aina vain yksi jumaluus per lähde? Mahdollisimman monelle voisi siten olla edes jokin nimi tuttu.

Jaragil
Jaragil vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
02.12.2013 14:07 #149

Hiistun ehdotus ainakin karsisi listaa järkeviin mittasuhteisiin. Katsotaanpa.

Eru Ilúvatar (Keski-maa)
Aslan (Narnia)
Takhisis (Dragonlance)
Lolth (Forgotten Realms)
Eywa (Avatar)
Cthulhu (Lovecraft)
El Ahrairah (Ruohometsän kansa)
R'hllor (Tulen ja jään laulu)
Aldur (Belgarion)
Crom (Conan barbaari)
Purppurakuningas (Stephen King -mythos)
Kuolema (Kiekkomaailma)
Wolfram & Hart (Buffy the Vampire Slayer)
Darkseid (DC Comics)
Galactus (Marvel)
Pelor (D&D RPG)
Iomedae (Pathfinder RPG)
Talos (Skyrim)
Yu Yevon (Final Fantasy X)
Raava (Avatar: The Last Airbender)

20nimeä tuossa listassa, mutta tekee jokseenkin kipeää pudottaa esim. Morgoth listalta. Samoin myös Dragonlancessa että Belgarionin tarussa on sen verran hyvä ja herkullinen hyvä-paha asetelma, että on vaikeaa päätyä vain toiseen.

Jos listalle lisäisi vielä Morgothin (Keski-maa), Paladinen (Dragonlance) ja Torakin (Belgarionin taru), niin 23 ei varmaan vielä olisi kohtuuton. Onko muita kaksikoita, jotka koette karsiutuneen tarpeettomasti? Preferoisitteko jotakuta muuta noilla paikoilla?

Jäin myös miettimään tuota Purppurakuningasta. Kirjoissa hänen jumaluutensa on hitusen epäselvä, joskin hänen väitetään toimivan Saatanan hahmossa meidän ulottuvuudessamme, mikä tekisi hänestä jumaluuden. Muilla mielipiteitä?

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirazak

02.12.2013 14:27 #150

Listassa on aika paljon niitä joita en tunne, mutta vaikuttaa hyvältä. Tosiaan Belgarionossa ja Dragonlancessa on niin selkeä hyvä ja paha, että voisi ottaa molemmat. 23 ei ole minusta liikaa, ne karsiutuvat yllättävän nopeasti pois!

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
02.12.2013 15:32 #151

Vähän "meh" peli tästä on tulossa, koska olen kyllä lukenut Eddingsini ja Martinini ja Forgotten Realmsit ja Ruohometsän kansan ja katsonut Avatarin ja pelannut läpi Final Fantasy X:n jne., mutta niiden jumaluuksista ei ole jäänyt pienintäkään muistijälkeä (paitsi että Martinilla oli niitä puunaamajumalia ja Eddingsillä oli se joku poitsu!), tai vähintäänkään en osaa yhdistää nimiä mahdollisiin muistikuviin. Ainoat oikeasti muistamani hahmot listalla ovat Aslan, Kuolema ja Takhisis (ja Paladine, jos se otetaan mukaan). Wikipedia-pikakertauskaan ei oikein tunnu auttavan.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 02.12.2013 15:34 : Rinja.

02.12.2013 15:42 #152

Voi ei! Itselläni ei tuota ongelmaa ole kun on tullut vasta vähän aikaa sitten luettua kirjat. Belgarion ei muuten ole se jumala, se on vaan jumalantappaja...

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
02.12.2013 15:45 #153

En minä Belgarioniin viitannutkaan :)

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

02.12.2013 15:46 #154

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
02.12.2013 17:37 #155

Mielestäni listalta voisi tiputtaa noita turhimpia pois. Esimerkiksi
Wolfram & Hart, Darkseid ja Galactus pois ja tilalle lisää mielenkiintoisempaa porukkaa Tolkienilta ja/tai Forgotten Realmsista.
Noista kahdesta sarjakuvasankarista ei oikein saa jumalafiiliksiä vaan ennemmin ne ovat jotain Teräsmieheen ja muihin supersankareihin verrattavia.

Ja toistan edelleen että Tolkienilta Morgoth ja Manwe olisivat paljon mielenkiintoisempia äänestettäviä tylsän Eru Lluvatarin sijaan, jota ei Silmarillionissakaan kauheasti esiintynyt maailman luomisen jälkeen.

Niddis
Niddis vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
02.12.2013 17:52 #156

Huh, aika harva noista jumaluuksista sanoo mitään, ja nekin jotka satun tietämään, eivät oikein herätä mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Fantasiakirjallisuuden jumaluudet ovat mielestäni jokseenkin poikkeuksetta aika tylsiä hahmoja, jotka korkeintaan heittelevät vähän hankaluuksia sankarin tielle tai pelastavat tämän hengen ja palaavat sitten varjoihin odottamaan seuraavaa uhria/autettavaa... Mutta jotta minäkin saisin sanottavani tähän soppaan, ehdotan Dragonlancesta Minaa, joka sentään oli aika inhimillinen hahmo. Myös Ajan pyörästä voisi ottaa joko Valkeuden tai Mustan ruhtinaan (tms.) ihan vaan monipuolisuuden vuoksi. Ja Eddingsin Sparhawk -kirjoissa oli muistaakseni joku nais/tyttöjumala, joka tunki näppinsä joka asiaan...

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
02.12.2013 21:40 #157

Kirazak kirjoitti: Ah totta, olipas huolimaton. Juu kyllähän Aldur ainakin on poika! Ja Torak kylläkin myös!

Rinja viitannee Tehtävään.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

03.12.2013 01:00 #158

Jos Eddingsiltä nappaa vain yhden Eriond/Tehtävä olisi paras vaihtoehto.

Jarren kanssa samaa mieltä, että Melkor Bauglir on must tälle listalle.

03.12.2013 14:05 #159

Mutta, eihän Eeriond ole aluksi jumala, mutta kaippa se voisi sopia jumalien joukkuun, kun niin vain joutuu jumalaksi. Mutta entä mitä mieltä oletta dragonlancesta? ainakin itse pidän eniten puolueettomasta. Pitäisiköhän ottaa kuitenkin dragonlancesta Gilean, Paladonen ja Takhisiksen tilalle? Muista jumalista ei minulla ole oikeastaan kunnon mielipidettä, joten siinä suhteen en voi kommentoida ainakaan kovinkaan rakentavasti.

04.12.2013 16:00 #160

Eriondista tulee kuitenkin

, miksi Eriond on sen maailman paras vaihtoehto.

Meinataanko milloin aloitella tämä ketju sitten? Hiistu?

Uusin jäsen: Aada